کد خبر: ۱۹۹۶۰

مدیرکل سازمان‌های تخصصی، امور بین‌الملل و روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به بیان آنچه که بین هیئت روسی و دامپزشکی ایران انجام شد، پرداخت و گفت: در 24 آذرماه سال جاری، هیئت پنج‌نفره‌ای از روسیه به ایران آمدند که 30 آذرماه نیز تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند.

دکترحسن اختیارزاده افزود: پروتکل همکاری‌های دوجانبه برای محصولات شیلاتی به‌طور کامل با بازدید هیئت فوق به انجام رسید و امروز نیز شاهد حضور محصولات شیلاتی ازجمله میگو در کشور روسیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که معاون دامپزشکی کشور روسیه در تیم فوق حضور داشت، مراودات مربوط به مباحث فرآورده‌های طیور همچون گوشت طیور و لبنیات نیز مطرح شد و هیئت فوق از چند کشتارگاه طیور و در عین حال کارخانه محصولات لبنی بازدید کردند.

اختیارزاده ادامه داد: اما از آنجا که هیئت فوق تنها در زمینه شیلات تخصص‌های لازم را دارا بود، ضوابط بهداشتی فوق را بررسی کردند و مقرر شد که هیئت متخصص در بخش طیور و محصولات لبنی در مأموریتی جداگانه به ایران اعزام شوند و بررسی‌های لازم را انجام داده و پروتکل‌های مربوطه در این زمینه به امضاء برسد.

وی تصریح کرد: تصور نادرستی در این بخش شده است که نشان از عدم صادرات محصولات فوق دارد، در حالی که تنها ایده واردات محصولات لبنی و گوشت طیور مطرح شده است و باید به روس‌ها اجازه داد تا بررسی‌های خود را انجام داده و سپس وارد عمل شوند.

محصولاتی که برای کشور ارزآوری دارند، صادر می‌شود

مدیرکل سازمان‌های تخصصی، امور بین‌الملل و روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: مباحثی در زمینه صادرات تخم‌مرغ نیز مطرح شد، اما از آنجا که قیمت تخم‌مرغ در داخل روسیه با قیمت ایران برابری می‌کند، باید جوانب دیگری همچون عوارض گمرکی، هزینه‌های حمل و... را در نظر گرفت و سپس اقدام به چنین صادراتی کرد.

اختیارزاده تأکید کرد: در مذاکرات اولیه درباره سایر محصولات دامی، تخم‌مرغ، تخم نطفه‌دار، پوست، روده و سایر محصولاتی که شاید روس‌ها به آن احتیاج داشته باشند، بحث شد؛ اما لازم است تا مباحث اقتصادی در این باره نیز اعمال شود.

وی اظهار داشت: هیئت روسی به‌تازگی نامه‌ای را برای مباحث صادراتی ارسال کرده که امید می‌رود بتوان در این بخش با امضای تفاهم‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به صادرات محصولاتی که برای کشور سودآور باشد، اقدام کرد.

دکتراختیارزاده همچنین گفت: بر اساس صحبت‌های اولیه، پیش‌بینی می‌شود که هیئت متخصص روسی تا پیش از ایام نوروز به ایران سفر کنند تا از نزدیک نسبت به بازدید و روند تولید لبنیات و فرآورده‌های طیور اقدام کنند.

وی درباره سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین نیز افزود: از آنجا که منبع برخی از داروهای دامی از کشور چین تأمین می‌شود، دو نفر از صادرکنندگان داروهای دامی در تیم اعزامی به این کشور حضور داشتند که باید دید مذاکرات آنها به چه نتیجه‌ای رسیده است.

 

 

نظر شما
ادامه