کد خبر: ۲۰۰۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، دکتر علیرضا رفیعی‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل اهمیت موضوع هماهنگی‌های لازم با معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند صورت گرفته است و داروخانه‌های انسانی مکلف به عدم تحویل اقلام دارویی به نسخه‌های دامی شده‌اند.

وی به بازدید و کنترل‌های دوره‌ای از مراکز درمانی، کلینیکی و داروخانه‌ها اشاره و بیان کرد: بر همین اساس با دامپزشکان متخلف که اقدام به تجویز داروی انسانی برای درمان دام، طیور و آبزیان کنند برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: استفاده از داروهای انسانی بیشتر در مناطق محروم و کم برخوردار رایج بوده که بیشتر به دلیل توصیه‌های غیرعلمی در روستاها رواج پیدا کرده است.

دکتر رفیعی‌پور از دامداران و تولیدکنندگان خواست برای درمان دام و طیور فقط از داروهای دامی با میزان مشخص که توسط دامپزشک تجویز شده استفاده کنند.

وی رعایت فاصله زمانی مصرف دارو را نیز از دیگر نکات قابل‌توجه دانست و بیان کرد: دامداران باید در استفاده فرآورده‌های خام دامی از جمله شیر و گوشت، مدت زمان منع مصرف دارویی را نیز رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: به منظور کاهش احتمال شیوع بیماری‌ها طرح ساماندهی و فرآوری کود مرغی در واحدهای پرورش شهرستان بیرجند اجرا می‌شود.

دکتر رفیعی‌پور افزود: از آنجایی که کود مرغی می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های واگیر دار بین مرغداری‌ها باشد، دپو کردن و فرآوری کود در سالن‌های مرغداری قبل از بارگیری و پس از تخلیه در جلوگیری از انتشار بیماری‌ها به سایر واحدهای مرغداری نقش به سزایی دارد.

وی تصریح کرد: برای عقیم سازی عوامل بیماری‌زا، کود مرغ باید قبل از حمل و جابه‌جایی حداقل یک ماه در محل مناسب جمع‌آوری و ذخیره شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در مدت زمان نگهداری کود، فعل و انفعالاتی در کود صورت می‌گیرد که از بین رفتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و تخم انگل موجود در آن می‌شود.

دکتر رفیعی‌پور بیان کرد: هرگونه نقل و انتقال کود مرغی از بیرجند به سایر نقاط کشور باید تحت نظارت دامپزشکی و از طریق مجوزهای حمل بهداشتی انجام شود.

 

برچسب ها: نسخه‌های دامی،
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
1
بعنوان کسیکه 6 سال سابقه طبابت در دام بزرگ را دارم اثربخشی داروهای انسانی را بهتر از دامی دیده ام. برای مثال دوستان کلینیسن تست کنند اثربخشی اکسی توسین انسانی با نوع دامی (با همان دوز) و یا دگزامتازون دامی با انسانی را. چون واقعا کیفیت ماده موثره داروهای دامی بسیار پائین آمده و نظارت کیفی هم ظاهرا اعمال نمی شه!. بعدش در یبوست های گوساله اثربخشی قرص بیزاکودیل (با مکانیسم فارماکولوژیکی خودش) انسانی بسیار موثرتر از روغن های ملین دامی است. تازه استفاده از لاکساتیو میتواند سبب آسپیره شدن به ریه گردیده و در بیزاکودیل چنین عارضه جانبی دیده نمیشود. از سویی همیشه (نه لزوما) در سگ و گربه از داروهای فرموله شده انسانی استفاده می گردد. به نظر من وضع چنین قوانینی مضر برای دامپزشکان است و سازمان دامپزشکی باید رایزنی های لازم را انجام دهد تا نسخه دامپزشک قابل خرید از داروخانه انسانی باشد. اما متاسفانه سازمان دامپزشکی تو باغ این جور قضایا نیست و فقط حواسش به این است مبادا کارخانه های متخلف سوسیس و کالباس خدای نکرده بسته شوند!
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
این نکته که باعث بی اعتباری نسخ دامپزشکان است که آقای مدیرکل اعلام کرده.لطفا پیگیری کنید، خیلی ضایع است!!!!!
دکتر زکی زاده
|
-
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
مشخص است که اقای مدیر کل به هیچ وجه تجربه فارمی و کار کلینیکی ندارند به جز فود انیمال در سایر زمینه ها از جمله طب اسب،حیوانات خانگی،پرندگان زینتی و.... استفاده از دارو های انسانی الزامیست اینگونه تصمیمات غیر کارشناسی تنها تیشه زدن به ریشه ی دامپزشکیست! از ماست که بر ماست
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
با سلام، فرمایشات همکار عزیزمان کاملا صحیح می باشد چرا که در درمان دامهای کوچک(سگ- گربه و.... ) اکثرا از داروهای انسانی وبیشتر اوقات با همان دوزی که برای اطفال در نظر گرفته می شود تجویز می گردد. و داروهای دامی در این موارد جواب نمی دهندو در بسیاری از شهرهای کوچک هم داروخانه های دامپزشکی داروهای مربوطه رو نمیارن کلینیسین مجبور به ارسال نسخه به داروخانه های انسانی است.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
جناب دکتر رفیعی عزیز کارهای مهمتری در دامپزشکی روی زمین مونده.لطفا به اونا رسیدگی کنید. میشه یه داروی دامی برای درمان زخم قرنیه در سگ و گربه معرفی کنید که در داروخانه های دامی وجود داشته باشه.
دامپزشك
|
-
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
گمان كنم ااين همكار محترم بايد سري به كتاب فارماكولو‍ي دوره دانشجوييشان بزنند.اين عمل عجولانه زدن تيشه اي برريشه دامپزشكي است
نظر شما
ادامه