کد خبر: ۱۹۶۵
تعداد نظرات: ۱۸۷ نظر
دکتر لطفی‌‎زاده در ادامه خطاب به دکتر آل داود گفت : بد دفاع کردن از یک موضوع با تخریب آن تفاوتی ندارد و برخی اقدامات شما سبب شده تا خبرگزاری برنا تمام تلاش‌ها برای دفاع از حقوق حیواناتی نظیر سگ را با استناد به بروشور شما زیرسؤال ببرد و همکاران ما تحت فشار باشند و همه را به سگ‎بازی متهم کند!...
nejasat

حکیم مهر -  پانل حقوق حیوانات در سومین و آخرین روز از شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران (نهم اردیبهشت ماه) که قرار بود در سالن 7 مرکز بین المللی همایشهای رازی برگزار شود به دلیل استقبال زایدالوصف شرکت‎کنندگان به سالن 2 این مرکز که ظرفیت بیشتری داشت انتقال یافت و با استقبال پرشوری همراه شد.

دکتر سید جاوید آل داود عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس پانل اولین سخنران بود که از چند روز قبل تبلیغاتی هم بوسیله نصب پوستر در محل همایش برای سخنرانی خود داشت.

وی در شروع پانل از آنجا که رئیس پانل هم بود به شوخی گفت : از خودم دعوت می‌‎کنم که سخنرانی با موضوع (نجاست سگ از دیدگاه علمی و دینی) را ارائه کنم!

رئیس انجمن حمایت از حیوانات پس از استقرار در جایگاه سخنرانی گفت : این مقاله حاصل پایان‎نامه‌ یک دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بوده که با مشاوره نماینده ولی فقیه که وی ایشان را حضرت آیت الله ناصری خطاب کرد همراه شده است.

دکتر آل داود با نمایش اسلایدی گفت : در این پایان نامه برای ما اثبات شده که نجاست سگ تنها منحصر به دین یهود است و در اسلام سگ نجس نیست! ضمن آنکه ما حیوانی به نام قوچک را هم تولید کردیم که با استفتاء از علما بدلیل اختلاط سگ و گرگ آنرا پاک اعلام کردند.

رئیس پانل حقوق حیوانات افزود : در قرآن کریم سه بار از سگ نام برده شده که بطور مثال نام بردن از سگ در جریان اصحاب کهف به تمجید از این حیوان اختصاص یافته و هیچگاه در قرآن کریم بر نجاست سگ تأکید نشده است.

دکتر آل داود در ادامه گفت : در دین  اسلام بارها از لزوم مهربانی به حیوانات سخن به میان آمده و حضرت علی علیه السلام هم مردم را به یادگیری ده خصلت ارزنده سگ و بکاربستن این خصائص در زندگی توصیه فرموده‌اند.

وی در مورد برخی احادیث هم گفت : اینکه بعضی می‌گویند فرشتگان به خانه‌ای که سگ داشته باشد وارد نمی‌شوند جعلی است و بعضی از احادیث هم که در زمینه نجاست سگ وجود دارد معلوم نیست از چه کسی است!

دکتر آل داود با لحنی تمسخرآمیز درباره سلسله راویان سایر احادیث مرتبط گفت : اینکه فلانی از پدرش و آنهم از عمه‎اش و چند نفر دیگر نقل کنند که ملاک نیست! مگر خود ائمه – علیهم السلام – نمی توانسته اند این سخن را بگویند که نیاز به نقل اینچنین داشته باشد. این بخش از سخنان وی با تشویق بعضی حضار همراه شد!

رئیس پانل حقوق حیوانات گفت : در بررسی که بعمل آمد از نظر بیماریهای مشترک بین سگ و انسان این بیماریها یک دهم بیماریهای مشترک بین انسان و گاو است و اگر این مسئله مبنای نجاست باشد باید گاو را ده برابر نجس بدانیم!

دکتر آل داود همچنین افزود : به نظر ما چون در قرآن اشاره‌ای به نجاست سگ نشده و احادیث هم معتبر نیستند و از آنجا که در بین شیعیان باب اجتهاد باز است در این موضوع می‎توانید به فتوای خود عمل کنید!

پس از این سخنان وی اعلام کرد که اگر سؤالی هست مطرح شود. در این هنگام یکی از حضار بلافاصله از جا برخواست و با صدایی بلند گفت : آقای دکتر آل داود من تا بحال به این نتیجه نرسیده‌ام که چرا سگ نجس است؟ از دقتر برخی مراجع هم پرسیدم که بعضی به من گفتند اصلاً رشته شما دینی نیست و به شما ربطی ندارد که علت نجاست را بدانید. این به دین مربوط است نه دامپزشکی!

پس از سخنان وی که با حرارت خاصی همراه بود مدیر مسئول حکیم مهر با اصرار و علیرغم عدم تمایل رئیس پانل – که تلویحاً قبل از پانل اظهار کرده بود – برای سخن گفتن وی میکروفن را گرفت و گفت : اگر آقای دکتر آل داود اجازه بدهند من سریع چند نکته را عرض کنم.

وی سپس از جای خود برخواست و رو به حاضران ایستاد و گفت : برای احترام رو به شما می‎ایستم و علیرغم آنکه جناب آقای دکتر آل داود در دانشکده استاد بنده بوده‎اند اما چون بحث علمی است ضمن احترام مطالبی را عرض می‎کنم.

دکتر محمد لطفی‎زاده افزود : آقای دکتر آل داود بنده را به سبب نقد مطالب ایشان در باب نجاست سگ در فضای مجازی به خوبی می‎‌شناسند. در اینجا لازم است به حضار بگویم موضوع نجاست سگ را از نگهداری سگ کاملاً جدا کنید و بدانید که لزوماً نجاست سگ ربطی به نگهداری از سگ در منزل ندارد و این دو موضوع کاملاً مجزا است.

مدیر مسئول حکیم مهر گفت : آنچه آقای دکتر آل داود درباره نماینده ولی فقیه اشاره کردند درست نیست. بنده تکذیبیه ایشان را در اختیار دارم که بیانات ایشان را تکذیب و ابراز گلایه کرده‌اند.

در این هنگام دکتر آل داود گفت : مطمئن هستید ایشان تکذیب کرده‌اند؟! آقای مفیدی نامی بوده‌اند.

دکتر لطفی‌‎زاده در پاسخ گفت : بله ... تکذیب ایشان را در اختیار دارم و اگر خواستید تقدیم می‎کنم. ضمن آنکه آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه هستند و ولی فقیه هم به صراحت سگ را نجس می‌داند. چطور شما می‌گویید نماینده ایشان نظری خلاف ولی فقیه دارد؟!

وی افزود : شأن نزول آیه چهارم سوره مبارکه مائده به شکار و ذبح برمی‌گردد و ارتباطی با موضوع نجاست سگ ندارد و حتی اهل تسنن این آیه را بسط داده و به پرندگان هم منتسب کرده اند اما شیعیان به دلیل کلمه (مکلبین) در این آیه که به (کلب : سگ) برمی‎گردد آنرا به سگ شکاری منحصر نموده‎اند.

دکتر لطفی‌‎زاده در ادامه خطاب به دکتر آل داود گفت : بد دفاع کردن از یک موضوع با تخریب آن تفاوتی ندارد و برخی اقدامات شما سبب شده تا خبرگزاری برنا تمام تلاش‌ها برای دفاع از حقوق حیواناتی نظیر سگ را با استناد به بروشور شما زیرسؤال ببرد و همکاران ما تحت فشار باشند و همه را به سگ‎بازی متهم کند!

مدیر مسئول حکیم مهر همچنین گفت : شما در اظهارات خود به استفتاء از مراجع استناد نمودید، در صورتی که همه مراجع فارغ از هرگونه گرایش سیاسی سگ را نجس می‎دانند‍.

وی در پاسخ به موضوع جعل احادیث که دکتر آل داود با تمسخر راویان حدیث آنرا مطرح کرده بود هم گفت : آنچه شما در مورد احادیث کتاب وسائل الشیعه فرمودید را بنده از دفتر آیت الله مکارم شیرازی پرسیدم و پاسخ مکتوب ایشان این است که : این احادیث بعضاً اسناد معتبری دارد و در نجاست سگ شکی نیست! اما حدیث راجع به عدم وجود فرشتگان به خانه‌ای که سگ داشته باشد به تصریح علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان به جعل شبیه تر است تا صحیح بودن!

مدیرمسئول حکیم مهر از دکتر آل داود پرسید : شما فرمودید که حدیثی درباره نجاست سگ نداریم در صورتی که در جوابیه آیت الله مکارم شیرازی یازده روایت در این باره ذکر شده که به تصریح ایشان برخی از این روایات اسناد محکم و معتبری هم دارد.

وی افزود : امیدوارم شما به حاضرین و بنده با توجه به آنکه فرمودید نجس معنای دقیقی ندارد و نام مقاله خود را تحقیق دینی هم گذاشته‎اید بفرمایید که معنی نجس چیست؟

در این هنگام شخصی از حاضرین به دکتر لطفی‌زاده گفت شما بگویید معنی آن چیست؟

وی رو به دکتر آل داود گفت : من می دانم که معنی نجس چیست اما دوست دارم شما بگویید و اگر مایلید همین الآن بگویم.

دکتر لطفی‌زاده در پایان خطاب به حاضرین گفت : مجدداً تأکید می‌کنم نگهداری یا عدم نگهداری از سگ ربطی به نجاست ندارد و نجاست هم پس از حکومت امیرمؤمنان علیه السلام به این سو در معنای فقهی و نه معنای لغوی بکار رفته و فرض آقای دکتر آل داود در ارتباط دادن نجاست به مسئله بهداشت و رد آن از پایه اشتباه است. چون اصلاً مبنای صدور حکم نجاست مسئله بیماریزایی حیوان نبوده که لازم باشد آنرا رد کنیم!

دکتر آل داود در پاسخ به اظهارات مدیرمسئول حکیم مهر بدون اشاره به معنی نجس گفت : به مراجع نباید در ابتدا کاری داشته باشید و باید خودتان تحقیق و به عقل رجوع کنید. بعد اگر نفهمیدید به مراجع مراجعه کنید.

وی در ادامه اظهار کرد : مرجعیتی که با یک نامه پس از سالها اجتهاد لغو می‌شود قابل استناد نیست! این سخن دکتر آل داود با تشویق شدید حضار همراه شد!

در این هنگام دکتر لطفی‌زاده پرسید : پس شما که مرجعیت را قبول ندارید چرا در موضوع قوچک که آنهم کذب محض بوده به نظر مراجع استناد کردید؟!

در این هنگام بلافاصله اعضای پانل و یکی از دامپزشکان حاضر در جلسه که سعی می‎کرد برنامه‎ریزی شده میکروفن دست به دست شود و کنترل از دست وی خارج شده بود این سخنان را قطع کرد و این سؤال هم بی‎پاسخ ماند.

یکی دیگر از حضار از جای خود برخاست و خطاب به دکتر آل داود گفت : مگر نه آنکه در قرآن کریم آمده : اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولوالامر منکم – که البته آیه را از نظر اعراب اشتباه تلفظ نمود -  ؟! این سخن شما که به فتوای خود رجوع کنید یعنی فلسفه وجود دوازده امام را زیرسؤال می‌برید. ضمن آنکه دیانت ما عین سیاست ما است و گاهی بر اثر مواضع سیاسی هم ممکن است فرد از درجه اجتهاد برکنار شود.

وی در ادامه گفت : آیا به نظر شما نگهداری از سگ تزئینی با توجه به فتوای همه علما مبنی بر نجاست سگ و اینکه ما حیوان را در منزل می‎آوریم و محدود می‌کنیم نقض حقوق حیوان نیست؟

دکتر آل داود در پاسخ با اشاره به تفاوت حقوق و رفاه حیوان گفت : بعضی معتقدند که نباید سگ را در منزل آورد و محدود کرد و این نقض حقوق حیوانات است و این تنها نظر یک عده است.

وی در ادامه افزود : به نماینده وقت ولی فقیه در سازمان دامپزشکی درباره اطیعو الله و اطیعوا الرسول – جالب آنکه دکتر آل داود هم مثل فرد پرسشگر این آیه را اشتباه تلفظ نمود – گفتم شما طبق این آیه باید از خدا و پیامبر و عترت پیامبر که من هم چون سید هستم عترت حساب می‌شوم اطاعت کنید! این سخن دکتر آل داود هم با تشویق برخی حضار همراه شد!

در پایان یکی از دیگر از حضار از دکتر آل داود پرسید : بالاخره سگ از نظر شما نجس است یا نیست؟

دکتر آل داود گفت : من نمیدانم به عقل خود رجوع کنید.

وی هم در واکنش به این اظهار نظر گفت : مگر نگفتید باید از شما اطاعت کنیم؟!

این بحث به دلیل اتمام وقت مقرر برای پانل در همین جا به پایان رسید و در حالی که چند سخنرانی دیگر باقی مانده بود تعداد بسیار زیادی که در میان آنان عده‌ای غیردامپزشک هم حضور داشتند سالن را ترک کردند.

در راهروهای سالن مرکز بین المللی همایشهای رازی هم بحث‎هایی در این زمینه ادامه داشت و تعدادی از شرکت‌کنندگان از مواضع مدیر مسئول حکیم مهر ابراز رضایت می‎کردند، برخی سخنان دکتر آل داود را غیرعلمی و غیرمنطقی می دانستند، بعضی با مدیر مسئول حکیم مهر به بحث ادامه می‌دادند و خواستار پیگیری اینگونه مباحث بودند و بعضی هم از سخنان دکتر آل داود طرفداری می‌کردند.

در پایان مدیرمسئول حکیم مهر در گفتگو با تعدادی از شرکت کنندگان از آنان خواست با مراجعه به آدرس   http://drlotfi.blogfa.com/post-1487.aspx متن اظهارات دکتر آل داود و نظریات ایشان و پاسخ‎ها را مطالعه کنند و نظرات خود را ارائه دهند.

گفتنی است در پایان زمان پانل با تصمیم دکتر آل داود قطعه فیلمی در حدود 17 دقیقه پخش شد که به موضوع حمایت از حیوانات و رعایت حقوق آنها اختصاص داشت. در این فیلم به زیبایی مسئله رعایت حقوق حیوانات به تصویر کشیده شده بود و با دقت و جلوه‎های بصری مرتبط و مناسب آزمایشات دردناک و غیرانسانی و غیراخلاقی بر روی حیوانات نقد و محکوم شد.

 

انتشار یافته: ۱۸۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۴۱
دانش آموخته دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
50
28
افكار التقاطي (يعني): يكي به نعل زدن وديگري به ميخ زدندر بين دامپزشكان نه تنها به پيشرفت آگاهي جامعه از حرفه دامپزشكي كمكي نخواهد كرد بلكه عرصه خدمت دامپزشكان را در جامعه محدود خواهد ساخت. متاسفانه تحت تاثير فرهنگ ماهواره اي ارباب رجوع ، حضراتي چون دکتر سید جاوید آل داود عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران فراموش كرده اند فرهنگ اصيل اسلامي - ايراني خلاف بر داشت ايشان است اگر امروز به دليل مسائل مهمتر در جامعه چنين افكار منحرفي به چالش گرفته نمي شود دليل بر تاييد آن نيست
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
43
24
من فکر میکنم که اصولا این بحث از پایه دچار مشکل هست . هر کسی یک عقیده ای داره و بنابراین ما نمیتونیم به فردی که سگ نگاهداری میکنه بگیم شما دارید اشتباه میکنید و در طرف مقابل هم به کسی که اعتقاد به نجاست این حیوان داره بگیم که داره اشتباه میکنه . فکر میکنم که این کار به معنی در نظر نگرفتن تفکر آدمهاست . هر کسی به یک اندازه ای از قدرت تفکر بهره مند هست و نیک و بد خودش رو بهتر از بقیه میدونه . با چنین بحث های بیوده ای نه جامعه سگ دوست میشه و نه ضد سگ !!!
اون دانشجویی هم که چنین موضوعی برای پایان نامه انتخاب کرده به نظرم کارشون اشتباه بوده و از همه بد تر برای شورای دانشکده دامپزشکی شهرکرد متاسفم که چنین موضوع غیر علمی و غیر مرتبطی رو تصویب کرده بودن !!!!
پاسخ ها
حسین انصاری
| France |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
سلام.هرفکری محترم یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
دکتر رسولی
|
-
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
21
30
بر اساس صحبتهای مندرج در این متن، آنچه مشخص می شود این است که آقای دکتر آل داود بدنبال جا انداختن مطلبی هستند منتهی نعل وارونه می زنند. از یک طرف به عدم نجاست سگ فتوی می دهند و از طرف دیگر پاک بودن موجود ساختگی (هیبرید سگ و گرگ) را با فرض حقیقت داشتن آن بر طبق نظر مراجع پاک اعلام می کنند. مطلب دوم حاکی از آن است سگ خودش نجس دانسته شده و با هیبرید شدن استحاله پیدا کرده و پاک گردیده است. بنابراین بنظر می رسد بجای بحث های انحرافی بهتر است در مورد حدود و ثغور نگهداری و استفاده بهینه از این حیوان و مواردی از این قبیل که مرتبط با دامپزشکی است مطالعه و بحث صورت گیرد و نه در باب فتوای نجاست سگ که در تخصص علمای دین و فقیهان و مراجع عالیقدر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
احسنت
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
13
46
آقای دکتر لطفی زاده عزیز ... واقعا بخاطر تبحرتان در معکوس جلوه دادن مسایل تبریک مرا پذیرا باشید ... من خودم در سخنرانی حاضر بودم چیزی که من با چشمانم دیدم با گزارش شما بسیار تفاوت داشت ... حرفهای شما فقط مورد تمسخر و هو کردن همکاران قرار گرفت ... و حتی نتوانستید یک جمله با استدلال هم بیان کنید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
جالبه که بسیاری از مسائل دینی از نظر علمی هم ثابت شده ولی همچنااان یه عده اصرار بر کهنه بودن دین دارند .فکر میکنم هر کسی در هر مسئله ای به بلد کار رجوع میکنه .جالبه که در این امور به این مهمی یه عده اصرار دارن که هر دلت گفت و هر چی عقلت گفت. اگه عقل بشر کامل بود که خدا ۱۲۴ هزار پیغمبر و ۱۲ تا معصوم رو نمیفرستاد برامون .التماس اندکی تفکر واقعی و غیر متعصبانه
رزیدنت
|
-
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
15
46
من از کسی دفاع نمی کنم ولی همکار عزیزی که به فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی اشاره کردند. در مورد فرهنگ اصیل ابرانی لازم می دانم ایشان را به کتب دینی ایرانیان پیش از اسلام ارجاع بدم تا متوجه میزان احترامی که برای سگ قائل شدند توجه کنند و آسیب رساندن و حتی غذا ندادن به سگ های نگهبان، گله و حتی ولگرد از گناهان بزرگ محسوب می شود. با احترام.
پاسخ ها
امیرحسین افشاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
با سلا
مگر اسلام گفته است بخاطر نجس بودن باید سگ رو کشت و یا مثلا آزار داد؟
مجيد
|
-
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
19
55
آقاي دكتر لطفي زاده عزيز: اين فقط مشكل من و شما نيست بلكه مشكل همه ايرانيان عزيز است كه 1- هرگز ياد نگرفته ايم تحمل حرف و نظر مخالف را دشته باشيم و 2- دين و دستورات آن را كوركورانه و از روي اجبار پذيرفته ايم و قطعي و فاقد انحراف مي دانيم
دليل شما براي نجاست سگ مگر چيزي بجز گفته هاي مراجع ديني است؟ اطمينان داشته باشيد كه دين و مرجع ديني هم گاهي دچار انحراف از اصول اوليه مي‌شوند. اگر نيك بنگريد و عادلانه قضاوت كنيد موارد متناقضي از اين دست بسيارند.
موفق باشيد - مجيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
هزار افرین
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
مراجع دینی به کنار، بنظرتون امام علی و امام صادق ع از روی لجبازی گفتن از سگ دوری کنین؟ سگ گربه و خرگوش نجاست هستن و در این موضوع شکی نیست
عرفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
روی بدن سگ میکروب ها و باکتری هایی هستن که با خاک از بین میرن و این میکروب ها مثل هاری ضرر جدی ای به بدن و پوست میزنن
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
خداوند عادل هست و بین تمام خلق های خود عدل پیشه میکند پس هیچ حیوانی بد نیست و اینجا سگ و خوک رو در یک رده قرار میدهند بیماری های مشترک بین گاو و انسان ده برابر سگ و انسان است پس چرا گاو نجست نیست این ها همه چیز هوایی است که به ذهنمان فرو کردند
مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
17
22
با سلام و احترام...بنده در صدد اثبات نجاست سگ نبوده ام. هر چند تاکنون برای من نجس بودن (نه لزوماً به معنای ظلم به این حیوان و مجوزی برای راندن سگ) اثبات شده است. حرف من این بود که اگر کسی مدعی است که نجاست سگ را رد می کند باید دلیل محکمی بیاورد نه دلیلی که سطحی باشد و به راحتی قابل رد شدن!
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
عرض ادب خدمت شما.خدمت شما عارض شوم که نجاست سگ برای شما اثبات شده است بنابراین مدعی هستید که سگ نجس است.لطفا دلیل محکمی بیاورد نه دلیلی که سطحی باشد و به راحتی قابل رد شدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
پس سگ نجسه.
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
سلام خسته نباشید
اصلا میدونستید سگ در دوره باستان و قبل از اسلام در بین ایرانیان و به نماد قدرت و شجاعت بوده و نژاد سگ ایرانی که اسمش به سگ سرابی که از اصل مال سراب اذربایجان بوده در بین سگ های قدرتمند و شجاع بوده و حرف اول را هنوز که هنوزه میزنه
اون موقعی که اعراب زمان عمر به ایران حمله کردن در بین خانه های ایرانیان سگ خیلی بوده چون اکثرا گله دار و کشاورز بودن و برای نگهبانی و قدرت بین همسایه های خود سگ داشتند و وقتی سگی ببینه که صاحب او مدر حمله و قارت قرار بگیره از صاحبش دفاع میکنه نه در حد پارس بلکه در حد جانش در این زمان بود که مانع پیشرفت اعراب در سرزمین ایران میشدن از اون پس شد که اعراب نزد خلیفه خود یعنی عمر رفتن و از او درخواست کمک کردن عمر هم فردی حیله گر بود در کنار خود افرادی داشت که حرفی را میزدند و روایت به امامان میکردن از آن پس بود که سگ را گفتن دور از خانه نگهداری کنید که فرشتگان به خانه شما وارد شوند حال ببینم اگه قرار بود فرشته بخاطر سگ وارد خانه یا روی زمین کنار انسان ها نیاید پس چرا از همان اول سگ را خدا افرید و جوری افریدم که با انسان خو بگیرد ؟!؟
محمدي
|
-
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
7
4
نشريه حكيم مهر نشريه خوبي است و بيان نظرات محتلف در اين نشريه ارزشمند هم به غناي آن مي افزايد. اين واقعيتي انكار ناپذير است كه هميشه مباحث علمي و حقوقي و فقهي متفاوت مطرح بوده و اينگونه مسايل هم بايد طرح شوند تا هرگونه شبهه اي رفع گردد. بهتر آنست كه از آقاي دكتر آل داوود كه اين مسيله را طرح كرده تشكر كرد و از آقاي دكتر لطفي كه اين موضوعات را در نشريه بيان كردند قدرداني بعمل ايد. و اما نشريه حكيم مهر نشريه خوب و ارزشمندي است و اينجانب با داشتن مشغله فراوان هرروز آنرا مطالعه ميكنم و از اين بابت هم از آقاي دكتر لطفي كه زحمت زيادي متحمل ميشوند كمال تشكر را دارد. ايكاش همه بتوانيم قدمي نيك در راه اعتلاي كشور عزيزمان برداريم.
دكتر محمدي- دانشكده دامپزشكي اهواز
دکتر جم
|
-
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۶
16
30
جناب لطفی زاده گزارش شما طوری نوشته شده که آدم تا جواب نده شب خوابش نمی بره شما همون جور که سخنور ماهری هستید نویسنده قابلی هم هستید. حالا از تمجید و این جور حرفها بگذریم و بریم سر اصل مطلب اولا بهتره همه چیزو کامل و درست بیان کنید و زائده تخیلات خودتونو برای مردم ننویسید. چند نکته که جا داره این جا متذکر بشم:
1. لحن شما از تمام آدم های اونجا تمسخر آمیز تر بود.
2. می رسیم به حضار، اولین شخصی که بلند شد اگر نمی دونید بدونید در دانشگاه کرج قاری قرآن هست. وراجع به تحقیقات خودش در این زمینه و کوتاهی کردن مسئولان و سنگ انداختن مسئولان صحبت کرد و قضیه اصلا اون جور که شما گفتین نبود...
3. شخص دومی که صحبت کرد شما بودید، نوبت کس دیگری رو هم گرفتید یک توصیه من به شما وقتی حرفتون شنونده نداره بهتره حرف نزنید...
4. می رسیم به اون خانمی که وسط حرف های شما گفت شما بگید معنی نجاست چیست؟؟ اون خانم اگر یادتون باشه از حرف های شما راضی نبود(البته تمامی شنونده ها) . از اونجای که تمام حرف هاتون کنایه و تمسخر امیز بود خانم به کنایه به شما گفت: شما که همه چیزو خودت گفتی اینم بگو!! که باز هم اگر یادتون باشه همه تشویق کردن و یکی از حضار به شما گفت :شمارو تشویق نکردیم اون خانم رو تشویق کردیم...
5. راجع به تشویق برخی حضار باید بگم به جای کلمه برخی از کلمه تمامی یا همه استفاده کنید صحیح تره.
6. در مورد اشتباه تلفظ کردن آیه باید بگم شما در حدی نیستین که بخواین از دیگران راجع به این قضیه ایراد بگیرید.
آخرین مطلبی که می خوام بگم اینه که بهتره حرفه دامپزشکی رو ول کنید و به جیره خور های ...... ملحق بشید...
دکتر محمد لطفی زاده (مدیر مسئول حکیم مهر)
|
-
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۶
15
20
(پاسخ به جناب دکتر جم!) : هر چند انتظارم از عنوان دکتری که بر خود نهاده اید بحثی منطقی و البته با انصاف و ادب بود اما امیدوارم حالا که جواب دادید خوب بتوانید بخوابید!
بنده به هیچ وجه تمسخرآمیز صحبت نکردم و صرفاً اشکالات متعدد وارد به این مقاله (که البته اصلاً آنرا در حد مقاله نمی دانم و صرفاً یک شانتاژ تبلیغاتی است) را مطرح کردم. در مورد شخص اول بیرون از پانل صحبت کردم و اتفاقاً دقیقاً آنچه در این گزارش آمده را تأیید کرد و ضمناً از عدم تأیید مقاله اش درباره حرمت گوشت خوک در این پانل برای سخنرانی گله کرد! در مورد شنونده نداشتن حرف به نظرم سکوت شدید حاکم در زمان صحبت من گویا بود!!! البته علت من نبودم بلکه استدلال دقیق و منطقی بود که شنونده داشت و هر کس دیگری هم می گفت شنیده می شد. در مورد نوبت دیگری را گرفتن دلیل آن دقیقاً عدم تمایل رئیس محترم پانل به مطرح شدن این اشکالات بود و به نظرم لازم بود که به نوعی این مسئله و دلایل منطقی رد این مقاله تبیین شود! سرکار خانمی که از من معنی نجاست را پرسید به نظرم آنطور که از چهره ایشان برمی آمد فوق العاده عصبانی بود و البته ضمن احترام به ایشان متأسفم که سخنران محترم حتی معنی این کلمه را نمی دانستند و آنوقت ادعای تحقیق کامل (آنطور که در کتاب کنگره با این عبارت چاپ شده) داشته اند. آن سرکار خانم مختار هستند که اصلاً بحث نجاست سگ را قبول نداشته باشند و اصولاً من در صدد اثبات نجاست سگ نبوده ام بلکه اشکالاتی به این مقاله داشته ام که بدون داوری و با پارتی بازی به کنگره راه یافته است! البته اگر فیلم را بازبینی بود تشویق حضار درباره فرمایش آن خانم که شما ادعا کردید کذب محض است!!!
اتفاقاً تعداد قابل توجهی از حضار بعد از پانل از این مقاله و بخصوص استدلالهای سست سخنران محترم اظهار ناخرسندی می کردند و عمدتاً افرادی که مشوق دکتر آل داود بودند دامپزشک نبودند. هر چند که منصفانه باید بگویم برخی هم که مخالفت می کردند هم دامپزشک نبودند و هر دو از سر ذوق به این پانل آمده بودند و بلافاصله هم رفتند و بقیه سخنرانی ها را گوش ندادند. تا همین امروز تلفن های متعددی داشته ام که تشکر کرده اند و البته بسیاری هم دیدشان در مورد کلمه نجس عوض شده است! متاسفانه آنچه سخنران محترم در ابتدا گفتند که زدودن نجاست یعنی دفاع از حقوق سگ دقیقاً اشتباه است و همین باعث می شود که کلمه نجاست به گارد بسته برخی منتهی شود! در مورد اشتباه تلفظ کردن آیه که سخنران محترم مدعی تحقیق کامل اشتباه تلفظ کردند و البته فرد مخالف ایشان هم اشتباه تلفظ کرد بنده با توجه به تسلط کامل بر قواعد خواندن زبان عربی نه تنها در این حد هستم که چنین ایراد به این بزرگی را متوجه شوم و تذکر دهم بلکه جای تعجب است که وقتی حتی از خواندن درست یک کلمه عربی عاجزیم چرا باید مدعی ارائه تحقیق کامل دینی در زمینه نجاست سگ شویم؟!!! در مورد جیره خور و این چیزها هم فکر کنم زیادی عصبانی هستید. بنده آنچه وظیفه دارم انجام می دهم و بعنوان دامپزشکی که بارها و بارها زمانی که حضرتعالی و دیگران در خواب ناز تشریف داشتید به این سو و آن سو بر سر بدرفتاری با سگ ها و کشتار آنها و غیره نامه نوشتم و حتی تا پیگیری پشت پرده برنامه (مد شده) که درباره سگ ها غیرواقعی ساخته شده بود و مهندس را بجای پزشک عفونی جا زده بودند پیش رفتم آنچه لازم بود را اتفاقاً در دفاع از کیان دامپزشکی گفتم و آنجا هم اشاره کردم که اگر قرار باشد هر متن سستی را به عنوان مقاله اینگونه با اینهمه اشکال و اشتباهات فاحش علمی و دینی ارائه کنید و اسم آنرا هم مقاله علمی و تحقیقی علمی و دینی بگذارید صرفاً باعث تحت فشار قرار گرفتن دامپزشکان شاغل در زمینه سگ می شوید و بس! در مورد حرفه دامپزشکی هم به نظرم علاقه و دید من به این حرفه کاملاً مشخص است و ظاهراً باید چشم هایتان را بشویید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
فقط به عنوان یه انسان به عقل خودتون رجوع کنید چطور خداوند میتونه موجودی رو بیافرینه و بعد سریع بگه اون نجس؟ خونی هم که توی رگهای توست طبق روایات نجسه پس خودتو تیکه تیکه کن و دفن کن!!!!
خدا خیلی بزرگتر ................. است!!! ...................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
در پاسخ جنابی که گفتن خون هم نجسه، اصولا هر چیز نجسی بدلیل داشتن وجود و جرم، باید مکان هم داشته باشه، هرچیزی در غیر مکان خودش غلط و مایه اشکال و دردسره، یه جا اسمش میشه غیرقانونی، یه جا میشه مقثلا آمبولی و عامل سکته و چه و چه، یه جاهم براساس حکم دین میشه نجاست، ضمن نجس بودن حتما به معنای حکم بر نابودی نیست! ما احادیث و توصیه درباره سگ و گربه کم نداریم. لطفا تا پای دین وسط می آید با دید تنگ نظرانه‌ به مسایل نگاه نکنید.اعتقاد به نجاست به هر دلیل قابل اثبات یا غیر قابل اثباتی که شاید در آینده ها معلوم شود شاید هم نه، فقط احترام به حکم خداوندیست که حتما صلاح ما و سایر آفریدگانش را بهتر میداند. شما خیلی مدافع لطفا با دستکاری های ژنتیک و حمایت از زاد و ولد حیوانات اینچنین دستکاری شده،حیوانیکه ذات و وظیفه اش حراست است را به ملعبه دست کودکان و بزرگسالان محروم از محبت انسانی تبدیل نکنیم...والسلام
‫مهناز
|
-
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۶
34
25
متاسفانه بعضی از ایرونی ها به جای اینکه آداب و رسوم خوب فرنگی ها رو بگیرن ، فکر میکنن که اگر مثل فرنگی ها سگ نگه داری کنن ، مثل اونا با فرهنگ میشن. بغیر از همه اینها نگه داری سگ یک مشکل بسیار بزرگ دیگه هم به همراه خودش میاره. اون هم مشکل توالت سگهاست. به یک سگ میتونی یاد بدی که کارش رو توی خونه نکنه. پس وقتی که رفت بیرون از خونه باید خودش رو راحت بکنه. بقیش دیگه ربط داره به فرهنگ صاحبش. اون زمون که در اروپا زندگی میکردیم ، روزی نبود که پای خودم و یا بچه ها توی کثافت سگ نره. صاحبان سگهای اروپا ملتشون رو سر افکنده کردن. چون که همش باید سرت رو پایین بگیری که مبادا پات بره توی یه چیزی.
‫یعنی با وجود اینکه توی خیلی از شهرهای بزرگ اروپا توی خیلی از محله ها مثلا سطل های مخصوصی نسب شده که ملت میتونن کثافت سگشون رو که جمع کردن به داخل اون بندازن. مشکل اینجاست که با وجود این سطل ها و حتی جریمه های سنگین ، خیلی ها اینکار رو نمیکنن.
‫خلاصه اگر میخواهین که خیابون های ایرون خودمون هم مثل خیلی از خیابونهای شهر های بزرگ اروپا بشه ، پس تا میتونین سگ بخرین و باهاش پیش همسایه ها پز بدین. مبدا عقب بمونین. اگر همسایه شما یک فی فی داره ، پس شما هم باید داشته باشین.
http://robidog.ch/__we_thumbs__/202_2_1001.jpg
http://www.karlsfeld.de/karlsfeld/auto_cms/original/hundetoilette.jpg
http://www.pootrapusa.com
http://websrv.netpark.at/resi-nr/gemeindenneu/bilder/redaktion/3436.jpg
http://www.animalfreedom.org/deutsch/meinung/haustiere/Nachteile_fur_den_Menschen.html
http://www.dorfplanerin.de/Bilder/ms_hundekot_klein.jpg
http://newblog.maaaddin.de/blog/media/2006-05-01-haufen.jpg
http://home.arcor.de/lilamonalisa/bilder/hundekot.jpg
http://www.knittelfeld.at/mediaCache/21186/2463782.jpg
http://caniscool.com/blog-educateur-canin/files/2010/01/crotte-de-chien.jpg
http://www.cabara.net/images/crotte_de_chien_wa.jpg
http://www.aiguesvives.fr/IMG/jpg/gros_caca.jpg
http://gg75.free.fr/crottes_de_chiens/crottes/c01.jpg
http://www.poitiers.maville.com/photos/2010/01/22/pi_111295121_px_501__w_lanouvellerepublique_.jpg
http://www.7sur7.be/static/FOTO/pe/3/6/7/large_834502.jpg
http://qualita1.unblog.fr/2007/06/01/2007-ce-qui-menerve-en-france
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
سلام
چرا فکر میکنید که ایرانیهایی که حیوانات رو دوست دارن خصوصا سگ ها رو دارن از فرهگ غربیها تقلید میکنن؟؟؟به عقیده من شما بیشتر خودتون رو درگیر تقلید از فرهنگ غرب کردید.چون بحث داشتن سگ و ...هیچ ارتباطی به فرهنگ غرب نداره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دوست عزیز حیوان دوستی هیچ ربطی به غرب و فرهنگ غربی نداره. من خودم سگ دارم تو خونم نه کثیف کاری داره نه مریضی گرفتیم تو این 10 سال.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
یعنی الان خیابونای ما تمیزه تمیزه واگر سگ بیاریم کثیف میشه؟؟؟؟ الان خیابونای اروپا کثیفه دیگه اره؟؟؟ ....................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
.............!!! دوست داشتن موجودات زمین غرب و شرق نداره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
پس اگر ما در خانه فلامینگو یا عقاب نگه نمی داریم یعنی با انها دشمنیم؟؟؟؟؟
RR
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
خب اگه ما سگ نیارم بلاخره سگ توی خیابون زیاد هست نه اینکه اصلا اونا کثیف نمیکنن خیابونارو .....
نیما
|
-
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
17
24
همین که ..... برای زندگی اجتماعی،سیاسی و اقتصادی ما تعیین تکلیف می کنند کفایت نتیجه را نشان میدهد . لطفا در امور خانه من دخالت نکنید ......
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
با این گارد عقل کلی که گرفتید بعید میدونم شما در مورد امور غیر منزل هم از اسلام تبعیت کنید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
از بس بیکارن سگ کجاش نجسه کجاش؟ خودتونم نمیدونید چی میگید؟ فقط سگ نجسه؟ ..............
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
15
13
خانم محترمی که پاسخ دکتر لطفی زاده رز در کمال اهانت و توهین با ادبی تلقی می کنید. به روایت و تشریح دین مبین اسلام و قرآن ( اگه قبول داشته باشید!) سگ نجسه حالا چه دیدگاه من و بقیه عوض شده باشه چه نه. شما هم لطفا سر مسائلی که اسلام مشخصا نفی کرده بحث و جدل نکنید و به توانایی خودتونو در سایر امور مربوط به احشام در معرض نمایش بگذارید. اینجوری پیش بریم فرقی با وهابیون و نظیر آن ها نخواهیم داشت. این همه موضوع راجع به حیوانات هست دست گذاشتید رو چیزی که حکم دینی داره؟!
موفق باشید
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
سلام
قرآن رو قبول دارم.مشکل اینجاست که شما برای اثبات حرفتون دارید یه عده رو که عقاید خاص دارن زیرسوال میبرید(وهابیون).واقعا این یک ضعف هست.ودرصورتیکه هیچ نیازی نیست شما عده ای رو اسم ببرید و نردبان کنید و از آنها پله درست کنید تا حرف خودتان را به گوش بقیه برسانید.چرا هروقت میلنگیم پای قرآن رو میکشیم وسط؟!آیامن و شما بقیه ی زندگیمون رو هم براساس قرآن برنامه ریزی کردیم؟یاد بگیریم که قرآن وسیله هدایت بشر هست نه اینکه وسیله ای برای اثبات مسلمان بودنمون یه یکدیگر!!یاد بگیریم برای جبهه گیری آرا و نظرات از قرآن استفاده نکنیم
موفق باشید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حکم دینی پایه ی علمی نداره. سرلوحه ی من به شخصه خوده قرآنه نه تفاسیر و روایاته ....................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
افرین وفا .خوشم اومد واقعا منطقی حرف میزنی بقیه هم که غیر منطقی هستن ناراحت نباش اخه وقت ندارن مثل شما چندتا کتاب بگیرن دستشون بخونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
ظاهرا شما قرآن رو قبول ندارید و نخوندید!! قرآن هیچ اشاره ای به نجس بودن سگ نکرده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
اگر عقل بشر محدود و ناکامل است ربطی به خداوند ندارد چون خدا وند تمام اجزای بشر را برپایه ی نظم و دلیل چیده است و اگر علم ثابت نکرده مبنی بر بی دلیل بودن ان نیست و این هم درست نیست که ما چون دین گفته دنبال دلیل نرویم و سر در برف بکنیم و بگوییم خدا گفته ودانشمندان هم درباره ی سگ به اثبات رسانده اند در بزاغ دهان سگ پروتئین هایی وجود دارد که برای انسان باعث الرژی زایی میشود و در روده ی سگنوعی کرم زندگی میکند که پس از مدفوع با لیسیدن سگ روی بدن پخش شده و با وارد شدن به بدن انسان باعث بیماری میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اینکه میگن سگ پس از مدفوع کردن مقعد میلیسه .... من خودم سگ دارم از نژاد اشپیتز تا بحال ندیدم بعداز مدفوع خودشو بلیسه.
در ضمن کرم تنیا در گاو ده برابر سگه پس گاو هم نجسه؟
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
14
10
امام علي - عليه السلام - فرمودند: از نزديكي با سگ ها دوري كنيد. هر كس با سگ برخورد داشت، در حالي كه بدنش خيس بود، بايد بدنش (محل برخورد) را بشويد». البته ماهيت نجاست شرعي ، دوري كردن انسان از اين امور است. اين امر مانع ارزشمندي اين امور نمي شود ،چنان كه خون نيز از نجاسات است، ولي عامل اصلي حيات انسان به شمار مي رود ؛ به هر حال مي توان احتمال داد كه يكي از دلايل لزوم دوري و پرهيز، مسائل علوم تجربي و بهداشتي باشد . در مورد دلايل علمي حكم نجاست سگ ، مطلب قطعي و صد در صدي در اين زمينه وجود ندارد. بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات طبيعي باشد تا بتوان سگ را با حيوانات كثيف مقايسه نمود . از ظاهر روايات هم برمي آيد كه منظور از لزوم پرهيز از سگ، پليدي باطني و معنوي است؛ هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند مد نظر باشد؛ چنان كه مثلاً گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم همراه مدفوع خارج می شود و به اطراف مقعد سگ می چسبد. سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. (6) در عین حال توصیه می کنیم به فرزندان خود تاکید کنید که هرچند این امر می تواند نکته مهمی در حکم نجاست سگ باشد ، اما دلیل اصلی چیزی است که خداوند و انبیاء و امامان از آن آگاه بودند و ما به دلیل ایمانی که به درستی کلام آن ها داریم همانند سایر امور دینی به گفته آنان اعتماد داریم و بر آن اساس عمل می کنیم همانند اعتمادی که به داروهای تجویز شده از طرف یک پزشک متخصص و حاذق داریم . پی­ نوشت­ ها: 1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ج 3، باب 12، از ابواب نجاسات، ص 415، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام، قم، 1409 هجرى قمرى. 2. همان، ص 416. 3. همان. 4. همان. 5. همان، ص 417. 6. مجله المنار، سال ششم، ص 307.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
عزیز دل برادر این کرم تنیا در گاو ده برابر سگ وجود داره اره همون گاوی که شما گوشتشو میخوری خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
وبه خاطر همین خوردن گوشت گاو مکروه میباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
سلام من خودم سگ دارم ...شما اگر آناتومی سگ رو مطالعه کنید اصلا زبونش به مقعدش نمیرسه که بخواد لیس یزنه..اون ته تهش میتونه سر دمشو بگیره دیگه در این حد که مقعدش رو بلیسه؟و اینکه اگر موی مقعد تراشده شده باشه شما بعد دستشوویی هیچ مدفوعی بیرون نمیبینید به دلیل اینکه در کیسه مخرجی رفته که اونم در اوقات منظم توسط دامپزشک تخلیه میشه..بعد هردستشویی خودشون بدون زبون (با کشیدن دست و پا روی زمین)سعی میکنن کثیفی رو برطرف کنن البته سگ من بعدش منتظر میمونه تا ما تمیزش کنیم..با دیدن کثیفی فوری سعی در تمیز کردنش داره و جایی که کثیفی ادرار و مدفوع باشه از دستشویی کردن امتناع میکنه..اونطوری بخوایم حساب کنیم برای گربه که لیسیدن مقعد اسون تره و کلی کار مشترک دارن ولی گربه نجس نیست..محبت فرقی نمیکنه اگر مردم این سگارو خونه نبرن مثلا بهشون ظلم نشه یک نگاه به سگ خیابون بندازین خودتون میفهمید ظلم چیه..طبق تکامل اونا امروزه قادر به تهیه غذای سالم و مفید برای خودشون نیستن و کلی بیماری میگن ما با این حرفی که دست نزن نجسه به سادگی از کنارشون میگذریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
سگ نگه داشتن درخانه چه معنادارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
دوستانی که میگم سگ زبونش به مقعدش نمی‌رسه
کمی توی اینترنت جستجو کنند بزنند هم فیلم هم نظرات دیگر دوستان که در مورد این قضیه که سگ مقعد خودش رو لیس میزدم هست...من خودم دیدم که سگ میلیسه مقعدش رو ...
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
10
4
با صرف نظر از جهات بهداشت جسم توجه به دو نکته ذیل از جهت بهداشت روانی متعاقب این حکم سودمند است:
1_ اکنون که سگ و خوک به عنوان دو حیوان نجس العین توسط احکام شریعت معرفی شده اند باز هم می بینیم که بسیاری از افراد با سگ و خوک انس فراوان دارند آنقدر که گاه رفتار و بازی با سگ برای آنان شیرین تر از هم نشینی با اعضای خانواده شان می باشد. اکنون فرض می کنیم که این حکم اسلامی نبود، آن وقت پیامد آن این بود که بسیاری از انسانها حتی اهل ایمان سگی در خانه داشته باشند و فرزندان آنها با آنان انس بگیرند و با خود آنان با آن سر گرم شوند ، با کمی دقت می یابیم برای کاری که هیچ ارزش معنوی و حتی مادی ندارد تا چه اندازه وقت و هزینه های فراوان صرف می شد و انسانها را غافل از کارهای مفید خویش می ساخت و در مقابل آن خوی حیوانی آنان به دلیل انس با حیوانی چون سگ رشد می کرد و از انسانیت دور می گشتند. بنابراین با دقت در هدف خلقت که A}«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»{A؛ V}(سوره ذاریات آیه 51) {V (ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای اینکه عبادت کنند) می یابیم که حکم به نجات و دوری از این حیوانات بسیار بجا و دقیق است.
2_ فلسفه جعل برخی از احکام ، پرهیز از موضوع آن و فاصله گرفتن از آن به عنوان یک خطر جدی است، مثلا گاهی بیان می کنند به سیم لخت دست نزنید تا دچار برق گرفتگی نشوید، و معمول خطرات این گونه است همان طوری که در مورد نوع گناهان این است که فلان کار را انجام ندهید اما در کنار ترانس های قوی یا دکل های فشار قوی برق نه تنها نباید با آنها تماس حاصل کرد بلکه نباید به آنها نزدیک شد و گرنه در فاصله کم، تأثیر زیان بار خواهد داشت «سگ بازی» و نیز استفاده از «گوشت خوک» با توجه به تأثیر روانی آنها بسیار مضر است که خیلی ها به آن مبتلا هستند خصوصا با توجه به اقلیت های دینی که مثلا استفاده از گوشت خوک را جایز دانسته یا سگ بازی در عرف فرهنگی بیگانگان امری پسندیده بود. کما اینکه از جمله تفریحات درباریان و اشراف همین امر بود و حتما توجه دارید که خوک مظهر شهوت و بی غیرتی است و بر اساس علوم پزشکی و روان پزشکی ثابت شده است که صفات گوشت حیوانات به خورنده آنها سرایت می کند. از این رو حکم شرعی مبنی بر نجاست این دو حیوان، مقدمه ای برای فاصله گرفتن از این حیوانات و استفاده هایی است که بیگانگان اقلیت ها و یا افراد لاابالی و بی اعتنایی به مسایل شرعی می نمایند. ناگفته نماند معمولا هر حیوانی یک یا چند خصلت خوب دارند باید از آنها در همان جهت بهره برد. سگ به عنوان یک حیوان باوفا، در برخی کارها از جمله در محافظت از گله های گوسفند و یا شکار برخی حیوانات مورد استفاده است و نهی در این مورد نیست بلکه «کلب معلم» یعنی سگی که برای شکار تعلیم داده شده، احکام خاصی دارد که می تواند بیشتر این حیوان را در خدمت انسان قرار دهد. ولی این مسأله باعث نمی شود که زندگی و رابطه انسان را به سگ بازی یا آمیختگی و انس با سگ کنیم به ویژه با در نظر گرفتن آثار زیان بار روحی و جسمی زیانباری که در این حد از ارتباط وجود دارد......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
بالاخره سگ یا نجس هست یا نیست ‌..اگگر هست پس چرا برای شکار ونگهبانی نجس نیست
اگر نجس نیست پس چرا اینهمه گیر الکی؟؟،
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
15
6
اگه کسی اینا رو بخونه و شک کنه بازم جای شک داره!
از نظز پزشکی: سگ حامل میکروب های خاصی است که برای انسان بسیار مضر است. از جمله بیماری هاری که از طریق بزاق دهان سگ به انسان منتقل می شود و در ظرف چندروز می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. همچنین سگ ناقل برخی از بیماری ها مانند کیست هیداتیک و غیره است و به عنوان ناقل و واسطه بین بیماری اصلی و انسان عمل می کند.
بنابه فرض که روزگاری فرا برسد که بشر با استفاده از تمام امکانات داروئی سگ را استریل کند؛ به گونه ای که هیچ گونه بیماری نداشته باشد، باز هم سگ نجس است. زیرا علم تجربی فقط در حد حسیات و آنچه با وسایل فیزیکی کشف می کند می تواند نظر دهد. در حالی که علت نجاست سگ بیماری و غیره نمی باشد. علت اصلی آن را فقط خدای سبحان می داند و بس. اگر روزی حتی تعداد امراضی که به وسیله سگ منتقل می شود افزایش یابد (بیشتر کشف شود) باز هم بر نجاست سگ نمی افزاید. بنابراین آنچه در اینگونه موارد لازم است مورد توجه قرار گیرد حکمت هایی است الهی، که ما از آن خبر نداریم. البته باید تلاش کنیم بر این حکمت ها دسترسی پیدا کنیم؛ ولی اگر هم دسترسی پیدا نکنیم حکم خدا عوض نمی شود.
نکته دیگر اینکه قوانین الهی مانند قوانین بشری هم موارد مثبت دارد، هم موارد منفی. همانگونه که در مورد علت پاک بودن گوسفند و گاو هیچ سوالی نمی کنیم نباید از علت نجس بودن سگ هم سوال کرد؛ هر دو تعبدی است، یعنی باید هر چه خداوند گفته است بدون چون و چرا بپذیریم.
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
سلام ناشناس
نظراتتو کامل خوندم.بحث قرآنی که نظری ندارم چون به نتیجه نمیرسیم.بحث علمی هم تا جاییکه من به عنوان یک فارالتحصیل بیولوژی خبر دارم جای نگرانی نیست چرا که میزبان اصلی گرانولوزوس سگ هست و میزبان حدواسط هم چرندگان هستند و یک انسان زمانی میزبان این کرم یا انگل عزیز خواهد شد که مدفوع سگ وارد دستگاه گوارش شخص شود.البته وجود دامپزشکان عزیز میتونه درستی یا نادرستی عرض بنده رو تایید یا تکذیب کنه.در موردبیماریهای دیگه هم جای نگرانی نیست چرا که علم در حال پیشرفت هست و من و شما نیاز نیست نگران باشیم.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دوست عزیز طبق نظر مسلمونها قرآن کلام خداس نه احادیث و روایتها. خدای سبحان در قران هیچ سخنی از نجاست سگ نزده پس بحثو قرآنی نکنید. راجب احادیثم نظرات مختلفی وجود داره و یه عده قبول دارن یه عده هم میگن ممکنه جعلی و ساختگی باشه. خوبه اگه حرفی میزنین با دلیل و منطق باشه نه بر اساس یه سری شنیده ها. اینکه کورکورانه تقلید کنید یا نه انتخاب خودتونه و به خودتونم مربوطه فقط خواهشا از دیگران نخواین مث شما چشماشونو ببندن و فقط دنباله رو باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
هرجا کم میارین میگین علت اصلی آنرا خدای صبحان می داند ، نباید از علت نجس بودن سگ سوال کرد
نمیدونم این حرفارو از کجاتون در میارین.
از عقل بشری مثل شما انتظار بیشتری نمیره
سگ از خیلی از انسانها شریف تره
هیچ حیوونی بچشو کتک نمیزنه.. هیچ حیوونی بقیه حیوونا رو شکنجه نمیکنه.. هیچ حیوونی نمیگه من فقط درست میگم و بقیه حقی ندارن.. هیچ حییونی بمب و موشک نمیسازه تا بخاطر چیزی بنام عقیدش هزاران حیوون دیگه رو بکشه..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
اون کیست کبدیه که در اثر تماس با مدفوع سگه ..والا من خودم سگ دارم اصلا نمیتونه سرش به مقعدش برسه که لیس بزنه..موهای تراشیده شده مقعد هم مدفوع رو نمیذاره بیرون بیاد..شما برو درباره کیسه مخرجی هم بخون...خیلی از حیوانات اونو دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
خدا به شما گفته سگ نجسه؟ نکنه شما پیامبر جدیدی که اینیقدر محکم صحبت می کنی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
11
1
براتون متاسفم فقط همین
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
4
7
salam bebakhshid ke ino migam vali shoma ke ino migid بنابه فرض که روزگاری فرا برسد که بشر با استفاده از تمام امکانات داروئی سگ را استریل کند؛ به گونه ای که هیچ گونه بیماری نداشته باشد، باز هم سگ نجس است. زیرا علم تجربی فقط در حد حسیات و آنچه با وسایل فیزیکی کشف می کند می تواند نظر دهد. در حالی که علت نجاست سگ بیماری و غیره نمی باشد. علت اصلی آن را فقط خدای سبحان می داند و بس. اگر روزی حتی تعداد امراضی که به وسیله سگ منتقل می شود افزایش یابد (بیشتر کشف شود) باز هم بر نجاست سگ نمی افزاید. بنابراین آنچه در اینگونه موارد لازم است مورد توجه قرار گیرد حکمت هایی است الهی، که ما از آن خبر نداریم. البته باید تلاش کنیم بر این حکمت ها دسترسی پیدا کنیم؛ ولی اگر هم دسترسی پیدا نکنیم حکم خدا عوض نمی شود.
نکته دیگر اینکه قوانین الهی مانند قوانین بشری هم موارد مثبت دارد، هم موارد منفی. همانگونه که در مورد علت پاک بودن گوسفند و گاو هیچ سوالی نمی کنیم نباید از علت نجس بودن سگ هم سوال کرد؛ هر دو تعبدی است، یعنی باید هر چه خداوند گفته است بدون چون و چرا بپذیریم.-man nemikham begam ke sag najes hast ya na .faghat matn shoma ro khoandam didam ba aghl jor dar nemiyad khodae ke be ma aghl va hosh dade nagofte ke har chi man goftan bi chono chera ata at konid .balke be ma aghl o hosh dade ke rajebesh fek konim tahghigh konim bad ba tavajoh be haghayegh an ra ghabol ya rad konim ma ba tavajo be aghl va ekhtiyari ke darim hata rajebe paziroftane inke jahani bad az marg hast va khodaee niz vojod darad hagh intekhab va ekhtiyar dade hast che beresad be inke sag najes ast va khoda gofte bi chono chera ghabol konid
ناشناس
|
-
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
2
3
javab nadari bego nadaram nago majbori bayad ghabol koni bayadi vojod nadare
یک متخصص
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
5
20
اون فردی که میگه بیچون و چرا باید قبول کرد معلومه که کلا مغزشو هنوز پلمب نگه داشته آخه نادان تو انسانی یعنی قدرت فکر داری یعنی قدرت انتخاب داری این خدایی که تو داری خدای زمان پرکردن نادانیه توست یعنی هرجا که ذهن بستت قد نمیده میگی چون خدا گفته باید قبول کرد و حاضر نیستی فکر کنی
در ضمن برای شما لطفی زاده ............: که باید بدانید در اصول منطق و فلسفه بار اثبات بر دوش سمت مثبت است نه منفی. اگر تویی که در جلسه به دنبال اثبات قضیه نجاست هستی و در نوشته ات از حرفت برمیگردی! و این برای تمام کسانی که در جلسه حضورداشتند ازجمله خودم روشنه باید اثبات بیاوری وگرنه حرفت بیمعنی و خالی از منطق و استدلال است حال ببینید که آن ..........ی که اثباتش این است که تعبدی است چه موجودیست
با این حال هیچ اثبات عقلانی و منطقی ارایه نکردی.
باز برگردیم به قضیه خدای زمان نادانی وقتی در گذشته نه میدانستند هاری چیست و نه واکسنی برایش داشتند از این رو شاید ...........ی برای رفع تکلیف یا بهتر بگویم آسودگی و راحتی خویش چنین حرف...ی زده اند اما الان دیگر نیازی به این حرفهای تاریخ مصرف گذشته نیست که با ترساندن عده ای جلوی یعضی امراض گرفته شود چون دیگر آن امراض کنترل شده اند و انکه ............ی که میگویند نگه داشتن سگ کار غربیهاست اینان دیگر هیچ از تاریخ انسان نمیدانند ای ............. در گذشته ای دور انسانها گروهی و به صورت آواره و دوره گرد بدون سرپناه زندگی میکردند و بوی شکارشان و غذایشان گرگها را فرامیخواند انسانها با تکرار و خطا فهمیدند اگر قسمتی از غذای خود را بدهند انها هم خطری برایشان ندارند و بعضی از ان گرگها به دلیل تنوع ژنتیکی کمتر از انسانها میترسیدند و برای خوردن غذایشان بسیار نزدیک میشدند تا اینکه اولین رابطه لمسی بینشان شکل گرفت و به هم عادت کردند و این صفت هم در گرگ و هم در سگ به نسلهای بعدشان انتقال داده شد از طریق وراثت و در این حین زندگی مشترک همان گرگهای سابق و سگهای امروزی در زمان خطر حمله حیوانات وحشی شروع به دفاع از قلمرو مشترک بین خودشان و انسان کردند و انسان بدوی فهمید با نگه داری آنان امنیت بیشتری دارد و این رابطه به مرور زمان عمیقتر شد و گرگها به واسطه جفت انداختن گونه های مختلفشان توسط انسان تغییر شکل داده سگهای امروزی شدند. حال که خیر سرمان از آن آوارگی در طبیعت به تمدن!!! رسیدیم فقط عمق رابطه و در بعضی مواقع هم احساس امنیت دلیل نگه داری از حیوانیست که 15000 سال است با انسان به سر میبرد.
با احتساب این یقین که میدانم برای اکثرتان این مطالب جدید است به این نکته میرسم که در طول زندگیتان یا مثل ان فرد تعبدی گوی یا فکر نکرده اید یا رکوردتان زیر 60 ثانیه میباشد و فقط با اسم و مدرک دکتر پست اشغال میکنید که هیچ سنخیتی هم بدان ندارید.
وای بر شما و این فلسفه زندگیتان که حتی انسان وحشی ابتدایی هم در این حد ........... نبود.
کسانی که هنوز به دنبال قضیه نجاست هستند فقط باعث عقب گرد میشوند چون این فرضیه هیچ زمان و توسط هیچ کسی توضیح کافی داده نشده و مگر ابوعلی سینا یا سهروردی و میرداماد یا خیام و ابوریحان فلاسفه اسلامی و بنیانگذار آن نبودند پس چرا هیچگونه بحثی در اثبات نجس بودن سگ نکزدند؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
واقعا که سخن بسیار زیبایی کردید.نظر من هم دقیقا همین است
بهنام
|
-
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
8
4
با سلام
سخنان دکتر آل داوود کاملا غیر منطقی و غیر علمی بود .
و طوری حرف میزدند که فقط میخواستند حرف خود را به کرسی بنشانند.
اما من حرف مسئول حکیم مهر را هم مبنی بر این که نجاست ربطی به نگه داری سگ ندارد کاملا رد میکنم.
و ای کاش کارشناس دینی و روحانی حاذقی رو به برنامه دعوت می کردند .
و در نهایت به طور کلی میشه این طوری گفت که سگ نجس است مگر با قید سگ گله یا سگ شکاری ییا سگ آبی ولی سایر سگ ها چه برای نگه داری در منزل باشد یا هر کار دیگری نجس است و دلیلش هم همان روایات متعددی است که شاهد بر این مطلب است .
و البته یک دلیل مهم دیگر هم برای نجس بودن سگ حتی برای نگه داریش این است که من نظر روانشناسان غیر ایرانی رو خوندم که هرکسی که سگ نگه داری میکرده اخلاقش همانگونه شده و از او تبعیت کرده و آنقدر به سگ وابسته میشوند که سگ را از اعضای خانواده خود بیشتر دوست دارد.
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
بازهم پارادوکس.شما خودت خودت رو نقض کردی.روایات گذشت....علم الانت چی میگه؟؟آیاشما همون آدم 1500 سال پیشی باهمون تفکر و ابزار و افکار؟؟میگی سگ نجسه باز میگی اگه سگ گله باشه و شکاری نجس نیست!!!!.گفتی سگ آبی که کلا نظرتو خراب کردی
سگ آبی اصلا ربطی به موضوع نداشت.شما که وقت گذاشتی نظر روانشناسان غیر ایرانی رو خوندی
نظر روانشناسان ایرانی رو هم بخون چون اونا توجامعه ما هستن.کاش در مورد این که گفتی هرکسی که سگ نگه داری میکرده اخلاقش همانگونه شده و از او تبعیت کرده
بیشتر توضیح میدادی.والا الان ملته ما رو از گوشی و اینترنت و ....نمیتونی جداکنی.چی میشه حالا دوتا تیکه گوشتو استخوان هم ب سگا بدن بخورن.واقعا شما ناراحت میشین از این کارشون که به سگا غذاوجای خواب میدن؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
همون قران بقول شما ۱۵۰۰ سال پیش خط بین روز و شب رو توضیح داده و جداشدن اب های شور و شیرین رو که حالا اثبات شده
زهره شاملو
| United States of America |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اخه عقل کل در زمان قدیم مگر سگ دیگه ای بجز سگ نگهبان و سگ گله بوده؟ این نهابت یکی الی دوقرن هست که انواع سگهای عروسکی و تزئینی بوجود اومده. کلا در زمان قدیم یه سگ بوده دیگه .این فرق گذاشتن شما رو سگها خیلی خنده داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
7
13
سلام.
من نه دامپزشکم نه محقق علوم دینی.
من لیسانس زیست شناسی عمومی دارم
من چند ساله که یک جفت سگ از نژاد ژرمن شپهرد دارم به ارزش دوازده یلیون تومان.
به تازگی هم دو قلاده هاسکی نر وماده به قیمت هفت میلیون تومان خریدم.
توی تمام این سال ها به خاطر .......................... کسانی ک تربیتم کردن فکر میکردم سگ نجسه و همیشه مراعات میکردم ک از تماس با سگهای منحصر به فردم نجس نشم.یا با لباس نجس نماز نخونم.
همیشه وقتی وارد باغ میشدم و مکس با اشتیاق فراوان میومط که از سر و کولم بالا بره و جلوم غلط میزد تا خودشو برام لوس کنه با تشر و سردی از خودم دورش کردم که لباسم نجس نشه و بعدا این نجاست به ماشینم و بعدش به خونه و جا نمازم نرسه.
حتی زمانی که ملودی مریض بود و هیچی نمیخورد و مجبور بودم با شیشه شیر توی حلقش بریزم که معدش خشک نشه هم ترسیدم که نجس بشم.
چقدر احمق بودم.
امشب خیلی توی اینترنت گشتم.
خطاب به شمایی که دامپزشک هستین و قراره پزشک سگ های من و امثال من باشین.
هیییییییچ جای قران نیامده که سگ نجسه.
حتی هیییییچ روایتی از پیامبر نیست که بگه سگ نجسه.
تمامی این روایاتی که عده ای روش مانور میدن منحصر به روایاتی میشه که یه عده از فلان قومشون شنیدن که امام صادق .ع. اشاره کردن شاید سگ نجس باشه که به نظر من اصلا معتبر نیست ..........................
چون حرف قران و پیامبر نیست.
من تا الان بیدار بودم.حالا که مطمین شدم نجس نیست مکس رو آوردم روی تشکم و در حالی که سرشو روی دستم گذاشته و چشماشوبسته میخوام بخوابم شاید بتونم سردی رابطم رو باهاش توی تمام دوران خردسالیش جبران کنم.
برای همه تون آرزوی تفکر و عاقبت به خیری میکنم.
مؤفق باشید...
شب بخیر...
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
سلام ناشناس
جالب شد منم فارالتحصیل زیست عمومی هستم.جالبترش اینه که اسم یکی از سگهای منم ک دوبرمن بود مکس بود.رفیق تا الان اشتباه کردی از این به بعد اشتباه نکن.بغلش کن بوسش کن اونا ب محبت نیاز دارن.من و توکه اوناروآوردیم تو خونه هامون باس بهشون محبت کنیم.اشتباه نکن دیگه خوبه ک الان آگاه شدی.قدر بهترین دوستاتوبدون که بعد حسرت و افسوس فایده نداره.من خودم 15 ساله که سگ دارم نه یکی نه دوتا تعدادشون زیاد هست و ب هیچی کار ندارم و اینو بدون بحث سگ هیچ ارتباطی به ارتباط با خداوند متعال نداره چرا که من تو این 15 سال هرچی از خدا میخواستم بهم داده.اگه یه وقت اومدی نظرمو خوندی لطفا بگو الان به چ کاری مشغول هستی.چون منکه مطابق رشتم متاسفانه کار پیدا نکردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
کسانی که این چنین با سگهایشان می خوابند و دست می زنند همگی نجس هستند مواظب باشید با آنها رفت و آمد نداشته باشید و با آنها دست ندهید تا نجس نشوید.
ارمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
7
15
دوستان جواب این موضوع(نجاست سگ)در یک کلام است و بس. (قران)کتاب اللهی . منبع:پروردگار یکتا فرستنده:جبرئیل نویسنده:رسول خدا. یا رومیه روم یا زنگیه زنگ ! اگر قران رو قبول دارید پس سگ نجس نیست به همین راحتی!اگر قبول ندارید که ان شا الله خدا عنایت بفرماید و شما را در راه راست قرار بدهد!روایات را با قران مقایسه نکنید عزیزان!در فلان روایت گفته شده سگ نجس است در فلان روایت گفته شده ... مشکل اینجاست که اصل منبع ،معتبر ترین منبع (قران) ول کردید و به روایات اما شاید به احتمال زیاد ... استناد کردید! که البته با سیاسته داخلی کشور در تضاد هست صابت کردنه عدم نجاست سگ ،به اون بحث ورود نمیکنیم:)من که عاشقه سگمم و افتخار میکنم با این حیوانه نجیب و وفادارو ده ها خصلته نیکویه دیگر هم خانه هستم و گذرانه عمرم در کناره این موجود خارق العاده پروردگار یکتا میگذرد .ایام به کام... یا علی
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درود بر شما
سعید.امیرخانی فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
به پای هم پیر شید الهی
میم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
1
6
سلام بنده پسر یکی از دکتر های حاضر در جلسه هستم.این داستان اینجوری که شما تعریف کرده اید نبوده.فکر میکنم بیش از حد تحریف کردید داستانو.ممنون میشم از این به بعد بدون سانسور و بدون دستکاری داستان هاتونو نقل کنید.ممنون
مهدی
|
Germany
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
6
برای جذب مخاطبین به حمایت از حیوانات و برخورد انسانی با اونها لازم نیست بحث نجاست یا عدم اون به میان بیاد، بلدن درست فرهنگ سازی کنن که ماها که خیلی ادعاس انسان بودن داریم کارهای غیر انسانی نکنیم، چه با قشر خودمون چه حیوانات
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
11
اااااااا چقدر نظر
دوستان مسلمانی که با ادعا به قرآن و روایات میگن سگ نجس است
سوره مائده
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۴﴾
از تو مى‏پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگهاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده‏ايد [براى شما حلال شده است] پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته‏اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است (۴)
خواهشن قرآن را بخوانید به هر زبانی که می فهمید.
از خانمی که سگ داشتن را به فرهنگ فرنگی نسبت می دهند (تاریخ خیلی قدیم)
در کتاب دین زرتشت که ایرانیان قدیم دینشان بوده خیلی آیه یا هرچیزی که اسمش است
راجع به سگ و احترام به سگ و.... نوشته شده شک دارید بخونید و ببینید
الروم
أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ ﴿۸﴾
آيا در خودشان به تفكر نپرداخته‏اند خداوند آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق و تا هنگامى معين نيافريده است و [با اين همه] بسيارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منكرند (۸)
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درودبرتو
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
3
11
با سلام.همه تکاتی که نوشتید رو خوندم.اما به چرا ی اصلی هیچ جوابی ندادین و پیچوندین.
چرا سگ نجسه ؟؟
کسی نگفت حدیث از اهل بیت و دیگران بیارید پرسیدند چرا سگ نجس است.
.....................................
آیا بحا الانوار جزء کتبی نیست که ....................؟؟ یا کتب دیگه،.
چرا فرشتگان بر خانه ای که سگ است وارد نمیشوند.
آیا دلیل بر ترسشون نیست؟؟؟؟؟؟
ایا سگ به علت غرایز بالایی داره مشکلی ایجاد میکنه برای ملاءک؟
چرا از لحاظ علمی نمیگین نجسیه سگ رو ؟
سگ هر نمونه هم باشه باز نگهبان خانه و افراد خانه است پس موضوع شاید چیز دیگه ایه که میگن سگ رو بیرون جایی که میخوابین و زندگی میکنین نگه دارین.
شاید در عالم ماورا یک اتفاقی میوفته.
در کل ای کاش بجای حدیث هایی که معلوم نیست صحت داشته باشند یا نه تنها یک دلیل روشن میاوردین که چرا سگ نجسه.
همونجور که خودتون هم میدونین بسیاری از احادیث از بیخ و بن الکی و دروغ هیتند.
مثل زمانی که قند رو علما گفتند نجسه و بعدش گفتند بزنین توی چایی نجسیش میده.
وای که ما ملت چقدر ...............ایم از دنیایی که هنوز نمیدونیم واسه چی ساخته شده.و افرادی .......... و به اصطلاح عامیانه عالم می آیند و با سخنان ........................... رو رواج میدن.
قرآن کلام خداست . اما احادیث کلام بنده ی خدا مثل من و شما.یکم فکر کنین.
ببینید کجای کار مشکل داره.
حکم خدا یا بنده خدا؟ علی قرآن ناطق بود اما سخنان علی چگونه بعد از هزاران سال سالم مونده بدونه یک واو جابجایی؟
کدوم آدم بیکاری بوده که همیشه خدا با پیغمبر و اهل بیت پیغمبر میگشته و هر کار هرکار هرکار که میکردند و میگفتند مینوشته.
دین رو خراب نکنین. خرافه پرستیو جای خدا پرستی نذارین.
یه علامه میگه اما حسین غذا میجورد یک لقمه خودش میخورد یک لقمه میداد به سگ.میگفت شرم میکنم غذایی بخورم و صاحب جان و روحی کنار نشسته باشه و گرسته. یکی دیگه میگه اما جعفر صادق این جمله رو گفته.
وقتی بین خود علما هم شک و شبهه هست پس بهترین مرجع خود خداست و کلام خدا.
و مطمءن باشید دلیل نجس بودن سگ و دوری کردن از سگ اگر صحت داشته باشه فقط و فقط به عالم بالا برمیگرده که فرشتگان نمیتونن داخل بشن به اون خونه.
در قرآن هم گفته شما که به غیر از عالم زمین عالمهای دیگه ای هم هست.
پس تحقیق کنین از لحاظ اون ارتعاشی که سگ از خودش خارج میکنه و علم اعداد و ستاره شناسی نه اینکه اگه سگ چسبید بهت این کارو بکن اونکارو نکن.
در آخر بابت غلت املایی ببخشید با گوشی تایپ کردم
من اله توفیق
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درود بر شما
شاید دیکته ی شما بیست نباشه ولی انسانیت و منطقت بیسته.ادامه بده ولی با احتیاط.
موفق باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
با سلام..کلام شما بسیار خوب بوده و مایی که به حیوانات گیر میدیم یه نگاه به انسان بودن خودمون بندازیم والا ادم الان از انسان بودنش خجالت میکشه..بعد تو این عصر مدرن دنیا داره به پیشرفت میره ما هنوز بحثمون اینه که سگ نجسه یا نه..و اینکه اون یکی از یاران امام بود که امام حسین ایشون رو بخاطر این کار ازاد کردن..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
1
4
نظر است همه عالم رو
رها کرده گیر داده به تحقیق یه دانشجو دانشگاه آزااااااد
واقعا براشون متاسفم .......... بد دردیه
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
سلام
اینکه طرف دانشجوی دانشگاه آزاد بوده بد دردیه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
مبنای سواد دانشگاه ازادی بودنه؟فامیل من از دانشگاه ازاد تنکابن ازمون تخصص رو بین تمامی ازاد و دولتی ها اول شده بود و تنها کسی که تشخیص داد مریضی یکیو که تمام فارغ التحصیلان دولتی مونده وبدن توش..پدرم استاد دانشگاه ازاده دکتری داره خودش یعنی این حرف شما که هیچی یاد نمیدن به دانشجو دیگه...والا من همش پدرم نصفه شب میخوابه صبح زود بلند میشه برای دانشجوهاش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
4
10
من نمیدونم یه دیپلمه میگه سگ نجس نیست کجای قرآن گفته سگ نجسه بعد عالمی که هفتاد سال درس خونده میگه نجسه اشتباه میکنه و غلط میگه بعد منه لیسانسه روشنفکرم میگم نه درست نیست کجای قران گفته نجسه
ببخشید کجای قران گفته پاکه یا مثلا کجای قران راجع به شرایط نماز گفته یا مثلا راجع به شرایط روزه
هیچ کجای قران نیومده
مثلا این که میگن خون نجسه چرا هیچ کس پیگیر این قضیه نمیشه خون که پر از مواد مورد نیاز انسانه
بهتر همه ما تا به درجه ای از علم نرسیدیم راجع به چیزی نظر ندیم نه این که فکر نکنیما نه فکر کنیم ولی بریم دنبال علمش وقتی اونقدر کتاب خوندیم که بتونیم نظر بدیم اونوقت نظراتمون رو بیان کنیم
مطمئنم حرفایی که خیلی از ما ها توی ذهنمون میگذره توی سایت ها اینستا و تلگرامه که هیچ کدوم منبع موثق نیستن
پاسخ ها
وفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درود بر شما
همین ک یه دلیل علمی بیارن ک سگ نجسه قبوله من تسلیم میشم.برای من سگ هم مثل سایر حیوانات هست و هر موجودی حق زندگی کردن داره.آدم انسانیت داشته باشه تو هر دین و آیین و کشوری ک میخواد باشه.
سام
| United States of America |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
یعنی در قران نگفته سگ نجسه، و چون نگفته نجس هم نیست پس نمیشه نظر بدیم؟؟ پس قران باید درباره هرچیزی نظری نداره ما هم نظری ندیم؟؟ ضمنا اون عالمی که هفتاد سال فقط فقه خونده میفهمه؟ و اون دیپلمی که امروز به تمام مطالب و منابع علمی دسترسی داره نمی فهمه؟ عجب منطق خنده دار و جدی داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
4
12
درود بر کسانی
که با تفکرات از ریشه نادرست و تحمیلی اعراب مقابله میکنن
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
2
11
به نظر عقل من دیوانه بر هر انسانی واجب است به حیوانی مثل سگ که وفاداری اش از انسان بیشتر است محبت کند و نان و غذا دهد چرا که آفریده آفریدگار است. و اين حیوان اهلی فقط و فقط به انسان نیاز دارد و روزی اش را از انسان طلب میکند نه موجود دیگری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
سلام و عرض ادب
آفریدگار سگ را آفریده پس آب و غذایش و جا و مکانشم فراهم میکنه و نیازی به ما انسانها نداره !! روزی سگ را خدا میده . نیازی به شما نداره . چرا این حیوان را میارید تو یه فضای بسته هم خودتونو و هم این حیوان را اسیر و الاف میکنی !!
ما انسانها هستیم که به هم احتیاج داریم.
اگه راست میگی برو یک انسان یک یتیم را بیاور و مراقبت کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
کسی نمیگه به حیوانات خوبی نکنیم ....
اتفاقاً اسلام از همه به حیوانات و انسانها مهربان‌تر است...
نجاست برخی حیوانات دلیلی بر بد بودن اون حیوان نیست
دلیل بر این نیست که با اون حیوان بدرفتاری بشه
بلکه هر حیوانی جایگاهی برای خودش داره ، و باید در جایگاه خودش باشه...
و از نظر انسانی هم که نگاه کنیم خوب نیست که یک حیوان روبه خاطر دل خودمون زندانی کنیم
بدهی به اصطلاح روشنفکر فکر میکنند که اگر حیوانی مثلا سگ یا هر حیوان دیگه ای رو توی خونه نگهداری کنند دارند بهش لطف میکنند در حالی که این ظلم به اون حیوان هست....
اما نجاست سگ و نجاست هر حیوانی که خدا از نجاست اون نام برده دلایلی داره که به برخی از اونها برخی از دانشمندانپی بردند و به برخی هنوز نه...
امر در اینترنت سرچ کنید می‌بینید همین اروپایی ها که برخی دارند از اونها تقلید کورکورانه میکنند و دوست ندارند از دین اسلام کورکورانه تقلید کنند ، همین غربی ها تازگی ها به این مطلب درست اسلامی رسیدند که نباید حیوانات وحشی در محل زندگی و خواب و خوراک انسانها باشند

بله سگ نگهبان در یک ساختمان می‌تونه باشه اما همون سگ هم مکان مجزایی برای خودش داره ،
سگ ، نجس هست یعنی نباید اون رو لمس کرد و اگر لمس کردی باید اون قسمتی که بدن سگ رو لمس کردی بشویی .و فرقی هم بین سگ نگهبان و یک شکاری و سگ تزئینی ندارم....
تنها یک آبی که جنسش با سگ خشکی فرق داره نجس نیست....
در ضمن گربه و خرگوش و موش هم نجس نیستند .
اما این حیوانات هم خوب نیست در منزل باشند برای سلامتی انسان مضر هست ...
خواهشاً کمی بیشتر تحقیق کنید شما که اهل تفکر و تعقل هستید ...
بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
3
6
سلام.
با اینکه هنوز احساسات توی حرفای منطقی افراد مخالف و موافق توی این نظرات موج میزنه ... ولی جای امیدواری داره ... بعد سال ها ... شاهد این هستم که منطق به بی منطقی و احساس غلبه میکنه ... عقل نعمتیست که خدا به انسان داده ... بدون تعصب حقایق رو جستجو کردن چیزیه که این روزا کم دیده میشه ... من شوق خوندن این نظرات رو نمیتونم پنهان کنم ... سر مسئله ی نجاست سگ خودم شک داشتم تا امشب ... عقل من حرف کسانی که فرمودند نمیشه اطمینان کرد به نجاستش یا اینکه اشتباهه نجاست رو پذیرفت. من یک انسان آزادم. طرف هیچ کس جز خودم نیستم ... و برای درک راه درست زندگیم به عقلم تا جاییکه می تونم رجوع میکنم ... الان با قبول این مطلب که سگ نجس نیست نمیرم سگ رو به آغوش بکشم و بخوابم یا اجازه بدم سر و صورتمو لیس بزنه ... لزومی نداره ... اما اینبار که خم شدم و این حیوانو نوازش کردم... توی چشاش زل میزنم و عذر میخوام ازش ... به خاطر جهلی که از نیاکان نزدیکم به من تحمیل شد. منظور بدی ندارم خطاب به اون دوست عزیزی که گفتن امشب سگم رو میزارم پیشم بخوابه ... حق داره ایشون ... سالهاست که در حق عقل خودش جفا کرده. ولی بهتره تعادل، توازن و عقل رو جایگزین افراط و تفریط توی زندگی کنیم. زندگی هر شخص ، خصوصی و قابل احترامه. اما وقتی به اجتماع هدایت میشه مردم اجازه ی اظهار نظر محترمانه دارن. به عنوان یک بی طرف ... از تمام کسانی که منو آگاه کردن تشکر میکنم. مدیونتون هستم. اینکه میتونیم به اون حد از بینش برسیم که روی هم تاثیر بذاریم خیلی خیلی با ارزشه ... من هیچ وقت ... هیچ وقت ... توی هیچ سایتی ... هیچ رسانه ای ... اظهار نظر نکرده بودم ... کامنت نذاشته بودم... سپاس از قدرت عقلی که توی این نظرات من رو به شکستن روزه ی سکوتم واداشت... ادامه بدید ... خداوند با افرادیست که تعقل و تفکر میکنند ...
در پناه ایزد منان.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
7
فعلا تنها چیزی که میدانیم این است که سگ نجس است حالا میخواهد دروغ باصد یا راثت ولی احتیاط حرف اول را میزند و باید هر چه زود تر دلیلی محکم برای اثبات نجاست سگ کرد نه حرف های الکی و بیهوده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
2
9
من با دوست بی طرفمون و یک متخصص موافقم ما بخاطر جهلی که به اجبار پذیرفتیم باید عذر خواه این حیوان باوفا باشیم.
بیایید حیوان ناطق نباشیم، انسان باشیم.
ما ایرانی هستیم با تمدن چند هزار ساله نه عرب که نمیدونم چه موجوداتي بودن که خدا این همه پیامبر و امام رو فرستاده که به این موجودات انسانیت بفهمونه که متاسفانه هیچ وقت بویی از انسانیت نبردند.
قاتل سگهای پدرسوخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
15
2
با سلام و احترام ... چرا زودتر این آقای دکتر را ........ نمیکنین و ..........................؟؟ دیگه میخاستین به کدوم امام و به چندین پیشوا و رهبر و رییس و سردار و سرلشکر توهین کنه؟ کسیو باقی نگذاشته ... ...............
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
3
5
سلام.بنابر تمام نظرات عالمانه علما ک قابل اثبات است و اثبات شده و شکی درش نیست عمل ب احتیاط واجبه و باید احتیاط کرد.پس فرض کنید ک سگ نجس است و بدانید ک تماس با سگ هنگامی ک یا سگ یا دست شما خیس باشد موجب نجاست میشود و تماس بدون رطوبت باعث نجاست نمیشود.پس میتوانید با سگ تماس داشته باشید و ب او محبت کنید ولی اندازه اش را نگه دارید و احتایط کنید
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
8
4
دو حالت داره.اگر مسلمانین.در اسلام امده سگ نجس است.در صورت برخورد شسته شود .هر چند که چقدر در احادیث از مهربانی کردن و حتی حق دیه این حیوان صحبت شده.حالت دوم اعتقادی به اسلام ندارید و بزور سگ را نجس نمیدانید.اگر نجس است بخاطر مریضی های مشابه و ... است.و باز دلیلی بر ازار و اذیت حیوان نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
احسنت
Sepehr mohseni
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
3
9
من حیوونی پاک تر از سگ ندیدم که حتی از بسیاری از انسان های اطرافم پاک تر است و جواب نجاست سگ هم یک چیز است خداوند و پیامبر گفتن برای رستگاری و هدایت قرآن بخوانید من هم خواندم و هرچه گشتم از نجاست سگ چیزی نیافتم و به برخی روایاتی هم که منبع کاملی ندارد و برخی به ظاهر علما صحبتهایی انجام می دهند اعتقاد ندارم من پیرو کتاب آسمانی هستم و درآن چیزی نیافتم
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
2
7
کسانی که سعی دارند نجاست سگ رو انکارکنند وبه هردلیل وبهانه ای میخوان بگن که سگ نجس نیست ویااینکه تکیه برعلمی میکنند که همه مطمنا اینو قبول دارند که علم بشر محدوده وکسی نمیتونه ادعا کنه این علم به انتها رسیده وهیچ مجهول وفرضیه ای وجود ندارد یه نکته رو میخوام خدمتشون عرض کنم که بسیاری ازاحکام الهی بوده که تا صدسال پیش حتی مورد تمسخر دانشمندان هم قرار میگرفت به این دلیل که علم این حکم دینی رو اثبات نکرده پس نادرسته اما امروزه با پیشرفت علم به اشتباه خودشون پی بردند ازاین جهت که به علت محدویت وناقص بودن این علم دران زمان توانایی اثبات بردرستی اون حکم دینی رو نداشتند پس اینکه ما بیاییم همه چی رو علمی بررسی کنیم کار نادرستیه متاسفم ازکسانی که به علم محدود بشر بیشتر اعتقاد واطمینان دارند تا خالق خود بشر...هرروزه جنبه های مختلفی ازعلم کشف میشه که خدا 1400سال پیش در قران بهش اشاره کرده اینکه بعضی ها میگن چرا بدون بررسی باید حرف خدارو قبول کرد نشون میده یا خدارو درست نشناختن یا به هردلیل وبهانه ای شده میخوان اشتباهات خودشون رو توجیه کنند اگر تونستین اثبات کنید که علم بشر به انتها رسیده اون وقت میتونید ادعا کنید هرحکم دینی که صادر شده باید با بررسی علمی پذیرفته بشه
رهاا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
1
4
به خدا با این همه نظر های مختلف گیج شدم بچه های من عاشق حیوانات مخصوصا سگ هستند جدیدا پسرم یک توله ی سگ اورده تو اتاقشو نگه داری میکنه به خاطر رفتار من همهشون از من ناراحتند انگار فقط من تواین خونه زیادیم هیچ کدومشون نجاست سگ رو قبول وندارن من هماز حیوانات بدم نمیاد ولی هم یک کمی وسواس دارم هم به خاطر نجاست سگ مشکل پیدا کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
2
1
بحث جالبی بود ممنون
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
12
2
در کتاب علل الشرایع آمده که سگ از آب دهان ابلیس خلق شده است.علل الشرایع جلد 1و2 شیخ صدوق ص547
مریم
|
Canada
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
4
7
یه آقایی بم گفت پدرش روحانی بوده ولی خودشون سگ داشتن . گفت پدرش گفته سگ تجس هست نه نجس و تجس یعنی جستجوگر . گفت نجس تحریف شده تجس هست .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
5
مجیددلبندم اون تجسسه تجسس مجید
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
4
8
سلام من خودم ۴ساله سگ دارم اصلاهیچ مریضی نگرفتم ک از سگ باشه الان کسی میپرسه میگم ما دو نفریم منمو سگم واقعا مثل یه ادم باهام زندگی میکنه همه رفتاراش مثل یه بچه ۵ساله .فقط خواستم بگم هرکس دوست داشته باشه زندگی کنه باهاش به ........های مردم گوش ندهید سگ اصلاهم نجس نیست مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
چرا اسلام، سگ را نجس مي‌داند؟ آیا در آيات و روايات و متون ديني، علت نجاست سگ بيان شده است؟ برخی افراد در اين حکم، شک و شبهه‌اي ندارند و تنها از "فلسفه نجاست سگ" سؤال مي‌کنند و مي‌خواهند بدانند آيا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بيان شده يا علاوه بر اين، به فلسفه اين حکم نيز اشاره شده است؟
مشرق - مسأله نجاست سگ، يکي از مسائل فقهي اسلام است که در جامعه امروزي، اطلاع از چگونگي آن براي بسياري حائز اهميت است. عده‌اي از سر کنجکاوي مي خواهند بدانند که: چرا اسلام سگ را نجس مي‌داند؟ و در کدام آيات يا روايات از متون ديني ما، علت نجاست سگ بيان شده است؟ برخی افراد در اين حکم، شک و شبهه‌اي ندارند و تنها از "فلسفه نجاست سگ" سؤال مي‌کنند و مي‌خواهند بدانند آيا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بيان شده يا علاوه بر اين، به فلسفه اين حکم نيز اشاره شده است؟

عده اي نيز دم از حقوق حيوانات مي زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ مي دانند!، از نگاه آنان سگ يک حيوان با وفا است و همين را دليلي براي طهارتش مي دانند. علاوه بر اين از کوچک ترين دستاويزها براي اثبات سليقه شان استفاده مي کنند:
- مگر مي شود سگ با اين وفاداريش نجس باشد؟
- در قرآن و روايات از نجاست سگ سخني به ميان نيامده است!؟
- قرآن با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از اين حيوان تمجيد کرده است!
- حضرت علي(ع) مردم را به يادگيري ده خصلت ارزنده سگ و به کار بستن اين خصائص در زندگي توصيه فرموده‌اند!
- و ...
حال آنکه معلوم نيست نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطي به نجاست يا طهارت سگ دارد؟ وفاداري سگ و مفيد بودنش، چه ربطي به عدم نجاست او دارد؟ و چگونه مي‌توان از سخن اميرالمومنين(ع) پي به طهارت سگ برد؟
اگر چنين باشد، آيا مي توان سخن پيامبر(ص)، که بدعت‌گزاران را سگان دوزخ(1) مي داند، دليلي بر نجاست سگ گرفت؟! آيا اين‌گونه سخن گفتن صحيح است؟
همان‌طور که ملاحظه فرموديد، برخورد سليقه‌اي با مسائل و ربط دادن همه چيز براي اثبات سليقه شخصي، بخصوص براي کساني که صلاحيت اظهار نظر در مسائل شرعي را ندارند تا جايي پيش مي رود که در اصل و اساس مسأله‌اي تشکيک مي‌کنند.
اگر مفيد بودن و وفادار بودن سگ براي حکم به طهارتش کافي باشد، پس خون که حيات انسان با کمبود آن در خطر مي‌افتد، نبايد نجس باشد؟ آيا کسي در فوايد و نياز انسان به خون و همچنين در نجس بودن آن شک دارد؟ آيا به بهانه اينکه انسان اشرف مخلوقات هست، مي‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟
ما فعلاً قصد پرداختن به اين سخنان را نداريم و در ضمن مباحث پيش رو به پاسخ آن ها اشاره خواهيم کرد.
در اين نوشتار با جست‌وجو در منابع اسلامي از جمله قرآن و روايات معصومين عليهم السلام و ... در پي يافتن ادله اين حکم خواهيم بود، پس از آن به چند مسأله که فرع بر مساله نجاست سگ است، خواهيم پرداخت.
مسائلي از قبيل نجاست انواع سگ، خريد و فروش آن، نگهداري سگ در خانه، حقوق سگ به عنوان يک حيوان، فلسفه نجاست سگ در اسلام و در نهايت پاسخ به چند سوال.
امّا لازم است قبل از آن، مفهوم و معناي «نجس» بخصوص در اصطلاح فقهي آن، مورد بررسي قرار گيرد و سپس اصل مساله را دنبال کنيم:
مفهوم نجس
واژه «نـجـس» از نـظر لغت شناسان به معناى کثيفى، ناپاکى، ضدطهارت، ضد نظافت و به معناي پليدى آمده است (2).
بهترين تعريف لغوي از راغب اصفهانى است که نجس را به معناي پليدي ظاهري و باطني مي داند، او مى نويسد: « النجاسة القذارة و ذلک ضربان: ضرب يدرک بالحاسة وضرب يدرک بالبصيرة ... » نجاست، قذارت وکثيفى است که بردو نوع مي باشد:
1- آنکه با حواس انسان قابل درک است.
2- آنکه با ديده بصيرت درک مي شود.
يعني گاهي نجس دانستن چيزي بخاطر پليدي باطني آنست و تاثير منفي بر روح و روان انسان مي گذارد. راغب اصفهاني در ادامه براي معناي دوم، مصداقي را ذکر کرده و مي گويد: « والثاني : وصف الله تعالى به المشرکين فقال: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ)(3) ... : خداوند تعالي مشرکان را به آن توصيف کرده و فرموده : (مشرکان نجس هستند) »(4)

نجس در اصطلاح فقهي
در فقه اسلامي «نجس» به شيئي گفته مي شود که بخاطر شدّت پليدي بايد از آن دوري و اجتناب کرد، و نحوه اجتناب و دوري از آن را شرع بيان کرده است مثلا: آبي که با عين نجاست برخورد کرده، قابل نوشيدن نيست و نمي توان با آن، وضو و غسل گرفت؛ و با لباسي که نجس شده، نمي توان نماز خواند و ... .
پس نجس در فقه يعني: شيئي که داراي شدّت پليدي است که بايد به نحوي خاص، از آن دوري کرد؛ و نحوه اجتناب از آن را شرع مشخص مي کند. يا به عبارتي ديگر نجاست چيزي است که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذيه، به دو جهت حرام مي باشد: يکي شدّت پليدي که در آن هست و ديگري دستور به دوري و اجتناب از آن.
لفظ «نجس» با ظهور خود و تبادر، بر اين معنا دلالت دارد. شـيـخ طـوسى،(5) طبرسى،(6) آية اللّه حکيم،(7) راوندى،(8) ميرزا محمد مـشـهـدى(9) و فـخـر رازى (10) در تفسير «نجس» گفته اند: کلمه «نجس» نزد ما معناى روشنى دارد و آن نجاست فقهى است. (11)
عده اي نيز معتقدند پس از ظهور اسلام، کثرت استعمال لفظ نجس در اين معنا به گونه اي بوده که سبب ثبوت حقيقت شرعيه شده است، يعني هرگاه پس از اسلام اين لفظ بدون قرينه بکار رود همين معناي فقهي از آن برداشت مي شود نه معناي لغوي. (چنانکه واژه صلاة با اينکه قبل از اسلام به معناي دعا بود، پس از اسلام به معناي حرکات خاصي که نماز نام دارد، بکار مي رود.) لازم به ذکر است، علاوه بر ابن زهره(12) و راوندى(13) که مدعى حقيقت شرعيّه در اين باره هستند، شيخ انصارى نيز مى نويسد: در وجود معناى حقيقت شرعيه براي لفظ «نجس» جاى شک ندارد . حال که چنين است روشن مي شودکه، اگر واژه نجس در متن روايات آمد به کداميک از اين دو معنا خواهد بود:
- پليدي تنها (معناي لغوي) يا،
- پليدي خاصّي که بايد به نحوي خاص از آن دوري شود. (معناي فقهي)
علاوه بر اين، تعابير ديگري نيز هستند که شارع با آنها معناي نجاست فقهي را، قصد مي کند. بعضي از اين تعابير عبارتند از:
«لاتشرب منه، لاتتوضاء منه، لاتصل فيه، يجتنب عنه، اذا اصابه يدک مع الرطوبه فطهّره، صب عليه الماء و(14)... :
منوش از آن، وضو مگير از آن، در آن نماز مگذار، از آن اجتناب کن، هرگاه دست مرطوبت آن را لمس کرد تطهير کن، بر آن آب بريز و...»
نتيجه اينکه، هرگاه واژه «نجس» و «تعابير مرادف آن» در متون اسلامي بکار رفت، معناي فقهي نجاست مدّ نظر است.

نجاست سگ در قرآن
پيش از اين گفتيم يکي از سوالات مطرح در مساله نجاست سگ، اينست که : آيا در قرآن که کاملترين کتاب آسماني است به نجاست سگ اشاره اي شده است يا نه؟
در قرآن کريم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از:
1- ماجراي سگ اصحاب کهف: خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنين مي فرمايد:
«... سگشان بر آستانه ي غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.»(15) «... وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ...» (16)
در اين آيه هيچ گونه اشاره اي به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهايت استفاده اي که از اين آيه مي شود، اينست که:
- اصحاب کهف سگ نگهباني را همراه داشتند.
- سگ در دهانه غار، يعني محلي غير از محلّ استراحت اصحاب کهف آرميده بود(بِالْوَصِيدِ).(17)
تنها نکته قابل توجه در اينجا، مساله همراه داشتن سگ است که در ذيل عنوان «نگهداري سگ در خانه» به آن خواهيم پرداخت. (که نگهداري سگ نگهبان اشکالي ندارد.)
2- ماجراي بلعم باعورا: خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبيه کرده ‏است و چنين مي فرمايد: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ» (18)
سخن از يک عالم دانشمند است که ابتدا در مسير حق بود، به گونه‏اى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنياپرستى و پيروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبيه به سگ شده است. اما چرا به سگ تشبيه شده؟ زيرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبيدن به لذات جهان ماده، يک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنياپرستى مى ‏رود نه به خاطر نياز و احتياج بلکه به شکل بيمارگونه‏اى همچون يک «سگ هار» که بر اثر بيمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مى‏دهد و در هيچ حال سيراب نمى ‏شود.(19)
در اين آيه نيز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است.
نکته قابل توجه اينست که: اگر در آيه قبل، ذکر سگ اصحاب کهف دليلي بر تمجيد و طهارت او باشد، اين آيه نيز به وجود نوعي مزمت و پستي در سگ دلالت دارد که سبب شده خداوند حالت يک عالم هواپرست را به آن تشبيه کند و مي توان از آن بر نجاست سگ استناد کرد! امّا حقيقت اينست که هر دو سخن، سست و باطلند .
3- حکم صيد سگ شکارچي: خداوند در ابتداي سوره مائده مي فرمايد:
«يَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَيْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ...»(20)
از تو سؤال مى‏کنند چه چيزهايى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکيزه است ، براى شما حلال گرديده ؛ و (نيز) صيد حيوانات شکارى و سگ‏هاى تربيت يافته ... .
در اين آيه سخن از حلال بودن گوشت حيواني است که توسط سگ شکاري صيد شده است نه نجاست يا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صيدي که توسط سگ شکاري انجام شده دارد و در روايات نيز آمده است که اين صيد را مي توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد.
اين سه آيه تنها مواردي بودند که در آن سخن از سگ به ميان آمده، امّا در آن نه اشاره به طهارت سگ شده نه نجاست آن. حال که ثابت شد قرآن دلالتي بر نجاست و طهارت سگ ندارد، آيا مي توان نتيجه گرفت که پس سگ نجس نيست؟
آيا همه احکام بايد در قرآن ذکر شده باشند؟
آيا مي توان حکمي را فقط بخاطر عدم ذکر آن در قرآن انکار کرد؟(21)
آيا حرام بودن گوشت سگ در قرآن ذکر شده است؟
آيا کسي در حرام بودن گوشت سگ شک دارد؟ با اينکه در سوره انعام(22) محرمات فقط چهار موردند: 1- مردار(مَيْتَة) 2- خون(دَماً مَسْفُوحاً) 3- گوشت خوک(لَحْمَ خِنزيرٍ) 4- و حيواني‌ که‌ براي‌ بت‌ها ذبح‌ شده‌ باشد.( أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ). گوشت‌ سگ‌ که‌ از اين‌ها نيست‌، پس‌ طبق‌ اين‌ آيه‌ اگر ذبحش‌ کنيم‌ حلال‌ است‌!(23) بنابراين منکران نجاست سگ بايد خوردن گوشت سگ را نيز به ناچار حلال بدانند با اينکه همه، آن را حرام مي دانند.
پاسخ اينست که:
اولاً: قرآن کريم در احکام فقهي معمولا به کليات بسنده کرده است . به عبارتي ديگر قرآن همچون قانون اساسي است که فروع قوانين مدني، حقوقي، جزائي و ... را در آن نمي توان يافت.
ثانياً: تبيين و تفسير آن را به پيامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم (ع) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(24) يعني اي پيامبر ما ذکر بر تو نازل کرديم تا براي مردم آنچه را بر ايشان نازل شد (قرآن) تبيين و تفسير نمايي و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بيان فرموده، از سخنان پيامبر(ص) و امامان(ع) اطاعت کنيم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(25) يعني اي مردم هر چه را رسول الله(ص) به شما دستور داد ، اجرا کنيد و هر چه را نهي کرد باز ايستيد.
اگر پيامبر اکرم (ص) مى فرمايند: «إِنِّي تَارِکٌ فِيکُمُ الثَّقَلَيْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»(26) ، من دو چيز گرانبها را در ميان شما به امانت مى گذارم که اين دو از هم جدا نمى شوند «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»، اگر به هر دوى آنها تمسک کرديد هلاک نمى شويد. سرّ اين فرمايش پيامبر اکرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) اين است که تمام آنچه ما به آن احتياج داريم در نصّ و ظاهر قرآن نيامده است و ما بايد در کنار قرآن روايات پيامبر(ص) و ائمه(ع) را در نظر بگيريم. اما اگر گفتيم يکى را قبول داريم، اگر گفتيم «حَسبُنا کِتابُ الله»، و عترت را رها کرديم، ضمانتى براى هدايت ما نخواهد بود. اين دو چيز را بايد با هم داشته باشيم تا بتوانيم به هدايت برسيم.(27)
خلاصه اينکه براي به دست آوردن حکم شرعي، قرآن يکي از منابع استنباط احکام الهي مي باشد، علاوه بر کتاب آسماني ما، روايات معصومين(ع) يکي ديگر از منابع است که اگر حکمي در قرآن ذکر نشده بود بايد به اين روايات رجوع شود.

نجاست سگ در روايات
عمده دليل براي حکم به نجاست سگ، روايات مي باشند. احاديث زيادي در اين باره وارد شده است بطوري که در کتاب ارزشمند وسائل الشيعه و بحارالانوار ، ابواب مختلفي در اين رابطه وجود دارد با عناوين : «بَابُ نَجَاسَة سُؤْرِ الْکَلْبِ وَ الْخِنْزِيرِ»، «بَابُ طَهَارَة عَرَقِ جَمِيعِ الدَّوَابِّ وَ أَبْدَانِهَا وَ مَا يَخْرُجُ مِنْ مَنَاخِرِهَا وَ أَفْوَاهِهَا إِلَّا الْکَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ»، «بَابُ نَجَاسَة الْکَلْبِ وَ لَوْ سَلُوقِيّاً»، «بَابُ جَوَازِ لُبْسِ جِلْدِ مَا لَا يُؤْکَلُ لَحْمُهُ مَعَ الذَّکَاة وَ شَعْرِهِ وَ وَبَرِهِ وَ صُوفِهِ وَ الِانْتِفَاعِ بِهَا فِي غَيْرِ الصَّلَاة إِلَّا الْکَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ وَ جَوَازِ الصَّلَاة فِي جَمِيعِ الْجُلُودِ إِلَّا مَا نُهِيَ عَنْهُ»، «بَابُ کَرَاهَة اتِّخَاذِ کَلْبٍ فِي الدَّارِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ أَوْ مَاشِيَة أَوْ يُضْطَرَّ إِلَيْهِ أَوْ يُغْلَقَ دُونَهُ الْبَابُ»، «بَابُ تَحْرِيمِ بَيْعِ الْکِلَابِ إِلَّا کَلْبَ الصَّيْدِ وَ کَلْبَ الْمَاشِيَة وَ الْحَائِطِ وَ جَوَازِ بَيْعِ الْهِرِّ وَ الدَّوَابِّ» و ...
هر يک از ابواب فوق، رواياتي را در بر دارد که بيان کننده نجاست سگ اند . کسي که از علوم ديني کمترين اطلاعي داشته باشد با ديدن عنوان اين ابواب يقين به حکم نجاست سگ در اسلام مي کند چه رسد به اينکه روايات هر باب را مطالعه و بررسي کند.
رواياتي که از پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) دربار نجاست سگ به ما رسيده اند، دو گونه مي باشند:
دسته نخست: رواياتي که به صراحت در آن واژه نجس آمده است. مانند:
1- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(28)
عذافر از امام صادق(ع) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.
2- «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(29).»
عبدالله بن ابي يعفور از امام صادق(ع) نقل مي کند: همانا خداوند نيافريد خلقي را که نجس تر از سگ باشد.
3- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَيْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَيْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»(30)
فضلمي گويد از امام صادق(ع) از پس مانده حيوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالي ندارد. تا اينکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پليد و نجس است.
4- «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(31)
راوي حکم سگ را از امام صادق (ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.»
5- «عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(32)
ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.»
6- «عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.(33)
ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.»
و مواردي ديگر .
همانطور که در بحث لغوي گذشت، با وجود حقيقت شرعيه براي واژه نجس، اين دسته از روايات براي اثبات حکم نجاست سگ کفايت مي کنند، و به صراحت بيانگر آن هستند.

دسته دوم: رواياتي که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات مي شود. در اين روايات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با نجاسات ديگر، بيان شده است. مانند:
1- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْکَلْبِ‏ يَشْرَبُ مِنَ الْإِنَاءِ، قَالَ: اغْسِلِ الْإِنَاءَ .(34)
ابن مسلم مي گويد از امام صادق(ع) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.»
2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَصُبَّهُ.(35)
امام صادق(ع) فرمود: هرگاه سگ از ظرفي آب خورد، آن آب را دور بريز.»
3- «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)، قَالَ‏: لَيْسَ بِفَضْلِ السِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ؛ وَ لَا يُشْرَبُ سُؤْرُ الْکَلْبِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ حَوْضاً کَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ.(36)
ابي بصير از امام صادق(ع) نقل مي کند: نيم خورده سنور را مي توان نوشيد و با آن وضو گرفت، و نيم خورده سگ را نمي توان نوشيد مگر از حوض بزرگي آب خورده باشد.»
4- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع): إِنْ‏ أَصَابَ ثَوْبَکَ مِنَ الْکَلْبِ رُطُوبَة فَاغْسِلْهُ ... .(37)
فضل از امام صادق(ع) نقل مي کند: هرگاه رطوبتي از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آنرا بشوي.»
5- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ يُصِيبُ شَيْئاً (مِنْ جَسَدِ الرَّجُلِ)، قَالَ: يَغْسِلُ الْمَکَانَ الَّذِي أَصَابَهُ.»(38)
محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگي که خودش را به بدن مردي ماليده است، سوال کرد. حضرت فرمود: محل تماس سگ را بشويد.
6- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(39)
محمد بن مسلم مي گويد: از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي(40) سوال کردم؛ حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.»
7- «عَنْ عَلِيٍّ (ع)... قَالَ: تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ، فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ؛ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ.(41)
حضرت علي (ع) فرمود: از نزديک شدن به سگ ها بپرهيزيد؛ و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، ـ لباسش را ـ بشويد و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.»
و مواردي ديگر.
همانطور که ملاحظه مي کنيد در احـاديـث بالا، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه اي بر نجاست سگ است. به بيان ساده تر: در اين دسته از روايات حکم نجاست سگ آمده است بدون اينکه لفظ نجس، ذکر شده باشد، و اين حکم با تعابير ديگري بيان شده است.
در نتيجه براي اثبات نجاست سگ، روايات دسته دوم نيز به تنهايي کفايت مي کنند. اين احاديث و روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد؛ و با وجود چنين ادله قاطعي براي هيچ مسلمان و مؤمني جاي هيچ گونه شک و شبهه اي باقي نخواهد ماند.
روايات ديگري نيز هستند که در خلال بحث هاي آينده به آنها اشاره خواهد شد:
دسته نخست: رواياتي که قانون خريد و فروش سگ را بيان مي کنند.
دسته دوم: رواياتي که در مورد نگهداري سگ وارد شده اند.
دسته سوم : رواياتي که بيانگر حقوق سگ بعنوان يک حيوان است.
نجاست سگ و اجماع فقهاء
فقهاي عظام شيعه، سگ را يکي از نجاسات مي دانند و اين حکم بين آنها اجماعي است.(42)
در مذاهب اسلامي، تنها گروهي که سگ را نجس نمي دانند مالکي ها ـ يکي از فرق اهل سنت ـ هستند که آنها هم معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ، بايد به صورت تعبّدي عمل شود. آنها با اينکه سگ را نجس نمي دانند، اما از روي تعبد ظرفي را که سگ ليسيده، هفت بار مي شويند. شافعيه و حنابله نيز مي گويند: اين ظرف بايد هفت بار تطهير شود، که يک بار آن به صورت خاکمال است. آنها تقدم خاکمال بر شستن را شرط نمي دانند.(43)
محمد جواد مغنيه، در کتاب «الفقه علي المذاهب الخمسه» چنين مي نويسد:
«الکلب نجس إلاّ عند مالک، ولکنّه قال: يغسل الإناء مِن ولوغه سبعاً، لا للنجاسة بل تعبداً. وقال الشافعية والحنابلة: يغسل الإناء مِن ولوغ الکلب سبع مرات إحداهنّ بالتراب. وقال الإمامية: غسل الإناء مِن ولوغ الکلب مرة بالتراب، ثُمّ بعدها مرتين بالماء»(44).

نجاست انواع سگها
در نجاست سگ فرقي بين انواع آن نيست، و حکم همه سگ ها يکي است. گروهي تصور کرده اند فقط سگهايي نجس هستند که از نگهداري آنها، نهي شده است، مثل سگهاي ولگرد ، امّا سگهاي نگهبان و سگ شکاري يا سگهايي که امروزه توسط پليس و گروه هاي امداد بکار گرفته مي شوند، پاک هستند. اين تصور صحيح نمي باشد، انواع سگ ها ـ چه شکاري و چه سگ چوپان و... ـ نجس هستند و آب دهان و تمامي بدن آنها نجس است. اين مطلب نيز از روايات معصومين(ع) استفاده مي شود:
1. «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(45)
محمد بن مسلم از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي (يک نوع سگ شکاري معروف) سوال کرد. حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.»
2. «عَنْ عَلِيٍّ(ع)... قَالَ تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ(46).
حضرت علي(ع) فرمود: از نزديک شدن به سگها بپرهيزيد و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، بشويد ـ لباسش را ـ و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشيد.»
و فتواي علما و فقها از قديم تاکنون بر نجاست انواع سگ هايي که در خشکي زندگي مي کنند، بوده است. فقط شيخ صدوق(ره) درمورد سگ شکاري فرموده است: مقداري آب به محلّ ملاقات بپاشيد، کافي است و شستن لازم نيست(47). با اين حال سگ را نجس مي داند.
بنابراين، اگر سگ شکاري، حيوان حلال گوشتي را شکار کرد، محل اصابت با دهان سگ بايد شسته شود. و اگر دست و بدن و لباس انسان با بدن سگ ها حتي سگ شکاري برخورد کند، در صورتي که بدن سگ و يا ملاقي تر باشد، نجس مي شود(48).
خريد و فروش سگ
پس از بيان حکم نجاست سگ در اسلام، اين سوالات مطرح مي شود که:
آيا خريد و فروش آن جايز است يا خير؟ اگر حرام مي باشد، اين حکم براي انواع سگ است يا براي بعضي؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوالات، بيان مقدمه اي ضروري است.

عدم دخالت نجاست در معامله
بعضي به اشتباه براي حرمت خريد و فروش سگ اينگونه استدلال کرده اند:
«يکي از انواع معاملات حرام، معامله عين نجاست است. يعني اگر چيزي نجس است، معامله آن حرام است. علما وقتي نظرشان اين است که سگ نجس است، خودبخود معامله آن هم حرام مي شود. اما اغلب علما معتقدند که اگر معامله عين نجاست، منفعت و سود عقلايي داشته باشد، در آن مورد حرمت آن برداشته مي شود.»
حکم تحريم خريد و فروش، داير مدار منفعت و سود عقلايي است، نه نجس و پاک بودن. ـ يعني اگر شيئي سود عقلايي داشت معامله اش جايز است و الّا جايز نيست، چه نجس باشد و چه طاهر ـ بنابراين، نجاست شيء، نقشي در حرمت معامله آن ندارد و بهتر است چنين گفته شود:
يکي از شرايط مبيع ـ يعني شيء مورد معامله ـ داشتن منفعت و سود عقلايي ـ يا به عبارتي ماليّت داشتن آن ـ است و چون عين نجاسات غالباً منفعت و سودي ندارند، ماليّت نداشته و صلاحيت خريد و فروش را ندارند. امّا هرگاه همين نجاسات داراي منفعت و سودي شدند، معامله آنها صحيح است و داراي ماليّت بوده و قابل خريد و فروشند. مانند خون که نجس است، اما هم اکنون از آن استفاده عقلايي مي شود و ماليّت دارد، بنابراين خريد و فروش آن مجاز است.
پس نمي توان گفت: معامله مردار، خون و سگ چون نجس هستند حرام است. بلکه گفته مي شود: چون منفعت عقلايي و ماليّت ندارند حرام است، امّا اگر داراي منفعتي شد، معامله اش جايز است.(61)
لازم به ذکر است که در گذشته بيشتر نجاسات، منفعت حلالي نداشتند و بهمين خاطر علما حکم به حرمت معامله نجاسات مي دادند. اين سبب شده تا عده اي تصوّر کنند معامله شيء نجس، مطلقاً حرام مي باشد و علّت تحريم هم چيزي جز نجاست نيست.
خلاصه اينکه صرف نجس بودن، سبب حرمت معامله نجاسات از جمله سگ نمي شود تا کسي بگويد: چرا با اينکه انواع سگ ـ سگ صيد، شکار، ولگرد و زينتي ـ نجس هست، امّا معامله سگ صيد جايز است ولي معامله سگ زينتي حرام است. چراکه ملاک در اينجا انتفاع و عدم انتفاع عقلائي است، نه چيز ديگري.
روايات خريد و فروش سگ
روايات وارد شده، از خريد و فروش سگ نهي کرده و بهاي آن را «سُحت(62)» مي دانند. مثل:
1- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْعَامِرِيِّ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ ثَمَنِ الْکَلْبِ الَّذِي لَا يَصِيدُ؛ فَقَالَ: سُحْتٌ؛ وَ أَمَّا الصَّيُودُ فَلَا بَأْسَ(63).
از امام صادق(ع) در مورد بهاي سگي که شکاري نيست، سوال شد. حضرت فرمود: سُحت (حرام) است؛ اما (گرفتن بهاي) سگ صيد اشکالي ندارد.
2- عَنِ الرِّضَا(ع) فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ(64).
امام رضا(ع) در سخني فرمود: بهاي سگ، سُحت (حرام) است.
3- عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ ثَمَنِ کَلْبِ الصَّيْدِ؛ قَالَ: لَا بَأْسَ بِثَمَنِهِ وَ الْآخَرُ لَا يَحِلُّ ثَمَنُهُ(65).
ابي بصير از امام صادق(ع) از بهاي سگ شکاري سوال کرد، حضرت فرمود: اشکالي ندارد؛ اما بهاي ديگر سگها حلال نيست.
4- فِي حَدِيثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ: ثَمَنُ الْخَمْرِ وَ مَهْرُ الْبَغِيِّ وَ ثَمَنُ الْکَلْبِ الَّذِي لَا يَصْطَادُ مِنَ السُّحْتِ(66).
رسول خدا(ص) در سخني فرمود: بهاي شراب ، بهاي زناکار، و بهاي سگي که شکار نمي کند، سُحت (حرام) است.
5- عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ، عَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ وَ السُّحْتُ فِي النَّار(67).
امام رضا(ع) فرمود: قيمت سگ سُحت است و سُحت در آتش است.
اين دسته از روايات غالباً اشاره به سگ صيد دارند، امّا شامل سگهاي ديگري هم که منفعت عقلايي دارند مي شوند، چنانکه شيخ طوسي در مبسوط(68)، سگ گله و نگهبان را همانندِ سگ صيد مي داند.(69) از اين روايات و سخن علما ـ که قبلا گذشت ـ استفاده مي شود: هر سگي که منفعت عقلايي داشت، خريد و فروشش جايز؛ و الّا حرام است. و اگر سگ هاي زينتي و سگ ولگرد و ... خريد و فروش آنها حرام است بخاطر اينست که يا فاقد منفعت عقلايي بوده و يا منفعت قابل توجّهي ندارند.

نگهداري سگ در خانه
مساله نجس بودن سگ، غير از حرمت نگهداري از آن است . نگهداري از سگ براي کساني که استفاده عقلايي از آن ندارند، کراهت شديد دارد؛ و در روايات، امري ناپسند دانسته شده است (70).بنابراين نگهداري سگ براي نگهباني و شکار، و سگي که امروزه مورد استفاده پليس و نيروهاي امداد مي باشد، مکروه نيست. (البته اين به معناي عدم نجاست اين سگ ها نمي باشد.)
در بعضي از روايات آمده است که خانه اي که در آن سگ است، ملائکه وارد نمي شوند. اين کراهت سبب مي شود که حتي نماز خواندن در چنين خانه اي مکروه باشد.(71) ما در اينجا به بيان برخي از رواياتي که به نحوي بر کراهت نگهداري سگ در خانه اشاره دارند، مي پردازيم:
1- وَ قَالَ الصَّادِقُ(ع): لَا تُصَلِّ فِي دَارٍ فِيهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَة لَا تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ تَمَاثِيلُ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِي آنِيَة.(72)
امام صادق(ع) فرمود: نماز مگذار در خانه اي که در آن سگ است مگر اينکه سگ صيد باشد، و دربي برويش بسته شود ، در اين صورت اشکالي ندارد ...
2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِکَة لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيه‏.(73)
پيامبر اسلام(ص) فرمود: همانا جبرئيل بر من وارد شد و گفت: ما ملائکه بر خانه اي که در آن سگ و مجسمه و ظرفي که در آن ادرار مي کنند، وجود دارد، داخل نمي شويم.
3- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): قَالَ يُکْرَهُ أَنْ يَکُونَ فِي دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ.(74)
امام صادق(ع) فرمود: ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد.
4- عَنْ زُرَارَة عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَتَّخِذُ کَلْباً إِلَّا نَقَصَ فِي کُلِّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِ صَاحِبِهِ قِيرَاطٌ.(75)
زراره از امام صادق(ع) نقل مي کند: کسي سگي را نگهداري نمي کند مگر اينکه هر روز از عمل او کاسته مي شود.
5- قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): لَا خَيْرَ فِي الْکَلْبِ‏ إِلَّا کَلْبَ الصَّيْدِ أَوْ کَلْبَ مَاشِيَة.(76)
اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: خيري در نگهداري سگ نيست، به جز سگ شکاري و سگ گلّه.
6- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: لَا تُمْسِکْ کَلْبَ الصَّيْدِ فِي الدَّارِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ بَابٌ.(77)
امام صادق(ع) فرمود: سگ شکاري را در خانه‌ات نگهداري مکن مگر اينکه بين تو و او دربي باشد.(محل زندگي او جدا باشد)
7- عَن أَبِي رَافِع قَالَ: جَاءَ جِبرَئِيل إِلَى النَبِي(ص) فَاستَأذَن عَلَيهِ- فَأذن لَهُ، فأبطأ، فأخذ رِدَاءَه فَخرجَ- فَقَالَ: قَد أذنا لَکَ- قَالَ: أَجل وَ لَکنا لا ندخل بَيتَاً فيه کَلب و لا صورة- فَنظروا فإذا فِي بَعضِ بُيُوتِهِم جرو-.(78)
از ابى رافع نقل‏ کرده‏اند که گفت: جبرئيل بر رسول خدا(ص) نازل شد، و اجازه ورود خواست، رسول خدا(ص) به وى اجازه داد، اما جبرئيل وارد نشد، ناگزير رسول خدا(ص) رداى خود را گرفت و بيرون شد و فرمود: ما به تو اجازه ورود داديم؟ جبرئيل گفت: بله، و ليکن ما فرشتگان به خانه‏اى که در آن سگ و يا مجسمه باشد داخل نمى‏شويم. رسول خدا(ص)- که گويا تا آن لحظه از وجود سگ در خانه خبر نداشت- نظر کرد و ديد که در بعضى از مرافق خانه ايشان توله سگى وارد شده.(79)
از مجموع روايات استفاده مي شود که نگهداري سگهاي مفيد مثل سگ نگهبان، با وجود اينکه کراهت ندارد،(80) امّا بهتر است محل زندگي او جداي از محل زندگي انسان باشد، بگونه اي که حداقل بينشان دربي فاصله شود. يعني خانه‌اي جداگانه براي سگ ساخته شود.
و اگر در برخي روايات از نگهداري سگهاي مفيد هم نهي شده، در صورتي است که محل زندگي او جدا نباشد. اما نگهداري سگهاي ديگر ـ غير از سگ شکاري و سگ نگهبان و هر سگي که براي کارهاي عقلايي بکار گرفته مي شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.
البته با توجه به مساله نجاست سگ که قبلا ثابت شد، اين حکم معقول به نظر مي آيد و دستورات دين نسبت به دوري از نجاسات مؤيّد آنست. هرچند اسلام براي رفاه انسان، نگهداري سگهاي مفيد را مکروه نمي داند.
لازم به ذکر است با اينکه علامه طباطبائي متن آخرين روايت را مضطرب و آن را از روايات مجعول مي داند.(81) اما به دليل اينکه مجموع اين روايات ـ که مي گويند: «جبرئيل و ملائکه وارد خانه اي که سگ در آن است، نمي شوند» ـ ، روايات متضافرند،(82) و متضافر بودن براى حجيت کافى است، اگرچه سند تک تک آن ها ضعيف باشد.(83) بنابراين اين روايات به وضوح دلالت بر کراهت شديد نگهداري سگ در منزل دارند.
زشتي و قبح سگ بازي
از آنچه گفته شد معلوم مي شود که در اسلام نگهداري و انس گرفتن با سگ بدون اينکه مورد استفاده عقلايي قرار گيرد توصيه نشده بلکه مورد کراهت و مزمّت است. در سيره و سخنان معصومين(ع) نيز سگ بازي زشت تلقّي شده و سگ بازان سزاوار ملامت اند.
نقل شده است هنگامي که امام حسين(ع) کنار قبر شريف پيامبر اکرم(ص) نشسته بود قاصدي آمد و گفت: امير مي خواهد به نزد او برويد. امّا امام(ع) که مي داند معاويه مرده است و اين دعوت براي گرفتن بيعت است، اين دعوت را نمي پذيرد و در پاسخ کسي که از بيعت با يزيد سوال مي کند مي فرمايد: «من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردي است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب مي نوشد، سگ بازي و... مي کند و ما خاندان رسول خداييم».(84)
آري، امام(ع) سگ بازي را از مواردي مي داند که سبب شده فسق يزيد آشکار شود.
در جاي ديگر امام حسين(ع) طي نامه اي معاويه را توبيخ کرده و چنين مي نويسد: «آيا تو آن کس نيستي که... پسر بچه اي را که شراب مي خورد و سگ بازي مي کند به امارت مي رساني!»(85)
نامه امام حسين(ع) يادآور نامه امير المومنين(ع) به منذر بن جارود است که از سوي حضرت(ع) فرماندار بخشي از بلاد اسلامي بود و پس از اينکه تخلفات و خيانت هاي او براي امير المومنين(ع) گزارش شد، توسط ايشان در طي نامه اي توبيخانه، احضار شد. امام(ع) در اين نامه او را چنين توبيخ مي کند:
«... تَخْرُجُ لاَهِياً مُتَنَزِّهاً ، تَطْلُبُ الصَّيْدَ ، وَ تُلاَعِبُ الْکِلاَبَ ...: (خبر رسيده است، تو) پيوسته مشغول گردش و صيد (تفريحي) و بازي با سگ ها مي باشي ...».(86)
با دقّت در کلام اميرالمومنين(ع) و امام حسين(ع) درک زشتي و قبح سگ بازي و انس با او، دشوار نمي باشد.

حقوق سگ به عنوان يک حيوان
اسلام دين تعادل و ميانه روي است. اين اعتدال و ميانه روي را به وضوح مي توان در دستورات اسلامي مشاهده کرد. هرچند در اسلام سگ حيواني نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود. رعايت حقوق سگ به اين نيست که به آن دست بزني ، و او را مونس و هم بازي خود قراردهي! بلکه با رسيدگي به آب و غذايش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعايت کرده اي. همانطور که به رعايت حقوق ساير حيوانات و سيرکردن و رفع تشنگي آن‏ها در روايات اسلامي تأکيد شده است.
پيشوايان و بزرگان مذهبي ما، با اينکه عقيده به نجاست سگ دارند، امّا ظلم به اين حيوان را روا ندانسته، حق و حقوقي براي آن قائل شده اند. با مطالعه در آثار دانشمندان اسلامي اين مساله به روشني قابل درک است.
در کتب فقهي آمده است: اگر شخصى، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگيرد، دچار تشنگى شود، بر او واجب است که تيمم کند و آب را براي نوشيدن نگهدارد. صاحب جواهر(قدّس سرّه)، پس از نقل اين فتوا مى نويسد: «وکذا الحيوان اذا کان کذلک وان کان کلبا»(87) (اگر از تشنگى حيوانى نيز بترسد، حکم همين است، گرچه آن حيوان، سگ باشد.)
شهيد ثانى در بحث اطعمه و اشربه کتاب مسالک، مى نويسد: «و لو کان للانسان کلب غير عقور جائع و شاة فعليه اطعام الشاة»(88) (اگر انسان، داراى سگ ـ بي‌آزارـ و گوسفندي گرسنه باشد، بر او واجب است تا گوسفند را آب و علف دهد.) يعني نجات گوسفند بر سگ اولويت دارد.
صاحب جواهر، در اين حکم به شهيد ثاني ايراد گرفته و مي‌گويد: «فيه منع، بل قد يقال باولوية الکلب لامکان ذبح الشاة بخلاف الکلب»(89) (حفظ جان سگ اولويّت دارد. زيرا مى توان گوسفند را سر بريد؛ ولى اين کار، در مورد سگ ممکن نيست.)
کلام اين دو فقيه، گوياى واجب بودن حفظ جان حيوان حتى سگ است، هرچند در اين مورد اختلاف بر سر اينست که حفظ حيات کداميک اولويت دارد.(90)
اگر فقهاي اسلام در نظرات فقهي خود اينگونه حقوق حيوانات حتي سگ را در نظر مي گيرند، بخاطر اين است که سخنشان برگرفته از روايات معصومين(ع) است.
در متون روايي ما، روايات فراواني هستند که توجه به حقوق سگ را ـ به عنوان يک حيوان ـ تأييد مي کنند. در بعضي از روايات از اذيت و آزار سگ منع شده، در دسته اي ديگر به اطعام و سيراب‌کردن سگ توجه شده است. علاوه بر اين رواياتي هستند که قاتل سگ را ملزم به پرداخت ديه مي‌کند. از اين روايات نيز شايد بتوان حق و حقوقي براي سگ در اسلام ثابت کرد. هرچند عده‌اي مي گويند: روايات ديه سگ، حقي را براي اين حيوان ثابت نکرده بلکه تنها خسارت مالي صاحبش را جبران مي‌کند،(91) امّا با در نظر گرفتن همه روايات، خلاف اين مطلب ثابت مي شود چرا که ديه انسان را نيز به وليّ او مي پردازند امّا اين سبب نمي شود خود آن شخص ارزش و قدري نداشته باشد. پس وقتي در دين اسلام براي سگ ديه قرار داده مي شود، مي توان نتيجه گرفت که به اين حيوان، ارزش و بهايي داده شده است و پرداخت ديه به صاحب آن جبرانگر همين بهاء و ارزش فوت شده است.
نتيجه بحث
خلاصه اينکه مسئله نجاست سگ، يکي از مسائل قطعي فقهي اسلام است. با اينکه در قرآن اشاره اي به اين مسئله همانند بسياري از مسائل ديگر نشده است اما اين حکم در روايات معتبر صريحاً بيان شده است. در عين حال نجاست سگ سبب نشده معامله آن حرام باشد، چرا که نجاست هيچ مدخليّتي در حرمت معامله نداشته، و حرمت خريد و فروش، داير مدار اين است که مبيع داراي منفعت عقلايي باشد يا نباشد. پس تنها معامله سگهايي که فاقد منفعت عقلايي مي باشند، جايز نيست. امّا در مورد فلسفه نجاست سگ روايات معصومين(ع) مطلق بوده و فلسفه حقيقي اين حکم بر ما پوشيده است و فلسفه نداشتن يک حکم، غير از ندانستن فلسفه آن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نگه می داری چرا حکم دیگه صادر می کنی؟
دقت کردی همیشه 5 ساله می مونه؟؟؟
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
2
7
سلام به تمام شما
بايد بهتون بگم که کسی که یک کلاس فقه و اصول نخوانده است.
اگر روایات معتبر نیستند شما چرا نماز صبح رو دو رکعتی میخونی.البته اگر بخونی.
شما دکتر جان تو رشته تخصصی خودت نظر بده.
فقط در همین حد افاقه میکنم که اکثر احکام ما از روایات است مگر حدیث ثقلین نداریم که قرآن و اهل بیت همراه هم هستند. خدا عقلتون بده.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
6
2
متأسفانه بسیاری با تعصب نظراتشون رو عنوان می کنن که این خدشه به ساحت علمه. دوستان بزرگوار، کسانی که در رشته ی تحصیلیتون خودتون رو صاحب نظر می دونید و صاحب فتوا. بقول آن دوست: چرا این حق رو برای مراجعی که بالای سی سال برای استنباط احکام فقهی با تسلط کامل برزبان مرجع دلسوزانه تلاش کرده اند قائل نیستید؟ جناب متخصصی که می فرمایید: نظر خداوند جایگزین زمان جهالت شماست!!!! از شما می پرسم: آیا علم به تمام مجهولات بشر جواب مستدل منطقی داده؟ ما و شما در تمام رشته ها صاحب نظریم؟ یا از جنابان بوعلی و سهروردی و...امثالهم مثال می آورید ...حتما اینقدر تبحر دارید تا متوجه باشید علمای اسلام نیز مانند علوم کلاسیک در رشته های متفاوتی تحصیل و تحقیق داشتند. ایشان بیش از اینکه فقیه بوده باشند فیلسوف بوده اند یا گاها مطرح شدن موضوعی خاص در شرایطی خاص می باشد، آنروزها این موضوعات چندان دغدغه ی ذهنی نبوده تا چنین گسترده به آن بپردازند.
صد البته نیز بسیار موضوعات مطرح شده ی دینی ست که علم به تازه گی یا حداقل در صد سال اخیر به کشف آن نائل شده. همه می دانیم که بسیاری موضوعات مطروحه در قرآن کلی ست و پرداختن به جزئیات در اختیار معصوم بوده که رسول است و امام. حتما هم مستحضرید که مراجع بزرگ شیعه، کلام و رفتار معصوم را طی علم پیچیده ی اصول از طرق معتبر استخراج می کند و خود را در برابر این مهم متعهد می دانند. حتی برای موضوعات جدیدی که تازه تأسیس هستند باید رفتار و گفتار معصوم را در امور مشابه در یابند. با اینکه هر روز علم به موضوعات جدیدی بر می خورد اما بازبا مجهولات بی شمار کائنات در گیریم مانند: عوالم بالا، موضوعات متافیزیک و در ماندن در علت بسیاری از بیماری ها و پیدایش بیماری های جدید...پس باور کنیم سقف علم کوتاهتر از آن است که برای همه ی موضوعات بشر دلیل بیاورد. راهکار چیست؟ عقل حکم می کند تا زمانیکه علم آنقدر پیشرفت نکرده که برای قبول یا رد موضوعی دلیل بیاورد به کلام و قول معصوم و مراجع دود چراغ خورده اعتماد کنیم و بنا رو بر احتیاط بگذاریم. یعنی به مقام تسلیم برسیم و همزمان که عمل می کنیم پیگیر باشیم. بهترین خاصیت این راهکار این است که اگر به جواب رسیدیم، الحمدلله. و اگر چنانچه عمر کفاف نداد مایی که به جهان بعد از مرگ معتقدیم: قطعا پاداش تلاش و تسلیم خود را در برابر امر الهی دریافت خواهیم کرد. از خداوند هدایت برای خودم و همه یبشریت رو طلب می کنم.(البته این به معنای بی احترامی به حیوانات نیست. ما موظف به احترام به همه ی موجودات عالمیم)
ثامن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
1
1
پس چرا نظر ارشمند وکارشناسی مارو نمیذارید
ستاره دوستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
2
6
من یه نکته رو میخوام بگم.کاری هم به نجاست و عدم نجاست سگ ندارم.وقتی جلوی چشم ما در این زمان به راحتی یک مشت خرافات می سازن و به دین وصل می کنن چه طوری میتونیم به روایاتی که در طول بیش از هزار و پانصد سال ازش میگذره اطمینان کنیم.کارگردان یه فیلمی می گفت که برای فیلمش یه سازه ی به نام امامزاده میسازه و بعد بدون اینکه تخریبش کنن محل رو ترک میکنن .بعد می بینه که اونجا رو به امامزاده واقعی تبدیل کرده و براش شجره نامه هم درست کردن تا از این نمط کلاهی برای خودشون بدوزن.تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل!!!
سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
2
7
سلام، دوستان. منهم درقدیم،به دلیل بعضی باورهای سنتی وکوکورانه،متاسفانه مدیون سگهای مهربون ونمک پروده شدم وازاین بابت ازخدای خودم پوزش میخوام. اما ازچند سال پیش ازانسانیت یاد گرفتم تاقبل اینکه بهترین غذای خودم را به این حیوان باوفا ندهم، غذا نخورم !! باور کنید برای مظلومیت سگ گریه کردم اززمانیکه زندگی وسرپناهم را با این حیوان مظلوم تقسیم کردم، هرچه ازخدا خواستم به من برکت دادومرا جز خودش، به خلق بی نیاز کرد واین چیزی نیست جز برکت عواطف به حیوانان وبویژه سگ باوفا. اصلا محبت به سگ،سنگ محک انسانیت وعواطف انسانی است. سالم باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
7
2
سگ نجس نیست... نجس سگ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
4
......................... همه آفریده های خداوند زیبا و کارامد هستند ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
2
0
بلخره چی شد هست یا نیست
Ayda
|
Finland
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
2
0
بالاخره سگ نجس هست یا نیست؟
تیرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
1
0
یه مثلی هست که میگه شما اول برادری خودتو ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن،شما اول .......... رو ثابت کنین بعد برسیم به مسائل اینچنینی مثل نجاست سگ.
سيد عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
7
اولا نظرتون كاملا كپي بود از سايت ها، خودمان حرفي براي گفتن داشته باشيم خودمان فكر كنيم، تنها تقليد نكنيم كپي نكنيم حالا بگذريم از اين قضيه، امروزه با پيشرفت علم دامپزشكي و دوره هاي واكسيناسيون و انگل زدايي و ... كه واسه سگ ها گذاشته مي شود تقريبا تمامي بيماري هاي شناخته شده و رويت شده از جمله همان انگلي كه فرموديد توسط علم بشر پيشگيري مي شود، مشكل ما اين است: اسلام دين انعطاف پذيري است ولي ما آدما نه! خودمان را با تمام توان خشك و غير قابل تغيير نگه داشتيم و نميخوايم قبول كنيم شايد احاديث ائمه ي اطهار مربوط به زماني بوده كه راه هاي درمان و پيشگيري براي بيماري هاي مشترك سگ و انسان پيدا نشده بوده، اين نكته رو مد نظر قرار بديد احكامي كه در گذر زمان نياز به تغيير نداشتن و انعطاف جايي نداشته به صورت مستقيم يا غير مستقيم در قرآن اشاره شده، احكامي كه توسط ائمه ي اطهار و بزرگان دين نقل شده و در قرآن مستقيم و غير مستقيم اصلا اشاره اي نشده در عمل ممكن است قابل تغيير و انعطاف باشد يا آنقدر كه بزرگان، احاديث احتمالا! كذب مي آورند كه فرشته به خانه نمي آيد و اگر در خانه اي سگ باشد حتي اگر مكاني و لباسي طاهر و پاكيزه نگه داشته شود نماز و عبادات اهالي خانه قبول نمي شود بد و ناپسند نباشد كه اگر اينقدر كه در عرف و، "دين به ظاهر اسلام ما"، بد و ناپسند بود خداوند در قرآن اشاره اي به آن مي كرد...
من نمي خوام نجس بودن سگ رو رد كنم ميخوام فقط بگم اينقدر كه ما واسه خودمون بزرگ و ناپسندش كرديم ناپسند نيست و شايد با پيشرفت هاي حاصل شده امروزه سگ ديگه نجس نباشه از ديد اسلام چون توي قرآن هم ذكر نشده نجاست سگ، امكان تغيير با توجه به شرايط وجود داره.
اسلامي كه ما داريم پياده ميكنيم با اسلامي كه بلديم خيلي تفاوت داره و اسلامي كه ما بلديم و بهمون ياد دادن با اسلام واقعي خيلي خيلي بيشتر تفاوت داره به ما ظاهر رو ياد دادن،
دين فقط نماز و روزه و حجاب و سگ نداشتن و اين چيزا نيست كه كسي با رعايت كردن يا نكردن اينا بخواد بهشتي يا جهنمي شه اينا همش ١٠٪؜ دين هست ٩٠٪؜ ديگه چيه ؟
آدم بودن، خوب بودن، عاشق خدا بودن و هميشه به ياد خدا بودن نه فقط خم و راست شدن سمت قبله، دل نشكوندن، خوبي كردن، وجدان داشتن و و و ...
بايد دلت با خدا باشه
جامعه ي اسلامي ما تنها ١٠٪؜ اسلاميه چون تنها همون ١٠٪؜ رو چسبيديم و جالبه بدونيم همون ١٠٪؜ ظاهريه ٩٠٪؜ ديگه ي دين باطنيه...
ما ميخوايم ظاهر رو حفظ كنيم تازه اونم به زور...
كاش بفهميم اسلام دين تعقل و آزاديه نه تقليد كوركورانه و اجبار.....
و در آخر همه اين حق رو دارن اونطور كه دوست دارن زندگي كنن، هر كس يك بار زندگي ميكنه اين حق رو از كسي گرفتن يعني آزادي اي كه خدا داده رو به زور گرفتن...
راهنمايي كردن با تحميل عقايد خودتون با اجبار و اصرار خيلي فرق ميكنه، قدرت اختيار و آزادي كسي رو نگيريم ازش، اين بزرگترين چيزيه كه خدا به انسان ها داده گرفتنش بهاي سنگيني داره حتي اگه با گرفتنش اون شخص رو بهشتي كنيد...
دامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
3
7
سگ عشقه
تا نداشته باشی نمیفهمی چی میگم...
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
عشق فقط خداست
خسروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
2
2
میخوام سگمو بفروشم شناسنامه داره واکسن زده.انگل زدایی ۲مرحله شده..آزمایش سلامت داره اصلا پارس نداره تربیت شده کامله..خودم منشی دکتر دامپزشک بودم دستورهای اولیه رو یادش دادم جای دستشویی و کامل بلده.۷۵۰ قیمت.تخفیف جزیی۰۹۱۹۸۹۷۷۹۰۷تهران. نژادش شیتزو و نر پشمالو کامل.رنگش سفیده صورتش مشکیه ..
ونوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
3
3
خدااااا تو که میدونستی بنده هات رو دستت بلند میشن چرا سگ آفریدی؟ چرا گفتی نجسه؟ کشته باد انسان چقدر ناسپاس است
یلدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
6
3
اونی که میگه احادیث ائمه مال زمان خودشون بوده باید خدمتشون عرض کنم ائمه ما انسانهای کامل و نماینده تام خداوند بر روی زمین هستند. میدونی ینی چی؟ ینی گستره وجودیشون مقید به هیچ زمان و مکانی نیست و هر دستوری که میدن با احاطه کامل به تمام زمان ها، تمام مکان ها و با علم به تمام ابعاد وجودی انسانه. پیامبر و ائمه پدران این امت هستن ینی مسوولیت تربیت و راهنمایی ما تا قیام قیامت به عهده اوناست به خاطر همین باید و باید و باید دریای علم باشن تا کاروان طویل بشریت رو به سمت رستگاری و خیر و صلاحش هدایت کنن/حالا بستگی به ما داره ک به حرفشون گوش بدیم یا ندیم. به بهانه دفاع از حقوق حیوانات اونا رو از نجس بودن مبرا بکنیم یا نکنیم. چه بخواین چه نخواین سگ نجسه. به حکم دین و شرع و اسلام و قرآن و خدا نجسه. نجاست سگ از مسلماته. حالا شمایی ک عاشق سگ هستی و دلت میخواد باهاش زندگی کنی برای توجیه خودت به دین و امام و مراجع حمله نکن. سگ بازیتو بکن.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
3
6
جیگر همگی! هرجور راحتید همون کارو کنید...البته تا وقتی آسیب به بقیه نزنید. فقط میدونم که سگ با وفای بالاش آدمو شرمنده خودش میکنه
مارشمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
2
6
خدا خودش میدونه این حیونکی چقدر پاکه .یه روزی واسه همه ثابت میشه .
امیرحسین زهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
1
12
سلام
توی خود قران کریم ۴ چیزو مستقیم به عنوان نجاست اورده
۱.مردار ۲.خون.۳.خوک.۴.گوشت حیوانی که برای بت ذبح بشه
پس اون کسایی که میگین چرا در مورد سگ صحبت میکنین ولی برای مثال در موردخون تو نجاستش شکی ندارین باید گفت چون تو خود قران اومده ما قبول داریم.... یعنی اگه واقعا سگ نجس بود خدایی که قران به اون عظمتو برامون فرستاده براش خیلی سخت بود بجای ۴ مورد پنج مورد بیاره و سگو بهشون اضافه کنه؟
من دامپزشک یا عالم دینی نیستم من کارشناس تاریخم و اگه کمی تاریخ خونده باشین میدانید تو دین زرتشت به سگ بسیار بها داده میشده .... و یکی از مشکلات اعراب تازی بعد از شکست سپاه یزدگرد سوم به سپه سالاری رستم فرخزاد بزرگ؛ سگ هایی بوده که ایرانیان از انها نگهداری میکردند و اجازه ورود به جایی رو به تازیان به منظور قتل و غارت نمیدادند شاید میگم شاید چون دلیل مستحکم نیست، شاید دلیل نجاستش از همون زمان و از روی وحشت تازیان از سگ های پارسیان اومده............من اسلامو قبول و دوست دارم ولی تو خود کتاب مقدس اسلام اومده که بزرگترین نعمت عقله و بارها خداوند فرموده که ایا نمی اندیشین؟ در پناه قران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
عزیز، اوناکه اسم بردی گوشتهای نحس هستن... گوشتهایی‌که خوردنشون ممنوعه که اتفاقا گوشت سگ توشون نیست، آخیییی راس گفتیا، دیدی چه کلاهی سرمون رفته بود تا الان؟!!! اُف بر پدرانمان!! تا فرصت هست بریم یه کباب سگ بزنیم به بدن لال از دنیا نریم یه موقع!
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
6
5
لا یفقهون ...

معنی نجاست سگ اینه که شب بغلش نکنی بخوابی
معنیش اینه که کلی ارز و خرج حروم سگ های فانتزی خارجی تکنی
معنی نجس بودن اینه گوشتش حرومه مثل خوک که همه میخورن غیر مسلمون ها
کی گاو بغل می کنه می خوابه ؟ حالا مریضی هم داشته باشه

از دیر باز تو همه کشورها مسلمانها از سگ به عنوان نگهبان استفلده می کردن در حیاط نگهداری می کردن و بهش غذا میدادن
من سگ رو نجس می دونم و خونه کسی که سگ داره نمی رم
اما برای سگهای ولگرد محله که از کوه می یان مرتب غذا می ذارم .
حمایت از حیوان با اوردن سگ تو خونه فرق داره
نجس یعنی سگ نیار تو خونه ات

الان پارکهای اطراف خونه ما پر مدفوع سگ های زینتی است نمیشه بچه رو ول کرد بازی کنه تو پارک

در ضمن به دامپزشک مسایل مذهبی ربط نداره .
در حوزه کاری دامپزشک نیست
مثل اینکه یه دکتر بیاد در مورد کفن و دفن مرده نظر بده
مصطفی.خوزستان.امیدیه.۰۹۰۳۱۱۱۳۹۶۵
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
3
6
من سگ زیاد دارم
سگ چون به صاحبش حس قدرت میده.نگهبانه.و دنبال صاحبش میاد و محافظت میکنه از صاحبش مزایایی داره
و از باب میکروبهاش و انگلهای معده و مدفوعش و مریضی هاری معایبی داره
بهتره که سگ بیرون خونه نگهداری بشه تا روی فرشی که نماز میخونید نجاست نکنه...و از مهربانی و عطوفت کردن هیچ برتری نسبت به دیگر حیونات نداره و انسان باید با تمام‌ جاندارن زبان بسته مهربون باشه حتی درختان
اما من بشخصه چیزی در سگ دیدم که خوشم نیمد سگ ماده در موقع جفت گیری با چندین سگ نر نزدیکی میکنه و هر توله اش متعلق به یک سگ نر هست.و بعد از بزرگ کردن توله هاش با خود توله هاشم جفت گیری میکنه و گاها توله های خواهر برادر هم با هم جفتگیری میکنن و حامله میشه.مدام آلت و معقد خودش رو لیس میزنه.حالا اگه یکی با این سگ زیادی همزاد پنداری کنه خب ممکن درگیر این خصوصیات سگم بشه.
کلا بجای هزینه های نگهداری حیوانات ادم از کودکان بی سرپرست نگهداری کنه هم ثواب داره هم خدمت به جامعه بشریت شده
سگ ها رو تو خونه انداختن و غذای سرد دادن بهشون حمایت از حقوق حیوانات نیست...سگ باید با سگای دیگه باشه...گوشت تازه شکار کنه.توی لجن خودش رو غلط بده تا خنک بشه و ویتامین اهن به پوستش برسه باید باسگای دیگه جنگ کنه بازی کنه...باید توی خاک غلط بزنه تا احساس ازادی کنه...ممنون
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
7
5
الله اکبر از اینهمه تحقیق و تفحص برای موضوعی که در دین و روایت سالهاست که تقریبا همه به صحت اون یقین داشتن و حالا بعد از گذشت قرنها درباره ان شک می کنند و اون رو به چالشهای حل نشدنی می کشونن . این یعنی مشغول کردن بعضی افراد با مباحث حل شده .
اگه حالا چند سالیه که نگه داری از سگ در محیط خونه بعضیا در ایران مد شده خواهشا دنبال شرعی کردن و علمی کردن این مسئله نباشین .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
11
4
متاسف هستم برای کسانی که خودشون رو با سگ یکی میدونن و هم خونه میشوند
سگ نجس والعین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
آفرین
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
3
8
ببینیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد سگ اصلا نجس نیس . / زمان های قدیم اعراب ک به کشور ما اومدن و بدلیل ناشناس بودن و عجیب بودن این حیوان از خودشون یه روایت در کردن // (دزدی و غارت که میگردند و سگ ها باعث رسوایی شون میشد اون رو نجس کردن ) . درضن عجیبی این حیوون هم بخاطر اینه که عربستان گرمای زیادی داشت و سگ ها هم دووم نمیاوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
چرا اسلام، سگ را نجس مي‌داند؟ آیا در آيات و روايات و متون ديني، علت نجاست سگ بيان شده است؟ برخی افراد در اين حکم، شک و شبهه‌اي ندارند و تنها از "فلسفه نجاست سگ" سؤال مي‌کنند و مي‌خواهند بدانند آيا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بيان شده يا علاوه بر اين، به فلسفه اين حکم نيز اشاره شده است؟
مشرق - مسأله نجاست سگ، يکي از مسائل فقهي اسلام است که در جامعه امروزي، اطلاع از چگونگي آن براي بسياري حائز اهميت است. عده‌اي از سر کنجکاوي مي خواهند بدانند که: چرا اسلام سگ را نجس مي‌داند؟ و در کدام آيات يا روايات از متون ديني ما، علت نجاست سگ بيان شده است؟ برخی افراد در اين حکم، شک و شبهه‌اي ندارند و تنها از "فلسفه نجاست سگ" سؤال مي‌کنند و مي‌خواهند بدانند آيا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بيان شده يا علاوه بر اين، به فلسفه اين حکم نيز اشاره شده است؟

عده اي نيز دم از حقوق حيوانات مي زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ مي دانند!، از نگاه آنان سگ يک حيوان با وفا است و همين را دليلي براي طهارتش مي دانند. علاوه بر اين از کوچک ترين دستاويزها براي اثبات سليقه شان استفاده مي کنند:
- مگر مي شود سگ با اين وفاداريش نجس باشد؟
- در قرآن و روايات از نجاست سگ سخني به ميان نيامده است!؟
- قرآن با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از اين حيوان تمجيد کرده است!
- حضرت علي(ع) مردم را به يادگيري ده خصلت ارزنده سگ و به کار بستن اين خصائص در زندگي توصيه فرموده‌اند!
- و ...
حال آنکه معلوم نيست نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطي به نجاست يا طهارت سگ دارد؟ وفاداري سگ و مفيد بودنش، چه ربطي به عدم نجاست او دارد؟ و چگونه مي‌توان از سخن اميرالمومنين(ع) پي به طهارت سگ برد؟
اگر چنين باشد، آيا مي توان سخن پيامبر(ص)، که بدعت‌گزاران را سگان دوزخ(1) مي داند، دليلي بر نجاست سگ گرفت؟! آيا اين‌گونه سخن گفتن صحيح است؟
همان‌طور که ملاحظه فرموديد، برخورد سليقه‌اي با مسائل و ربط دادن همه چيز براي اثبات سليقه شخصي، بخصوص براي کساني که صلاحيت اظهار نظر در مسائل شرعي را ندارند تا جايي پيش مي رود که در اصل و اساس مسأله‌اي تشکيک مي‌کنند.
اگر مفيد بودن و وفادار بودن سگ براي حکم به طهارتش کافي باشد، پس خون که حيات انسان با کمبود آن در خطر مي‌افتد، نبايد نجس باشد؟ آيا کسي در فوايد و نياز انسان به خون و همچنين در نجس بودن آن شک دارد؟ آيا به بهانه اينکه انسان اشرف مخلوقات هست، مي‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟
ما فعلاً قصد پرداختن به اين سخنان را نداريم و در ضمن مباحث پيش رو به پاسخ آن ها اشاره خواهيم کرد.
در اين نوشتار با جست‌وجو در منابع اسلامي از جمله قرآن و روايات معصومين عليهم السلام و ... در پي يافتن ادله اين حکم خواهيم بود، پس از آن به چند مسأله که فرع بر مساله نجاست سگ است، خواهيم پرداخت.
مسائلي از قبيل نجاست انواع سگ، خريد و فروش آن، نگهداري سگ در خانه، حقوق سگ به عنوان يک حيوان، فلسفه نجاست سگ در اسلام و در نهايت پاسخ به چند سوال.
امّا لازم است قبل از آن، مفهوم و معناي «نجس» بخصوص در اصطلاح فقهي آن، مورد بررسي قرار گيرد و سپس اصل مساله را دنبال کنيم:
مفهوم نجس
واژه «نـجـس» از نـظر لغت شناسان به معناى کثيفى، ناپاکى، ضدطهارت، ضد نظافت و به معناي پليدى آمده است (2).
بهترين تعريف لغوي از راغب اصفهانى است که نجس را به معناي پليدي ظاهري و باطني مي داند، او مى نويسد: « النجاسة القذارة و ذلک ضربان: ضرب يدرک بالحاسة وضرب يدرک بالبصيرة ... » نجاست، قذارت وکثيفى است که بردو نوع مي باشد:
1- آنکه با حواس انسان قابل درک است.
2- آنکه با ديده بصيرت درک مي شود.
يعني گاهي نجس دانستن چيزي بخاطر پليدي باطني آنست و تاثير منفي بر روح و روان انسان مي گذارد. راغب اصفهاني در ادامه براي معناي دوم، مصداقي را ذکر کرده و مي گويد: « والثاني : وصف الله تعالى به المشرکين فقال: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ)(3) ... : خداوند تعالي مشرکان را به آن توصيف کرده و فرموده : (مشرکان نجس هستند) »(4)

نجس در اصطلاح فقهي
در فقه اسلامي «نجس» به شيئي گفته مي شود که بخاطر شدّت پليدي بايد از آن دوري و اجتناب کرد، و نحوه اجتناب و دوري از آن را شرع بيان کرده است مثلا: آبي که با عين نجاست برخورد کرده، قابل نوشيدن نيست و نمي توان با آن، وضو و غسل گرفت؛ و با لباسي که نجس شده، نمي توان نماز خواند و ... .
پس نجس در فقه يعني: شيئي که داراي شدّت پليدي است که بايد به نحوي خاص، از آن دوري کرد؛ و نحوه اجتناب از آن را شرع مشخص مي کند. يا به عبارتي ديگر نجاست چيزي است که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذيه، به دو جهت حرام مي باشد: يکي شدّت پليدي که در آن هست و ديگري دستور به دوري و اجتناب از آن.
لفظ «نجس» با ظهور خود و تبادر، بر اين معنا دلالت دارد. شـيـخ طـوسى،(5) طبرسى،(6) آية اللّه حکيم،(7) راوندى،(8) ميرزا محمد مـشـهـدى(9) و فـخـر رازى (10) در تفسير «نجس» گفته اند: کلمه «نجس» نزد ما معناى روشنى دارد و آن نجاست فقهى است. (11)
عده اي نيز معتقدند پس از ظهور اسلام، کثرت استعمال لفظ نجس در اين معنا به گونه اي بوده که سبب ثبوت حقيقت شرعيه شده است، يعني هرگاه پس از اسلام اين لفظ بدون قرينه بکار رود همين معناي فقهي از آن برداشت مي شود نه معناي لغوي. (چنانکه واژه صلاة با اينکه قبل از اسلام به معناي دعا بود، پس از اسلام به معناي حرکات خاصي که نماز نام دارد، بکار مي رود.) لازم به ذکر است، علاوه بر ابن زهره(12) و راوندى(13) که مدعى حقيقت شرعيّه در اين باره هستند، شيخ انصارى نيز مى نويسد: در وجود معناى حقيقت شرعيه براي لفظ «نجس» جاى شک ندارد . حال که چنين است روشن مي شودکه، اگر واژه نجس در متن روايات آمد به کداميک از اين دو معنا خواهد بود:
- پليدي تنها (معناي لغوي) يا،
- پليدي خاصّي که بايد به نحوي خاص از آن دوري شود. (معناي فقهي)
علاوه بر اين، تعابير ديگري نيز هستند که شارع با آنها معناي نجاست فقهي را، قصد مي کند. بعضي از اين تعابير عبارتند از:
«لاتشرب منه، لاتتوضاء منه، لاتصل فيه، يجتنب عنه، اذا اصابه يدک مع الرطوبه فطهّره، صب عليه الماء و(14)... :
منوش از آن، وضو مگير از آن، در آن نماز مگذار، از آن اجتناب کن، هرگاه دست مرطوبت آن را لمس کرد تطهير کن، بر آن آب بريز و...»
نتيجه اينکه، هرگاه واژه «نجس» و «تعابير مرادف آن» در متون اسلامي بکار رفت، معناي فقهي نجاست مدّ نظر است.

نجاست سگ در قرآن
پيش از اين گفتيم يکي از سوالات مطرح در مساله نجاست سگ، اينست که : آيا در قرآن که کاملترين کتاب آسماني است به نجاست سگ اشاره اي شده است يا نه؟
در قرآن کريم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از:
1- ماجراي سگ اصحاب کهف: خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنين مي فرمايد:
«... سگشان بر آستانه ي غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.»(15) «... وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ...» (16)
در اين آيه هيچ گونه اشاره اي به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهايت استفاده اي که از اين آيه مي شود، اينست که:
- اصحاب کهف سگ نگهباني را همراه داشتند.
- سگ در دهانه غار، يعني محلي غير از محلّ استراحت اصحاب کهف آرميده بود(بِالْوَصِيدِ).(17)
تنها نکته قابل توجه در اينجا، مساله همراه داشتن سگ است که در ذيل عنوان «نگهداري سگ در خانه» به آن خواهيم پرداخت. (که نگهداري سگ نگهبان اشکالي ندارد.)
2- ماجراي بلعم باعورا: خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبيه کرده ‏است و چنين مي فرمايد: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ» (18)
سخن از يک عالم دانشمند است که ابتدا در مسير حق بود، به گونه‏اى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنياپرستى و پيروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبيه به سگ شده است. اما چرا به سگ تشبيه شده؟ زيرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبيدن به لذات جهان ماده، يک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنياپرستى مى ‏رود نه به خاطر نياز و احتياج بلکه به شکل بيمارگونه‏اى همچون يک «سگ هار» که بر اثر بيمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مى‏دهد و در هيچ حال سيراب نمى ‏شود.(19)
در اين آيه نيز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است.
نکته قابل توجه اينست که: اگر در آيه قبل، ذکر سگ اصحاب کهف دليلي بر تمجيد و طهارت او باشد، اين آيه نيز به وجود نوعي مزمت و پستي در سگ دلالت دارد که سبب شده خداوند حالت يک عالم هواپرست را به آن تشبيه کند و مي توان از آن بر نجاست سگ استناد کرد! امّا حقيقت اينست که هر دو سخن، سست و باطلند .
3- حکم صيد سگ شکارچي: خداوند در ابتداي سوره مائده مي فرمايد:
«يَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَيْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ...»(20)
از تو سؤال مى‏کنند چه چيزهايى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکيزه است ، براى شما حلال گرديده ؛ و (نيز) صيد حيوانات شکارى و سگ‏هاى تربيت يافته ... .
در اين آيه سخن از حلال بودن گوشت حيواني است که توسط سگ شکاري صيد شده است نه نجاست يا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صيدي که توسط سگ شکاري انجام شده دارد و در روايات نيز آمده است که اين صيد را مي توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد.
اين سه آيه تنها مواردي بودند که در آن سخن از سگ به ميان آمده، امّا در آن نه اشاره به طهارت سگ شده نه نجاست آن. حال که ثابت شد قرآن دلالتي بر نجاست و طهارت سگ ندارد، آيا مي توان نتيجه گرفت که پس سگ نجس نيست؟
آيا همه احکام بايد در قرآن ذکر شده باشند؟
آيا مي توان حکمي را فقط بخاطر عدم ذکر آن در قرآن انکار کرد؟(21)
آيا حرام بودن گوشت سگ در قرآن ذکر شده است؟
آيا کسي در حرام بودن گوشت سگ شک دارد؟ با اينکه در سوره انعام(22) محرمات فقط چهار موردند: 1- مردار(مَيْتَة) 2- خون(دَماً مَسْفُوحاً) 3- گوشت خوک(لَحْمَ خِنزيرٍ) 4- و حيواني‌ که‌ براي‌ بت‌ها ذبح‌ شده‌ باشد.( أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ). گوشت‌ سگ‌ که‌ از اين‌ها نيست‌، پس‌ طبق‌ اين‌ آيه‌ اگر ذبحش‌ کنيم‌ حلال‌ است‌!(23) بنابراين منکران نجاست سگ بايد خوردن گوشت سگ را نيز به ناچار حلال بدانند با اينکه همه، آن را حرام مي دانند.
پاسخ اينست که:
اولاً: قرآن کريم در احکام فقهي معمولا به کليات بسنده کرده است . به عبارتي ديگر قرآن همچون قانون اساسي است که فروع قوانين مدني، حقوقي، جزائي و ... را در آن نمي توان يافت.
ثانياً: تبيين و تفسير آن را به پيامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم (ع) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(24) يعني اي پيامبر ما ذکر بر تو نازل کرديم تا براي مردم آنچه را بر ايشان نازل شد (قرآن) تبيين و تفسير نمايي و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بيان فرموده، از سخنان پيامبر(ص) و امامان(ع) اطاعت کنيم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(25) يعني اي مردم هر چه را رسول الله(ص) به شما دستور داد ، اجرا کنيد و هر چه را نهي کرد باز ايستيد.
اگر پيامبر اکرم (ص) مى فرمايند: «إِنِّي تَارِکٌ فِيکُمُ الثَّقَلَيْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»(26) ، من دو چيز گرانبها را در ميان شما به امانت مى گذارم که اين دو از هم جدا نمى شوند «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»، اگر به هر دوى آنها تمسک کرديد هلاک نمى شويد. سرّ اين فرمايش پيامبر اکرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) اين است که تمام آنچه ما به آن احتياج داريم در نصّ و ظاهر قرآن نيامده است و ما بايد در کنار قرآن روايات پيامبر(ص) و ائمه(ع) را در نظر بگيريم. اما اگر گفتيم يکى را قبول داريم، اگر گفتيم «حَسبُنا کِتابُ الله»، و عترت را رها کرديم، ضمانتى براى هدايت ما نخواهد بود. اين دو چيز را بايد با هم داشته باشيم تا بتوانيم به هدايت برسيم.(27)
خلاصه اينکه براي به دست آوردن حکم شرعي، قرآن يکي از منابع استنباط احکام الهي مي باشد، علاوه بر کتاب آسماني ما، روايات معصومين(ع) يکي ديگر از منابع است که اگر حکمي در قرآن ذکر نشده بود بايد به اين روايات رجوع شود.

نجاست سگ در روايات
عمده دليل براي حکم به نجاست سگ، روايات مي باشند. احاديث زيادي در اين باره وارد شده است بطوري که در کتاب ارزشمند وسائل الشيعه و بحارالانوار ، ابواب مختلفي در اين رابطه وجود دارد با عناوين : «بَابُ نَجَاسَة سُؤْرِ الْکَلْبِ وَ الْخِنْزِيرِ»، «بَابُ طَهَارَة عَرَقِ جَمِيعِ الدَّوَابِّ وَ أَبْدَانِهَا وَ مَا يَخْرُجُ مِنْ مَنَاخِرِهَا وَ أَفْوَاهِهَا إِلَّا الْکَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ»، «بَابُ نَجَاسَة الْکَلْبِ وَ لَوْ سَلُوقِيّاً»، «بَابُ جَوَازِ لُبْسِ جِلْدِ مَا لَا يُؤْکَلُ لَحْمُهُ مَعَ الذَّکَاة وَ شَعْرِهِ وَ وَبَرِهِ وَ صُوفِهِ وَ الِانْتِفَاعِ بِهَا فِي غَيْرِ الصَّلَاة إِلَّا الْکَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ وَ جَوَازِ الصَّلَاة فِي جَمِيعِ الْجُلُودِ إِلَّا مَا نُهِيَ عَنْهُ»، «بَابُ کَرَاهَة اتِّخَاذِ کَلْبٍ فِي الدَّارِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ أَوْ مَاشِيَة أَوْ يُضْطَرَّ إِلَيْهِ أَوْ يُغْلَقَ دُونَهُ الْبَابُ»، «بَابُ تَحْرِيمِ بَيْعِ الْکِلَابِ إِلَّا کَلْبَ الصَّيْدِ وَ کَلْبَ الْمَاشِيَة وَ الْحَائِطِ وَ جَوَازِ بَيْعِ الْهِرِّ وَ الدَّوَابِّ» و ...
هر يک از ابواب فوق، رواياتي را در بر دارد که بيان کننده نجاست سگ اند . کسي که از علوم ديني کمترين اطلاعي داشته باشد با ديدن عنوان اين ابواب يقين به حکم نجاست سگ در اسلام مي کند چه رسد به اينکه روايات هر باب را مطالعه و بررسي کند.
رواياتي که از پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) دربار نجاست سگ به ما رسيده اند، دو گونه مي باشند:
دسته نخست: رواياتي که به صراحت در آن واژه نجس آمده است. مانند:
1- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(28)
عذافر از امام صادق(ع) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.
2- «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(29).»
عبدالله بن ابي يعفور از امام صادق(ع) نقل مي کند: همانا خداوند نيافريد خلقي را که نجس تر از سگ باشد.
3- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَيْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَيْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»(30)
فضلمي گويد از امام صادق(ع) از پس مانده حيوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالي ندارد. تا اينکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پليد و نجس است.
4- «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(31)
راوي حکم سگ را از امام صادق (ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.»
5- «عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(32)
ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.»
6- «عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.(33)
ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.»
و مواردي ديگر .
همانطور که در بحث لغوي گذشت، با وجود حقيقت شرعيه براي واژه نجس، اين دسته از روايات براي اثبات حکم نجاست سگ کفايت مي کنند، و به صراحت بيانگر آن هستند.

دسته دوم: رواياتي که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات مي شود. در اين روايات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با نجاسات ديگر، بيان شده است. مانند:
1- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْکَلْبِ‏ يَشْرَبُ مِنَ الْإِنَاءِ، قَالَ: اغْسِلِ الْإِنَاءَ .(34)
ابن مسلم مي گويد از امام صادق(ع) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.»
2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَصُبَّهُ.(35)
امام صادق(ع) فرمود: هرگاه سگ از ظرفي آب خورد، آن آب را دور بريز.»
3- «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)، قَالَ‏: لَيْسَ بِفَضْلِ السِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ؛ وَ لَا يُشْرَبُ سُؤْرُ الْکَلْبِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ حَوْضاً کَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ.(36)
ابي بصير از امام صادق(ع) نقل مي کند: نيم خورده سنور را مي توان نوشيد و با آن وضو گرفت، و نيم خورده سگ را نمي توان نوشيد مگر از حوض بزرگي آب خورده باشد.»
4- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع): إِنْ‏ أَصَابَ ثَوْبَکَ مِنَ الْکَلْبِ رُطُوبَة فَاغْسِلْهُ ... .(37)
فضل از امام صادق(ع) نقل مي کند: هرگاه رطوبتي از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آنرا بشوي.»
5- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ يُصِيبُ شَيْئاً (مِنْ جَسَدِ الرَّجُلِ)، قَالَ: يَغْسِلُ الْمَکَانَ الَّذِي أَصَابَهُ.»(38)
محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگي که خودش را به بدن مردي ماليده است، سوال کرد. حضرت فرمود: محل تماس سگ را بشويد.
6- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(39)
محمد بن مسلم مي گويد: از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي(40) سوال کردم؛ حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.»
7- «عَنْ عَلِيٍّ (ع)... قَالَ: تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ، فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ؛ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ.(41)
حضرت علي (ع) فرمود: از نزديک شدن به سگ ها بپرهيزيد؛ و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، ـ لباسش را ـ بشويد و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.»
و مواردي ديگر.
همانطور که ملاحظه مي کنيد در احـاديـث بالا، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه اي بر نجاست سگ است. به بيان ساده تر: در اين دسته از روايات حکم نجاست سگ آمده است بدون اينکه لفظ نجس، ذکر شده باشد، و اين حکم با تعابير ديگري بيان شده است.
در نتيجه براي اثبات نجاست سگ، روايات دسته دوم نيز به تنهايي کفايت مي کنند. اين احاديث و روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد؛ و با وجود چنين ادله قاطعي براي هيچ مسلمان و مؤمني جاي هيچ گونه شک و شبهه اي باقي نخواهد ماند.
روايات ديگري نيز هستند که در خلال بحث هاي آينده به آنها اشاره خواهد شد:
دسته نخست: رواياتي که قانون خريد و فروش سگ را بيان مي کنند.
دسته دوم: رواياتي که در مورد نگهداري سگ وارد شده اند.
دسته سوم : رواياتي که بيانگر حقوق سگ بعنوان يک حيوان است.
نجاست سگ و اجماع فقهاء
فقهاي عظام شيعه، سگ را يکي از نجاسات مي دانند و اين حکم بين آنها اجماعي است.(42)
در مذاهب اسلامي، تنها گروهي که سگ را نجس نمي دانند مالکي ها ـ يکي از فرق اهل سنت ـ هستند که آنها هم معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ، بايد به صورت تعبّدي عمل شود. آنها با اينکه سگ را نجس نمي دانند، اما از روي تعبد ظرفي را که سگ ليسيده، هفت بار مي شويند. شافعيه و حنابله نيز مي گويند: اين ظرف بايد هفت بار تطهير شود، که يک بار آن به صورت خاکمال است. آنها تقدم خاکمال بر شستن را شرط نمي دانند.(43)
محمد جواد مغنيه، در کتاب «الفقه علي المذاهب الخمسه» چنين مي نويسد:
«الکلب نجس إلاّ عند مالک، ولکنّه قال: يغسل الإناء مِن ولوغه سبعاً، لا للنجاسة بل تعبداً. وقال الشافعية والحنابلة: يغسل الإناء مِن ولوغ الکلب سبع مرات إحداهنّ بالتراب. وقال الإمامية: غسل الإناء مِن ولوغ الکلب مرة بالتراب، ثُمّ بعدها مرتين بالماء»(44).

نجاست انواع سگها
در نجاست سگ فرقي بين انواع آن نيست، و حکم همه سگ ها يکي است. گروهي تصور کرده اند فقط سگهايي نجس هستند که از نگهداري آنها، نهي شده است، مثل سگهاي ولگرد ، امّا سگهاي نگهبان و سگ شکاري يا سگهايي که امروزه توسط پليس و گروه هاي امداد بکار گرفته مي شوند، پاک هستند. اين تصور صحيح نمي باشد، انواع سگ ها ـ چه شکاري و چه سگ چوپان و... ـ نجس هستند و آب دهان و تمامي بدن آنها نجس است. اين مطلب نيز از روايات معصومين(ع) استفاده مي شود:
1. «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(45)
محمد بن مسلم از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي (يک نوع سگ شکاري معروف) سوال کرد. حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.»
2. «عَنْ عَلِيٍّ(ع)... قَالَ تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ(46).
حضرت علي(ع) فرمود: از نزديک شدن به سگها بپرهيزيد و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، بشويد ـ لباسش را ـ و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشيد.»
و فتواي علما و فقها از قديم تاکنون بر نجاست انواع سگ هايي که در خشکي زندگي مي کنند، بوده است. فقط شيخ صدوق(ره) درمورد سگ شکاري فرموده است: مقداري آب به محلّ ملاقات بپاشيد، کافي است و شستن لازم نيست(47). با اين حال سگ را نجس مي داند.
بنابراين، اگر سگ شکاري، حيوان حلال گوشتي را شکار کرد، محل اصابت با دهان سگ بايد شسته شود. و اگر دست و بدن و لباس انسان با بدن سگ ها حتي سگ شکاري برخورد کند، در صورتي که بدن سگ و يا ملاقي تر باشد، نجس مي شود(48).
خريد و فروش سگ
پس از بيان حکم نجاست سگ در اسلام، اين سوالات مطرح مي شود که:
آيا خريد و فروش آن جايز است يا خير؟ اگر حرام مي باشد، اين حکم براي انواع سگ است يا براي بعضي؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوالات، بيان مقدمه اي ضروري است.

عدم دخالت نجاست در معامله
بعضي به اشتباه براي حرمت خريد و فروش سگ اينگونه استدلال کرده اند:
«يکي از انواع معاملات حرام، معامله عين نجاست است. يعني اگر چيزي نجس است، معامله آن حرام است. علما وقتي نظرشان اين است که سگ نجس است، خودبخود معامله آن هم حرام مي شود. اما اغلب علما معتقدند که اگر معامله عين نجاست، منفعت و سود عقلايي داشته باشد، در آن مورد حرمت آن برداشته مي شود.»
حکم تحريم خريد و فروش، داير مدار منفعت و سود عقلايي است، نه نجس و پاک بودن. ـ يعني اگر شيئي سود عقلايي داشت معامله اش جايز است و الّا جايز نيست، چه نجس باشد و چه طاهر ـ بنابراين، نجاست شيء، نقشي در حرمت معامله آن ندارد و بهتر است چنين گفته شود:
يکي از شرايط مبيع ـ يعني شيء مورد معامله ـ داشتن منفعت و سود عقلايي ـ يا به عبارتي ماليّت داشتن آن ـ است و چون عين نجاسات غالباً منفعت و سودي ندارند، ماليّت نداشته و صلاحيت خريد و فروش را ندارند. امّا هرگاه همين نجاسات داراي منفعت و سودي شدند، معامله آنها صحيح است و داراي ماليّت بوده و قابل خريد و فروشند. مانند خون که نجس است، اما هم اکنون از آن استفاده عقلايي مي شود و ماليّت دارد، بنابراين خريد و فروش آن مجاز است.
پس نمي توان گفت: معامله مردار، خون و سگ چون نجس هستند حرام است. بلکه گفته مي شود: چون منفعت عقلايي و ماليّت ندارند حرام است، امّا اگر داراي منفعتي شد، معامله اش جايز است.(61)
لازم به ذکر است که در گذشته بيشتر نجاسات، منفعت حلالي نداشتند و بهمين خاطر علما حکم به حرمت معامله نجاسات مي دادند. اين سبب شده تا عده اي تصوّر کنند معامله شيء نجس، مطلقاً حرام مي باشد و علّت تحريم هم چيزي جز نجاست نيست.
خلاصه اينکه صرف نجس بودن، سبب حرمت معامله نجاسات از جمله سگ نمي شود تا کسي بگويد: چرا با اينکه انواع سگ ـ سگ صيد، شکار، ولگرد و زينتي ـ نجس هست، امّا معامله سگ صيد جايز است ولي معامله سگ زينتي حرام است. چراکه ملاک در اينجا انتفاع و عدم انتفاع عقلائي است، نه چيز ديگري.
روايات خريد و فروش سگ
روايات وارد شده، از خريد و فروش سگ نهي کرده و بهاي آن را «سُحت(62)» مي دانند. مثل:
1- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْعَامِرِيِّ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ ثَمَنِ الْکَلْبِ الَّذِي لَا يَصِيدُ؛ فَقَالَ: سُحْتٌ؛ وَ أَمَّا الصَّيُودُ فَلَا بَأْسَ(63).
از امام صادق(ع) در مورد بهاي سگي که شکاري نيست، سوال شد. حضرت فرمود: سُحت (حرام) است؛ اما (گرفتن بهاي) سگ صيد اشکالي ندارد.
2- عَنِ الرِّضَا(ع) فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ(64).
امام رضا(ع) در سخني فرمود: بهاي سگ، سُحت (حرام) است.
3- عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ ثَمَنِ کَلْبِ الصَّيْدِ؛ قَالَ: لَا بَأْسَ بِثَمَنِهِ وَ الْآخَرُ لَا يَحِلُّ ثَمَنُهُ(65).
ابي بصير از امام صادق(ع) از بهاي سگ شکاري سوال کرد، حضرت فرمود: اشکالي ندارد؛ اما بهاي ديگر سگها حلال نيست.
4- فِي حَدِيثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ: ثَمَنُ الْخَمْرِ وَ مَهْرُ الْبَغِيِّ وَ ثَمَنُ الْکَلْبِ الَّذِي لَا يَصْطَادُ مِنَ السُّحْتِ(66).
رسول خدا(ص) در سخني فرمود: بهاي شراب ، بهاي زناکار، و بهاي سگي که شکار نمي کند، سُحت (حرام) است.
5- عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ، عَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ وَ السُّحْتُ فِي النَّار(67).
امام رضا(ع) فرمود: قيمت سگ سُحت است و سُحت در آتش است.
اين دسته از روايات غالباً اشاره به سگ صيد دارند، امّا شامل سگهاي ديگري هم که منفعت عقلايي دارند مي شوند، چنانکه شيخ طوسي در مبسوط(68)، سگ گله و نگهبان را همانندِ سگ صيد مي داند.(69) از اين روايات و سخن علما ـ که قبلا گذشت ـ استفاده مي شود: هر سگي که منفعت عقلايي داشت، خريد و فروشش جايز؛ و الّا حرام است. و اگر سگ هاي زينتي و سگ ولگرد و ... خريد و فروش آنها حرام است بخاطر اينست که يا فاقد منفعت عقلايي بوده و يا منفعت قابل توجّهي ندارند.

نگهداري سگ در خانه
مساله نجس بودن سگ، غير از حرمت نگهداري از آن است . نگهداري از سگ براي کساني که استفاده عقلايي از آن ندارند، کراهت شديد دارد؛ و در روايات، امري ناپسند دانسته شده است (70).بنابراين نگهداري سگ براي نگهباني و شکار، و سگي که امروزه مورد استفاده پليس و نيروهاي امداد مي باشد، مکروه نيست. (البته اين به معناي عدم نجاست اين سگ ها نمي باشد.)
در بعضي از روايات آمده است که خانه اي که در آن سگ است، ملائکه وارد نمي شوند. اين کراهت سبب مي شود که حتي نماز خواندن در چنين خانه اي مکروه باشد.(71) ما در اينجا به بيان برخي از رواياتي که به نحوي بر کراهت نگهداري سگ در خانه اشاره دارند، مي پردازيم:
1- وَ قَالَ الصَّادِقُ(ع): لَا تُصَلِّ فِي دَارٍ فِيهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَة لَا تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ تَمَاثِيلُ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِي آنِيَة.(72)
امام صادق(ع) فرمود: نماز مگذار در خانه اي که در آن سگ است مگر اينکه سگ صيد باشد، و دربي برويش بسته شود ، در اين صورت اشکالي ندارد ...
2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِکَة لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيه‏.(73)
پيامبر اسلام(ص) فرمود: همانا جبرئيل بر من وارد شد و گفت: ما ملائکه بر خانه اي که در آن سگ و مجسمه و ظرفي که در آن ادرار مي کنند، وجود دارد، داخل نمي شويم.
3- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): قَالَ يُکْرَهُ أَنْ يَکُونَ فِي دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ.(74)
امام صادق(ع) فرمود: ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد.
4- عَنْ زُرَارَة عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَتَّخِذُ کَلْباً إِلَّا نَقَصَ فِي کُلِّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِ صَاحِبِهِ قِيرَاطٌ.(75)
زراره از امام صادق(ع) نقل مي کند: کسي سگي را نگهداري نمي کند مگر اينکه هر روز از عمل او کاسته مي شود.
5- قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): لَا خَيْرَ فِي الْکَلْبِ‏ إِلَّا کَلْبَ الصَّيْدِ أَوْ کَلْبَ مَاشِيَة.(76)
اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: خيري در نگهداري سگ نيست، به جز سگ شکاري و سگ گلّه.
6- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: لَا تُمْسِکْ کَلْبَ الصَّيْدِ فِي الدَّارِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ بَابٌ.(77)
امام صادق(ع) فرمود: سگ شکاري را در خانه‌ات نگهداري مکن مگر اينکه بين تو و او دربي باشد.(محل زندگي او جدا باشد)
7- عَن أَبِي رَافِع قَالَ: جَاءَ جِبرَئِيل إِلَى النَبِي(ص) فَاستَأذَن عَلَيهِ- فَأذن لَهُ، فأبطأ، فأخذ رِدَاءَه فَخرجَ- فَقَالَ: قَد أذنا لَکَ- قَالَ: أَجل وَ لَکنا لا ندخل بَيتَاً فيه کَلب و لا صورة- فَنظروا فإذا فِي بَعضِ بُيُوتِهِم جرو-.(78)
از ابى رافع نقل‏ کرده‏اند که گفت: جبرئيل بر رسول خدا(ص) نازل شد، و اجازه ورود خواست، رسول خدا(ص) به وى اجازه داد، اما جبرئيل وارد نشد، ناگزير رسول خدا(ص) رداى خود را گرفت و بيرون شد و فرمود: ما به تو اجازه ورود داديم؟ جبرئيل گفت: بله، و ليکن ما فرشتگان به خانه‏اى که در آن سگ و يا مجسمه باشد داخل نمى‏شويم. رسول خدا(ص)- که گويا تا آن لحظه از وجود سگ در خانه خبر نداشت- نظر کرد و ديد که در بعضى از مرافق خانه ايشان توله سگى وارد شده.(79)
از مجموع روايات استفاده مي شود که نگهداري سگهاي مفيد مثل سگ نگهبان، با وجود اينکه کراهت ندارد،(80) امّا بهتر است محل زندگي او جداي از محل زندگي انسان باشد، بگونه اي که حداقل بينشان دربي فاصله شود. يعني خانه‌اي جداگانه براي سگ ساخته شود.
و اگر در برخي روايات از نگهداري سگهاي مفيد هم نهي شده، در صورتي است که محل زندگي او جدا نباشد. اما نگهداري سگهاي ديگر ـ غير از سگ شکاري و سگ نگهبان و هر سگي که براي کارهاي عقلايي بکار گرفته مي شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.
البته با توجه به مساله نجاست سگ که قبلا ثابت شد، اين حکم معقول به نظر مي آيد و دستورات دين نسبت به دوري از نجاسات مؤيّد آنست. هرچند اسلام براي رفاه انسان، نگهداري سگهاي مفيد را مکروه نمي داند.
لازم به ذکر است با اينکه علامه طباطبائي متن آخرين روايت را مضطرب و آن را از روايات مجعول مي داند.(81) اما به دليل اينکه مجموع اين روايات ـ که مي گويند: «جبرئيل و ملائکه وارد خانه اي که سگ در آن است، نمي شوند» ـ ، روايات متضافرند،(82) و متضافر بودن براى حجيت کافى است، اگرچه سند تک تک آن ها ضعيف باشد.(83) بنابراين اين روايات به وضوح دلالت بر کراهت شديد نگهداري سگ در منزل دارند.
زشتي و قبح سگ بازي
از آنچه گفته شد معلوم مي شود که در اسلام نگهداري و انس گرفتن با سگ بدون اينکه مورد استفاده عقلايي قرار گيرد توصيه نشده بلکه مورد کراهت و مزمّت است. در سيره و سخنان معصومين(ع) نيز سگ بازي زشت تلقّي شده و سگ بازان سزاوار ملامت اند.
نقل شده است هنگامي که امام حسين(ع) کنار قبر شريف پيامبر اکرم(ص) نشسته بود قاصدي آمد و گفت: امير مي خواهد به نزد او برويد. امّا امام(ع) که مي داند معاويه مرده است و اين دعوت براي گرفتن بيعت است، اين دعوت را نمي پذيرد و در پاسخ کسي که از بيعت با يزيد سوال مي کند مي فرمايد: «من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردي است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب مي نوشد، سگ بازي و... مي کند و ما خاندان رسول خداييم».(84)
آري، امام(ع) سگ بازي را از مواردي مي داند که سبب شده فسق يزيد آشکار شود.
در جاي ديگر امام حسين(ع) طي نامه اي معاويه را توبيخ کرده و چنين مي نويسد: «آيا تو آن کس نيستي که... پسر بچه اي را که شراب مي خورد و سگ بازي مي کند به امارت مي رساني!»(85)
نامه امام حسين(ع) يادآور نامه امير المومنين(ع) به منذر بن جارود است که از سوي حضرت(ع) فرماندار بخشي از بلاد اسلامي بود و پس از اينکه تخلفات و خيانت هاي او براي امير المومنين(ع) گزارش شد، توسط ايشان در طي نامه اي توبيخانه، احضار شد. امام(ع) در اين نامه او را چنين توبيخ مي کند:
«... تَخْرُجُ لاَهِياً مُتَنَزِّهاً ، تَطْلُبُ الصَّيْدَ ، وَ تُلاَعِبُ الْکِلاَبَ ...: (خبر رسيده است، تو) پيوسته مشغول گردش و صيد (تفريحي) و بازي با سگ ها مي باشي ...».(86)
با دقّت در کلام اميرالمومنين(ع) و امام حسين(ع) درک زشتي و قبح سگ بازي و انس با او، دشوار نمي باشد.

حقوق سگ به عنوان يک حيوان
اسلام دين تعادل و ميانه روي است. اين اعتدال و ميانه روي را به وضوح مي توان در دستورات اسلامي مشاهده کرد. هرچند در اسلام سگ حيواني نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود. رعايت حقوق سگ به اين نيست که به آن دست بزني ، و او را مونس و هم بازي خود قراردهي! بلکه با رسيدگي به آب و غذايش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعايت کرده اي. همانطور که به رعايت حقوق ساير حيوانات و سيرکردن و رفع تشنگي آن‏ها در روايات اسلامي تأکيد شده است.
پيشوايان و بزرگان مذهبي ما، با اينکه عقيده به نجاست سگ دارند، امّا ظلم به اين حيوان را روا ندانسته، حق و حقوقي براي آن قائل شده اند. با مطالعه در آثار دانشمندان اسلامي اين مساله به روشني قابل درک است.
در کتب فقهي آمده است: اگر شخصى، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگيرد، دچار تشنگى شود، بر او واجب است که تيمم کند و آب را براي نوشيدن نگهدارد. صاحب جواهر(قدّس سرّه)، پس از نقل اين فتوا مى نويسد: «وکذا الحيوان اذا کان کذلک وان کان کلبا»(87) (اگر از تشنگى حيوانى نيز بترسد، حکم همين است، گرچه آن حيوان، سگ باشد.)
شهيد ثانى در بحث اطعمه و اشربه کتاب مسالک، مى نويسد: «و لو کان للانسان کلب غير عقور جائع و شاة فعليه اطعام الشاة»(88) (اگر انسان، داراى سگ ـ بي‌آزارـ و گوسفندي گرسنه باشد، بر او واجب است تا گوسفند را آب و علف دهد.) يعني نجات گوسفند بر سگ اولويت دارد.
صاحب جواهر، در اين حکم به شهيد ثاني ايراد گرفته و مي‌گويد: «فيه منع، بل قد يقال باولوية الکلب لامکان ذبح الشاة بخلاف الکلب»(89) (حفظ جان سگ اولويّت دارد. زيرا مى توان گوسفند را سر بريد؛ ولى اين کار، در مورد سگ ممکن نيست.)
کلام اين دو فقيه، گوياى واجب بودن حفظ جان حيوان حتى سگ است، هرچند در اين مورد اختلاف بر سر اينست که حفظ حيات کداميک اولويت دارد.(90)
اگر فقهاي اسلام در نظرات فقهي خود اينگونه حقوق حيوانات حتي سگ را در نظر مي گيرند، بخاطر اين است که سخنشان برگرفته از روايات معصومين(ع) است.
در متون روايي ما، روايات فراواني هستند که توجه به حقوق سگ را ـ به عنوان يک حيوان ـ تأييد مي کنند. در بعضي از روايات از اذيت و آزار سگ منع شده، در دسته اي ديگر به اطعام و سيراب‌کردن سگ توجه شده است. علاوه بر اين رواياتي هستند که قاتل سگ را ملزم به پرداخت ديه مي‌کند. از اين روايات نيز شايد بتوان حق و حقوقي براي سگ در اسلام ثابت کرد. هرچند عده‌اي مي گويند: روايات ديه سگ، حقي را براي اين حيوان ثابت نکرده بلکه تنها خسارت مالي صاحبش را جبران مي‌کند،(91) امّا با در نظر گرفتن همه روايات، خلاف اين مطلب ثابت مي شود چرا که ديه انسان را نيز به وليّ او مي پردازند امّا اين سبب نمي شود خود آن شخص ارزش و قدري نداشته باشد. پس وقتي در دين اسلام براي سگ ديه قرار داده مي شود، مي توان نتيجه گرفت که به اين حيوان، ارزش و بهايي داده شده است و پرداخت ديه به صاحب آن جبرانگر همين بهاء و ارزش فوت شده است.
نتيجه بحث
خلاصه اينکه مسئله نجاست سگ، يکي از مسائل قطعي فقهي اسلام است. با اينکه در قرآن اشاره اي به اين مسئله همانند بسياري از مسائل ديگر نشده است اما اين حکم در روايات معتبر صريحاً بيان شده است. در عين حال نجاست سگ سبب نشده معامله آن حرام باشد، چرا که نجاست هيچ مدخليّتي در حرمت معامله نداشته، و حرمت خريد و فروش، داير مدار اين است که مبيع داراي منفعت عقلايي باشد يا نباشد. پس تنها معامله سگهايي که فاقد منفعت عقلايي مي باشند، جايز نيست. امّا در مورد فلسفه نجاست سگ روايات معصومين(ع) مطلق بوده و فلسفه حقيقي اين حکم بر ما پوشيده است و فلسفه نداشتن يک حکم، غير از ندانستن فلسفه آن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
3
7
من سه هفته هست از توله شیتزو مراقبت میکنم محبت و قدر شناسی که تو چشمان این حیوان دیدم بینظیره فقط اینو میدونم که خدا هیچ کار بدون دلیلی و حکمتی انجام نمیده پس چه لزومی برای آفریدن یک موجود نجس بااین همه محبت و وفا داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اگه خدا رو قبول داری در خواست میکنم بیشتر راجع به این موضوع مطالعه بفرمایید.
چرا نمیری یک هم نوع و یک انسانی که احتیاج به کمک داره یا پدر و مادر نداره بیاری نگهداری کنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
سلام و عرض ادب
حالا چرا سگ ؟ بره بزغاله چرا نگه نمی داری هم خیلی خوشگله و هم مفید .!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
شیتزو من کار بدی میکنه میاد پیشم بعد من رو میبره جایی که کار بدی کرده بدون هیچ اموزشی کمکم میکنه کارشو جمع کنیم بعد بدون هیچچچچ اموزشی میاد تا چند دقیقه سرش پایینه نمیاد پیشم بعد چند دقیقه با لیس زدن پام عذرخواهی میکنه
محدث
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
5
1
این مقاله الکیه ازخودشون نوشتن
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
3
4
من که بالاخره نفهمیدم سگ نجسه یانه !
فقط از دوستان تقاضا دارم حرف یه عده رو دیکته نکنن بکوبن تو سر مردم!اگه نجس هست دلیلش چیه (دلیل و درست و حسابی نه حرف یه عده ی دیگه...) اگه نجس نیست روایات چی میگه؟!!
بیماری:بیماری گاو بیشتره
پلیدی: وفاداریش از بعضی آدما بیشتره
روایات: دلیل و صحت روایات رو هم بیان کنید لطفاً.
نفس
|
Germany
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
2
6
سلام
ادمای الان با این حجم از دروغو تهمتو دلشکستنو دزدی و هزارویک گنا دیگه از هر نحسی نجس تر شدن باز سگ حداقل ی وفایی داره مرامو معرفت داره چیزی ک ادمای الان ندارن این ک یعده میگن تو روایات اومده رو قبول ندارم خدا ب ادم عقل داده شعور داده اگ واقعا نجس بود تو قران میومد بعدم خدایی ب این مهربونی مگه ممکنه ی زبون بسته رو بی دلیل نجس اعلام کنه ک همون بشه حکم قتلش؟؟؟
میگن سگ مریضی میاره!!!چ حرف احمقانه ای واقعا جای تاسف داره منطق یسری ادما تو قرن 21
"سگ از وقتی نجس شد ک باعث رسوایی دزدای شهر شد"
التماس تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
سلام
همون خدایی که به شما فکر داده گفته که از فکرتم استفاده کن . بهتر بیشتر راجع به این مسئله مطالعه فرمایید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
3
5
سلام و عرض ادب
به پدر و مادر و برادر و خواهر و همسر و فرزندانتون محبت و خوبی کنید. به هم نوعانتون غذا بدید و جا و مکان بدید. خودتون رو گول نزنید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
2
8
با سلام
چرا مرغ و خروس نگهداری نمیکنید؟بعضیاشون خیلی خوشگلن تازه مفیدم هستن! از تخم مرغ و گوشت اونا میشه استفاده کرد.!!
اسب !! چرا اسب نگه نمیدارید؟ اسب حیوان نجیبیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
5
1
سلام
تو این موضوع هر کس حرفی میزنه و نظری میده. کارشناس ، دکتر ، مهندس، آدم عادی و ... هر کسی هم فکر میکنه خیلی حالیشه و میفهمه و بعضیها چنان جلوه میکنند که انگار خیلی روشنفکر و متفکر و با فرهنگ هستند. ( *هر کس با توجه به اعتقادات و سواد و طرز فکر خودش و با توجه به خانواده ای که داره و محیطی که در آن بزرگ شده ، دوستان و همکاران و مربی و استادی که داره ، ایده ای و نظری داره و روشی برای زندگی داره که برای خودش قابل قبول و محترم میباشد*) ولی بایید با فکر و با اندیشه زندگی کنیم. تعصبی و انفعالی به مسئله نگاه نکنیم. اگر می خواهید انسانیت و فرهنگ خودتونو نشون بدید که خوبه! راه های بهتری برای این کار وجود داره. کافیه به اطافتون و دور و برتون نگاه کنید.! شما که می خواهید خوب باشید و خوبی کنید. خیلی از آدما هستند که احتیاج به کمک شما دارن . جا میخان ، غذا میخان کمک مالی میخان .! حیوانات با طبیعت سازگارن و میتونن ی جوری شکمشونو سیر کنن و زندگی کنن . ولی ما آدما به همدیگه احتیاج داریم. اگه واقعآ ادعا میکنی که خوب و با فرهنگ هستی ، به پدر و مادر و برادر و خواهر خودت برس . بهشون سر بزن . کمکشون کن. درد دل و هم زبونی و هم دلی کن.
م.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
5
6
به نظرتون وقتی دارین تو پیاده رو راه میرین و یهویی یه سگ که داره همراه یه خانم شیک میره، پاشو باز کنه و جلوتون تو باغچه ادرار کنه! صحنه قشنگیه؟؟!! جای سگ تو باغ و بیابونه نه تو شهر و پارکی که ما بچه هامونو میبریم و توپشون میوفته تو سبزه هایی که سگ عالیجنابان اونجا ادرار کردن. ماهایی که تو اسباببازی بچه ها رو استریل میکنیم و ....یه کمی به حقوق انسانی هم بیشتر توجه میکردیم، سگها هم خودشون هوای خودشونو بیشتر داشتن!
لیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
3
4
منکه آخرش نفهمیدم نجس هست یا نیست .
اما به نظرم خیلی خودتونو درگیر این نکنید اگه نگهداری از یک سگ خوشگل و مامانی حس خوبی بهتون میده و حال دلتونو خوب میکنه پس بیارید و نگهش دارید .به نظر من تجربه ی جالب و مهیجیه .
من خودم سگها رو دوست دارم مخصوصا اون کوچولوها و پشمالوها رو
زززززز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
4
5
واقعا متاسفم براتون . سگ هیچ نجاستی نداره . نجس آدمان . خیلی راحت گناه میکنن . قتل میکنن . زنا میکنن .تو گناه و کثافت خودشون غرق شدن . سگ که جز وفاداری کاری نمیکنه . تنها منبع موثق فقط قرآنه . بقیه ی منابع دست کاری شدن . تویی که ادعا میکنی سگ نجسه . برو به خودت و کارات دقت کن ببین تو گند و کثافت خودت غرق شدی . هر وقت حتی یه گناه کوچیکم نکردی پاکه پاک بودی بعد بیا در مورد سگ پاکی یا نجاست سگ نظر بده
پاسخ ها
F.s
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
چه قیاس مسخره ای
با نهایت احترام داری ....... میبافی عزیز
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
1
5
بنظرم دلیل نجس بودن سگ در اسلام به غرائض سگ ربط داره . و ربطی به دست زدن نداره مگه میشه خدایه حیوونی لق کرده باشه که کسی نتونه دست بزنه بهش ولی از نظر منطقی به جزنگهبان گله داران و مناطق نگهبانی نگهداری سگ کاربرد داره . نگهداری سگ تو خونه کار غیر منطقی است
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
10
میخوام بگم که بعضی اوقات پیامبر و امامان در یکسری اوقات حرفی رو میزدن که در مغز افراد زمان خودشون بگنجه مثلا حدیث داریم که میگه از ظرف شکسته استفاده نکنید چون شیطان درون آن خوابیده است در صورتی که اینطور نبود و تنها به این دلیل چنین حرفی میزدند چونکه در ظرف شکسته میکروب جمع میشد و چون کسی در آن زمان نمیدانست میکروب چیست این حرف را میزدند که مردم مریز نشوند پس نتیجه میگیریم شاید بحث نجاست سگ از این رو بود که در آن زمان امکان بهداشت و نظافت سگ وجود نداشت ولی الان که علم پیشرفت کرده و این مشکلات برطرف شده.
از یک روی دیگر به این مسئله نگاه کنیم اینکه چرا گرگ نجس نیست ولی سگ که گونه ی تکامل یافته از جفتگیریه چند نژاد متفاوت از گرگ است نجس است؟؟؟
رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
3
3
علم انسان در هر بازه زمانی نسبت به زمان های بعد ناقص و تکامل نیافته هست
شاید روزی برسه که کشفیات جدیدی درباره بیما ی های زئونوز سگ و انسان و یا موارد مشابه به دست بیاد و اونوقت هست که مافلسفه اسلام دو درک میکنیم
پاسخ ها
یه دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
احیانا مگه بیماری هم هست که زئونوز باشه و کشف نشده باشه؟؟ البته مشترک با همین سگ بخت برگشته!! اگر هست بسم الله بگین مام بدونیم ،علم همین الانشم ۱۵۰۰ برابر از اون زمان بیشتره ،
چرا چشمتون رو بستین و کورکورانه صحبتای اعراب رو تایید میکنین،از دیرباز سگ درخانواده ایرانیان برای نگهبانی و شکار استفاده میشده،وقتی اعراب دزد برای غارت و دزدی اومدن سگا مزاحم بودن و...
خدا عقل داده که تفکر کنیم،خود خدا نگفته سگ نجسه اونوقت یسری ادم خرافات پرست یه تیکه کاغذ میگیرن دستشون و میگن نجسه. حکم رو از روی قران بگین نه از روی احادیث جعلی
داتیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
2
7
من شخصا نه محقق دینی هستم نه دامپزشک.
اما علت واقعی اعلام نجاست سگ در دین اسلام رو باید از منظر تاریخ بررسی کرد. من شخصا به تاریخ خیلی علاقه دارم و مطالعه میکنم. به نظر من علت اصلی اعلام نجاست سگ در اسلام به دهه ها ی آغازین اسلام بر می گرده و یک حکم الهی نیست. زمانی که اعراب به ایران حمله می کنند . مردم ایران در آن زمان بسیار به سگ احترام می گذاشتند و آنها را برای جنگ و نگهبانی و شکار پرورش می داند. که ظاهرا این را از رومیان آموخته بودند. لشکریان ایران هم سگ های تربیت شده برای جنگ داشتند که بسیار باعث دردسر برای اعراب می شد. و همچنین هنگامی که اعراب برای غارت خانه های ایرانیان و بردگی گرفتن آنها می رفتند دفاع سگ ها از صاحبانشان و خانه هایشان دردسر بزرگی برای آن ها شده بود. لذا پس از استیلای اعراب بر ایران برای جلوگیری از پرورش و نگهداری سگ توسط ایرانیان، روایات ساختگی زیادی مبنی بر نجاست سگ جعل و پخش گردید که بعد ها هم این روایت منبع و مرجع علمای اسلام قرار گرفت و گرنه هیچ اثبات عقلی و شرعی قوی بر نجاست سگ وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
گفتید سگ ها مزاحم اعراب غارت گر بودند. به همین خاطراعراب روایات ساختگی درست کردند. یک فرد ایرانی زرتشتی چرا باید روایات جعلی قبول کنه درحالیکه سگ هاش می تونستن اعراب تیکه پاره کنن. از دو دین متفاوت و دو زبان متفاوت بودن چرا ایرانی ها نجس بودن سگ قبول کردن و سگ ها رو از خودشون دور کردن؟ جواب: این روایات تاریخی حاصل تراوش یک ذهن مریض است
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
2
6
چند سوال از صاحب نظران محترم
1- چرا وقتی خداوند نام خوک رو به صراحت در قرآن بعنوان نجس آورده، اسمی از سگ نبرده و اثبات نجاست سگ رو به خود بشر واگذار کرده و منبع آن روایات هست؟

2- چرا فقط یک روایت ازحضرت علی(ع) و یک روایت از امام صادق(ع) در این ارتباط وجود داره؟

3- چرا تا قبل از فتح ایران و درزمان پیامبر و خلفا احادیث و روایاتی با این عنوان ثبت نشده؟

4- چرا شکاری که با دهان سگ شکاری گرفته میشه میکروب و انگل و غیره نداره و بنظر ائمه و علما با شستن پاک میشه ولی ظرفی که سگ دهان زده باید یکبار با خاک و هفت مرتبه با آب شسته بشه؟

و چندتا چرای دیگه
لطفا صاحب نظران محترم درصورت صلاحدید پاسخ بفرمایند
ممنون میشم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
2
0
تعریف نجس چیه؟
Esi Deutscher
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
3
7
درود بر شما خاهش میکنم تموم متنو بخونید پیش از هر چیزی باید بگم که من باتمامیت اسلام پاسخ میدم و چن تا نمونه دیگه هم مبنی بر نبود اندیشه و پذیرفتن کورکورانه فرمان و دستورهای آئینی ارائه میدم یکم اینکه در هیچ کجای قرآن به روشنی به پلیدی و کثیفی و یا تمیزی سگ اشاره ای نشده -دوم اینکه مگر قرآن کاملترین کتاب آسمانی نیس پس چرا باید پیامبر یا جانشینانش با سلیقه شخصی اونو برای ما تفسیر کنن و چندها تفسیر متفاوت از قرآن رو ارائه بدن؟ -*آیا الکل حرام است؟اگه الکل وارد خون و بدن بشه نماز ما باطل خواهد بود؟ آیا خون کثیف و پلید است؟ اگر جایی از بدن زخمی و پوشش ما خونی بشه نماز ما با آن پوشش اشتباه (باطل) است؟ اگر پاسخ بله باشه پس با این برداشت میتوان بدون اونکه الکل به پوشش ما برخورد کنه از اون بنوشیم و بدون تردید نماز را ادا کنیم چون به هرحال ماده‌ای کثیف(نجس) به نام خون همیشه توی بدن ماهست که در این حالت غسل ما همیشه اشتباه و نادرسته چون وقتی هم که کسی خالکوبی میکنه گفته میشه غسل او درست نیس و بدن او به سبب جوهر کثیف و غیر قابل غسل گرفتن و تمیزشدن کامله؟ ---اگه قرار باشه سگ کثیف باشه چجوری خداوند تو قران حیوانی که با سگ شکاری شکار شده رو به شرط شستن حلال میدونه؟ اگه به گفته امام علی سگ کثیفه و باید از اون دوری کرد؟پس چرا امام علی انسان رو به داشتن ۱۰ ویژگی سگ فراخوانده؟ اگر ایشان از سگ دوری کرده اند پس چجوری به این ویژگی‌های سگ پی برده‌اند؟!!!
غیر متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
5
4
سلام......
الله اعلم......با تمام خوب بودن سگ از نظر وفا ....
باز بهتر است محل زندگی ....سگ وانسان یه جای مشترک نباشد.....
پاسخ ها
امیر حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
عزیز داری میگی الله اعلم.... پس چرا توی قران خداوند سخنی از نجس بودن سگ نیاورده؟؟؟؟؟؟؟؟
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
3
6
فلسفه بسیاری از بایدها و نباید های دینی بر ما روشن نیست و عقل و فهم ما هم محدود است .گذشت زمان علت بسیاری از آنها را بر ما روشن می کند . حکم سگ هم همین است .یعنی اگر الان علت نجاستش از نطر علمی ثابت نشده دلیل بر درست نبودن حکم نیست . بسیاری از ما انسانها دوست داریم در همه مسایل نظر بدیم ، بهتر است عاقلانه تر و علمی تر بحث کنیم و نطر بدیم و براحتی فرمایش یک انسان معصوم و عالم به علم لدنی را راحت انکار نکنیم
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
6
6
سلام همه نظرات رو خوندم .میخوام یه موضوعی که برام اتفاق و تجربه شد رو بگم .من تقریبا 8روز پیش برای همسررم یه سگ خانگی 2ماهه خریدم .و اتفاقاتی که بعد از ورود اون سگ به خونمون افتاد :روز اول با بیتابی وبیقراری سگ و حتی شاید باورش سخت باشه با گریه سگ بخاطر دوری از مادرش مواجح شدیم .بعد از کلی کلنجار رفتن اروم شد و دو یاسه روز گذشت .چند نکته برای نجس بودن سگ برام ثابت شد.1سگ من فقط برای وقت گذرانی یا این که موقع مدفوع در محل هایه غیر مجاز خانه دعواش کردیم .برا این که دعواش نکنیم یا اینکه مدفوع رو از جلوش بر میداشتیم برای تقلید از ما (این ها در اینترنت توسط تربیت کنندگان سگ نوشته شده میتوانید بخونید دلیل مدفوع خواری سگ)مدفوع خودشو میخورد با توجه به این که در روده سگ کرم وجود دارد .حتی ادرارش هم میخورد یا این که به پاهاش مالیده میشد .خب این سگ تو خونه راه میره بغلمون میاد و از روی احساس ما بوسش میکنیم واون بیشتر وقتا صاحبشو لیس میزنه .سگ بعد از زایمان حتی مدفوع خودشو میخوره بخاطر این که محل نگهداری بچه هاش تمیز باشه و تو مدفوع س ویتامین های زیادی وجود داره که برای رفع کمبود ویتامین این کارو میکنه .بعضا صاحبان سگ با سگشون هم غذا میشن ایا احترام و لیاقت شما هم غذا شدن با سگ هست ؟من به چشم این چیز هارو دیدم .سگ فقط برای نگهبانی و دفاع هست نه برای جایگزینی در خانه .از وقتی سگ داریم همسرم از من سرد شده بیشتر با اون بازی میکنه و این سردی در عرض یک هفته داشت منجر به طلاق میشد که دیروز پسش دادم به صاحبش .و خداروشکر الان زندگیمون به حالت اول برگشت .واقعانگهداری سگ در خانه نجسه هم برایه بیماریش و هم برای سردیه افراد خانواده از یکدیگر .با تشکر امیرحسین متجرب این قضیه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
3
5
هر کس که خودشو مسلمان می‌دونه این را قبول میکنه که سگ نجس است غیر مسلمانها هم هر طور فکر میکنند فکر کنند این چیزی را عوض نمی کنه کسانی که می گویند در قرآن نیامده خوب کجای قرآن آمده که نماز صبح دو رکعت است جواب دهند و اگر به قرآن ایمان دارند که معلوم است که ندارند در قرآن به ما دستور داده شده که از چیزی که پیامبر برای ما آورده تبعیت کنیم و از چیزی که نهی کرده برحذر باشیم بعضی به خاطر هوا هوس خودشون قرآن را تعبیر می کنند و به بعضی از مطالب آن که باب میلشان است باور دارند و به بقیه مطالب قرآن کافر هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
3
2
دوستان سگ نجس نيست چرا چون اگر آب دهان اين حيوان نجس باشد پس آب دهان ماهم نجس است مگه آب دهان كا با سگ چه فرقي داره 2اگه ادرار سگ نجس باشد ماهم ادرار ميکنيم پس ادرار ماهم نجس است که البطه اين رو قبول دارم 3 اگه سگ انگل داره ما هم گاهي اوقات انگل ميگيريم بس اگه سگ نجسه ماهم نجس هستيم مگه بدن ما با سگ چه فرقي داره؟ خداوند در قران نوشته خوک نجسه اما سگ رو ننوشته ٠ آن موقع در زمان پيامبران علم چندان پيشرفتي نداشت اما امروزه که علم پيشرفت کرده دارو هايي وجود داره که همه ي اين مشکلات رو حل ميکنه يجايي خوانده بودم يک پيامبري که اسمش يادم نمياد گفته : سگ پليد و نجسه که مال زمان هاي قبل بوده که از نظر من اين طور نيست و در واقه کلمه ي پليد يعني يجور توحين بس اگه نوشته هاي من رو خوانده باشيد و خوب به ان فکر کرده باشيد ميفهميدسگ نجس نيست
سگ توحين نميخواد عشق و محبت ميخواد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
خیلی خیلی جالبه نه تنها نجاست سگ رو قبول نداری بلکه ما رو هم پست کردی.
اما این که گفتی بزاق دهان، معلومه که آب دهان ما با حیوانات فرق داره این رو تمامی دکترا سال ها پیش ثابت کردن و این که گفتید ، به خاطر انگل نجسه کاملا مسخره و حرف بی معنی هست .
انسان پاکه چون از چیز پاکی خلق شده ولی سگ نجسه چون از چیز نجسی خلق شده
سگ نجس
https://virgool.io/@amirrezagorbani152/%D8%B3%DA%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AC%D8%B3%D9%87-mvgbwuef5b0w
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
2
3
با عرض سلام
به نظرم مقاله‌ای که در رابطه با نجاست سگ نوشته شده بود کامل بود و اگر کسی وقت بگذره و یک بار با دقت مطالعه کنه خیلی از سوالات وی جواب داده خواهد شد.
و از طرف دیگر همان طور که یکی از کاربران نوشته بودند دلیل نجاست سگ منحصر در انگل و بیماری نیست بلکه چه بسا دلایل دیگر مانند متلاشی شدن خانواده و کم شدن محبت در بین اعضای خانواده و جایگزینی یک موجود دیگری در خانواده خواهد بود.
اینکه در احکام و مسائل شرعی ما تا زمانی که مجتهد نشده باشیم راهی جز تقلید نداریم اگر مسلمان باشیم باید تقلید را بپذیریم تقلید یعنی مراجعه کردن به شخص متخصص
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
1
2
سگهای ولگردی از نظر بیماری و انتقال کمترین خطر یا شاید هیچ خطری نداشته باشند چون درتماس مستقیم با افراد واشخاص نیستن .در عوض خطر انتقال بیماری سگهایی که صاحب دارند وتو محیط زندگی ما وارد شدند بیشتر هست.هرچند که توجیه میکنن که واکسن میزنن .
بحث نگهداری ومحبت به حیوانات که دین وشرع ما نظر ویژه و خاصی به اون داره به این بخش برمیگرده یعنی همین حیوانات وسگهایی که تومحیط بیرون از منزل و محل سکونت هستند، که شما باید برا اینا غذا تهیه کنی حتی به گنجشکها وکبوترها وسگها وگربه هایی که بیرون از محیط منزل وسکونت هستن باید توجه ویژه ای داشت.
همین دین وشرع که اون دستورات نسبت به محبت دوست داشتن و فکر اونا بودن به ما یاد داده همون تاکید کرده که خرید و فروش سگ وحیوانات دیگه که ذکرش هست نباید انجام داد.همون دین وشرع به ما گفته که سگ نجس هست همون دین وشرع گفته تو خونه ای که سگ نگهداری میشه ملائکه نازل نمی‌شوند.
یکی ازصفات زشتی که برا یزید بن معاویه میگفتن همین سگ بازی ومیمون بازی بود..
پس کاملا باید این دو مبحث باهم تفاوت قائل شد از اینکه نسبت به حیوانات مهربان بود و اینکه اینارو تو محیط منزل وخونه راه داد..
البته همون دین وشرع هم به ما راهکار داده گفته شما میتونید تو حیاط منزل مرغ و خروس وکبوتر ازاین قبیل حیوانات نگه دارید تازه اون هم تو حیاط منزل نه توی خونه واتاق محل نشیمن خواب و بیداری..
امیدوارم حق مطلب ادا کرده باشم و منظور رسونده باشم
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
3
1
یک برگه سفید بردارید خصلتهای مثبت و منفی خودتونو بنویسید واسه سگ رو هم بنویسید در اخر متوجه میشید از سگ ........ بیخود ادای اشرف مخلوقات برندارید انسان از هر حیوانی .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
4
5
با سلام..کسی که گفت چرا یتیم نگه نمیدارین..یکی از دلایلی که حیوان وارد خونه میکنن مسئله روان و چیزی به نام پنجه های شفابخشه..من خودم از لحاظ روانی توی بحران بودم البته دعا و ارتباط با خدا خیلی کمکم میکرد بعد از اون مادرم برام سگ گرفت ...ابتدا انس با خدا بعدش نوازش سگم و اینکه سگم وقتی حالم بعده میففهمه با لیس زدن سعی میکنه تسکینم بده خیلی کمک بود رفته رفته داروهام کمتر شده و الان خیلی خوبم..هرچیم از خدا خواستم به صلاحم بود بهم داده و حواسش همیشهبهم بوده...من خودم سیدم وخانواده معتقدی داریم ولی حیوانات رو واقعا دوست داریم متاسفانه با این وضعیت اقتصادی قادر به پذیرفتن یک بچه نبودیم چون واقعا مسئولیتی بزرگ و متفاوت با عواطف دیگری است و شبیه هم نیستن که میگید چرا نمیری بچه بگیری...
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
3
3
حیفه این همه پول که برای نگهداری سگ میدن. کاش یه خورده به فقیرها کمک میکردن
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
2
4
من کار به فقه ندارم. اگر جلسه علمی هست بلاخره از نظر علمی فرق سگ نگون بخت با دیگر حیوانات همسان چیست که سگ نجس شد و بقیه نه.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
6
بسیار در حیرتم ک یک کنگره دامپزشکی به این مهمی با حضور اساتید محترم تحصیل کرده و دکتران کشورم و فضا و مخارج و تایمه. تهیه شده از حقوق یک ملت (بیت المال) . بجای بحث در مطالبی ک در این عصر زندگی ک انسان مدعی بر تمدن حداقل ۱۴۰۰ ساله اسلام تکامل یافته دارد. هنوز بجای بحث در مورد ساخت دارو و درمان هر چی بیشتر ک اول به نجات حیوانات بیشتر کمک کنه و در نهایت به چرخه بقای انسان اطمینان بده با مهار انواع بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان . هنوز بعد گذشت ۱۴۰۰ سال بر مطلب نجس بودن یا پاک بودن سگ بحث میکنیم و در نهایت با افتخار به مطلبی ک بیان کردیم احساس غرور کرده و خنده بر لب میزنیم . ادب حکم میکنه به جای نجس از کلمه بیمار استفاده کنم چرا ک عقل ما بسیار بیمار است اول عقل خود را درمان کنیم بهتر است . پخت نان را به نانوا بسپارید دین را به دین دار علم را به علم دار درمان را به طبیب . در این صورت همگی به مقصود میرسن و کسی در مورد مطلبی ک شناختی ندارد بحث نمی کند و این کنگرهای ارزشمند تبدیل به اجتماعات ذهنای بیمار نمیشود ک در نهایت هیچ ثمری نداشته و در راهرو علیه هم بحث کنن . با کمال احترام به تمام اعضای کنگره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
2
4
هیچ سگی لاشه سگ مرده دیگه ای رو نمیخوره ، در صورتیکه ما آدمها هر روز طبق روایات (با غیبت کردن )چندین بار گوشت برادر مرده رو می خوریم . پس حکم ما چیست؟
علیرضا لموچی
|
Germany
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
5
بنام خدا بنظر اینجانب خداوند به عقل و شعور بندگانش اعتماد بسیاری دارد که در مرحله ای ختم رسالت نموده ودر قرآن میفرماید ما این کتاب را به زبان ساده برای هدایت بشر فرستادیم و به بندگان اعتماد میکند که با خواندن قرآن و استدلال عقلی و البته سادگی بیان قرآن هدایت پیدا کنند بنابراین عقل انسان مرجع مهمی در تمام امور است و ما باید تمام نظرات موافق و مخالف را بشنویم و استدلال عقلی داشته باشیم و من فکر میکنم خداوند با تمام دانش و آگاهی و ریزبینی در آفرینش چنانچه سگ را به هر دلیلی نجس آفریده بود اورا حیوانی تا این اندازه نزدیک و مرتبط با زندگی انسان قرار نمیداد، و منطق اینجانب حکم میکنه به نجاست سگ رای منفی بدهم چراکه معتقدم خدا یک حیـوان نجس را انقدر مرتبط با زندگی انسانها نمی آفرید و وقتی حیوانی را انقدر نزدیک و با محبت ذاتی و اعتماد به انسان آفریده تا کمک و نگهبان و همراه انسان باشد اورا از نجس نمی آفرید و اگر می آفرید به آن در قرآن با وجود اینکه سه بار ازش نام برده اشاره میکرد، خداوند چطور ممکنه حیوانی تا این حد نزدیک و کمک حال انسان بیافرینه ولی آنرا نجس خلق کند و حتی اگر بدلایل مشخصی نجس می آفرید منطقی نیست با وجود نام بردن از سگ در قرآن از نجاست او چیزی نگوید. من خودم سگ ندارم مبادا فکر کنید چون سگ دارم این نظر رو میدم اتفاقا با نگهداری سگ در آپارتمان مخالف هم هستم چون باعث آزار حیوان میشه. خداوند کمک کند تا در زندگی به دلایل و استدلالهای درست برسیم برای بدست آوردن پاسخ صحیح مطالبی اینچنینی.
azin alba
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
1
2
واقعا من نمیدونم سگ چرا نجس هست و هیچ کدوم از مواردی که خوندم من رو قانع نکرد
من خودم سگ دارم داریم باهم زندگی میکنیم تا حالا مشکلی هم پیش نیومده اموزش های لازم رو هم دیده
از درک و شعور ی که داره ادم متعجب میمونه که چرا باید خداوند حیوانی رو توو همچین ضریب هوشی خلق کنه بعد بگه نجسه
البته که تنها موارد در قران این بوده که رتبه سگ اصحاب کهف در جوار انسان ها بوده پس سگ محافظ انسان محسوب میشه
و خداوند همچین درک و شعوری رو برای این در وجودش گذاشته شاید کسانی که با نقل از حضرت علی ع میگن خونه ای سگ تووشه فرشته در ان داخل نمیشه بخاطر مقام بالای سگ چون سگ خودش قدرت حفاظت داره از انسان ها
بله چون قبلا فقط سگ رو خارج از منزل نگه میداشتن و شستشو نمیکردن نجس بوده یا سگ نر طوری هست که کاملا بعد ادارار موی اون از نجاست پاک نمیشه ولی زبان سگ دارای خاصیت انتی باکتریالی هست که بعد از ادارار خودش رو تمیز میکنه و در بسیاری از موارد من دیدم حتی زخم دست خودشون رو با زبانشون ترمیم میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
4
من فکر میکنم عوض این همه جنگ سر اینکه سگ نجسه یا نه برید به چیزهای دیگه فکر کنید در ضمن گربه نجس نیست خواستم بونید
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
1
2
من از کودکی وقتی بهم میگفتن فلان چیز نجسه این توی ذهنم میومد که خب اون یه ضرری داره مثلا مدفوع اگه نجسه یه ضرری به بدن من میرسونه با کامنت هایی که از دوستان دیدم انگار سگ یه انگلی تو معده داره که اینم مشکلش حل شده خب پس چرا دیگه مخالفتی وجود داره اعصابم از اونایی که میگن خدا گفته ما چیکاره ایم بهم میریزه اولا خدا نگفته و تو قرآن نیومده ثانیا خدا برای کاراش دلیل داره فکرم نمیکنم نجس بودن سگ انقدر سوال بنیادینی باشه که بگیم انسان توانایی فهمشو نداره و خدا دلیل نداره اگر دارید بحث فلسفی میکنید بدور از تعصب باشید من سگ نگهداری نمیکنم چون شرایطشو ندارم اما از اونایی که سگ نگهداری میکنن میخوام بجز آب و غذا لطفا آزادی اون حیوون رو تامین کنید
ممنون❤
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
3
سگ حیوانی است که امام حسن علیه السلام به خاطر غذا دادن یک برده به اون حیوان آن غلام رو آزاد کرد . اما همان امام حسن سگ رو نجس می داند .در همان زمان یزید سگ بازی می کند که در تاریخ ثبت است که مردم مدینه یزید را به خاطر سگ بازی مذمت می کردند .مردم دوست دارند هرگونه که می خواهند زندگی کنند اما هم قرآن وهم حدیث وعترت می فرماید که حکم خدا رو فقها از منابع استخراج می کنند نه هر کسی در بین فقها چه شیعه چه سنی حتی یک نفر قائل به عدم نجاست سگ نشده اند .این از اجماعات است .ما چه بخواهیم چه نخاهیم مجبوریم به متخصص مراجعه کنیم .وقتی چشم دردیم وقتی مریض میشیم مگر به پزشک مراجعه نمی کنیم چون اونها در این زمینه عمری درس خوندند .چرا بخاطر کرونا همه حرمها تعطیل شد چون متخصصین گفتند علما هم گوش کردند .در دین واحکام هم همینه فقها که برا شون نفع وضرری نداره که سگ رو نجس یا پاک اعلام کنند .اونها بر اساس یک عمر تخصصشون میگن وهمه عقلا احترام می زارن حتی یک پزشک .مخصوصا در این مورد که در بین فقها یک نفر هم حکم به عدم نجاست نداده .
خداوند انسانها رو دوست داره واز همین جهت حکم میده چون اوست که میدونه چی خوبه وچی بده . خود قران میگه به راسخون در علم مراجعه کنید قران که جزئیات رو نمی گه قرآن برنامه زندگیه نه توضیح المسائل قران قرار تمام علوم رو در بر بگیره شاخصه ها رو بگه اصول رو بگه اصلا اعجازش همینه . لذا قرآن در کنار عترت معنا می گیره والا که کسی که نماز میخونه تعداد رکعاتش رو قرآن ننوشته مثلا .هزار مسئله دیگه هم همی طوره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
اجازه
شیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
1
1
درکل من تو کل این مطالبی که خوندم یه جملش رو فهمیدم اونم هرکسی به عقل خودش رجوع کنه وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
2
کی گفته سگ نجسه اگه نجس چرا خدا افریده؟؟ اگه نجس پس استفاده از چیز نجس هم حرامه دیگه چطور وقتی یه ادمی زیر برف می مونه یا جایی گیر میفته ک دست هیچکس بهش نمیرسه سگ های تعلیم دیده میتونن پیدا کنن اگه نجس پس از سگ استفاده نکنن چرا میکنن سگ هم مخلوق خداست قدیم مردم بهداشت نمیدونستن چیه بخاطر این الان این ........ و میگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
دوست عزیز خون هم نجسه ،
اصلا تعریف نجس رو میدونی چیه ؟ چرا فکر میکنی نجس فحشه؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
3
خدمتتون عرض کنم که ، اولا باید دید تعریف نجس چیه؟
چون خون هم نجسه ، عضو قطع شده بدن خود ادم هم نجسه و ...
با بدن نجس نمیشه نماز خوند و ...
خب کسایی که نماز نمیخونن کلا براشون مهم نباشه چرا پیگیر هستید اصلا؟؟؟!!!!
در مورد اینکه بعضی میگن که نجس بودن سگ در قران نیومده , مگه نجس بودن خوک در قرآن امده؟؟؟
لطفا چون یه موضوعی رو دوست ندارید و یا سختتونه دنبال فلسفه و راه در رو برای دور زدنش نباشید
سگ نجسه ، خون هم نجسه ، خوک هم نجسه ، عضو قطع شده بدن خودتون هم نجسه و نمیشه باهاش نماز خوند ، نجس فحش نیست که جبهه میگیرید ، یه کم اطلاعاتتون ببرید بالا همه چی حل میشه .
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
3
با سلام و احترام مهمترین عامل تحریف دین این است که یک عده میخواهند احکام دین را با زندگی فعلی و رفتار امروزی خود تطبیق بدهند و بر اساس دین زندگی نمیکنند ابتدا سگ را وارد زندگی و آپارتمان خود و رختخواب خود میکنند و سپس تلاش میکنند احکام دین را تغییر دهند
سمیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
1
1
باسلام،نظراتتونو کامل خوندم هم اینا ک رای منفی دادن وهم اینایی ک مثبت بودن،هرکدوم دلایل قانع کننده ی خودشون رو داشتن ک ع نظر عقلانی قابل درک بودن.ما تو خونمون دوتا سگ نگهبان داریم و من همیشه بهشون آب و غذا میدم وخیلی هم بمن وابسته شدن و بقول بقیه لوس شدن.بیشتر وختا هم میرم پیششون باهاشون حرف میزنم انقد قشنگ میشینن پیشم و نگام میکنن جوری ک دوست دارم بپرم بغلشون کنم ولی هیچوخت این اجازه رو بخودم نمیدم چون واقعا دیدم ک سگ چطوری مدفوع خودشو میخوره وی سری چیزای دیگ. با قاطعیت کامل میگم ک نجسه،ولی این دلیل نمیشه چون میگم نجس هست ینی ب حقوقشون احترام نمیگذارم و یامورد آزار و اذیت قرارشون میدم ن خیلی هم دوستشون دارم و برام عزیزن ولی دلیل نمیشه ک شان خودم رو با اونا یکی بدونم طوری ک مخل خوابمون و غذا خوردنمون یکی باشه.و دوستان عزیزی ک میگید نجس نیست چرا فکر میکنید نظر ماهایی ک میگیم نجس هست دیگ فکر میکنید چون گفتیم نجس هستن ینی بهشون فحش دادیم و یاباهاشون بدرفتاری میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
3
سلام،با اونایی که قرآن و پیامبر رو قبول ندارن نیستم ولی از کسانی که قبولشون دارن می پرسم:تا به حال حدیث ثقلین به گوشتون خورده؟پیامبر فقط کتاب الله نگفتن،ایشون فرموند:کتاب الله و عترتی،اگه این دو رو از هم جدا کردی به نتیجه نمی رسی،ائمه ما به سگ ها محبت می کردن اما با اونها وقت کشی و وقت گذرونی نمی کردن و باهاشون در جای مشترک زندگی نمی کردن در عوض به امور علمی و عبادت و امور عام المنفعه می پرداختن،سگ نجسه و تا جایی که ممکنه باید دوری کرد ولی به عنوان یک مسلمان معتدل میگم اگر سگ زخمی رو ببینم کمکش میکنم و بعدش خودمو به روشی که گفته شده پاک میکنم و می شورم بهشون غذا می دم اما تو رختخوابم نمیارم.خدا محبت کردن رو دوست داره اما با حفظ حد و مرزی که پیشوایان ما گفتن.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
2
1
اگر دین اسلام را دارید .پس در قرآن صوره مانده آیه ۴
.فرری شکارچی از رسول الله پرسیدن .. من سگ دارم و با خود به شکار میبرم . آیا مشکلی نیست .
و رسول الله گفتند
سگها را آموزش دهید شکار کنند .بیاورن . و بخورید حلال است.
حالا اگر مسلمان نیستید . دیگر خود میدانید.
پاسخ ها
ال یاسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
سلام علی من اتبع الهدی جناب آل داود اگرهرسیدی عترت حساب میشد جعفرکذاب هم ازعترت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
0
تا وقتیکه کرونا نبود هیچ دانشمندی به دنبال کشف واکسن نبود و اصلا نمی دونست چیه؟ چطور می گویید واکسن می زنیم و سگ پاک می شود درحالیکه هنوز هم بیماری هایی داره که نمی دونید تا بخواهید براش واکسن درست کنید.
نظر شما
ادامه