کد خبر: ۲۰۰۷۳

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر سازماندهی نامناسب توزیع و بازاریابی، مهمترین مشکل مرغداران این استان برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک است.

'دکتر بهمن نقیبی' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به اینکه استان قزوین به عنوان اولین استان تولید کننده مرغ بدون آنتی بیوتیک در کشور بود، ولی به دلیل نداشتن بازار توزیع و مصرف مناسب، متاسفانه در حال حاضر مرغ ارگانیک در استان تولید نمی شود.

وی اظهارکرد: به دلیل اینکه تولید کننده بازار مناسبی برای عرضه محصول پیدا نمی کند، انگیزه ای نیز برای تولید مرغ ارگانیک ندارد، لذا ضمن بیان محاسن مرغ ارگانیک توسط رسانه ها و ایجاد تقاضا از سوی مصرف کنندگان، باید نشست های مشترکی با اتحادیه مرغداران، تولید کنندگان، تعاونی های پرورش و کشتارگاهها استان برگزار شود تا تولید کنندگان بازار مصرف خود را پیدا کنند.

دکتر نقیبی خاطرنشان کرد: متاسفانه چند واحد پرورش مرغ در استان اقدام به تولید مرغ ارگانیک کردند ولی به دلیل نداشتن بازار مناسب مصرف مجبور شدند مرغ های تولیدی خود را به قیمت مرغ معمولی به بازار عرضه و متحمل خسارت شوند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه مردم مرغ بدون آنتی بیوتیک را نمی شناسند بر لزوم فرهنگ سازی به منظور شناخت شهروندان نسبت به مرغ های بدون آنتی بیوتیک و خرید و مصرف این محصولات تاکید کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از راههای بازاریابی مناسب عرضه تولید مرغ های

بدون آنتی بیوتیک، داشتن چرخه تولید مناسب است که در این راستا مرغداران باید تولید مناسب، با کیفیت و مستمر داشته و اتحادیه های مرغداران نیز باید ضمن مذاکره با فروشگاههای زنجیره ای بزرگ، بازار فروش را برای عرضه این نوع محصول فراهم کنند.

دکتر نقیبی تاکید کرد: مرغداران ما باید شرایطی را برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان فراهم کنند تا برای بازار بهتر محصول خود بتوانند رقابت اقتصادی خوبی با سایر استانهای تولید کننده این محصول داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین ظرفیت خوبی برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک دارد، افزود: ماهانه دو میلیون قطعه جوجه ریزی در استان قزوین داریم که از این میزان یک میلیون قطعه قابلیت تولید بدون آنتی بیوتیک را دارد.

به گفته دکتر نقیبی در این طرح، هیچ گونه آنتی بیوتیکی به مرغ ها داده نمی شود و در مقابل، مرغداران برای پیشگیری از هر نوع آلودگی، محیط بهداشتی و سالم برای پرورش مرغ ها ایجاد می کنند.

وی افزود: مرغ های سبز در سه مرحله نمونه برداری می شوند و پس از دریافت نتایج از سوی آزمایشگاه و تشخیص عدم وجود آنتی بیوتیک در بدن مرغ، به کشتارگاهها منتقل و سپس، مراحل انجماد انجام خواهد می شود و در مرحله فروش، تمامی کشتارگاههای سطح استان و مرغداریها با هماهنگی دامپزشکی و همکاری یکدیگر‏، مرغ سبز را با اندکی تفاوت قیمت نسبت به مرغ عادی وارد بازار مصرف می کنند.

دکتر نقیبی در پایان با اشاره به اینکه در تولید مرغ سبز هیچگونه دارویی استفاده نمی شود، افزود: استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در پرورش، رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی، استفاده از نظرات کارشناسان دامپزشکی، مدیریت هوشمند و به موقع در واحد و استفاده از نهاده های سالم و تحت نظارت دامپزشکی می تواند کمک موثری در پیشگیری از بروز بیماری داشته باشد.

استان قزوین دارای 53 واحد مرغداری تخم گذار به ظرفیت هفت میلیون و 614 هزار و 600 قطعه و 429 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 11 میلیون و  284 هزار و 230 قطعه است.

 

 

برچسب ها: مرغ ارگانیک،
نظر شما
ادامه