کد خبر: ۱۹۵۰۳
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
«دکتر محمد لطفی زاده» در مطلبی اختصاصی برای سایت حکیم مهر نوشت ...

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و احترام به بینندگان عزیز و ارجمند

به تازگی مسابقه‎ای با عنوان (تشریح حیوانات) به میزبانی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و انتقاداتی در سطح جامعه برانگیخت. پس از آن رادیو ایران گزارشی درباره ی این مسابقه پخش کرد که خوب است به چند نکته در این زمینه متکی به گزارشی که پخش شد اشاره شود :

1 -  هدف از برگزاری این مسابقه چه بوده است؟

آقای نادی (از برگزارکنندگان مسابقه) به رادیو ایران می گوید : (نقل به مضمون) هدف این بود که اولاً رشته دامپزشکی معرفی شود و ثانیاً دانش‎آموزانی که موش‎ها را در مدرسه می‎کشتند و تشریح می‎کردند و نادرست هم این کار را انجام می‏دادند با تشریح صحیح آشنا شوند چرا که ما اینجا موش را بیهوش می‎کردیم و با افزایش دوز داروی بیهوشی حیوان جان می‏داد و سپس تشریح می‏شد.

الف : باید به این دوست محترم عرض کنیم خوب است مثلاً پزشکان هم برای معرفی رشته پزشکی، سالن تشریح را به سطح مدارس بیاورند و دل و روده مردم را درآورند و بعد بگویند می‏خواستیم پزشکی را به مردم معرفی کنیم. دوست عزیز مگر شعار دامپزشکی در سطح جهان این نبوده است که (دامپزشکی و تنوع حرفه‎ای)

آیا برای معرفی رشته دامپزشکی باید تشریح را به مردم آموزش داد؟ آیا نمی‎شود زوایای بسیار متعدد دیگر از این حرفه‎ی ارزشمند را به مردم معرفی کرد؟ از علوم پایه و ساخت واکسن‎ها تا درمانهای مختلف و مهربانی و اصول رفتار با حیوانات و نگهداری از آنها و نقش دامپزشکی در بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی جامعه زوایای مناسبی برای معرفی این حرفه نیستند؟!

ب : آیا مطمئن هستید که دانش‎آموزان در مدارس و بطور کلی آموزش و پرورش کار درستی انجام می‎دهند که حیوان را تشریح می‎کنند؟ به چه دلیلی باید دانش‎آموز در سن نوجوانی چاقو به دست بگیرد و کشتن و درآوردن دل و روده را تمرین کند؟ این با اصول روانشناسی نوین و تربیت اسلامی سازگار است؟ حالا با این مسابقه کار آنان را تحسین نکرده‎اید؟ بهتر بود بجای این کار اتفاقاً جلوی تشریح در مدارس را می‎گرفتید نه اینکه بگویید ما خودمان هم برای شما مسابقه برگزار می‎کنیم که یاد بگیرید بهتر این کار را انجام دهید. موش یا هر حیوان دیگر اسباب بازی انسان نیست که به هر دلیلی آن را مثله کند! تشریح حیوانات آزمایشگاهی به ضرورت و با رعایت جوانب شرعی و اخلاقی و قوانین علمی آنهم در جریان تحقیقات بصورت محدود باید انجام شود و حتی برای آموزش دانشجویان هم نیازی به این کار نیست و می توان از روش های دیگر آموزش (شبیه‎سازی) استفاده کرد چه برسد به دانش‎آموزان مدارس!

2 -  احترام امامزاده را متولی نگه می دارد

معاون محترم آموزشی دانشکده دامپزشکی فردوسی به رادیو ایران می گوید : قبلاً در آموزش و پرورش این کار سابقه داشته و حالا فقط تفاوت این بود که دانشکده دامپزشکی میزبانی را بعهده گرفته است.

برادر ارجمند! اگر شما کار قبلی در آموزش و پرورش را قبول دارید که به دلایل بالا تفکر اشتباهی دارید و عجیب است که چطور دامپزشک هستید؟ اگر هم قبول ندارید که نباید این کار اصلاً انجام می شد و حالا که در دانشکده دامپزشکی انجام شده دوچندان بدتر است. شما چگونه از موازین حرفه دامپزشکی صیانت می کنید که اجازه می دهید اینگونه آموزش ها که ضرورتی ندارد در دانشکده دامپزشکی که باید پاسبان و محافظ جان حیوانات باشد انجام شود؟ در هر دو صورت کار اشتباهی انجام شده است و شایسته ترین کار در این موارد تصمیم جدی برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی است هر چند که عذرخواهی از جامعه بزرگ دامپزشکی کشورمان خواسته نامعقولی نیست.

3 -  بچه ها به یکباره جراح شده‎اند؟!

دکتر جوالچی دبیر انجمن حمایت از حیوانات به رادیو ایران می گوید که گزارشاتی از خرید موش قبل از مسابقه توسط دانش آموزان دریافت کرده ایم.

طبیعی است که دانش آموزان برای برنده شدن در مسابقه و کسب جایزه نقدی چند صدهزار تومانی باید تمرین کنند و یکباره که کسی جراح و متخصص تشریح نمی شود! اگر اینگونه بود نیازی به آموزش اصول کالبدگشایی و اصول جراحی و واحدهای گوناگون درسی در این زمینه به دانشجویان نبود. آیا دانش آموزان برای تمرین هم با اصول بیهوش کردن و چگونه کار کردن با حیوانات آشنا بوده اند و موش های تمرینی را با رعایت جوانب شرعی و اخلاقی و قوانین علمی کشته‎اند و تشریح نموده‎اند؟ هر چند که اگر این هم محقق می شد باز هم شرع و اخلاق به ما اجازه نمی دهد بدون دلیل حیوانی را بکشیم و دل و روده را با سرعت و دقت (از فاکتورهای برنده شدن در مسابقه) بیرون بیاوریم!

4 -  یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران!

معاون محترم آموزشی دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد به رادیو ایران می گوید : کار خبرگزاری ایسنا در دستکاری پوستر مسابقه و ریختن قطرات خون روی پوستر غیراخلاقی بود.

خوب است در این گونه موارد اول یک سوزن به خود بزنیم و بعد به فکر جوالدوز زدن به دیگران باشیم. کار آن خبرگزاری هرچند درست نبوده اما آیا این مسابقه یک آزمون اخلاقی است و می توان با افتخار تصاویر آن را در شبکه‎های تلویزیونی به نمایش گذاشت؟

5 -  عذر بدتر از گناه

یک عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به رادیو ایران می گوید در تماسی که با رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد داشته وی اعلام نموده که هیچ اطلاعی از این برنامه نداشته است!

این که حتماً عذر بدتر از گناه است. مگر می شود رئیس یک دانشکده دامپزشکی از وقایعی که در دانشکده تحت مدیریت وی می گذرد آنهم مسابقه ای که جوایز مالی دارد و در سطح وسیع و در تعامل با آموزش و پرورش (نهاد برون دانشگاهی) برگزار می شود بی خبر باشد؟

سخن پایانی :

یکی از دوستان ظاهراً دارای نقش در برگزاری این مراسم از حقیر در یک ایمیل پرسیده بودند که چرا گفته‎ام این مسابقه غیرشرعی هم بوده است که توضیحاتی عرض کردم. اینجا هم مجدداً عرض می‎کنم مبانی شرعی و اخلاقی و حرفه‎ای (دامپزشکی) چنین مسابقه‏ای را نه تنها نمی‎پسندد بلکه تقبیح می‎کند و امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

از مسئولین برگزارکننده مسابقه و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در هر سطح که هستند هم انتظار می‎رود تصمیمی جدی برای عدم تکرار این اشتباه و نظایر آن بگیرند و البته عذرخواهی از جامعه دامپزشکی کشورمان و پرهیز از توجیه نمودن اشتباه شجاعتی است که نه خواسته‎ای غیرمعقول است و نه نشانه عجز و ناتوانی خواهد بود بلکه اهتمام دوستانمان را در جبران اشتباه نشان می دهد.

ان شاء الله خداوند متعال بیش از دیگران این حقیر و همه ما را به راه راست هدایت فرماید.

_________________________________________________________________________________________________

 

ضمناً دکتر لطفی زاده طی نظری در ذیل خبر برگزاری مسابقات وت کاپ، دلایل غیر شرعی بودن برگزاری این مسابقات را تشریح کرد:

 

بسمه تعالی

با سلام و احترام به همگان. دوست عزیزی که احتمالاً از دست اندرکاران برگزاری این مسابقه بوده اند از اینجانب پرسیدند دلیلی که عرض کردم این کار غیرشرعی است چیست؟ بد نیست بخشی از جوابی که به ایشان تقدیم شده بود در اینجا هم ذکر کنم:

وقتی در سیره بزرگان ما این است که مورچه روی عبای خود را پس از طی مسیری به جای اولیه برمی گرداندند آنوقت چگونه می شود گفت اخلاق اسلامی حکم می کند مسابقه تشریح برگزار کنیم.

البته مراجع تقلید هم نظری بر جایز بودن مطلق این کار ندارند. جهت استحضار پاسخی که از دفاتر حضرت آیت الله خامنه ای و حضرت آیت الله مکارم شیرازی دریافت نمودم این بود که اگر اینکار برای پیشرفت علم لازم باشد (یعنی چاره ای نیست) اشکالی ندارد وگرنه چنین کاری به صرف برگزاری مسابقه جایز نیست.

درباره روایات چند نمونه (که مفصل است) عرض می کنم :

1- پزشکی در محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله از قورباغه و استفاده دارویی از آن سخن گفت. آن حضرت بی درنگ آن پزشک را از کشتن قورباغه نهی فرمود.

2- رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هیچ پرنده ای یا غیرپرنده ای به ناحق کشته نمی شود، مگر اینکه در روز قیامت به دشمنی قاتل خویش برمی خیزد.

3- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که گنجشک یا پرنده ای دیگر را به ناحق بکشد، در روز قیامت مورد بازخواست واقع می شود. پرسیدند حق آن چیست؟ فرمود: (به گونه ی صحیح و شرعی) ذبح شود و مورد استفاده قرار گیرد (خوراکی) نه اینکه سرش را ببرد و آن را دور افکند.

4- رسول خدا صلی الله علیه و آله از کشتن هر موجود صاحب روح نهی فرموده جز حیوان موذی (برای دفع ضرر آن)

5- رسول خدا صلی الله علیه و آله به کشتن پنج گروه از حیوانات اجازه داده است: کلاغ ، لاشخور، مار، عقرب و سگ گزنده (هار) و این جواز برای پیشگیری از آسیب و دفع ضرر است فقط.

6- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: چون پاسی از شب بگذرد کمتر بیرون بروید، زیرا برای خدا چرندگانی است که در آن هنگام آنها را در زمین می پراکند. (لزوم رعایت حال موجودات ریز جثه)

7- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که گنجشکی را بیهوده بکشد روز قیامت آن پرنده با ناله از او به خدای سبحان شکایت می کند و می گوید پروردگارا بنده تو بیهوده و نه برای استفاده (حلال و عقلانی) مرا کشت.

8- امام صادق علیه السلام می فرماید: پلیدترین گناهان سه چیز است: کشتن (بی جهت) حیوان، نپرداختن مهریه همسر و نپرداختن دستمزد کارگر.

9- جدا کردن پوست حیوان یا قطع عضوی از اعضای حیوان بی درنگ پس از ذبح (شرعی) به فتوای برخی فقها مکروه و به فتوای برخی حرام است.

یادمان باشد که حیوانات تسبیح خداوند متعال می کنند و این بیان صریح قرآن کریم است و کشتن بی دلیل و بی هدف آنها (جز در موارد ضروری) صحیح نیست و با روایات فوق (که از کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی به اسنادی که ذکر نموده اند نقل شده) و نظایر آن مشخص است از نظر اخلاق اسلامی کاری اشتباه است و چنین مسابقه ای جایز نیست.

 

دکتر محمد لطفی زاده

 

 خبر مرتبط:

توضیح مسئول بسیج‌دانشجویی دانشکده‌دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد درباره مسابقات «وت کاپ»

انتقاد عضو انجمن حمایت از حقوق حیوانات از برگزارکنندگان «اولین مسابقه تشریح مدارس مشهد»

 

 

انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
1
دست مریزاد جناب دکتر لطفی زاده
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
0
دکتر لطفی زاده تشکر
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
0
آخه بایداز نقش دامپزشکی در مداوای حیوانات ،حفظ بهداشت جامعه ، حفظ محیط زیست ، تامین غذای سالن برای جامعه سخن گفت یا قساوت را به میان کودکان آورد. نه عزیزم این همان تفکر کهنه ای است که در جامعه ما وجود داشته و هست نگاه به دامپزشکی به چشم قصابی. نه عزیزم دامپزشکی قصابی نیست .اگر منظورتان از معرفی دامپزشکی انتقال افکار کهنه و پوسیده یکسری افراد بی سواد در جامعه به کودکان است راه را اشتباه رفته اید. ما را به خیر شما امید نیست شر مرسان.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
1
0
امیدوارم دوستان سیاه نمایی نکنند.
حکم شرعی که مشخصه دیگه چرا تفسیر میکنید. در عمل به حکم شرعی تشخیص مسئله با خود مکلف ستٰ و به تبع تشخیص نوع پاسخ با خود اوست. ظاهرا دوستان مجتهدند و خود حکم میکنند.
ضمنا زیاد به قضاوت های اولیه نمی شه اطمینان کرد.این حکم عقل ست نه شرع(این برای برخی که شرع را قبول ندارند ودر مورد این موضوع شاید قضاوت کرده باشند).
توصیه برای دوستانی که در مورد این موضوع از تهران وبر مبنای اخبار ضدونقیض قضاوت کردند هم اینکه از این نوع مسابقه در تهران هم برگزار شده به تعدد آن هم .اگر این شکایت ها ودلخوری ها محض رضای خداست به آنها بپردازند تا ما هم از راه دور به این اتقان دلواپسی ها دلمان محکم شود .
امير رزيدنت
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
1
بعنوان يك رزيدنت علوم تشريح اين حرفو ميزنم كه علاوه بر مسايل شرعي كه اينكار ايراد داره چه فكر سطحي و خامي بايد مسئولين يك دانشكده داشته باشند كه آشنايي با رشته دامپزشكي رو با كشتن و بازكردن موش اينكارو انجام بدن. چه ربطي....علاوه بر اين مگه علم تشريح يعني اين؟؟ ميتونن از رو اسلايد و تصاوير آناتومي چند تا حيوان رو به بچه ها آموزش بدن. از دانشگاه فردوسي بعيده اينكار
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
1
شما عوامل اجرایی خجالت نمی کشید کامنت می گذارید؟
خوبه کاری که با موش ها کردید رو با یکی از شما بکنند درس عبرت بشه
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
متن مصاحبه دکتر آل داوود با خبرگزاری مهر
http://khordadnews.ir/news/110181
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
1
بسمه تعالی. با سلام و احترام. من به دوست عزیزی که درباره تهران فرموده اند به صراحت عرض میکنم که دوست گرانقدر اتفاقاً در تهران که هیچ هرجای دیگر هم چنین اتفاقی رخ دهد باید روشنگری کرد و در برابر آن موضع گیری نمود. بنده چند سال قبل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات افتخار داشتم جلسه ای خدمت دانشجویان و برخی اساتید محترم باشم که لینک آن در ذیل آمده است:

http://hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=2216

در آن جلسه عرض کردم اتفاقاً جای تأسف است که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران استاد ما در درس جانورشناسی یاد می داد که قورباغه را با سر به سر میز بکوبید تا بتوانید به راحتی تشریح کنید یا در بخش طیور رزیدنت محترمی با افتخار یاد می داد که برای کالبدگشایی یک پرنده بیمار چگونه می توان سر آن را پیچاند تا جان دهد و سپس برای تشریح آماده گردد. اینها فرهنگ سازی می خواهد و حتماً باید درباره ابعاد مختلف شرعی، روانشناختی، علمی و اخلاقی آن سخن گفت. ان شاء الله با به بحث گذاشتن اینگونه موضوعات روز به روز شاهد شرایط بهتری باشیم. ضمناً وقتی در دانشکده های دنیا مثل حتی هندوستان (در همین نزدیکی ما) تشریح را برای دانشجویان دامپزشکی هم ممنوع کرده اند ما که از هندوستان کمتر نیستیم که بیاییم برای آموزش دامپزشکی به مردم تشریح حیوان را نمایش دهیم! (این نکته پایانی خطاب به دوست محترمان نبود و فقط یک درددل بود) با تشکر از توجه شما
دانشجو
|
-
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
من دانشجو هستم و دنبال حکم فقهی این مطلب رفتم و به این مطلب برخوردم:

كشتن حشرات و حيواناتي كه اگر آنها را نكشند باعث اذيت و ضرر مي شوند مانند سوسك و مار و عقرب و عنكبوت و موش اشكالي ندارد ولي اگر اذيت قابل توجهي ندارند مانند مورچه ها بهتر است از كشتن آنها خودداري شود. زيرا در روايت آمده كه اگر كسي حيواني را بدون جهت بكشد فرداي قيامت مورد مؤاخذه قرار مي گيرد.
http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=178493

ضمنا مگر ما می توانیم خودمان احکام را از این حدیث ها بفهمیم که شما حدیث آورده اید؟؟؟!!
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به دوست دانشجو. احکام را نیاز نیست از حدیث درآورد و این کار در حیطه مراجع معظم تقلید است که من دو نمونه حکم را هم ذکر کرده ام لیکن اخلاق اسلامی را می شود از همین دست احادیث گوهربار استنباط نمود. با تشکر از توجه شما
دانشجو
|
-
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
نظرتون در مورد حکمی که بنده آوردم رو نگفتید....؟؟!!
آیدین مغتنم
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
1
0
من به عنوان یک موافق با برگزاری چنین مسابقاتی،خواهان اجرای آن در شهر تبریز هستم،دوستم چندین ترم به اصرار والدینش پزشکی خواند و وقتی وارد کارهای عملی شد،به دلیل حساسیت به گرمای و رنگ خون،ترک تحصیل کرد و امروز رشته اقتصاد می خونه!
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام مجدد به دوست دانشجو. بعید است که چنین حکمی خلاف باشد و ظاهراً درست است. بنده مشابه همین موضوع را قبلاً هم در یک سخنرانی در پاسخ به سؤال یکی از حضار عرض کرده بودم.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
ما بالاخره نفهمیدیم این موشها رو چطور کشته اند؟
در خبر مسئول بسیج دانشجویی گفته شده سرویکال دیسلوکیشن کرده اند اما در این خبر معاون دانشجویی گفته با تزریق دارو...
ظاهرا دوستان خودشون هم دقیقا نمیدونن اونجا چه اتفاقی افتاده.
دانشجو
|
-
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
0
0
پس به نظر شما هم بهتر است از کشتن آنها خودداری شود نه اینکه حرام است. درسته؟؟
دانشجو ی دامپزشکی
|
-
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
1
0
سلام و عرض ادب خدمت دکتر لطفی زاده ی عزیز .با توجه به اینکه به احکام شرعی بسیار حساس هستم بعد از گذاشتن مطلب شما روی سایت نظرم جلب شد چون ما خیلی وقت ها در ازمایشگاه ها بی خود و بی جهت برای اینکه استاد راحت تر باشه موش اضافی میکشن ......به همین جهت پیگیری کردم و با خود پاسخگویی بیت رهبری تماس گرفتم ایشون گفتن موش جز حیوانات موذی هست اگر زجر کش نشود ایرادی ندارد....و زجر کش ان چه موش باشد چه هر حیوان دیگری حرام است.این طور هم که دوستان گفتند موش ها همه علمی یوتنایز شده بودند.لطفا حکمو اصلاح کنید با تشمر از دقت و وقتی که برای دامپزشکی میزارید.دوستدار شما و طرفدار سایت خوبتون
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
1
سلام
موش آزمایشگاهی جزء حیوانات موذی نیست .حیوان موذی شامل حیواناتی می باشد که برای جامعه انسانی زیان های بهداشتی و اقتصادی دارند. مانند موش خانگی و یا انباری یا موش صحرایی و غیره . اما حیوانات آزمایشگاهی اصلاح نژاد شده اند و برای استفاده در تحقیقات زیست پزشکی با رعایت سه اصل 3R باید استفاده شوند .حکم حیوانات موذی مربوط به حیوانات آزمایشگاهی نمی شود.
حتی اگر این موش های با روش مرگ آرام و علمی کشته شده باشند . استفاده از آنها جهت مسابقات تشریح مطابق با اصل 3R اشکال علمی و اخلاقی دارد و در کد های اخلاقی استفاده از حیوانات آزمایشگاهی برای انجام مسابقات تشریح مدارس موردی لحاظ نشده است.در این کار حتی اگر از موش های سوری پیر یا بیماری یا غیر قابل استفاده در تحقیقات پزشکی استفاده شده بود که حتی از ابتدا این فکر را هم نکرده بوه اند ، روش مسابقات توجیه علمی ، شرعی و اخلاقی ندارد.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به بینندگان محترم. در پاسخ به دوست ارجمندی که درباره حکم فقهی کشتن موش آزمایشگاهی نکته ای مطرح فرموده بودند ضمن تآیید فرمایشات جناب دکتر میرزمانی عرض می کنم که درست سوال مطرح کردن در دریافت پاسخ از دفاتر مراجع معظم تقلید بسیار مهم است. بنده هم از دفتر رهبر معظم انقلاب و هم از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظهما الله تعالی استفتاء نمودم و هر دو کشتن بی خود بی جهت موش و هر حیوان دیگر را حتی موذی نهی نمودند. جواز کشتن حیوان موذی وابسته به ضرررساندن آن به انسان است و گرنه اینطور نیست که ما هر موقع دلمان خواست حیوانی را بکشیم. ثانیاً موش آزمایشگاهی حیوان موذی تلقی نمی شود و تازه من بعید نمی دانم که نفقه و حق نگهداری آن بر صاحبان آزمایشگاه و مالکان آن واجب باشد. چون یکی از حقوق مهم حیوان بر صاحبش نفقه (غذا و مسکن) است. با تشکر از توجه شما
دانشجو
|
-
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت دکتر میرزمانی
در لینکی که بنده آورده ام این طور نوشته شده است:
ولي اگر اذيت قابل توجهي ندارند مانند مورچه ها بهتر است از كشتن آنها خودداري شود. اگر توجه فرمایید بهتر است نه اینکه حرام باشد.
ابتدا سر قضیه ی شرعی بودن یا غیر شرعی بودن با هم صحبت کنیم تا به بقیه ی موارد بپردازیم. با تشکر
:)
|
-
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
با تشکر از نظر سرکار خانم آیدین مغتنم از تبریز
پیام شما را به گوش تیم اجرایی خواهم رساند.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
آقای دکتر لطفی زاده
اگر موش آزمایشگاهی در خانه ی شما یا در اتاق کار شما باشد با آن چه می کنید؟؟
یعنی مثلا آن را می توان به عنوان حیوان خانگی یا حیوان بی آزار در منزل رها گذاشت؟؟
اکثر انسان های جامعه وقتی موش می بینند چه عکس العملی از خود نشان می دهند؟؟؟!!!
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به بینندگان محترم. دوست ارجمندی که از اینجانب سوال پرسیده بودند توجه بفرمایند که موش آزمایشگاهی وقتی مزاحم و درخانه آمد می شود موذی و حالا دفع ضرر لازم است. موش آزمایشگاهی مگر مزاحم است که آن را بی دلیل بکشیم؟ ضمناً بنده هر موشی را هم لزوماً نمی گویم بکشیم. در مجموعه ای که اینجانب مدیریت آن را بعهده دارم چند سال است روش جدیدی امتحان کرده ایم و برای در امان ماندن غذا از موش بجای تله و کشتار موش از دستگاههای دورکننده موش استفاده کرده ایم! یا در همین مجموعه که عادت بود سگ ها را می کشتند خوشبختانه با پیگیری زیاد موفق شدیم طرح زنده گیری را با همکاری شهرداری در همین تهران اجرایی کنیم و در برخی شهرها هم انجام می شود . پس همیشه کشتن راه حل نیست. می توان به روشهای دیگر دفع ضرر هم فکر کرد.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
0
باسلام
خواستم عرض کنم که با همه این توصیفات ، در هر صورت این موجودات بیگناه در آزمایشگاه زجر می کشند ( چه کشته شوند و یا اینکه تحت آزمایشهای مختلف قرار بگیرند ) حال سوال اینجاست که فلسفه تولید موشهای بیگناه چیست ؟؟؟؟؟ آیا غیر ازین است که به ما در گسترش علم کمک رسانند و این کار جز با زجر کشیدن آنها میسر نمی شود و فقط میزان درد و رنجشان کم یا زیاد می شود؟؟؟؟؟ ممنون میشوم از دوستان بزرگواری که مدافع حقوق حیوانات بیگناه هستند جواب سوال بنده را بدهند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
0
سلام دكتر معذرت ميخوام ولي هر جأ اين ذر خواستم مطرح شد جوابي نشنيدم اين ك حيوانات اينجنين حامياني دارن ك جلو مركشون رو براي يك سري اهذاف سطح بايين بكيرن خوبه.ولي كي مياد حامي سك و كربه هاي ولكرد تو كوجه و خيابون ميشه ك تو اين سرماي زمستون دارن جون ميدن؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
0
یک سوال:چرا مسابقه عجیب تشریح؟
مگر غیر از تشریح موش سوری کار دیگری هم صورت گرفته است؟
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام. دوستی که درباره گربه و سگهای خیابانی فرمودند حرف درستی مطرح کرده اند. البته هرچیز بجای خویش نیکوست. یعنی هم باید به حقوق حیوانات ریزجثه پرداخت و هم به دیگران. بنده در کامنت دیگری توضیح دادم که چطور می شود به فکر دیگر حیوانات هم بود. از جلوگیری از سیرک های غیراخلاقی تا زنده گیری سگ های بدون صاحب و غیره طیفی از این اقدامات هستند.
دانشجو
|
-
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
1
0
من به عنوان یک دانشجوی زیست شناسی که اولین بار در دانشگاه با همچین پدیده ای رو برو شدم و بسیار جا خوردم لازم میدونم که دانش آموزان در دوره دبیرستان و قبل از انتخاب رشته دانشگاهی با تشریح حیوانات آشنا شوند تا اگر به رشته های دانشگاهی که چنین واحد های درسی را دارند علاقه ندارند وارد آن نشوند و عمر خود را تلف نکنند.
در ضمن برای پیشرفت علم لازم هست که به شیوه کاملا اخلاقی چنین اتفاقاتی در امر پژوهش بیفتد درست مثل ذبح حیوانات حلال گوشت که برای رفع گرسنگی از طرف خود خدا سفارش شده است.
بابک کریمی-مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
باسلام
پرورش دهنده تخصصی موش سوری هستم
درصورت نیاز به تولیدات ما
با این شماره تماس بگیرید
0930.1722003 بابک کریمی-مشهد
نظر شما
ادامه