کد خبر: ۱۹۸۷۹

حملات خرس گرسنه به ۲ روستا در حوالی شهرستان ایذه وحشت به جان اهالی انداخت. در این حملات، خرس ۲ چوپان را مجروح کرد و پا به فرار گذاشت.

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین حادثه صبح 19دی‌ماه در روستای لنده در شهرستان ایذه رخ‌داد. درجریان این حادثه مرد 38ساله‌ای به نام نجات صالحی از ناحیه 2 پا به‌شدت مجروح شد تا جایی که 4روز در بیمارستان شهدای ایذه بستری بود. برادر وی که در روستا آموزگار است روزگذشته در گفت‌وگو با همشهری گفت: برادرم چوپان است و روز حادثه برای چرای گوسفندانش به ارتفاعات سفیدکوه رفته بود.

درست همان موقع خرس گرسنه‌ای از پشت سر به وی حمله کرد و او با داد و فریاد از اهالی روستا کمک خواست. همزمان چوپان دیگری که از دوستان برادرم است به کمکش رفت و اگر اقدام بموقع این مرد نبود شاید خرس گرسنه جان برادرم را می‌گرفت. او با فداکاری و سرعت عمل برادرم را از چنگال خرس نجات داد و باعث فراری‌دادن خرس شد.

پس از آن وی به همراه تعدادی از اهالی روستا برادرم را به پایین کوه انتقال دادند و همان موقع یکی از آنها با امدادگران هلال احمر تماس گرفت. هر چند مسیر رسیدن به محل حادثه برفگیر و صعب‌العبور بود اما خوشبختانه با حضور امدادگران، برادرم به بیمارستان منتقل شد و از مرگ حتمی نجات یافت. او به‌دلیل شدت آسیبی که به پاهایش وارد شده بود 4روز در بیمارستان بستری بود و پس از پانسمان زخم‌هایش از بیمارستان مرخص شد.

    دومین حمله

درحالی‌که امدادگران نخستین قربانی حمله خرس را نجات داده و به بیمارستان انتقال داده بودند روز بعد مجددا دومین گزارش حمله خرس گرسنه به یکی از اهالی منطقه به سازمان هلال احمر گزارش شد. این بار حادثه در روستای سرصحرای خواجه انوار شهرستان ایذه رخ داده بود. خرس گرسنه این بار به چوپان دیگری حمله ور شده و او را مجروح کرده بود. مرد چوپان روز 20دی‌ماه برای چرای گوسفندانش به ارتفاعات سفیدکوه زاگرس رفته بود که در آنجا هدف حمله خرس قرار گرفت و از ناحیه کتف، صورت و دست‌و‌پا به‌شدت مجروح شد. این مرد نیز با داد و فریاد از اهالی روستا کمک خواست و با سرو صدای او بود که خرس ترسید و از محل فراری شد.

محمدرضا آمیق نجاتگر هلال‌احمر شهرستان ایذه که در عملیات نجات هر دو چوپان حضور داشت در گفت‌وگو با همشهری گفت: هر‌دو حادثه در مناطق صعب‌العبور رخ‌داده بود طوری که ما به سختی از جاده برفی گذشتیم و حتی مجبور شدیم با رها کردن ماشین، حدود یک ساعت و نیم در کوهستان پیاده روی کنیم تا به محل حادثه اول برسیم. پس از آن هم چوپان مجروح را روی برانکارد گذاشتیم و دوباره همان مسیر را طی کردیم تا توانستیم وی را به بیمارستان رسانده و نجات دهیم.

وی افزود: دومین حادثه را صبح به ما اعلام کردند. آن روز برف شدیدی می‌بارید. جاده به‌شدت مه‌آلود بود و اصلا دید کافی نداشتیم. با این حال به سختی خود را به محل حادثه رساندیم البته باز هم بخشی از راه را پیاده رفتیم تا اینکه توانستیم دومین مجروح را هم به مراکز درمانی انتقال دهیم و خوشبختانه هر دو چوپان از خطر مرگ نجات یافتند.

 در جست‌وجوی غذا

مهرزادگان رئیس هلال احمر ایذه درخصوص اینکه چرا چنین حملاتی از سوی خرس رخ داده است،می‌گوید: این روزها با توجه به سرمای شدید معمولا خرس‌های گرسنه برای به‌دست آوردن غذا به روستاها نزدیک می‌شوند؛ چرا که در ارتفاعات غذایی پیدا نمی‌کنند. نزدیکی آنها به روستاها نه‌تنها جان مردم، بلکه جان حیوان را هم به خطر می‌اندازد.

از آنجا که احتمال داشت مردم در مواجهه با خرس دست به‌کار اشتباهی بزنند، قرار شد که گروهی از امدادگران هلال‌احمر، به روستاهایی که نزدیک به دامنه کوه‌ها هستند، بروند و به افراد آموزش بدهند که هنگام برخورد با حیوانات وحشی چه واکنشی انجام دهند.

معمولا باید هنگام مقابله با حیوانات وحشی مانند خرس و گرگ که ممکن است به‌دلیل گرسنگی به روستا نزدیک شوند، افراد خونسردی خود را حفظ کنند و به هیچ عنوان در مسیر این حیوانات قرار نگیرند. درواقع باید هیچ عکس العملی از خود نشان ندهند تا مبادا جانشان به خطر بیفتد.

 

 

 

برچسب ها: خرس، ایذه،
نظر شما
ادامه