کد خبر: ۲۰۵۵۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
به نظر می رسد در مسابقات «رادما» نقاط ضعف مسابقه «وت کاپ» برطرف شده است که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد ...

حکیم مهر - کارگاه آموزشی و مسابقه تحت عنوان رادما (رقابت، آموزش دامپزشکی مدارس ایران) در بیست و یک اسفند ماه توسط بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد (واحد خواهران) و با همکاری مجموعه هم آموز گستر پردیس (آراکس) و فرهنگسرای علوم و نجوم در دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

در این رقابت ها از تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان های مشهد برای شرکت در مسابقه دعوت به عمل می آید. شایان ذکر است این مسابقه شامل چند بخش کارگاه و چند بخش مسابقه می باشد، که پس از آن گواهینامه معتبر شرکت در دوره به تمامی شرکت کنندگان ارائه می گردد.

کارگاه ها شامل بخش آبزیان، بهداشت محصولات دامی و سلامت غذایی، بیماری های مشترک انسان و دام، و بافت شناسی است و مسابقه شامل بخش سوالات، تشخیص عکس رادیولوژی و نوار قلب و پرسش های مخصوص هر کارگاه است.

برای آگاهی بیشتر و ثبت نام در در مسابقه به آدرس http://radma.basfum.ir/ مراجعه فرمایید.

گفتنی است که بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در سال جاری اقدام به برگزاری مسابقاتی تحت عنوان «وت کاپ» کرده بود که تشریح حیوانات آزمایشگاهی توسط دانش آموزان در آن انتقادات زیادی را برانگیخت، ولی به نظر می رسد در مسابقات رادما، نقاط ضعف مسابقه وت کاپ برطرف شده است که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد.

 

«آیین نامه مسابقه رادما»

مقدمه و معرفی

این مسابقه آموزشی به کوشش دانشجویان طراحی شده و در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی اجرا خواهد شد. تلاش بر این بوده تا مراحل مسابقه متناسب با اطلاعات زیستی دانش آموزان رشته تجربی و موضوعات آموزشی، جنبه کاربردی بسزایی داشته باشد.

این مسابقه 8 بخش مختلف را داراست که شامل کارگاه ها و بخش های مسابقه میباشد. دانش آموزان به 8 گروه تقسیم و هر گروه وارد یک مرحله میشود و به صورت چرخشی با ورود به مرحله بعد مسابقه ادامه پیدا میکند.

بخش اول: شامل سوالات است. دانش آموزان به دو گروه تقسیم شده و همراه سوالات مباحث ساده ای در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و باید با توجه به داده ها سوالات پاسخ داده شوند. در این بخش بیشتر از میزان صحت یا خطا بودن پاسخ نحوه تحلیل و درک دانش آموز از بحث مد نظر است.

بخش دوم: شامل آزمایشگاه بافت شناسی (گسترش خون) و تشخیص عکس رادیولوژی و نوار قلب است.

در آزمایشگاه بافت شناسی نمونه خون در اختیار دانش آموزان قرار داده میشود و ایشان باید براساس مطالب کتاب درسی ازعهده تشخیص سلولهای خونی برآیند. همچنین نحوه رنگ آمیزی سلولهای خونی شرح داده میشود و پس از ان باید هر تیم یک نمونه را رنگ امیزی کنند که در نهایت براساس کیفیت کار، داوران امتیازاتی در نظر خواهند گرفت.

در بخش رادیولوژی با توجه به توضیحات مختصری پیرامون طیف رنگهای عکس رادیولوژی انتظار تشخیص مواردی ساده مثل تمییز استخوان و عضله میرود. سپس نوار قلب سگ در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و با توجه به مطالب کتاب درسی تشخیص آریتمی ساده یا آنفارکتوس و مواردی ازاین قبیل توسط دانش آموزان داده میشود.

بخش سوم: شامل کارگاه کنفرانس زئونوز و بهداشت گوشت و نقش دامپزشکی در تغذیه است.

برای بخش زئونوز پیش از ورود به دوره از دانش آموزان خواسته میشود مبحث مشخصی را در مورد بیماریهای مشترک انسان و حیوان و نحوه تشخیص و درمان آن را مطالعه کنند و سپس برای سایر گروهها ارائه مختصری داشته باشند. در نهایت براساس نحوه ارائه و صحت مطالب امتیازدهی صورت می گیرد.

در کارگاه بهداشت گوشت مطالب مختصری در مورد تخلفات گوشتی، صنایع گوشتی و نقش دامپزشکی در تامین سلامت جامعه و بهداشت تغذیه بیان میشود.

بخش آخر: شامل آزمایشگاه ماهی شناسی و کارگاه آبزیان است. در آزمایشگاه ماهی شناسی تعدادی از ماهیان موجود در آزمایشگاه در اختیار دانش آموزان قرار داده میشود و با اطلاعات داده شده تشخیص ماهی تازه و بیمار صورت می گیرد. در واقع به کمک راهنمایان ارگان شناسی طبیعی ماهیان آموزش داده شده و اگر ماهی دچار بیماری باشد، دانش آموزان بایستی بیماری را به دلیل غیر طبیعی بودن ارگان تشخیص دهند. و از آنان می خواهیم بتوانند تمامی اندام های داخلی ماهی را تشخیص دهند

در بخش کارگاه آبزیان معرفی و مشاهده ماهیان مختلف بالاخص ماهیان کمیاب از لحاظ ریخت شناسی صورت میگیرد و توضیحاتی پیرامون دوره های زندگی ماهیان داده میشود.

اهداف مسابقه

۱- آشنایی دانش آموزان با محیط دانشگاه و فعالیت های دانشجویی

۲- بالابردن سطح اطلاعات شرکت کنندگان با بیماری های مشترک بین انسان و دام

۳- افزایش آگاهی در خصوص بهداشت تغزیه به ویژه محصولات دامی

۴- تبیین رسالت دامپزشکی در جامعه و نقش آن در سلامت مردم

۵- ایجاد مهارت در زمینه تشخیص کیفیت غذا و محصولات دامی

۶- ایجاد فضا رقابتی سالم در بین دانش آموزان

۷- ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت تلاش بیشتر در فعالیت های علمی

۸- ترویج کار گروهی

۹- ایجاد زمینه برای استعداد یابی دانش آموزان علاقه مند

مقررات و تذکرات

الف) قوانین عمومی مسابقه

۱- مسابقه به صورت گروهی و بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه می باشد.

۲- تیم ها در غالب گروه های دو نفره معرفی می شوند.

۳- ثبت نام در مسابقه به منظور قبول کلیه ی بند های آیین نامه می باشد.

۴- اعضای تیم های شرکت کننده همگی باید دانش آموز باشند.

۵- شرکت کنندگان باید با لباس و پوشش رسمی در مسابقه حاضر شوند و رعایت شئونات اخلاقی و اسلامی در زمان برگزاری مسابقه الزامی است. در صورت رعایت نشدن نکته فوق و اختلال در نظم مسابقه کمیته اجرایی حق دارد تیم مذکور را از مسابقه حذف کند.

۶- اعتراض به داوری فقط به صورت کتبی و از طریق آموزشگاه صورت می گیرد و هرگونه اعتراض شفاهی به تیم داوران و برهم زدن نظم مسابقه موجب حذف تیم معترض خواهد بود.

۷- کادر اجرایی در قبال هر گونه آسیب ناشی از بی احتیاطی شرکت هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

۸- تا ده روز قبل مسابقه ممکن است تغییرات جزیی در آیین نامه مسابقه ایجاد شود که وظیفه مطالعه ی ان بر عهده ی شرکت کنندگان بوده و قصور از آن به هیچ وجه متوجه کادر اجرایی نخواهد بود.

ب) قوانین اختصاصی این دوره مسابقه

۱- جابه جایی گروه ها بین ایستگاه های مختلف باید براساس جدول های داده شده به هر تیم باشد.

۲- رعایت موارد ایمنی در ازمایشگاه و کار با وسایل ازمایشگاهی برای تمامی تیم ها الزامی است.

۳- به همراه داشتن روپوش سفید ازمایشگاه برای تمامی افراد شرکت کننده الزامی است.

۴- تمامی گروه ها باید در راس ساعت مقرر در محل برگزاری مسابقه حضور یابند در غیر این صورت کمیته ی اجرایی می تواند تیم مذکور را حذف کند

۵- صدور گواهی شرکت در دوره ملزوم به مسب حداقل نصف نمره مربوط به هر کارگاه میباشد

۶- در صورت اسیب و خسارت به وسایل ازمایشگاهی تیم متخلف ملزم به پرداخت خسارت وارده میباشد.

۷- در ابتدای مسابقه کلیه ی تیم ها مقداری پول با واحد vet دریافت میکنند که شرکت کنندگان در قسمت های مختلف باید از این پول استفاده کنند و هر تیم مه در انتهای مسابقه مقدار پول بیشتری داشته باشد امتیاز بالاتری دریافت خواهد کرد.

تبصره: لوح دامپزشک نوجوان در اختتامیه به سه گروه اول که بیشترین پول را ذخیره کردند داده می شود.

تبصره ۲: در قسمت سوالات بر اساس میزان سختی سوال تیم ها سوالات را خریداری وسپس همراه با جواب انها میتوانند به کادر اجرایی بفروشند ،گروه ها میتوانند با جابه جایی پول از گروه های دیگر نیز کمک بگیرند و همچنین در خواست راهنمایی از کمیته ی علمی با پرداخت مبلغ مشخص بلامانع است.

۸- در قسمت بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) تیم ها باید بر اساس مباحثی که هفت روز قبل از مسابقه برای هر گروه تعیین شده به حمع اوری اطلاعات لازم و اماده کردن ارائه خود بپردازند. توضیح این که هر پنج تیم یک دسته را در طول مسابقه تشکیل می دهند که هر گروه باید در حضور چهار گروه دیگر و داور کارگاه به ارائه مطلب های مشخص شده بپردازند.

تبصره: مدت زمان در نظر گرفته شده برای ارائه ی هر گروه ۵-۶دقیقه است

تبصره ۲: برای صرفه جویی در زمان گروه ها باید تا حداکثر ۲۴ساعت قبل از شروع مسابقه فایل پاورپوینت موضوع مربوط به خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند (نامه ی الکترونیک).

تبصره ۳- داوری در این بخش بر اساس نحوه ارائه مطالب، روان کردن موضوع و همچنین فایل ارسالی خواهد بود

داوران

داوران مسابقه شامل اعضا کمیته علمی که شامل دانشجویان دکتری حرفه ای رشته ی دامپزشکی و همچنین دانشجویان دکتری تخصصی دانشکده دامپزشکی می باشد.

امتیاز بندی:

جمع کلی امتیازات ۱۲۰ امتیاز می باشد، به این صورت که:

بخش سوالات ۳۵ امتیاز

بخش آزمایشگاه و کارگاه آبزیان ۲۰ امتیاز

بخش بیماری های مشترک بین انسان و دام ۲۰ امتیاز

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به همگان. فرهنگ سازی درباره ی دامپزشکی اقدام مناسبی است. ضمن تشکر ان شاء الله همیشه به سالم ترین شکل ممکن این کار را انجام دهیم. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
بسیج به نظرم نباید در کارهای علمی ورود کنه
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
احسنت
چه کار خوبی
معین
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
خیلی جلب و خوبه ولی محض اطلاع اون دوستمون یکی از زمینه های کاری که برای بسیج تعریف شده کار علمیه صنعت موشکیمونم مال بسیجه :) ....
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
0
0
امیدوارم کار به خوبی صورت بگیره
آفرین ....................
نسترن
|
-
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
0
0
من امروز تو مسابقه بودم خیلی خوب بود فقط یه کم سطح سوالا بالا بود :(....ولی خب فهمیدیم دامپزشکی ام رشته ی باحالیه
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
0
0
خانم نسترن شما مطمئنی در مسابقه بودی؟ چون من که این اسمو ندیدم
مسابقه خیلی مسخره ای بود
نسترن
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
0
مگه قرار بوده شما همه ی اسما رو ببینی؟من نظرمو گفتم!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
یعنی فکر نکنم کسی اینجا شک کرد که این خانم نسترنی که نظر دادن خودشون از برگزار کننده های مسابقه اند.
دم اون دوستمون گرم که زد تو پرشون :D
بچه های دامپزشکی
|
-
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
ولی من فکر میکنم هر کی میاد اینجا نظر میزاره از بچه های دانشکده است!چه برگزار کننده چه نه دفعه ی قبل برا وت کاپم همین لود نصف اظهار نظرا مال بچه های دانشکده بود!اخه معمولا اینجا مربوط به دامپزشکاس! زشته اينقد با هم دعوا ميكنين!!!
نظر شما
ادامه