کد خبر: ۱۹۹۳۱

"دکتر محمود رضا رسولی"، مدیر کل دامپزشکی استان همدان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس وی اچ اس در مزارع پرورش ماهی استان همدان و اقداماتی که تاکنون برای ریشه کنی این ویروس انجام شده باید پرورش دهندگان ماهی طبق نظر سازمان دامپزشکی اقدام به خرید تخم ماهی کنند.

وی گفت: 93 درصد از مزارع و مراکز آلوده به این بیماری در همدان پاکسازی شده و کنترل این بیماری در مزارع پرورش ماهی در استان در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه پرورش دهندگان ماهی باید طبق نظر کارشناسان اقدام به خرید ماهی و تخم ماهی کنند افزود: مبارزه و ریشه کنی این بیماری از سطح استان با سختی فراوانی همراه بوده و باید این ویروس را از بستر رودخانه های استان از بین برد و مزارع را خشک کرد و پس از ضدعفونی رودخانه ها دوباره با بچه ماهی سالم فعالیت را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: این بیماری ویروسی درمان نداشته و تنها از طریق ایجاد قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه این بیماری در فصول سرد سال شدت بیشتری پیدا می کند، تصریح کرد: تا کنون اقدامات موثری برای ریشه کنی این ویروس توسط دامپزشکی استان انجام شده و پرورش دهندگان ماهی برای مبارزه با شیوع دوباره این بیماری باید زیر نظر کارشناسان اقدام به خرید تخم ماهی کنند.

وی اظهار کرد: این بیماری مختص ماهی های قزل آلای سردآبی است و فاقد هرگونه تهدید برای انسان است.

وی با بیان اینکه بیماری «وی اچ اس» از اواخر اسفند ماه سال گذشته وارد استان همدان شده است، گفت: میزان شیوع این بیماری بیشتر در شهرستان نهاوند بوده و خسارت فراوانی را به واحدهای پرورش ماهی وارد کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم و نهایت مرگ ماهیان است.

ویروس وی اچ اس به همراه محموله های قاچاق بچه ماهی و ورود غیرقانونی تخم چشم زده ماهی از کشور فرانسه وارد شده و خساراتی را به مزارع پرورش ماهی قزل آلاهای همدان وارد کرده است.

 

 

برچسب ها: ماهی،
نظر شما
ادامه