کد خبر: ۱۹۹۲۶

‌کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه تمام مراکز عرضه‌کننده مرغ زنده فاقد مجوز بوده و فعالیت آنها غیرقانونی است، از پلمب بیش از 200 واحد عرضه کننده مرغ زنده ظرف چندماه گذشته خبر داد.

بهمن خدادادیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری طرح برخورد جدی با عرضه‌کنندگان مرغ زنده در دستور کار قرار گرفته و طی این مدت بیش از 200 واحد عرضه‌کننده مرغ زنده در سطح شهرستان کرمانشاه پلمب شده است.

وی منطقه جعفرآباد را مرکز عمده توزیع مرغ‌زنده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پیگیریم تا با اخذ مجوز قانونی به همراه نیروی انتظامی برای جمع‌آوری مراکز عرضه مرغ‌زنده در این منطقه وارد عمل شویم.

خدادادیان خاطرنشان کرد: از اردیبهشت‌ماه سال جاری و با شروع جمع‌آوری مراکز عرضه مرغ‌زنده در سطح شهر تا پانزدهم دی‌ماه، 1317 قطعه مرغ‌زنده به نفع دولت ضبط ‌و با نظارت دامپزشکی تحویل کشتارگاه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین طی این مدت 37 دستگاه پرکن و 2133 قفس مرغ نیز توقیف شده است.

خدادادیان به برخوردهای صورت گرفته در زمینه عرضه گوشت دام و ماهی در مراکز غیرمجاز نیز اشاره و تصریح کرد: طی این مدت همچنین 1271 کیلوگرم گوشت دام، 541 کیلوگرم امعا واحشا، 79 کیلوگرم مرغ زنده و در مجموع حدود چهار تن گوشت مرغ و دام طی این مدت ضبط شده است.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: همچنین در این زمینه نزدیک به 40 نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

خدادادیان در ادامه با اشاره به وجود میکروارگانیسم سالمونلا بر روی پوست مرغ اظهار کرد: این میکروارگانیسم می‌تواند در بدن انسان زمینه‌ساز انواع بیماری از جمله بیماریهای روده‌ای شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که ذبح مرغ و پرکنی آن بصورت بهداشتی انجام شده و مرغ پس از شست و شوی مناسب سرد شود‌ تا حد زیادی در از بین‌بردن این میکروارگانیسم موثر است.

خدادادیان افزود: این در حالیست که با ذبح و پرکنی مرغ و عدم رعایت جمود نعشی در شرایط غیربهداشتی، امکان ماندگاری سالمونلا برروی پوست مرغ بسیار بالاست.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه شست و شوی مناسب و پخت مرغ تا حد زیادی در از بین بردن سالمونلا موثر است اظهار کرد: بیشترین نگرانی در خصوص مواردی است که افراد مرغی را که به صورت غیر بهداشتی ذبح شده را برای تهیه کباب یا جوجه کباب استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این حالت گوشت مرغ خوب حرارت ندیده و قسمت‌هایی از آن خام می‌ماند و انتقال آلودگی در این موارد بسیار بالاست.

خدادادیان در همین راستا توصیه کرد: افراد به طور جد از خرید مرغ زنده خودداری کرده و از مرغ‌های بسته‌بندی شده با تاریخ انقضاء مشخص استفاده کنند.

 

 

نظر شما
ادامه