کد خبر: ۲۰۱۵۱

دکتر خسرو آئین جمشید رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اعلام این مطلب افزود: تولید نسل اول و دوم مولدین SPF میگوی وانامی همچنین تعیین شناسنامه ژنتیکی و به گزینی مولدین وانامی داخلی از جمله دستاوردهای پژوهشکده میگوی کشور است که روی ۱۰ جمعیت میگوی کشور شامل میگوهای تولید مراکز خصوصی و میگوهای طرح دستیابی به دانش تولید میگوی عاری از بیماری انجام شده است.

وی افزود: واگذاری دانش فنی تولید پروبیوتیک میگوی وانامی در پرورش میگو تحت قراردادی پنج ساله منعقد شده است و به صورت رویالیتی توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور با بیان اینکه راندمان تولید میگو در کشور پائین است، گفت: موضوع پرورش متراکم میگو در سیستم متراکم گلخانه ای را برای افزایش راندمان تولید با سه دوره پرورش انجام دادیم.

دکترآئین جمشید با اعلام اینکه در هفته آتی مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس به بهره برداری می رسد، اعلام کرد: این مجموعه بستری برای اصلاح نژاد میگو را فراهم می کند و علاوه بر تولید میگوی عاری از بیماری دستاوردهای بسیاری خواهد داشت.

وی همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران اتحادیه ها و فعالان صنعت پرورش میگو خبر داد و افزود: سند ملی طرح اقدام بیماری مرگ زودرس میگوی را پس از برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی؛ با مشارکت سازمان شیلات، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورو سازمان دامپزشکی تدوین کردیم تا موضوع بیماری مرگ زودرس میگو EMS را که سال گذشته موجب کاهش یک میلیون تن تولید میگو شد بررسی نمائیم.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور خاطر نشان کرد: شناسایی عوامل زیستی تهدید کننده منابع آبی از دیگر اقدامات پژوهشکده میگوی کشور با اعمال روش کنترل کشند قرمز یا همان شکوفایی پلانکتونی بود که در پرورش میگو موفق شدیم روش بیوشیمیایی را که موجب کنترل این عوامل در تولید میگو می شود را به کار ببندیم.

شایان ذکر است پژوهشکده میگو از مراکز تابعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است.

نظر شما
ادامه