کد خبر: ۲۰۷۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

آغاز تولید و پرورش تجاری ماهی "شانک" در ایران، برای نخستین بار در خاورمیانه

دستاورد پروژه پرورش ماهی های دریایی آب های گرم به صورت فوق متراکم و در سیستم مدار بسته که اواخر سال گذشته و برای نخستین بار در خاورمیانه راه اندازی شده بود، در سال جاری وارد بازار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در نشستی که از سوی سازمان شیلات ایران برگزار شد، اگر چه برای خبرنگاران شیفته ی ارائه آمار و تعریف خبر به معنای "افزایش و کاهش مستندات عددی"، دستاورد دلخواه آن ها را نداشت و گلایه هایی هم در این ارتباط عنوان کردند؛ اما انصافا یک نقطه قوت بارز و دارای ارزش خبری اقتصادی داشت و آن معرفی گونه جدیدی از ماهی های تجاری به بازار بود که در دنیا به نام "سی باس" معروف است و در ایران همان گونه "شانک" خودمان است که در دسته ماهیان آب های جنوب محسوب می شود.

بنابراین گزارش، در این پروژه که با سرمایه گذاری 12 میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز به کار کرده با روش کشت از طریق چرخش آبی در زمینی به وسعت 1500 متر مربع و با تولید حدود 500 تن در سال، ماهی شانک تولیدی و پرورش و راهی بازارهای داخلی و متعاقب آن خارجی خواهد شد. اگرچه به گفته مدیر طرح که خود از صادرککنندگان نمونه میگوی کشور نیز هست، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال آینده نسبت به راه اندازی تولید ماهی در مزرعه خاکی در کنار دریا نیز اقدام هایی انجام شود.

ویژگی های پرورشی شانک

عیسی گلشاهی، مدیر کل دفتر توسعه، فرآوری، بهبود کیفیت سازمان شیلات، پیش از توضیحات مدیر پروژه و در اشاره به مزایای این طرح گفت: نخست آن که آب این پروژه به صورت مستقیم و از طریق دریا استحصال شده که بعد از گرفتن املاح آب، میکروب آن از ترزیق ازن و گذر از فیلترهای uv از بین می رود؛ دوم این که آب کل سیستم در هر ساعت تصفیه می شود؛ سوم آن که مایه تولید شده در این سیستم کاملا ارگانیک بوده و هیچگونه آنتی بیوتیکی که در حال حاضر در ماهی های پرورشی از آن استفاده می شود در آن استفاده نمی گردد؛ چهارم آن که تولیدش به صورت متداوم در کل سال است و روزانه قابل عرضه به بازار است؛ پنجم آن که در بالاترین تراکم ممکن برای هر گونه ماهی پرورش می یابد و سایر ویژگی ها که این ماهی را می تواند هم به لحاظ ارز اوری بیشتر و هم افزایش مصرف سرانه مایه در کشور حائز اهمیت کند.

وی البته بر این نکته هم تاکید می کند که امگا 3 فراوان این ماهی- 100 گرم سی باس معادل 1700 گرم استیک گوشت-؛ مقاومت بالا در برابر شوری؛ تولید 3 تا 6 میلیون تخم ماهی توسط مولد در هر بار تخم ریزی؛ خوش گوشت بودن همراه با یکپارچگی گوشت و بدون بو؛ طول دوره رشد کوتاه؛ پخت سریع و نداشتن تیغ ریز و... از سایر ویژگی های ماهی شانک( سی باس) است.

گلشاهی با بیان این که این ماهی در کشورهایی همچون استرالیا جزء پرطرفدارترین و گران ترین ماهی هاست، افزود: در حال حاضر این ماهی در کشورهای استرالیا، مالزی، تایلند، تایوان و .... تولید می گردد که با توجه به منحصر به فرد شدن ایران در غرب آسیا می تواند دستاوردهای تجاری خوبی را برای تولید کنندگان این ماهی در کشورمان به ارمغان آورد.

سود 50 درصدی تولید و پرورش ماهی شانک (سی باس)

حامد شاهرخی، مدیر شرکت پرورش ماهی "راموز" و مدیر این پروژه نیز که در اقدام ابتکاری سازمان شیلات در جمع خبرنگاران حضور داشت تا پاسخ های لازم و احتمالی خبرنگاران حاضر در این نشست مطبوعاتی را بدهد، در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه مقدار از این ماهی به کشورهای دیگر صادر شده و در چه فروشگاه های داخل شهر در دسترس است، گفت: از آنجا که فقط یک ماه از عرضه تجاری این ماهی می گذرد، در حال حاضر فقط در معدودی از فروشگاه های زنجیره ای پایتخت در دسترس است و در صادرات نیز 2 تن از این ماهی به کشور امارات متحده عربی صادر شده که عن قریب به روسیه نیز محموله هایی صادر خواهد شد.

وی با بیان این که گونه پرورشی این ماهی بر خلاف گونه دریایی"شانک"، ظرف 6 ماه به وزن 700 گرم می رسد، اضافه کرد: در حال حاضر سود حاصل از فروش این ماهی 50 درصد است که پس از بازگشت سرمایه گذاری اولیه (که 30 درصد آن با دریافت وام از بانک ملی بوده است)، نرخ سود به حالت متعادل بازخواهد گشت؛ با این وجود نرخ کنونی این ماهی در بازار مصرف به صورت تازه 25 هزار تومان در هر کیلوگرم است.

 

 

برچسب ها: ماهی شانک،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
یادم هست که زمانی هم پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب را هم به همین شکل تبلیغ کردند ولی فقط یکبار انجام دادند و شکست خورد. حیف اون همه مخارج جشن ها.
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
سلام

همکاران عزیز

لطفا در ارتباط با پرورش گونه ماهی بس (Sea Bass) حتما توجه نمایند که عوامل بیماری زای نوظهوری از جمله بیماری نکروز عصبی ویروسی (VNN)، سودو توبرکلوزیس(یرسینیا سودوتوبرکلوزیس) ، توبرکولوزیس( مایکوباکتریوم مارینیوم) ، استرپتوکوکوز (استرپتوکوک اینیه ) ، ویبریوز (ویبریو ولنیفیکوس) می تواند از طریق مصرف گوشت ماهی خام یا نیم پخته و تماس هنگام دست زدن و آماده سازی نامناسب به پرورش دهندگان و کارگران فراوری و فروشنده ماهی به انسان منتقل شود.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
0
0
کی میگه ماهی شانک کیلویی ۲۵ هزار تومنه? عامو بیا مو کیلویی ۱۳ هزار میدم . ماهی شیر و هامور الان ۲۵ نمی رسن چطور می خوای شانک بدی ۲۵.... ناراحتمون کردی کا ... اگه ۲۵ بود حالا مو شدم میلیونر
نظر شما
ادامه