کد خبر: ۲۰۶۴۴

حیوانات

دانشمندان آمریکایی کشف کردند که جثه حیوانات به نسبت اجدادشان که میلیون‌­ها سال قبل زندگی می‌کردند، افزایش بسزایی داشته است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از NewsEla، تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد مدارکی ارائه داده‌­اند که نشان می‌­دهد تکامل در حیوانات همراه با رشد فیزیکی است.

دانشمندان در طی تحقیقات‌شان متوجه رشد چشمگیر فیزیکی حیوانات فعلی در مقایسه با اجدادشان شدند. اجداد این حیوانات میلیون­‌ها سال قبل روی زمین زندگی می­‌کردند و کوچک­تر از نسل فعلی بودند. همچنین پژوهشگران کشف کردند که موجودات دریایی در روند تکامل بیش از بقیه حیوانات رشد داشته‌اند.

جاناتان پاین و نوا هیم، دو پژوهشگری هستند که بقایا و فسیل­‌های موجوداتی را که میلیون­‌ها سال پیش زندگی می­‌کرده‌اند، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. این دو در بررسی سنگواره‌­ها موفق به کشف نظریه قدیمی به نام «قوانین کوپ» شدند.

در طول 542 میلیون سال، حیوانات آبزی 150 برابر بزرگ­تر شدند که به این معناست که اجداد ماهی‌های امروزی یک‌سوم نوادگان‌شان بوده­‌اند.

هیم یکی از محققان دانشکده زمین­شناسی، انرژی و سیستم­‌های زیست‌محیطی دانشگاه استنفورد است، وی در این‌باره می­گوید: «همیشه این سوال که آیا حیوانات در طول زمان بزرگتر می­‌شوند، وجود داشته است که متاسفانه برای پاسخ آن با کمبود اطلاعات مواجه بودیم».

بر طبق گفته­‌های پاین و هیم، حیوانات در حال بزرگ و بزرگ­تر شدن هستند. قوانین کوپ (Cope’s Rule) به افتخار یک دانشمند آمریکایی که در قرن 19 میلادی زندگی می­‌کرده نامگذاری شده است. قوانین کوپ به این فرضیه می‌­پردازد که سایز حیوانات در ابتدا کوچک بوده و در مدت زمان طولانی بزرگتر شده است و برای مثال به اسب اشاره شده که در ابتدا به اندازه حیوان خانگی بوده است.

اما قوانین کوپ در دهه 70 میلادی به دلیل وجود چند استثنا منسوخ شد. استفن جی گولد، دانشمند مشهور دانشگاه هاروارد در یکی از کتاب­‌هایش قوانین کوپ را مردود شمرد. وی معتقد بود قوانین کوپ یکی از اصل­‌های غیرقابل تعویض طبیعت نیست.

دانشمندان دانشگاه استنفورد به آزمایش نظریه قوانین کوپ پرداختند و با کمک دانش­‌آموزان دبیرستان و دانشجویان دانشگاه استفورد به اندازه­‌گیری بیش از 17000 فسیل از انواع موجودات دریایی پرداختند. این سنگواره­‌ها شامل سه چهارم از موجودات دریایی و تقریبا دو سوم از حیواناتی که تاکنون بر سطح زمین زیسته­‌اند، میشود.

دانشجویان با دقت به اندازه‌گیری عکس‌­ها و نگاره‌­های سنگواره‌­های موجود در کتاب 50 جلدی «رساله دیرین شناسی بی‌مهرگان» پرداختند. این کتاب بهترین منبع در زمینه حیوانات فاقد ستون فقرات (بی‌مهرگان) شناخته می‌­شود. سپس اندازه­‌های گرفته‌شده با استفاده از کامپیوتر تجزیه و تحلیل شد.

نتیجه این بود که نظریه قوانین کوپ درست است. پژوهشگران همچنین کشف کردند که تکامل قابل پیش‌بینی است.

هیم افزود: «برای مثال توتیای دریایی را در نظر بگیرید. این موجود 2 میلیون سال پیش در آب‌­های گرم، شور و کم عمق اقیانوس‌­های غربی آمریکا تنها دو اینچ بوده است و حالا طول آن به یک فوت می­‌رسد».

این رشد فیزیکی به این دلیل نیست که در هر نسل جانوران بزرگتر می‌­شوند، بلکه گونه‌­های بزرگتر جانوران بیشتر دوام می­‌آورده­‌اند.

سایز حیوانات به تدریج افزایش نیافته است و رشدی که امروزه شاهد آن هستیم نتیجه جهش ژنتیکی است. اولین جهش ژنتیکی توتیای دریایی حدودا 250 میلیون سال پیش، بین دوره کامبرین (بیش از 500 میلیون سال پیش) و پرمیان (کمتر از 250 میلیون سال پیش) اتفاق افتاده است.

این زمانی بود که گیاهان، دوزیستان و خزندگان برای اولین بار روی زمین دیده شدند. توتیای دریایی در دوره مزوزوئیک (250 تا 60 میلیون سال پیش) تغییری نکردند. در اواخر دوره سنوزوئیک (تقریبا 60 میلیون سال پیش که اولین پستاندران در این دوره مشاهده شدند) جهشی دیگری در نسل توتیای دریایی رخ داد.

ارتباط جهش ژنتیکی با انقراض حیوانات

هیم جهش ژنتیکی را مربوط به خطر در انقراض بودن جانور می‌­داند. وقتی تعداد زیادی از یک گونه از بین می­‌روند، زمینه­‌ا‌ی مناسب برای پیداش موجود جدید فراهم می‌­آید.

هنوز هیچ­گونه تحقیقاتی روی این موضوع که چرا بزرگتر بودن مزیت شمرده می‌‌شود، صورت نگرفته است. شاید به این دلیل که آنها بزرگتر از آن هستند که برای خوردن مناسب باشند یا در مبارزات برگ برنده محسوب می­‌شوند.

آیا زمین تبدیل به سیاره غول‌­آساها خواهد شد؟

خیر! هیم دراین­باره این گونه اظهار نظر می­ کند: «با بزرگتر شدن حیوانات، تنفس مشکل خواهد شد چون شش‌­ها نیاز دارند به اندازه­‌ای بزرگ باشند که توانایی تامین هوای کافی برای بدنی بسیار بزرگ را داشته باشند. چالش دیگر غذاست که به اندازه کافی وجود نخواهد داشت. باید حد ماکسیممی هم برای رشد وجود داشته باشد».

باید در نظر داشت که شکارچی­‌ها و ماهی­گیران به دنبال شکارهای بزرگ­تر هستند و این­ یک مزیت طبیعی به نفع جانوران کوچکتر است. به نظر می­‌رسد نسل بشر یکی از قانون­‌شکنان عمده قوانین کوپ هستند.

 

 

نظر شما
ادامه