کد خبر: ۲۰۴۱۱

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: 66 درصد از جمعیت دامی استان کردستان زیر پوشش تمام خدمات دامپزشکی قرار دارد.

دکترکامران زیباکردار در حاشیه همایش منطقه‌ای یک روزه تب مالت در بیجار که در مجتمع امیرنظام گروسی بیجار برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری، باوری به بیماری‌های مشترک دام و انسان وجود ندارد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از اعتبارات که به دامپزشکی استان تزریق می‌شود تکلیفی است و از مرکز ردیف آن مشخص شده است.

دکترزیباکردار خواستار توجه ویژه نمایندگان در مجلس برای توجه به اعتبارات دامپزشکی شد و گفت: نمایندگان ما در این راستا کم‌کاری کرده‌اند و آنان باید به این باور برسند همانطور که جاده آسفالته برای روستاییان مهم است، اهمیت به دامپروری و کشاورزی آنان مهم‌تر است چرا که چرخه زندگی آنان از طریق همین دام‌ها است.

این مسئول در ادامه مهم‌ترین راه مقابله با بیماری تب‌مالت را آموزش و ترویج آن میان مردم و ارائه ‌واکسیناسیون دانست و افزود: دامپزشکی استان کردستان برای انجام این کار به ویژه در شهرستان بیجار با کمبود نیرو مواجه است.

وی تصریح کرد: اوایل امسال برای مقابله با دو بیماری "لمپی‌اسکین" و بیماری "vhs" در آبزیان کمبود نیروی دامپزشکی استان کردستان کاملا مشهود بود.

وی ادامه داد: به دلیل وسعت و پراکندگی روستاهای استان، همه آنها تحت واکسیناسیون تب مالت قرار نگرفتند و در مجموع، 66 درصد از جمعیت دامی استان کردستان زیر پوشش تمام خدمات دامپزشکی قرار دارد.

دکترزیباکردار بیان کرد: کاهش جمعیت دام و دامداری‌های صنعتی و مقاومت صاحبان آنها برای عدم تعطیلی آنها از مشکلات عدیده دامپزشکی کردستان است.

به گفته وی، با توجه به اینکه سالانه 2 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای کنترل تب مالت مورد نیاز است، خواستار هماهنگی مجموعه دستگاه‌های استان به ویژه استان‌های منطقه غرب کشور شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه 36 درصد از واحد‌های اپیدمیولوژیک استان توسط دامپزشکی کردستان زیرپوشش قرار گرفته است، اظهار کرد: هیچ یک از دام‌های استان دارای شناسنامه نیستند و مشکلاتی در راستای قرنطینه دام‌ها و جابجایی آنها نیز وجود دارد.

 

 

نظر شما
ادامه