کد خبر: ۲۰۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

1424344749684_303.jpg

یک فعال محیط زیست معتقد است: با عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد سطح شهر، فقط صورت مسئله پاک می‌شود.

مجید چاکری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تولیدمثل یکی از مهم‌ترین حقوق و فرآیندهای زیستی جانداران است، تصریح کرد: زمانی که انسان‌ها زباله‌های شهری را به ‌طور غیراصولی دفن می‌کنند طبیعی است که حیوانات ولگرد نظیر سگ به دلیل نیاز به غذا به حاشیه شهر می‌روند. در حاشیه شهر شرایط برای تولید مثل حیوانات فراهم است و این امر موجب نارضایتی و برخورد انسان با آنها می‌شود.

این فعال محیط زیست بیان کرد: برخی عقیده دارند با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد شرایط نامناسبی برای ادامه زندگی خود دارند، بهتر است از طریق عقیم‌سازی، جمعیت آنها در شهرها کنترل شود، شاید به این صورت حیوانات را از حق اولیه خود محروم کنیم اما کیفیت زندگی آنها را افزایش می‌دهیم. انجمن حمایت از حیوانات با این عقیده مخالف است. انجمن حمایت از حیوانات معتقد است حقوق حیوانات مشخص و قابل احترام بوده و باید از جانب انسان رعایت شود و عقیم‌سازی سگ‌ها زیر پاگذاشتن حق اولیه آنها است.

چاکری با بیان اینکه انجمن حمایت از حیوانات در چند سال گذشته پیشنهاد عقیم‌سازی حیوانات ولگرد را مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: این انجمن به عنوان نماینده حمایت از حیوانات ایران در مشهد محلی برای عقیم‌سازی گربه‌ها ایجاد کرد و بر روی تعدادی از آن‌ها عقیم‌سازی اجرا ‌شد اما به دلیل عدم توانایی در انجام این کار برای تمام گربه‌ها، کمی بعد این طرح متوقف شد. در حال حاضر در مشهد هنوز اقدامی برای عقیم‌سازی سگ‌ها صورت نگرفته و این طرح فقط به صورت پیشنهادی مطرح شده و شهرداری مشهد نیز نپذیرفته است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه محدودسازی و نابودی حیوانات ولگرد مشکلات خاصی را به دنبال دارد، بیان کرد: کاهش تعداد حیواناتی مانند سگ موجب از بین رفتن امنیت روستاییان و دامداران در برابر حیوانات درنده‌ای مانند گرگ و افزایش آمار موش‌ در شهرها می‌شود. متاسفانه گمان می‌شود که سگ موجود بسیار آلوده‌ای برای انسان بوده و به همین دلیل باید آن را نابود کنیم، در حالی ‌که هوا نیز ناقل بسیاری از بیماری‌هاست، با این وجود حیات انسان وابسته به آن است.

وی بیان اینکه در بسیاری از کشورها انسان‌ها و حیوانات بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می‌کنند، یادآور شد: می‌توان با مدیریت پسماند، حاشیه شهر را تمیز نگه داشت و با کنترل سلامت حیوانات ولگرد فرهنگ هم‌زیستی را افزایش داد تا شرایط برای داشتن زندگی راحت‌تر فراهم شود. احترام به حیوانات باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود و رفتار با حیوانات شهری، خانگی باید بر پایه احساسات انسانی، اخلاقی و علمی باشد، در این صورت می‌توان گفت رفتار مناسبی با حیوانات داریم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامبیز بیات
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
0
0
این فعال محیط زیست اسمشون چیه؟رشته تحصیلیشون چی هستش؟
نظر شما
ادامه