کد خبر: ۲۰۹۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

تولد گوزن زرد ایرانی در ارم

به گزارش خبرنگار برنا، دکتر ایمان معماریان، دامپزشک مجموعه ارم با بیان این خبر گفت: «این در حالی است که این گوزن در طبیعت وجود ندارد و تنها 6 عدد از این گوزن در مجموعه ارم موجود است».

این حیوان در اصل بومی سواحل شرق مدیترانه تا نواحی غربی ایران بوده و تا سال ۱۸۷۵ نسل آن در تمامی این مناطق به جز بخش‌های جنوب غربی ایران منقرض شده است.

در دهه ۱۹۴۰ تصور می‌شد این حیوان به کلی منقرض شده باشد، اما در سال ۱۹۵۶ مشخص شد، تعداد کمی در حدود ۲۵ رأس از آنها در جنگل کوچکی در اطراف رودخانه‌های دز و کرخه باقی مانده‌اند.

پس از آن دولت سعی کرد تا با زنده‌گیری، تکثیر در اسارت و رهاسازی دوباره این گوزن‌ها نسل آنها را حفظ کند، اما در سال ۱۳۹۲ تأیید شد که تمام گوزن‌های زرد وحشی از بین رفته‌اند و نسل این حیوان در زیستگاه واقعی خود منقرض شده‌است.

در حال حاضر تنها 6 عدد از این گوزن در ارم موجود است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
0
ایجاد سدهای متعدد بر روی رودخانه های استان خوزستان باعث کم آبی این رودها در پایین دست شد. در گذشته آب رودخانه ها بالا بود و باعث ایجاد چاله هایی از آب و گل میشد که گوزن ها با استحمام در آنها میتوانستند بدن خود را با لایه ای از گل بپوشانند و خود را از شر مگس ها خلاص کنند ولی با نبود این چاله ها ، گوزنها درگیر میاز شدند و همگی از بین رفتند. محیط زیست و دامپزشکی خوزستان هم دیر به این حقیقت پی بردند و به نحوی کوتاهی در این امر و حمله سریع مگس ها باعث انقراض این گونه در موطن بومی خود شد. امیدوارم دوباره بتوانیم این گونه را در زیست بوم اصلی خود مشاهده کنیم.البته با تدبیر و مدیریت صحیح
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
0
امیدوارم با تکثیر در ارم و فارس و سمسکنده دوباره به طبیعت باز گردن
نظر شما
ادامه