کد خبر: ۲۰۴۸۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
این پلنگ که بر اثر برخورد با خودرو در حاشیه پارک ملی بمو آسیب دیده و به منظور تکمیل درمان بوسیله هواپیما به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود، حین انجام مراحل درمانی تلف شد ...
6666

حکیم مهر – به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، ماده پلنگ جوانی که بر اثر برخورد با خودرو در محور شیراز - خرامه آسیب دیده و به منظور تکمیل مراحل تشخیص و درمان بوسیله هواپیما به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود، متاسفانه حین انجام مراحل درمانی از بین رفت.

ماده پلنگ جوان و آسیب دیده بامداد دیروز (پنجشنبه) از طریق هواپیما به تهران منتقل شده و جهت تکمیل مراحل تشخیص و درمان به بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد.

در ورودی بیمارستان با پرتاب دارت حاوی مواد بیهوشی، پلنگ بیهوش شده و ابتدا به برای تهیه عکس رادیوگراف به رادیولوژی منتقل شد. متخصص رادیولوژی در تصاویر رادیوگراف چند شکستگی را در ناحیه لگن و دست پلنگ تشخیص داد و حیوان به بخش سی تی اسکن انتقال یافت.

تصاویر متعدد سی تی اسکن در ابعاد و زوایای متخلف تهیه شده و وجود شکستگی های فوق و همچنین تجمع هوا در کنار یکی از شش های پلنگ بر اثر ضربه وارده توسط اتومبیل را تایید نمود. همچنین در تصاویر سی تی اسکن از جمجمه مشخص شد فک آسیب دیده پلنگ نیاز به جراحی دارد. پلنگ به اتاق عمل منتقل شده و طی عملی که بیش از حدود ۲ ساعت به طول انجامید فک آسیب دیده و زبان پلنگ تحت جراحی قرار گرفت. همچنین نتیجه آزمایش خونی که بر اساس خونگیری در ابتدای ورود پلنگ به بیمارستان انجام شده بود مشخص شده و نشان از وجود عفونت شدید در بدن حیوان داشت.

پس از انجام عمل جراحی، پلنگ مجددا برای تهیه اسکن از فک و جمجمه به سی تی اسکن منتقل شد که در حین انجام اسکن علایم حیاتی جانور از جمله تنفس حیوان قطع شد. بلافاصله گروهی از متخصصین برای احیا و بازگرداندن علائم حیاتی حیوان وارد عمل شدند اما تلاش های متعدد آنها برای احیا بی نتیجه بود و پلنگ از بین رفت.

پس از برخورد با خودرو و آسیب دیدگی پلنگ، تلاش های بسیار زیادی توسط دامپزشکان شیراز، محیط زیست استان فارس، دامپزشکان و کارشناسان سازمان محیط زیست و دامپزشکان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران صورت گرفت و اقدامات زیادی در شیراز و تهران ازجمله انتقال پلنگ با هواپیما به تهران و اقدامات پیشرفته درمانی صورت گرفت اما متاسفانه به دلیلی که هنوز کاملا مشخص نیست پلنگ از بین رفت.

قرار است پس از انجام کالبد گشایی طی روزهای آینده علت دقیق مرگ جانور مشخص شده و طی گزارشی اعلام گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________

خبر تکمیلی / گزارش خبرگزاری مهر در خصوص نظر کارشناسان درباره علت مرگ پلنگ شیراز

 

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پس از مرگ "امید" پلنگ خراسان شمالی که به دنبال حملات به دام های اهالی روستای تازه قلعه زنده گیری و به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده بود، امروز پلنگ دیگری در تهران تلف شد. این پلنگ ماده که هفته گذشته در منطقه بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشکده دامپزشکی شیراز مورد عمل جراحی فک قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه با هواپیما به تهران منتقل شد.

انتقال غیرقانونی پلنگ

امیرحسین داداشی رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در این باره گفت: برای انتقال این پلنگ از شیراز به تهران، با توجه به امکانات پزشکی مناسب موجود در شیراز، و همچنین برای انتقال حیوان از پردیسان به دانشکده دامپزشکی از سوی دفتر شکار و صید سازمان، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. بنابراین، این انتقال قانونی نیست.

اما دکتر حمزه ولوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صید و شکار گفت: در تصمیم گیری برای انتقال حیوانات جهت درمان، نیازمند مجوز نیستیم. ما خود سازمان هستیم و برای درمان حیوانات را هر جا صلاح بدانیم می فرستیم. ما نیازی به مجوز نداریم. شکستگی فک این پلنگ که در دانشکده دامپزشکی شیراز فیکس کرده بوند، مجددا باز شده بود. در سی تی اسکنی که امروز در دانشکده دامپزشکی تهران روی پلنگ انجام گرفت مشخص شد کتف و لگن سمت راست حیوان، شکسته و تمام بدنش عفونت داشته است.

وی افزود: به گفته متخصصان راهی برای نجات این حیوان وجود نداشته. عفونت شدید فک و دندان نیش باعث عدم تغذیه حیوان شده بود به طوریکه حتی جگر تازه و خون آلود بز را هم نمی خورد. برنامه محیط زیست شیراز این بود که مدتی از این پلنگ نگهداری شود تا در صورت بهبودی رهاسازی و در غیر این صورت به تهران منتقل شود. اما پیشنهاد دکتر والدز این بود که فورا برای سی تی اسکن سه بعدی به تهران منتقل شود. در شیراز امکانات پزشکی کافی وجود نداشت.

تمام امکانات تهران در شیراز هم موجود بود

از سوی دیگر دکتر ابوتراب طباطبایی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در این باره اظهار داشت: تمام امکانات موجود در تهران برای درمان پلنگ از قبیل سی تی اسکن ۳ بعدی در شیراز هم موجود است.

بیهوشی های مکرر علت اصلی مرگ پلنگ شیراز

دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز علت اصلی مرگ این حیوان را عدم بازگشت از بیهوشی به دلیل ضعف شدید دانست و گفت: این پلنگ به علت عدم درمان صحیح در شیراز و تحمل درد شدید در قسمت فک، مدتها تغذیه نکرده و دچار ضعف شدید بود.

جراحی فک ناشیانه در شیراز

دکتر فربد هومن دامپزشک محیط زیست استان فارس گفت: پلنگ درد شدید داشت، غذا نمی خورد و حرکت نمی کرد برای همین خواستیم سی تی اسن سه بعدی کنیم که در شیراز وجود نداشت.

وی با اشاره به شکستگی قسمتی از کتف پلنگ افزود: پینی که در شیراز کار گذاشته شده بود در ریشه استخوان دندان نیش فرو رفته بود و حیوان به علت درد شدید در ناحیه فک ۱۰ روز غذا نخورده بود و به وسیله سرم آن را زنده نگه داشته بودیم.

به گفته هومن، به همین دلیل در تهران فورا بیهوش شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت چون شکستگی که در فک پایین ایجاد شده و در شیراز مورد جراحی قرار گرفته بود، مجددا باز شده بود و باید بسته می شد.

وی افزود: گزارش کالبدگشایی شنبه به محیط زیست اعلام می شود.

نگهداری پلنگ زخمی در موزه

حسینعلی قهرمانی مدیر باغ وحش شیراز نیز اظهار داشت: متاسفانه امکانات سازمان محیط زیست در شیراز به حدی است که پلنگ زخمی را در موزه نگهداری کردند. پس از فرار حیوان از قفس و سرگردانی در محیط موزه، به کمک برادرم حیوان را با استفاده از تور گرفتیم و تحویل مسئولین موزه دادیم که پس از بیهوشی به دانشکده دامپزشکی شیراز منتقل شد. متاسفانه این پلنگ بارها تحت بیهوشی قرار گرفت. با توجه به تجربه ای که پس از سالها نگهداری از گربه سانان دارم، بیهوشی های مکرر، علت اصلی مرگ این پلنگ بود. این پلنگ به راحتی حرکت می کرد و طی مدتی که در محیط موزه سرگردان بود، سه نفر از کسانی که در صدد گرفتنش برآمده بودند را به شدت زخمی کرده بود.

وی افزود: عملکرد دامپزشک محیط زیست آنقدر ناشیانه بود که برای مثال برای زنده گیری پلنگ، از توله سگی به عنوان طعمه استفاده کرده بودند.این پلنگ پس از دوره کوتاهی مراقبت آماده رهاسازی به زیستگاهش بود. اما مسئولین سازمان، با پیشنهاد ما برای نگهداری از این حیوان و تامین مخارج خوراک و درمانش برای مدتی کوتاه و تا زمان رهاسازی موافقت نکردند. حیوان را از زیست بومش در استان فارس روانه تهران کردند و این سرنوشت تلخ را برایش رقم زدند.

 

خبر مرتبط:

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
1
بنده تا بحال گزارش حتی یک مورد درمان موفقیت آمیز پلنگ یا سایر وحوش را در پارک پردیسان یا دانشکده دامپزشکی تهران ندیده ام ، لطفاً اگر موردی بوده اطلاع رسانی نموده و اگر واقعاً چنین است اینگونه موارد را به این دو ........ ارجاع نفرمایید .
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
مدر یک خبرگزاری که متعلق به گروه دیده بان محیط زیست بود این خبر رو خونده بودم و گفته شده بود شیراز گرافی که گرفتن فقط شکستگی فک رو تایید کرده و هیچ شکستگی در پا و لگن وجود نداره.به هر حال اساتید شیراز شکستگی لگن رو در گراف ندیدن؟خییییلی بعیده.به نظرم شاید در حمل و نقل حیوان دچار آسیب مجدد شده باشه.به نظرم قابل پیگیریست.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
چه طور حیوانی که وضعیت اش پایدار نیست را اینقدر راحت در همان روز اولی که از هواپیما پیاده شده سه بار بیهوش کردند؟ تازه بعد از جراحی به جواب آزمایش خون توجه شده که عفونت شدید دارد با این حال که در این مرحله باید متوجه می شدند که دوبار بیهوشی و جراحی کاملا غیرحرفه ای بوده برای بار سوم بیهوش شده که اسکن بگیرند؟ واقعا دامپزشکی مشکل سواد و هوش به طور عموم دارد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
اگر کار به یک گروه پزشکی متخصص سپرده میشد همون اول در شیراز پلنگ بینوا درمان میشد. باور کنیم دامپزشکان ما بلد نیستند با کیس های ترومایی چگونه برخورد کنند چون تجربه جراحی روی قفسه سینه و درمان پنوموتوراکس ندارند. به محیط زیست پیشنهاد میکنم یا واقعا چند متخصص دامپزشکی را استخدام و برای دوره دو ساله به خارج از کشور بفرستند تا آموزش های پیشرفته را فرا گیرند و یا در این گونه موارد از گروه های پزشکی و جراحان پزشک مشورت بگیرند.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
علت مرگ در گزارش نهایی: عبور غیر قانونی از چراغ قرمز.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
نتیجه نهایی: به علت خواب آلودگی خلبان!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
ما هم رکورد زدیم و هم گند زدیم.
از بس که پر مدعا و ................. هستیم.
آقایان عزیز همکار من در شیراز و تهران، بروید درس بخوانید، تجهیزات خریداری کنید، تجربه کسب کنید و من من های الکی را کنار بگذارید. شاید فرجی شود.
دامپزشکی ایران تعطیل هست. تعطیل. اساتید دانشگاه ........... و ........... بخش ها را اشغال کرده اند و جلوی جذب افراد توانمند و متخصص را گرفته اند. این ور گود هم که عده ای ........تر، دامپزشکان عمومی ...............، همش حرف ...... می زنند. اون آقای دامپزشک عمومی ای که حق جراحی ندارد، و معمولا در موارد پیچیده جراحی، در ایران حضور ندارند، از جمله افرادی است که توضیحشان را دادم. این ها فقط و فقط حرف زیاد و گزافه می گویند. یک کدام این ها تجربه کافی و شجاعت استفاده از تجربیات بخش پزشکی کشور و دامپزشکی دنیا را ندارند. این ها سواد ندارند. به خود آیید.
همش اظهار نظر های غیر کارشناسی.
من فقط یک سوال از دانشگاه تهرانی ها دارم که کاراشونو از نزدیک دیدم، این ها هم حرف زیادی می زنند.
سوالم این هست: چرا بیماری که عفونت شدید داشته است را سه بار بیهوش و جراحی کرده اید؟ شما باید اول وضعیت بیمار را پایدار می گردید. اساتید ............ که ادعاتون گوش فلک رو کر کرده است ولی ........ ندارید، شما باید با استفاده از لوله، حیوان را تغذیه می کردید، درمان آنتی بیوتیک تراپی اولیه شروع می کردید، آنتی بیوگرام انجام می دادید، و آنتی بیوتیک تراپی ثانویه انجام می دادید. برای چی اینقدر حیوان را بیهوش کردید؟
چرا اگر به وجود نومو توراکس شک داشتید، هوا را خارج نکردید؟ چرا لوله ای برای خروج هوا در فضای پرده جنب قفسه صدری حیوان قرار ندادید؟ البته اشکال تنها و تنها از شما نیست. این بیمار نیاز به بخش مراقبت های ویژه داشت (ICU) که متاسفانه در ایران نداریم. این بیمار نیاز به توجه مسئولین هم داشت که البته برخی عین خیالشون نیست. به هر حال این پلنگ مرد، تمام شد. بیش از این دعوا نکنید. سعی کنید از تجربیات بزرگان این حرفه در دنیا درس بیاموزید. ببندید درب این دانشکده های بی خودی را که جز ........ چیزی تحویل جامعه نمی دهد.
نمی شود از دانشجویی که زیر نظر استاد .......... درس خوانده، انتظار داشته باشیم که با سواد بار بیاید. من فکر می کنم اساتید باید کم کم خودشونو بازنشست کنند و اجازه بدن نسل جدید وارد این حوزه ها بشوند.
حکیم مهر تو هم حکیمی هم به مهر به ما لطف می کنی و نظرات تند ما را درج می کنی. مطمئن باش در این صحبت ها قصد توهین نداشتم و توهینی به کسی هم نشده است. لطفا عین مطلب را بگذار شاید جیگرم آرام بگیرد و برخی دوستان به خود بیایند. همکار متخصص
ناشناس
|
-
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
تقصیر خود پلنگ بوده که پریده جلو ماشین. وگرنه عزیزان کارشون رو کاملا درست انجام دادن. اینهمه ابزارهای عجیب و غریب دارن مگه میشه اشتباه شده باشه؟
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
کاش و ایکاش از بیمارستان نمازی شیراز یک فوق تخصص جراحی ترمیمی و یک متخصص بیهوشی دعوت میکردند و اونها جراحی میکردند. در اینصورت پلنگ الان زنده بود!. اساتید معظم و عالیجنابان! لطفا کوروکوریم ها و سمینارهای آموزشی بگذارید و از پزشکان حاذق دعوت کنید تا به شما یاد بدهند و شما نیز این تجربیاتتان را به رزیدنت هایتان منتقل نمائید. نترسید اصلا کسر و شأن شما با اینکار از بین نمیرود زیرا با افزودن بر دانش و توانمندیهایتان دیگر هرگز چنین خطاهای فاحشی را مرتکب نخواهید شد. از هواداران محیط زیست میخوام در برابر مرگ این پلنگ ساکت نباشند و علیه دامپزشکان خاطی و مسئولان محیط زیست اقامه دعوی کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
جالبه نظرات یکی از دانشجویان دامپزشکی درباره استاد بیهوشی شیراز در فیس بوک...بهتره سنگ کسانی را به سینه بزنید که برای پیشرفت دانشکده دامپزشکی تلاش می کنند نه اوج هنرشان ساخت انبارهای پر از ترکیبات تاریخ مصرف گذشته مثل خودشان است. وقتی توانستید از درمانهای موفق گزارش بدهید شروع کنید به من من کردن...
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
استدعا از حکیم مهر برای پیگیری دقیق و علمی این حادثه تلخ. لطفا بدون هیچ چشم پوشی یا محافظه کاری علل مرگ این حیوان و یا مشکلات این درمان ناموفق را به کمک کارشناسان به صورت یک گزارش علمی منتشر کنید که هم تجربه برای آینده شود و هم بنیانی برای پیگیری خطاهای درمان گذاشته شود. اینگونه احساس مسولیت درمورد ذخایر ملی بیشتر خواهد شد. متشکرم
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
همانگونه که اگر این درمان موفق بود نام تمام دساندرکاران منتشر میشد بهتر است صاحبنظران دلایل این ضعف موجود در دانشگاه شیراز را را به طور دقیق تحلیل و منتشر کنند. نظرات کاربران محترم حکیم مهر جای تامل بسیار دارد.
همینقدر اشاره کوتاهی کنم از فضای مسموم گروه علوم درمانگاهی که متخصصان توانمندی را یا جذب نکردند یا مانع از استخدامشان شدند و یا اگر جذب شدند تلاش کردند از گروه خارج شوند اگر کسی با این نظر مخالفتی دارد با کمال میل حاظرم خاطرات مستندی از این مطلب را با ذکر اسامی افرادی که از دست رفتند و عاملان این تخریب تاریخی دانشکده شیراز ذکر کنم. اطلاعاتی که از اوایل انقلاب فرهنگی تا کنون دامنگیر آسیب علمی و عملی دانشکده شده است.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
در ضمن لطفا گزارشی از تجهیزات و امکانات موجود در دانشکده دامپزشکی برای نجات یک مصدوم مانند موردی که ذکر کردید منتشر کنید من که سایتی از دانشکده پیدا نکردم که این توانمندیها را معرفی کرده باشد
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
دوست عزیزی که پیشنهاد آوردن متخصص بیهوشی از علوم پزشکی کردند خدمتشان عرض کنم که متخصص!!! موجود در دانشکده خود را پدر علم بیهوشی دامپزشکی می دانند پدر که پیش پسر نمیره عزیز جان
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
حالا هی کتاب منتشر کنید و هی همایش علمی بزارید اینم نمونه نتایجش...ساختار از ریشه نیاز به ترمیم دارد
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
لطفا کوروکوریم ها و سمینارهای ....
کوروکوریوم چیه؟ colloquium یا curriculum....?!
کلینیسین
|
-
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
کاملا معلومه که به دلیل ضعف در مهار درست حیوان و ترس از او، اقدامات درمانی کامل انجام نشده است و بیهوشی های پیاپی حیوان ضعیف شده سبب مرگش شده.
بهترین کار در وهله اول گذاشتن نازوگاستریک، و تغذیه از آن طریق می بود. با وجود یک تیوب معدی و یک آنژیو می شد در فواصل، روزی یکبار با بیهوشی خفیف جهت سرم تراپی، آنتی بیوتیک تراپی و تغذیه حیوان اقدام کرد!
واقعا باید متاسف شد برای این کادرهای مثلا متخصص دانشکده های تهران و شیراز!!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
من با نظر دوستمان که گفتند میبایست درمان اینطور کیس ها زیر نظر پزشکان حاذق انجام بگیرد بسیار موافقم. در دوران دانشجویی سگ تصادفی را آوردند. نتایج رادیولوژی نشان داد که قفسه سینه دچار ضایعه شده و در سمت راست ریه علایم پنوموتوراکس دیده میشود. استاد معظم جراح ما که خیلی هم ادعای آخر سوادی میکرد دستور اوتانازی دادند و ما فکر میکردیم چنین کیس هایی هرگز درمان نمیشوند. بعدها یکی از بستگان دچار حادثه ای مشابه شد و رزیدنت سال آخر جراحی پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان با قرار دادن یک chest tube به مدت 3 روز مشکل پنوموتوراکس ایشان را حل کرد!!
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
سلام به همه سروران گرامي
بايد بپذيريم كه ما دامپزشكان با همه ادعايي كه گاها داريم با علم روز همگام نيستيم و توانايي اقدامات عملي در حوزه تخصصي را نداريم متخصصين ما هم بيشتر محفوظات دارند
من هميشه از آرزوهام بوده كه چند استاد دانشگاه خوب بيايند و طي دوره هايي با أخذ هزينه به ما اموزش كارهاي فيلدي رو بدهند
در حوزه دام كوچك در حوزه حيوانات وحشي الان در دنيا يه تخصص با همين نام داريم ما هنوز در شهرستان ها با گرفتن اطلاعات غلط و درست از دامدار درمان علامتي مي كنيم و مجهز به إمكاناتي نيستيم
ما بهتره حتي بعضي روشها رو مخصوصا در حيوانات وحشي بريم و از پزشكا ياد بگيريم
أساتيد ما در دانشگاه ها نترسند و به دانشجو هاشون اموزش بدن
يه مثلي هست كه مي گه ما هيچ وقت از متوسط اطرافيانمون بالاتر نمي ريم پس به هم كمك كنيم تا با هم رشد كنيم
و باور كنيم كه دانش ما نياز به بازآموزي و استفاده از متخصصين به نام دارد
ناشناس
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
با سلام
به نظر من ترتیبی که برای درمان این حیوان در نظر گرفته اند اشتباه بوده. حیوانی که سوء تغذیه دارد و تابلوی خونیش عفونت شدید نشان میدهد اول باید کمی شرایطش را پایدار کرد و سپس جراحی انجام داد. تعجب میکنم با وجود اساتید خوب جراحی مثل دکتر دهقان چطور این اتفاق افتاده؟ در همه حیوانات ابتدا باید وضعیت حیوان رو درست کرد با آنتی بیوتیک تراپی، مایع درمانی و .. و سپس بیهوشی انجام داد.
متخصص طیور
دامپزشک شیراز
|
-
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
اگر منظورتون از اساتید خوب دکتر ......... هست که ایشون استاد بی رقیب و قهاری در زمینه کشتن دام هستند
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
حنی متخصص طیور هم این مسائل ابتدایی جهت جراحی رو میدونه ولی عجیبه که متخصص جراحی این موارد رو رعایت نکرده.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
مدیر باغ وحش هم متوجه شد که بیهوشی های مکرر، علت اصلی مرگ این پلنگ بود. به راستی آیا محیط زیست در انتقال پلنگ به تهران اشتباه نکرد؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
0
0
واقعا کمی تفکر و تجسم هم گاهی اوقات چیز خوبی هست
اساتید محترمی که پیشنهاد گذاشتن لوله معدی یا مری و... و آنژیوکت و سرم تراپی میدهند واقعا فکر میکنند این کار برای یک حیوان با خلق و خوی وحشی قابل انجام است؟!
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
0
0
از حکیم مهر خواهش میکنم از طریق مصاحبه یا مکاتبه با اساتیدی که در روند درمان این پلنگ نقش داشتند سوالاتی که در کامنتها مطرح شده رو از ایشان سوال کنند.
ضمنا از دکتر معماریان هم که وظیفه تحقیق در مورد علت مرگ پلنگ رو داشتند نتیجه پرسیده شود و خبررسانی شود.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
با تشکر از زحمات تمامی همکاران دامپزشک هیئت علمی در دانشگاههای تهران و شیراز و همچنین دامپزشکان حیات وحش.
آنهایی هم که از عملکرد این عزیزان انتقاد میکنند قطعا از علم دامپزشکی بهره ای نبرده اند.
از دست اندرکاران سایت حکیم مهر خواهشمندم نسبت به درج انتقادات بیربط تجدید نظر کنند.
خواندن نظرات بینندگان باید همانند خبر مربوطه آموزنده باشد.

همکار دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
با توجه به تشخیص عفونت و پنوموتوراکس در دانشگاه تهران،حیوان اصلا کاندید مناسبی برای تکرار بیهوشی و انجام جراحی سنگین مجدد نبوده و باید تا درمان این دو مشکل منتظر میماندند.
نظر شما
ادامه