کد خبر: ۱۹۹۲۴

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: برخی صیادان حرفه ای به دلیل شفاف نبودن مرز گلستان با استان مازندران در میانکاله از این ایستگاه مبادرت به صید غیرقانونی ماهیان خاویاری می‌ کنند.

سیدجواد قدس علوی در نشست خبری اظهار کرد: اگر قرار باشد نسبت به صیدهای غیرقانونی اقدام جدی صورت نگیرد، به طور یقین برخی گونههای دیگر هم در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

 قدس علوی با اشاره به اینکه کنترل صیادان و قایق ها در خشکی مانع از صید غیرقانونی می‌شود، گفت: اگر ماموران انتظامی و دستگاه های امنیتی در خشکی نسبت به صید غیرقانونی حساسیت بیشتری به خرج دهند و صیادان را در خشکی کنترل کنند دیگر شاهد صیدهای غیرقانونی نخواهیم بود.

 مدیرکل شیلات گلستان افزود: صیادان غیرمجاز قبل از ورود به دریا، قایق ها را به وسیله یدک کش‌هایی از قبیل تراکتور و حتی وانت بار حمل می‌ کنند که حتی قوانین راهنمایی و رانندگی نسبت به این مهم واکنش جدی نشان نمی‌ دهد و نظارت جدی نیز بر کارگاههای بدون مجوزی که به تعمیر این قایقها مبادرت می‌ کنند، صورت نمی‌ گیرد.

 قدس علوی اضافه کرد: برای کنترل صیدهای غیر مجاز، نیاز به هماهنگی در سطح استان است و بدون شک صید غیرمجاز، بر فعالیت صیادانی که به صورت قانونی مبادرت به صید ماهی می‌کنند، تاثیر منفی خواهد داشت،بیکاری نیز باعث رواج صید غیرقانونی ماهیان خاویاری و استخوانی شده است.

 قدس علوی با بیان اینکه ماهیان خاویاری در سالیان متمادی مورد تهدید قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ میزان خاویاری که از استان گلستان مورد استحصال قرار می‌گرفت ۱۲۰ تن بود و آمار‌ها نشان می‌ دهد این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۸۰۰ کیلوگرم رسیده است.

 وی تصریح کرد: بدون شک صیادانی که طی سالیان متمادی به صید ماهی مشغول بوده و از این راه امرار معاش می‌کنند، می‌ توانند در این مجتمع ها به پرورش ماهیان خاویاری بپردازند.

 

نظر شما
ادامه