کد خبر: ۲۰۵۰۲

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دامداری این ارث پدری را پاس بداریم، ارثی که اگر به خوبی به آن توجه کنیم می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری، کاهش رشد مهاجرت، تأمین پروتئین جامعه، خودکفایی در عرصه‌ی تولید و در نهایت باور شعار «ما می‌توانیم» شود.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی خراسان‌جنوبی، «دکتر علیرضا رفیعی­‌پور» گفت: در گذشته نه چندان دور، شاید حتی به یک قرن هم نرسد که چرخ اقتصاد جامعه ایرانی بر حول و محور چند عامل می­‌چرخید که می­‌توان مهم‌ترین آنها را در کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن دانست.

وی ادامه داد: پرورش دام در میان خانوار ایرانی دارای تقدس خاصی است که این تقدس را می­‌توان در بین جملات گرانبهای بزرگان جامعه در حوزه‌ی دین و فرهنگ یافت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، با بیان این‌که امروزه نیز صاحب­نظران حوزه اقتصاد نقش دامداری و کشاورزی را در اقتصاد با تمام جفاهای روا شده به این دو، باز هم مهم و حائز اهمیت می­دانند، افزود: در کشور ما سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی حدود 25 درصد است که از این میزان حدود 45 درصد مربوط به دامپروری است.

رفیعی‌­پور، تصریح کرد: با این تعبیر حدود 11 درصد از تولید ناخالص ملی را دامپروری تشکیل می‌دهد که بیان این نکته نشان دهنده این است که دامپروری به نوعی مکمل بخش کشاورزی است و در مجموع صنعت دامپروری می‌تواند در کنار زراعت نقش بسزایی در کارآفرینی و اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده، محوریت در توسعه، تغذیه بشر، سلامت انسان و جامعه و بطور کلی نقش بی‌بدیل در اقتصاد داشته باشد.

وی گفت: این صنعت در کشور ما علی‌رغم حمایت‌های تعریف شده در قوانین و چشم‌اندازها، هم‌چنان از نبود زیر ساخت‌ها و نبود کلان‌نگری‌ها در تنگنا بوده و فعالان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را با نوعی سردرگمی و بی‌اعتمادی به آینده مواجه کرده است، در حالی که با سرمایه‌گذاری‌های فعلی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و امکانات موجود که در بخش کشاورزی و نیروی جوان و جویای کار نهفته شده است می‌توانیم در غالب یک سیاست‌گذاری درست و حساب شده تزریق کنیم و با یک عزم ملی به اصلاح زیر ساخت‌ها، حمایت‌های تسهیلاتی و اعتباری از سوی دولت و فرهنگ‌سازی بپردازیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، خاطرنشان کرد: می‌توان در آینده نه چندان دور اعلام کنیم دام صنعت اول کشور است و این ارث پدری را پاس بداریم، ارثی که اگر به خوبی به آن توجه کنیم می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری، کاهش رشد مهاجرت، تأمین پروتئین جامعه، خودکفایی در عرصه تولید و در نهایت باور شعار «ما می‌توانیم» شود.

فرآورده‌های خام دامی فاقد مشخصات تولید ضبط می‌شوند

رفیعی‌پور با اشاره به اهمیت درج مشخصات بهداشتی بر رویه‌ی فرآورده‌های خام دامی گفت: هر نوع فرآورده پروتئینی فاقد مشخصات جمع‌آوری و ضبط می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون همه‌ی محصولات خام دامی تولیدی از جمله گوشت سفید، قرمز، آلایش خوراکی طیور و تخم‌مرغ با درج نام تجاری محصول به همراه مشخصات کامل تاریخ تولید و انقضاء بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، درج مشخصات را در عرضه‌ی محصولات سالم به مصرف مهم توصیف کرد و در پیشگیری از تخلفات بهداشتی فروشگاه‌های عرضه موثر دانست.

وی از شهروندان خواست از خرید فرآورده‌هایی که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند خودداری کرده و ضمن تماس با شبکه‌ی دامپزشکی شهرستان مراتب را گزارش کنند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

 

 

نظر شما
ادامه