کد خبر: ۱۹۵۴۹

رسانه‌ها در مورد خمیرمرغ سکوت کنند

رییس سازمان دامپزشکی از توقف تدریجی عرضه شیر فله‌ای با تشدید نظارت در کشور خبر داد و گفت: مشکل واردات اسب نیز که در گذشته وجود داشت حل شده اما باید واردات این موجود زنده که با خودرو متفاوت است، بر اساس مسائل بهداشتی و قرنطینه ای انجام شود.

دکتر مهدی خلج امروز در حاشیه بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به توافق صورت گرفته با شهرداری‌ها و وزارت کشور درصدد توقف عرضه شیر فله‌ای در کشور و تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی هستیم.

وی افزود: یکی از استان‌هایی که درحال حاضر همه کشتارگاه‌های سنتی آن به کشتارگاه‌های صنعتی تبدیل شده استان گیلان است که به تدریج این کار را در بقیه استان‌ها نیز انجام می دهیم.

رییس سازمان دامپزشکی در رابطه با مشکل بوجود آمده در واردات اسب اظهار کرد: عده ای معتقدند که واردات اسب باید مانند خودرو آزاد باشد اما این مساله اصلا درست نیست و باید واردات این موجود زنده با اصول قرنطینه‌ای و بهداشتی صورت گیرد.

دکترخلج درباره روند واردات موجود زنده مانند اسب به کشور تصریح کرد: اگر کسی بخواهد این حیوان را به کشور وارد کند باید پیش از آن مرکز قرنطینه استاندارد و تحت نظارت سازمان دامپزشکی را برای اسب مورد نظر خود در نظر بگیرد تا در آن جا مدتی قرنطینه شود و پس از آن باید به سازمان دامپزشکی اعلام کند که می‌خواهد آن را در کجا نگهداری کند.

وی در مورد بیماری مشمشه نیز گفت: از سال 1375 تلاش‌هایی برای مبارزه با این بیماری انجام شد اما روند آن کند بود، تا اینکه روند مبارزه با این بیماری در سال 87 بهتر شد.

رییس سازمان دامپزشکی اظهار کرد: ورود این بیماری به کشور بیشتر از طریق نوار غربی به همراه واردات کالا است و از کشورهای مخاطره‌آمیز در رابطه با ورود مشمشه، مانند عراق و ترکیه است که با کمک نیروی انتظامی و استانداری‌ها در استان‌های غربی در تلاشیم تا راه‌های ورود این بیماری به کشور بسته شود.

دکتر خلج خاطرنشان کرد: پیش از این نیز محصولات پروتئینی از اروپا به کشور وارد نمی‌شد و در حال حاضر نیز به دلیل بروز بیماری آنفلوانزای طیور واردات جوجه یک روزه، تخم مرغ نطفه دار و بوقلمون از اروپا متوقف شده است.

دکتر خلج درباره تأکید رئیس جمهوری برای مصرف بیشتر لبنیات توسط مردم گفت: مصرف فرآورده‌های خام دامی که دارای مجوز سازمان دامپزشکی است، قابل اشاعه بوده و به مردم توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود آن را در سبد غذایی خود بگنجانند.

دکتر مهدی خلج افزود: با توجه به نقش مهم لبنیات در تضمین سلامتی، توصیه می‌شود که اقدامات لازم برای ترویج مصرف آن انجام شود، زیرا مصرف لبنیات در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین‌تر از حد انتظار است.

وی از امضای پروتکل بهداشتی بین ایران و روسیه خبر داد و خاطرنشان کرد: کارشناسان کشور روسیه پس از بازگشت به مسکو از اعلام زودهنگام صادرات فرآورده‌های لبنی ایرانی به روسیه خبر داده‌اند که این امر نشان می‌دهد وضعیت بهداشتی و تولید کشور مطلوب است.

دکتر خلج ادامه داد: در این بازدید، بهداشت مزارع دام شیری و فرآورده‌های محصولات لبنی مثبت ارزیابی شد، به‌گونه‌ای که به‌زودی شاهد صادرات نخستین فرآورده‌های لبنی از کشورمان به روسیه نیز خواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اعتبارات سازمان دامپزشکی در بودجه 94 نیز تصریح کرد: سازمان مدیریت و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین بودجه سال 94 همکاری‌های خوبی داشته‌اند، به‌گونه‌ای که وضعیت بودجه‌ای در حال حاضر در دست بررسی است.

وی یادآور شد: دولت تأکید دارد که با پایین آمدن قیمت نفت، بودجه‌ها اندکی با تفاوت روبه‌رو است که تلاش می‌شود از منابع دیگر افزایش یابد.

دکتر خلج تأکید کرد: نگرانی برای بودجه‌های دامپزشکی نداریم و امید می‌رود که هرچه سریع‌تر پس از عبور بودجه از مجلس، بتوان منابع خوبی را برای این بخش تخصیص گرفت.

وی در پایان درباره مجاز بودن خمیرمرغ نیز اظهار داشت: بهتر است تا تعیین شدن کامل وضعیت خمیرمرغ رسانه‌ها سکوت کنند تا مسئولان بتوانند در این باره تدبیر مناسب‌تری اتخاذ کنند.

 

نظر شما
ادامه