کد خبر: ۱۹۶۵۹

مرغداری.jpg

مدیر تنها مجتمع پرورش مرغ لاین خاورمیانه و ایران گفت: ضریب تبدیل نامناسب، تلفات بیش از حد مرغداری، نبود زنجیره یکپارچه تولید و عدم وجود مرغ مناسب برای صادرات از مشکلات فراروی صنعت مرغداری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد جلالیان شنبه شب در نشست با خبرنگاران مازندران گفت: مصرف بیش از حد دام از خوراک، عدم اقتصادی بودن را از مشکلات درونی صنعت طیور دانست و درباره مجتمع پرورش و اصلاح مرغ لاین مازندران در بابل گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت هزار و ۱۳۷ هکتار در بهترین اراضی جنگلی بابلکنار احداث شده است.

مدیر مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین افزود: مجتمع لاین دارای ۲۸ سالن مرغداری مجهز به جدیدترین ابزار مرغداری در قالب ۸ مزرعه و دو واحد جوجه کشی مجهز به دستگاه های مدرن، کارخانه خوراک آزمایشگاه میکروبیولوژی، آسیب شناسی، تغذیه، کشتارگاه، مرکز کامپیوتر و سایر بخش های مرتبط است.

وی تصریح کرد: زیربنای امکانات ساختمانی این مجتمع ۱۵هزارمتر مربع است که از سال ۶۱ شروع و در سال ۶۹ با آخرین استانداردهای روز دنیا به پایان رسید.

وی آغاز فعالیت این مجتمع را از سال ۷۱ با ورود یک گله لاین از کشور هلند برشمرد و گفت: نتیجه فعالیتهای این مجتمع و نیروهای متخصص در جهت ارتقای کمی و کیفی محصولات است.

جلالیان تاکید کرد: مجموعه لاین یک مجموعه منحصر به فرد در صنعت طیور کشور است که زمینه تولید داخل را فراهم کرده است و توانسته رتبه هشتم تولید دنیا را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه مرغ یکی از اقلام اساسی در سبد خرید مردم است، افزود: مصرف گوشت مرغ در سال ۹۲یک میلیون و ۹۷۰هزارتن بوده که لاین رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر مجتمع مرغ لاین ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جوجه یک روزه در این مجتمع تولید شده که نزدیک به ۲ میلیون تن تولید گوشت سفید را در بر داشته است.

وی با اشاره به مشکلات درونی و بیرونی صنعت طیور افزود: به دلیل اینکه مرغ جزو کالاهای اساسی است تغییر قیمتها، تغییر نهاده ها، تغییرات بازار جهانی، تغییر نرخ ارز که از مشکلات بیرونی است تولید این صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد.

جلالیان ضریب تبدیل نامناسب، تلفات بیش از حد مرغداری ها، عدم وجود زنجیره یکپارچه تولید، عدم وجود مرغ مناسب برای صادرات، مصرف بیش از حد دام از خوراک، عدم اقتصادی بودن را از مشکلات درونی صنعت طیور دانست.

وی با بیان این که مجتمع پرورش و اصلاح لاین در درجه اول به مباحث اقتصادی و سپس به تولید فکر می کند، گفت:به عقیده ما ابتدا بازار و سپس به سفارش توجه کنیم و تولید کننده باید یاد بگیرد به سفارش تولید کند نه به بازار.

جلالیان تاکید کرد : در افکار مردم به غلط تفهیم شده است که مرغهای زیر ۱.۵ کیلوگرمی مرغهای پنچری هستند در صورتی که مرغهای با وزن کم بین یک تا یک کیلو نیم به دلیل استفاده کم از آنتی بیوتیکها بهترین نوع گوشت را دارا هستند.

وی در تشریح مرغ لاین گفت: هر موجودی که تکثیر نسل داشته باشد و صفات والدین کاملا به فرزندان انتقال داده شود لاین گفته می شود که در ایران نژاد مرغ لاین آرین تولید می شود.

وی با اشاره به این که فقط ۸ کشور جهان دارای مرغ لاین هستند، افزود: گله مرغ لاینی که الان برای ازدیاد آماده است گله نسل ۴۹ از این نژاد است که در خاورمیانه فقط ایران و در آسیا ایران و هند دارای مرغ لاین هستند.

مدیر مجتمع پرورش مرغ لاین تصریح کرد: هر جوجه لاین پایه ۴۲۷ تن گوشت را دارا است یعنی یک جوجه نژآد لاین پتانسیل تولید ۴۲۷ تن گوشت سفید را دارد.

وی با بیان این که واحد پرورش و اصلاح نژاد لاین پتانسیل تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گوشت را دارا است متذکر شد: در ۲ سال گذشته واردات مرغ نداشته ایم به گونه ای که در سال گذشته ۵۰ هزارتن صادرات گوشت مرغ داشته ایم.

وی اظهار داشت : ایران در ۴ سال گذشته در تولید گوشت مرغ به خود کفایی رسیده است و پیش بینی می کنیم امسال ۷۰ هزارتن صادرات گوشت مرغ داشته باشیم و سایه سنگین برخی ازنژادهای مرغ در کشور نگرانی هایی را بوجود آورده و در این زمینه احساس خطر می شود که کشور به این نژادها وابسته شود.

وی در بخش دیگر افزود: به شخصه با واردات گوشت مرغ مخالف نیستم و اعتقاد دارم واردات باید انجام شود ولی حکم حکومتی در تولید جوابگو نیست و در اقتصاد، دولتی بودن نتیجه نمی دهد.

جلالیان با بیان این که در رقابت می توان رشد کرد، افزود: در رقابت آزاد باید انتخاب صورت گیرد و مشتری خودش تشخیص دهد که کدام گزینه مناسب انتخاب است.

وی با اشاره اصیل بودن نژاد لاین و وجود تحریمها بر علیه ایران متذکر شد: هر خطا و شکستی در زمینه پرورش این نژاد قابل بازگشت نیست و اهمیت لاین هم در این است که قابل جایگزینی نیست در این مجموعه حتی خوراک طیور هم با وارد کردن مواد خام تولید می شود.

این مسئول تاکید کرد: باور مسئولان نسبت به لاین کامل نیست و همه مسئولان باید باور کنند که این خط تولیدی برای کشور یک پشتوانه است.

جلالیان گفت: امکانات و تجهیزات این مرکز مربوط به ۲۵ سال پیش است که صنعت از امکانات این مجتمع جلو زده است و بازسازی نشدن تاسیسات یکی از مشکلات این مجتمع است.

وی متذکر شد : در سال ۸۹ حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این مجتمع مصوب شد که تاکنون ریالی پرداخت نشده است و با احتساب این دوسال این مبلغ اکنون به ۱۹ میلیارد تومان رسیده است.

جلالیان با اشاره به این که تولید در سیستم دولتی مشکل است، افزود: اعتبارات دولتی در ماه های خاصی اختصاص می یابد که ما نمی توانیم منتظر بمانیم و از ۲ سال پیش با یک موسسه قرارداد بسته ایم.

نظر شما
ادامه