کد خبر: ۲۰۳۸۵

مدیرکل دفتر دارو و درمان با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت تولید داروهای دامی در کشور، گفت: کاهش بهره‌وری تحقیق و توسعه و کاهش نوآوری در صنعت دارویی دو چالش مهم پیش‌روی این صنعت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فارس، محسن مهدوی‌نژاد مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی در همایش راهکارهای ارتقاء کیفیت محصولات دارویی گفت: آنچه در صنعت داروسازی دنیا مطرح است، بالا بودن استانداردهای کنترل کیفی است.

وی افزود: صنعت داروسازی توجه و تمایل دولت‌ها به دخالت مستقیم دارد که برای بهره‌برداران این صنعت شاید چندان مطلوب نباشد، ولی با توجه به اهمیت سلامت در انسان و دام نیاز به دخالت‌ دولت‌ها است.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی بیان داشت: صنعت داروسازی کشور خوشبختانه از استانداردهای بین‌المللی تبعیت می‌کند و برای این منظور نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد، تا موارد مدنظر پروانه تولید، صادرات و واردات را کسب کند، اما از طرفی با این سرمایه‌گذاری سنگین و استانداردهای بین‌المللی درگیر استانداردهای جاری خود کشور از نظر اقتصادی می‌شود.

مهدوی نژاد بیان داشت: علم اقتصاد بین‌الملل می‌گوید که اگر سرمایه‌گذاری سنگین بود سرمایه در گردش کم و سود بالا است، اما در سیستم بانکداری ایران سرمایه در گردش و سرمایه بالاست، اما سود کم است.

وی با بیان اینکه چالش‌های در صنعت دارویی جهانی وجود دارد که صنعت داروسازی ما را مورد تهدید قرار می‌دهد، گفت: کاهش بهره‌وری تحقیق و توسعه دارویی یکی از چالش‌هاست که اگر بهره‌وری را نسبت به کارآیی و اثربخشی در نظر بگیریم، نیازمند شناسایی کار و انجام اصول صحیح کار برای انجام است.

مدیرکل دفتر دارو و درمان تصریح کرد: امروزه کاهش بهره‌وری تحقیق و توسعه یکی از چالش‌های مهم صنعت داروسازی است و کاهش نوآوری در صنعت دارویی هم چالش دوم است.

وی افزود: با توجه به سطح آگاهی مردم و افزایش سطح اطلاعات از طریق اینترنت نیاز به مدل نوین کسب و کار در بازار بین‌المللی وجود دارد.

مهدوی نژاد: بازاریابی یکی از چالش‌های پیش روی صنعت داروسازی است، زیرا هر صنعت در پی کسب سود است و صنعت داروسازی ما هم از این مقوله مستثنی نیست و باید با توجه به شدت رقبا در این صنعت به فکر کسب سود هم باشند.

وی با اشاره به اینکه برای ادامه صنعت داروسازی باید چشم‌اندازهایی وجود داشته باشد، گفت: یکی از این چشم‌اندازها در بخش تحقیق و توسعه است، در این بخش کشورهای پیشرفته داروهای صف اول و دوم و داروهای هدفمند هستند و ما هم در دامپزشکی باید این داروها را داشته باشیم، تا براساس آن میزان مرجع را دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر دارو و درمان اظهار داشت: چشم‌انداز دوم در تولید محصولات دارویی بازار‌یابی است که اصولا هر حرفه‌ای چه دولتی یا خصوصی باید از دو مولفه بازاریابی و ابداع و نوآوری برخوردار باشد و اگر این دو موضوع وجود نداشته باشد، بقیه موارد هزینه است.

مهدوی نژاد افزود: بازاریابی فقط بحث فروش نیست، بلکه بازاریابی خلق مشتری است و در این راستا باید کیفیت داروها بدر حدی باشد که مشتری طالب باشد، نه اینکه با تبلیغ و تخفیف به دنبال فروش کالا باشیم .

وی به بیان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: تولید‌کننده‌ها به دنبال تولید هستند و دنبال خلق مشتری نیستند، در حالی که شرکت‌های دارویی باید سیاست‌های نوین کسب و کار را در نظر داشته باشند.

مدیرکل دفتر دارو و درمان گفت: فقدان طرح منسجم و انسجام در سرمایه‌گذاری، سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری، عدم وجود قوانین مالکیت فکری، افزایش شرکت رقابت در تولیدات مشابه، کاهش سودآوری و رقابت‌پذیری و عدم نوآوری و به روز رسانی تکنولوژی از مواردی است که در سیستم تولیدات داروهای دامی در کشور با آنها برخورداریم.

وی افزود: موارد ذکر شده موجب کاهش رضایت مصرف‌کننده و کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش صادرات می‌شود.

مدیرکل دفتر دارو و درمان با تأیید این مطلب که سازمان دامپزشکی باید به تولید‌کننده‌ها در خصوص صادرات و جذب بازارهای منطقه کمک کند، گفت: سلامت جامعه در تولید محصولات دارویی مدنظر ماست، بنابراین حتما همین نگرش را کشورهای مدنظر ما دارند، بنابراین دارو باید قابلیت صادرات داشته و مواد اولیه آن شناخته شده و فاقد فلزات سنگین و مواد جانبی باشد و دارای کیفیت و اثر باشد.

وی افزود: باید دقت کرد موانع غیر ضرور در تولید برداشته و در ارتباط همکاری با سندیکا آنجا که بحث حاکمیتی نیست، کمک کنیم.

مهدوی‌نژاد با اشاره به دورهای آموزشی مسئولان فنی کارخانه‌ها و دامپزشکان اظهار داشت: امیداوریم بعد از پایان این دورها شاهد برخی از پارامترها از جمله دستیابی به داروهای امین و اثربخش، کاهش دستیابی به داروهای غیر ایمن و مؤثر و ترویج مصرف عاقلانه آنتی‌بیوتیک‌ها دامی باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه