کد خبر: ۲۰۰۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
حکیم مهر -  بیماری ویروسی تب برفکی و موضوع انتقال ان به انسان موجب بروز اختلاف نظر میان مسئولان وزارت بهداشت وسازمان دامپزشکی شده است.
تب برفکی با وجود وعده های  مسئولان در جهت کنترل کماکان در برخی از استانها تلفات زیادی  در جمعیت دامی بر جای می گذارد .در این میان اظهارات رئیس جدید سازمان دامپزشکی مبنی احتمال انتقال این ویروس بیماری زا به انسان  با واکنش های متفاوتی همراه شده است.
محسن دستور که  به دلیل عدم پیشگیری و کنترل مطلوب همین  بیماری توسط سلفش به تازگی بر این کرسی تکیه داده با صراحت اعلام کرده که تب برفکی دام یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان  است .هر چند وی در ادامه یاد اور شده که این بیماری ویروسی باعث مرگ و میر در جمعیت انسانی نمی شود.در واقع رئیس سازمان دامپزشکی به نوعی ایجاد برخی عوارض ناشی از تماس با حیوان بیمار را تایید کرده است.دستور  در ادامه عنوان کرده که سازمان دامپزشکی تنها روی مباحث دامی مرتبط با این بیماری کار می‌کند و در واقع موضوع ایجاد احتمالی بیماری در جمعیت انسانی را با توجه گسترده شدن تب برفکی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است.نظر رئیس سازمان دامپزشکی در واقع بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی ابراز شده است.در عین حال سازمان جهانی بهداشت دام نیز تب برفکی را در گروه بیماری های زئونوز یا بیماری مشترک انسان وحیوان نیز به شمار اورده است.هر چند که تا کنون صدمات شدیدی در انسان ها ایجاد نشده و بیشتر اسیب های پوستی گزارش شده است.
با این وجود مسئولان وزارت بهداشت تا قبل انتشار نظر رئیس سازمان دامپزشکی از هرگونه  اظهار نظری درباره انتقال تب برفکی به انسان خودداری کرده بودند اما پس از ان مجبور به واکنش شدند.اما باز هم در حالیکه بیماری مذکور در اغلب استان های کشور پراکنده شده وزیر بهداشت و معاونان وی ترجیح دادند در این باره صحبت نکنند.
در این میان رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با ظرافت خاصی به اظهار نظر پرداخته است
دکتر محمد مهدی گویا به مردم اطمینان داده شیوع تب برفکی در دامها هیچ آسیبی به افراد نمی‌رساند و تاکید کرده است  تب برفکی خطری برای سلامت انسان ندارد.معاون مرکز مدیریت بیماری ها  با  اظهار نظری مشابه دیدگاه رئیس این دفتر و البته مخالف مسئولان دامپزشکی عنوان کرده که تب برفکی خطری برای سلامت انسان ندارد.هر چند نبوی در ادامه عنوان کرده که
موضوع شیوع تب برفکی در دام‌ها در جلسه‌ای با وزارت بهداشت مطرح شده است.هرچند این اشاره کوتاه بوده اما نشان می دهد احتمال انتقال بیماری مذکور به انسان بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کماکان  مطرح و محل اختلاف است.در مورد دهها بیماری حیوانی که قابل انتقال به انسان نیستند دامپزشکان هرگز جلسه ای با وزارت بهداشت نداشته اند واین نشان از نگرانی ها در بین مسئولان سلامت کشور است.هر چند که در این میان مسئولان وزارت بهداشت که باید بصورت مستقیم در این باره واکنش نشان دهند سعی دارند با نفی موضوع غائله را ختم کنند.
در همین حال دامپزشکان دیگری نیز بر درستی نظر رئیس سازمان دامپزشکی تاکید دارند.در ابن ارتباط  نایب رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با اعلام این مطلب که  طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تب برفکی از جمله بیماریهای مشترک بی انسان و دام محسوب می شود گفت: عوارض آن بر انسانها بسیار کم است و جای چندان نگرانی زیادی نیست.
دکتر آراسب دباغ مقدم افزود: احتمال انتقال به انسانها در شرایطی که از فرآورده های لبنی خام و گوشتهایی که مراحل نگهداری و پخت را خوب طی نکرده باشند وجود دارد.
او خاطرنشان کرد: تاولهای چرکی یکی از نشانه های تب برفکی در انسان است.بیشتر تاولها در دهان ایجاد می شود اما خطرناک نیست و معمولا با محلولهای ضدعفونی کننده برطرف می شود.
وی با اعلام اینکه بیماریهای ویروسی درمان خاصی ندارند، گفت: این بیماری نیز از جمله بیماریهای محسوب می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: به دامداران و کسانی که با دامهای مبتلا سروکار دارند، توصیه می شود دستهای خود را پس از خروج از دامداری خوب شسته و از تماس دست آلود با چشم خودداری کنند.
وی در پاسخ به ایانا درباره احتمال ورود غیرمجاز فرآورده های آلوده به بازار گفت: دامهای آلوده به دلیل ضعف و لاغری اگر هم به کشتارگاه بروند، لاشه آنها تحت عنوان لاشه تب دار و کم وزن و لاغر حذف می شود. بنابراین مشکلی برای مصرف کنندگان گوشت و سایر فرآورده ها وجود نخواهد داشت.
ورود دام از مرزهای شرقی کشور از اواخر پارسال ، شیوع نوع جدیدی از بیماری تب برفکی با نام oهندی  را به همراه داشته است.تب برفکی بیماری ویروسی است و درمان خاصی ندارد و بهترین راه پیشگیری و مقابله با آن واکسینه کردن دامها ، رعایت بهداشت و جلوگیری از تردد دام های آلوده است .این بیمـاری از طـریق باد ، آب ، گوشت و شیر آلوده در دامها منتشر می شود و در صورت مبتلا شدن دام به این بیماری افزون بـر لنگی پـا و زخم و تاول در دهـان و زبـان دام ، 25 درصد تولید گوشت کم می شود .
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مرتضوی
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
0
0
یک نمونه کیس ریپورت نشان بدهید .
حمیده
|
-
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
0
0
در شهرستان اشکذر(یزد) چندنمونه تب برفکی در انسانها دیده شده. مواظب باشید
nurse
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
1
0
همه اعضای خانواده من دچار تاول های چرکی شده اند
اسرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
3
3
دختر من هم زبانش تاول چرکی زده بود که چند روز دورهدرمانش طول کشید
هانیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
0
1
من گرفتم در حد مرگ بودم دارو و سرم هم به زور اثر کرد
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
2
الان به من خبر دادن که تو گاو داری برادرم در خراسان رضوی متاسفانه دامها به تب برفکی مبتلا شدن و چهار تا گوساله فوت کردن
نظر شما
ادامه