کد خبر: ۲۰۵۴۱

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اتمام مطالعات به منظور پرورش ماهی تیلاپیا در استخرهای پرورشی آب شیرین خبر داد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به خبرنگار مانا گفت: با مجوز سازمان محیط زیست و دامپزشکی مولد تیلاپیا را وارد کردیم و با انجام مطالعات گسترده در مرکز تحقیقات آبزیان موسسه موفق شدیم اطلاعات بالایی در خصوص فرمول غذایی و تغییر جنسیت این گونه به دست آوریم.

محمد پورکاظمی، با اشاره به اینکه هم اکنون 10 تن از این گونه ماهی در هر هکتار تولید می کنیم گفت: آمادگی واگذاری این دانش فنی را به تمام پرورش دهندگان بخش خصوصی داریم.

پورکاظمی با اشاره به اینکه هم اکنون هشت هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور می شود، خاطرنشان کرد: با تولید این گونه ماهی توسط بخش خصوصی دیگر نیازی به واردت آن نخواهیم داشت.

وی گفت: تولید این ماهی را دراستخرهای پرورشی پیشنهاد می کنیم که خروجی آنها به آبهای آزاد کشور راه نداشته باشد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در ادامه همچنین از کسب دانش تولید ماهیان تیلاپیای فوق نر خبر داد و گفت: به این ترتیب با تولید صد در صدی ماهیان تیلاپیای نر امکان تکثیر طبیعی این گونه ماهی از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که گونه ماده این گونه ماهی وجود داشته باشد در اثر زاد و ولد طبیعی امکان تکثیر این گونه ماهی در محیط های بیرون از استخرهای پرورشی ممکن است ایجاد شود.

پورکاظمی تاکید کرد: در صورت وارد شدن این گونه در آبهای کشور، این گونه می تواند با رقابت غذایی، جای گونه های بومی اکوسیستم را بگیرد.

وی یادآور شد: هم اکنون دو گونه از این ماهی از آبهای عراق وارد آبهای خوزستان شده و توانسته در اکوسیستم آنجا به شدت زاد و ولد کند و به خطری جدی برای ماهیان بومیان منطقه تبدیل شده است.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد: اما تکثیر نوع نر این ماهی در استخرهای پرورشی می تواند علاوه بر تامین نیاز مصرف داخلی باعث صادرات این گونه ماهی به سایر کشورهای دنیا در آینده نزدیک باشد.

وی گفت: امیدواریم با انجام تبلیغات و اطلاع رسانی در این خصوص هر چه سریعتر شاهد تقاضای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید این گونه ماهی باشیم.

پورکاظمی اظهار داشت: از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مولد های لازم در اختیار پرورش دهندگان قرار خواهد گرفت.

ماهی تیلاپیا در این روزها به ‌ علت فیله بودن و نداشتن تیغ و طعم، به یکی از ماهی‌های محبوب در ایران مبدل شده است. یکی از مواردی که جدیداً در باره این ماهی گفته شده و برخی از افراد را نسبت به خوردن آن دچار نگرانی کرده، همه‌‌چیزخوار بودن این ماهی است. یعنی بسیاری از اشخاص نگران این هستند که نکند همه‌چیزخواربودن تیلاپیا، تاثیری منفی بر سلامت گوشت آن بگذارد و سلامت مصرف‌کننده را تهدید کند اما همه‌چیزخوار بودن تیلاپیا، ضرری برای انسان ندارد.

برخی گمان می‌کنند محیط‌ زیست به‌‌دلیل ناسالم بودن گوشت ماهی تیلاپیا، مخالف پرورش آن در آب‌های داخلی است؛ در صورتی که دلیل مخالفت محیط‌ زیست، مسائل زیست‌محیطی است، نه مشکلات تغذیه‌ای. ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی غیربومی است که اگر بدون حساب و بی‌برنامه‌ریزی برای پرورش در آب‌های داخلی رها شود، می‌تواند گونه‌های بومی را نابود و زمینه از بین رفتن ماهی‌های داخلی‌ را فراهم کند.

 

 

برچسب ها: تیلاپیا،
نظر شما
ادامه