کد خبر: ۲۰۴۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
اعتبارات آنفلوانزا به وزارت بهداشت تعلق گرفت، در صورتی که خدمات از طرف دامپزشکی انجام شد / درصورت افزایش تولیدات دامی، وزارت جهاد کشاورزی اعتبار دریافت می‌کند و به حوزه دامپزشکی توجهی نمی‌شود ...

روحانی نژاد

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: فاز نخست بزرگترین و مجهزترین مرکز آزمایشگاهی و بررسی بیماری‌های دامی خاورمیانه تا پایان خرداد ماه سال آینده در گلمکان چناران افتتاح می‌شود.

دکتر مجید روحانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: دانشجویانی که وارد رشته دامپزشکی می‌شوند جزو دانش آموزان نمونه و تحصیل کرده‌ای هستند که رتبه‌های بالای 1700 دارند، در دانشگاه نزدیک به 220 واحد تخصصی می‌گذرانند و علوم پایه، بیماری‌ها و بیماری‌های مقایسه‌ای انسان و دام را در دروس خود می‌گذرانند و مدرک تخصصی دامپزشکی دریافت می‌کنند.

روحانی‌نژاد افزود: دامپزشکی در بحث داروسازی، تحقیقات، بهداشت،حوزه‌های اجرایی سلامت انسان و دام نقش مهمی دارد؛ خدماتی که اگر به خوبی انجام ندهیم به اقتصاد کشور نیز آسیب میرساند، غذای انسان با آزمایشات زیادی که بر روی دام انجام می‌شود و فرآورده مصرفی دام به سلامت می‌رسد بنابراین هرگونه فرآورده غذایی اعم از گوشت، شیر، تخم مرغ، عسل، کرم ابریشم، آبزیان و هر فرآورده‌ای که توسط دام تهیه می‌شود توسط دامپزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی گستردگی زیادی دارد. آناتومی حیوانات، فیزیولوژی بدن آنها، علفخوار و گوشت خوار بودن پرنده ها، حیوانات دریایی، و حتی نوع غذایشان متفاوت است که این حساسیت و گستردگی رشته دامپزشکی را نشان می‌دهد از طرفی دامپزشکی در امراض انسانی به عنوان یک مشابهت صاحب نظر است جایگاه حرفه دامپزشکی با این علم شکل گرفته که در بهبود زندگی و پرورش حیوانات و کنترل آنها برای زندگی انسان‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به شعار بهداشت جهانی دامپزشکی تحت عنوان سلامت، زمین و غذا عنوان کرد: دامپزشکی در تمام عرصه‌ها حضور دارد و اگر دامپزشکی حضور نداشته باشد کنترل بیماری‌ها غیر ممکن می‌شود، از طرفی مردم برای رسیدن به غذای خود و کاهش ضایعات و بهره وری بیشتر باید به دامپزشکی اعتماد کنند. البته در ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای تازه توسعه یافته، به علم دامپزشکی به نسبت گذشته توجه زیادی می‌شود. به ویژه در میان مردم که در زمینه سلامت غذای خود متوقع هستند و این برای ما بسیار ارزشمند است.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه سطح معلومات مردم نسبت به دامپزشکی افزایش یافته است عنوان کرد: متاسفانه دامپزشکی با وجود گستردگی که دارد هنوز در کتب درسی ورود پیدا نکرده است و دانش آموزان تا پایان دوره تحصیل با دامپزشکی آشنایی پیدا نمی‌کنند بنابراین تا این رشته وارد کتاب‌های درسی نشود این معضل را داریم که نه تنها مردم بلکه مسئولان نیز آشنایی کافی با فعالیت‌های دامپزشکی ندارند.

واکسینه شدن سالانه 40 میلیون سر دام در خراسان رضوی

وی اظهار کرد: دامپزشکی خدمات گسترده و وسیعی در بحث پرورش دام دارد به طوری که سالانه 40 میلیون راس دام در استان واکسینه می‌شوند که این میزان نصف جمعیت مردم ایران را در بر می‌گیرد ضمن اینکه نزدیک به 250 میلیون نوبت به طیور واکسن می‌زنیم ، 6 میلیون و 500 هزار راس دام سبک و 300 هزار راس دام سنگین در استان خراسان رضوی داریم و تمامی دام عشایر که شامل 700هزار راس دام است را تحت پوشش قرار می‌دهیم و به نوعی بر سلامت دام، گوشت و شیر آنها نظارت داریم.

وی گفت: نگاه ما تولید و بهره‌وری دام سالم و تولید خوب است به همین منظور در طول سال نسبت به بیماری‌های مشترک دام و انسان توجه زیادی می‌شود به عنوان مثال تب برفکی وارد بدن انسان نمی‌شود اما سبب کاهش20 درصدی تولید دام می‌شود به طور کل 15 درصد بیماری‌ها سبب کاهش تولید می‌شود که به ضرر توسعه اقتصاد کشور است.

گستردگی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که بعد از نفت بزرگترین صنعت اقتصادی کشور، صنعت دام است، بیان کرد: از زنبور عسل تا پرندگان و آبزیان و چهارپایان همه تحت نظارت و بازرسی دامپزشکی قرار دارند ضمن اینکه سلامت محصولات کشاورزی را نیز تضمین می‌کنیم.

 

روحانی‌نژاد با اشاره به گستردگی بیماری ‌های مشترک بین انسان و دام گفت: به منظور کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام همه طیور و دام‌ها واکسینه می‌شوند چرا که 50درصد بیماری‌های عفونی در حیوان و انسان مشترک است و از طرفی 70درصد بیماری‌های نو پدید در دام‌ها ریشه دارند و دامپزشکی وظیفه رصد تمام این بیماری‌ها را برعهده دارد مانند آنفولانزای خوکی و آنفولانزای پرندگان،جنون گاوی و یکسری بیماری‌هایی که مدتی از بین رفته بودند و مجدد بروز پیدا کرده اند.

وی افزود:دام و فرآورده‌های دامی بر روی کسانی که بافندگی و ریسندگی می‌کنند نیز تاثیر دارد و گاهی سبب بروز بیماری‌های تنفسی ،تب مالت، بیماری‌های انگلی و کیست هیدراتید که در بدن دام وجود دارد می‌شوند یکسری بیماری‌های ویروسی باکتریایی، انگلی و ... از ورود کنه به بدن دام بروز پیدا می‌کند و سبب آلودگی دام نمی‌شود بلکه دام تنها تب می‌کند اما اگر گوشت ان توسط انسان مصرف شود سبب مرگ فرد می‌شود همانطور که این اتفاق دو سال گذشته در کشتارگاه برای پزشک و کارگر کشتارگاه افتاد و سبب مرگ آنها شد.

وی عنوان کرد: در بعضی از بیماری‌ها بحث کنترل و یا ریشه کنی را در دستور کار قرار داده‌ایم به عنوان مثال در بیماری تب برفکی بحث کنترل را داریم که کار سختی است تا این وضعیت بهبود پیدا کند و از طرفی در بعضی از بیماری ‌ها بحث ریشه کنی مد نظر است تا به دامدار و اقتصاد کشور ضرری وارد نشود. در بیماری‌های مشترک حتی یک درصد استثنا قائل نمی‌شویم و در بعضی‌ موارد نیز اقدام به معدوم سازی می‌کنیم.همانطور که در بحث بیماری آنفولانزا، معدوم سازی، قرنطینه و شعاع قرنطینه داشتیم تا این بیماری ریشه کن شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اذعان کرد: شعار جهانی سازمان دامپزشکی دام سالم، غذای سالم و انسان سالم است چرا که اگر دام سالم داشته باشیم غذایی سالم و در نتیجه جامعه‌ای سالم خواهیم داشت. از طرفی برای اینکه دامی سالم داشته باشیم باید غذای سالم برای او فراهم کنیم و پرورش بهداشتی برای او در نظر بگیریم که به همین منظور دامپروری‌های صنعتی در ایران شکل گرفته است.

روحانی‌نژاد افزود: برای جلوگیری از بروز بیماری‌های انگلی و عفونی در دوره پرورش دام طیور را مورد آزمایش قرار می‌دهیم تا شیر و گوشت سالم داشته باشند، این دام سالم تبدیل به غذا می‌شود و فرآورده های غذایی، شیر و گوشت و تخم مرغ آنها نیز کنترل می‌شود و با ورود به کارخانه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تایید نهایی در کارخانه وارد چرخه تولید و مصرف می‌شود. حتی نحوه کشتار دام‌ها نیز تحت نظر است که فرآورده‌های غذایی و خود انسان که عمل کشتار انجام می‌دهد سالم باشند.

آزمایشات دقیق دام و طیور

وی گفت: قبل از کشتار، معاینه پزشکی و بحث های آزمایشگاهی می‌شویم و اگر به دامی مشکوک شویم بعد از اطمینان کامل مهر بهداشت محصول را صادر می‌کنیم علاوه بر این ناظران و بازرسان دامپزشکی در نوع عرضه نظارت دارند که این نظارت شامل قصابی‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مغازه‌ها، سرد خانه‌ها می‌شود که نحوه نگهداری و عرضه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان این مطلب که هدف کل کشورهای توسعه یافته زمانی معنا می‌یابد که در بازار جهانی حضور پیدا کند، بیان کرد: اگر حضور خوبی در بازارهای جهانی داشته باشیم می‌توانیم به خودکفایی برسیم و در تولید ناخالص ملی نقش اساسی داشته باشیم در غیر این صورت آورده کشور بیشتر ضرر خواهد بود. چرا که برای مرغ ، از خارج دام وارد می‌کنیم که اگر نتوانیم گوشت و تخم آن را صادر کنیم نقشی در این چرخه تولید و عرضه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دامپزشکی از مزرعه تا سفره غذای مردم را تحت نظارت دارد اظهار کرد: اگر نظارت نباشد در چرخه تولید با مخاطره روبه رو خواهیم شد، دامپزشکی یک سد هوایی در شعاع 10 کیلومتری با کشورهای همسایه تحت عنوان خط ایمنی ایجاد کرده است بطوری که پرندگانی که وارد فضای هوایی ایران می‌شوند مورد آزمایش قرار می‌گیرند و تمام فعالیت و تلاش را داریم تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

روحانی‌نژاد با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه دامپزشکی گفت: متاسفانه در حوزه اعتبارات به بخش دامپزشکی توجهی نمی‌شود در صورتی که نقش اساسی در زمینه بهداشت و سلامت جامعه را دامپزشکی ایفا می‌کند به طوری که اعتبارات در بحث آنفلونزا به وزارت بهداشت تعلق گرفت در صورتی که خدمات از طرف دامپزشکی صورت گرفت.

وی افزود: اگر تولیدات دامی افزایش می‌یابد وزارت جهاد کشاورزی اعتبار دریافت می‌کند و به حوزه دامپزشکی علی رغم حساسیت‌ها توجهی نمی‌شود. کل اعتبارات دامپزشکی از اعتبارات کشاورزی و تولید در صورتی که نقش اصلی ما در حوزه سلامت است و خدمات ارزنده ای را در این راستا ارائه داده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: ریشه و زیرساخت سلامت دام در دست دامپزشکی است و سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید اگر می‌خواهید در حوزه سلامت توسعه پیدا کنید به دامپزشکی توجه داشته باشید و زیرساخت‌های آن را فراهم کنید چرا که بیماری دامی کافی است در چین وارد بدن یک انسان شود و دو ساعت بعد بیمار وارد ایران و یا کشور دیگری شود برای آن کشور مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد بنابراین باید شکل پدافندی جدیدی در بخش بهداشت و سلامت ایجاد کنیم چرا که هر روز بیماری های نو پدید زیادی وارد کشور می‌شود.

قرنطینه‌های بین مرزی دام

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: قرنطینه‌های بین راهی و مرزی نیز در استان داریم و با سیستم یکپارچه‌ای که در استان وجود دارد تولید صادر شده و یا وارد شده ثبت و مقصد آن مشخص می‌شود و تمام کشور از وجود این محموله اطلاع پیدا می‌کنند. از طرفی ناظران دامپزشکی در دیگر کشورها نیز حضور دارند به عنوان مثال گوشت برزیلی که در ایران مصرف می‌شود توسط تیم بازرسی ایران در برزیل تحت نظارت قرار می‌گیرد در هند و استرالیا نیز نظارت و کنترل می‌شود سپس بر اساس مجوز دامپزشکی اجازه ورود به کشور را دریافت می‌کنند.

روحانی‌نژاد با اشاره به ضرورت و اهمیت نظارت بر فرآورده‌های دامی عنوان کرد: برای ارائه خدمات بهتر و لحظه‌ای شعبه بازرسی شهرستان مشهد دربولوار استقلال دایر شده است تا مردم بتوانند از ساعت 7صبح تا 10 شب با ناظران و بازرسان دامپزشکی ارتباط داشته باشند.

صادرات پوست به ایتالیا

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صادرات محصولات دامی و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صادرات زمانی ارزش دارد که پایدار باشد نه اینکه محصول ما را به دلیل مشکلات بهداشتی و یا بسته بندی برگردانند.

روحانی نژاد عنوان کرد: در حال حاضر محصولات دامی ا

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
DVM
|
-
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
0
0
خدا پدر مدیر کل رو بیامرزه که دو کلام حرف حساب زده
غلامحسین شجاعت
|
-
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
دکتر خسته نباشید.دمت گرم
حرف دل طبقه مظلوم دامپزشکی را زدید.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
دکتر روحانی الحق که نمونه ای
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
0
0
سلام،سپاس ازشما
نظر شما
ادامه