کد خبر: ۱۹۲۹۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
دکتر محمدرضا صفری از وجود بیش از 30 مرکز دانشگاهی دامپزشکی و فارغ التحصیلی سالانه بیش از 1500 نفر در رشته دکتری دامپزشکی در کشور خبر داد ...
images

 

حکیم مهر - رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: فارغ التحصیلان دامپزشکی ایران باید هدفمند و متناسب با بازار کار آموزش ببینند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدرضا صفری در حاشیه دیدار با اعضای شورای نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:هم اکنون شیوه آموزش و جذب دانشجو در این رشته در کشور نیاز به تغییرات جدی دارد تا فارغ التحصیلان دامپزشکی بتوانند با عزت و کرامت فعالیت داشته باشند.

وی آموزش دامپزشکی را به دو بخش دانشگاهی و بخش بازآموزی و آموزش برای ورود به بازار کار تقسیم بندی کرد و گفت: محتوای آموزش دانشگاهی فعلی دامپزشکی پاسخگوی بخش مهمی از نیازهای بازار کار نیست و بر همین اساس لازم است فارغ التحصیلان این رشته پس از طی دوره های آموزشی خاص متناسب با نیاز اصلی جامعه وارد بازار کار شوند.

صفری گفت: بر همین اساس بایستی صدور پروانه فعالیت در رشته دامپزشکی توسط سازمان نظام دامپزشکی آن هم در چارچوب های مشخص از قبیل برگزاری آزمون های ورود به بازار کار و طی دوره های بازآموزی صورت گیرد، همانند کاری که در برخی رشته ها همانند حقوق و حتی رشته های مهندسی ساختمان انجام می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه بیش از یک هزار و 500 نفر در رشته دکتری دامپزشکی در کشور فارغ التحصیل می شوند، خاطرنشان کرد: آمارها حکایت از وجود بیش از 30 مرکز دانشگاهی و آموزش عالی دامپزشکی در ایران دارد. این در حالی است که در کشورهایی همانند فرانسه هم اکنون 5 دانشکده یا در کشور استرالیا 2 دانشکده، نیوزلند یک دانشکده و در کشور انگلستان 5 دانشکده با وجود آن حجم زیاد تولیدات دامی و طیور و آبزی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه سونامی دکترای دامپزشکی در کشور ایران به راه افتاده است گفت: قطعا وجود این همه فارغ التحصیل بدون برنامه در کشور خود به خود به شأن و منزلت این رشته ضربه می زند.

صفری توسعه بی رویه دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی و توجیه آنان که پذیرش در این دانشگاه به منظور ارتقای دانش جامعه صورت می گیرد را غیر قابل قبول خواند و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع با پیگیری های سازمان نظام دامپزشکی در این راستا و با حضور فعال در شوراهای تصمیم گیری در سطوح مختلف و نظر مساعد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون هرگونه ایجاد دانشکده دامپزشکی جدید در کشور ممنوع است که این اقدام گام جدیدی در این حوزه بوده که میتواند به تنظیم ورود دانشجو به دانشگاه کمک موثری نماید.

صفری با تأکید بر اینکه در آموزش دامپزشکی علم و عمل باید به هم گره بخورند گفت: چنین علمی میتواند به درد توسعه کشور بخورد و به همین خاطر در برنامه های اولویت دار سازمان نظام دامپزشکی، آموزش به طور جدی مدنظر قرار گرفته و ما به جز برخی دوره های آموزشی مجازی بیشتر به دنبال آموزش های عملی و کاربردی هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز با وجود حجم زیاد فارغ التحصیلان دامپزشکی، بخش های مهمی در حوزه اشتغال دامپزشکی مغفول مانده است افزود: نیاز واحدهای صنعتی دام وطیور به مشاغلی همچون مدیر بهداشتی از آن جمله بوده که سازمان نظام دامپزشکی به دنبال بسترسازی برای چنین فعالیت هایی است.

صفری خاطرنشان کرد: در شرایطی که برای فعالیت یک کارگر در سایر بخش ها آموزش فنی و حرفه ای کشور پروانه صلاحیت فنی صادر می کند، کارگران شاغل در مرغداری ها و دامداری ها بدون تخصص اولیه وارد بازار کار این حوزه می شوند که در تلاش هستیم با تعامل با سازمان آموزش فنی و حرفه ای بستر آموزشی و کاری جدیدی برای فارغ الحصیلان دامپزشکی نیز از این طریق فراهم کنیم تا با آموزش کارگران این حوزه از حضور کارگران فاقد تخصص جلوگیری کنیم.

وی همچنین به حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: به دنبال تعاملات سازنده ای که با سازمان حفاظت محیط زیست داشته ایم که این سازمان خواهان معرفی دامپزشکان فعال و علاقمند به این حوزه شده است.

صفری با اشاره به حضور سازمان نظام دامپزشکی در شورای برنامه ریزی و گسترش رشته دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان در جلسات این شورا حضور فعال داشته و همواره دغدغه های این رشته را به مسئولان این وزارتخانه رسانده و با محوریت قرار دادن پیام مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری مبتنی بر آموزش هدفمند فارغ التحصیلان و متناسب با بازار کار سعی داشته در این راستا گام بردارد.

وی به موضوع اعزام فارغ التحصیلان دامپزشکی به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که سطح علمی رشته دامپزشکی در ایران از کشورهای همسایه از جایگاه بالاتری برخوردار است، با تشکیل کمیته ویژه ای برای اعزام فارغ التحصیلان دامپزشکی به خارج از کشور در حال برنامه ریزی هستیم.

صفری در ادامه به برخی دیگر از اقدامات سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارایه خدمات به اعضاء گفت: در این حوزه ما به دنبال اجرای برنامه های حمایتی از اعضاء هستیم و به فکر بهره مندی از امکانات مالی از سایر نهادها که وابستگی ایجاد می کند نیستیم، چرا که ما باید به پشتوانه اعضاء فعالیت کنیم تا به استقلال سازمان لطمه ای وارد نشود.

وی در عین حال ایجاد سایت اینترنتی جدید با پنل های ارتباطی برای هر یک از 31 هزار عضو سازمان نظام دامپزشکی، برقراری ارتباطات با صدا وسیما و سایر رسانه ها، فراهم کردن بهره مندی از تسهیلات برخی بانک ها از جمله برخی اقدامات برای سازمان نظام دامپزشکی عنوان کرد و گفت: البته از ارایه تسهیلات به اعضا در قالب های مختلف غافل نیستیم، برای نمونه امسال برای نخستین بار توانستیم مالیات پرداختی فعالان دامپزشکی هر چند در روزهای آخر به صورت توافقی و درصدی عملیاتی کنیم که خوشبختانه با استقبال اعضا در سراسرکشور همراه بود. همچنین در بحث تأمین اجتماعی نیز اقداماتی آغاز شده که امیدواریم به توافقات خوبی با سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دست پیدا کنیم.

 

خبر مرتبط:

خاطره ای تلخ اما واقعی

 

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دلسوز
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
با سلام اتفاقا رشته دامپزشکی از رشته هائی است که بازار کار فراوانی می تواند داشته باشد و باید ساز و کار آموزش و ساماندهی نیروها طوری انجام شود که باعث پرت نیروهای انسانی این مجموعه نشود بطور مثال یکی از مشاغلی که بنا به توصیه صاحب نظران دامپزشکی فوائد مادی و معنوی و روحی و روانی بسیار زیادی هم دارد شغل شریف ................. و یا پیاده روی با سگ است که مقالات متعددی هم در مورد منافع آن در این سایت منتشر شده و یا شغل دیگر بسیار مهم ولی فراموش شده ای که واقعا مظلوم و مغفول واقع شده .............. است و مشاغلی از این قبیل که نیازمند برنامه ریزی است و می طلبد کارگروه ویژه ای تشکیل شود و اقدام به کار یابی نماید و مثلا اگر به قول صاحب نظران دامپزشکی 500 مرکز ................. و 500 مرکز ................ در تهران و 200 مرکز .................. و 200 مرکز .................. در مراکز استانها داشته باشیم باز به اعتقاد صاحبنظران بیش از 4 میلیون نفر دیگر هم می توانند مشغول به کار شوند و با ادامه این روند ظرفیت های خالی را خواهیم داشت که به منظور پرکردن این ظرفیتها می توانیم از هند و پاکستان دعوت به همکاری نمائیم و سالانه تعداد قابل توجهی دامپزشک از این دو کشور وارد کنیم تا جاهای خالی را پر کنند و قس علی هذا ...
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
خسته نباشند!!!!
وقتی به گفته رییس اتحادیه دامدارن جمعیت دامی کشور در10سال گذشته30درصد کم شده ودرهمین مدت تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی چندبرابرشده
چه کارباید کرد.
داریم به هر راس دام یک دامپزشک میرسیم!!!
دامپزشک دولتی
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
اگر دامپزشکان بطور معمول ساعت کاری مشخصی داشته باشند(مثلا 8 صبح تا 2 بعدازظهر)و تعرفه ای که می گیرند همون تعرفه کامل دولتی باشد جای کار برای همه همکاران وجود دارد. اما متاسفانه اکثر دامپزشکان برای یک کیس معمول و غیر اورژانس نصف شب راهی روستا می شوند فقط بخاطر اینکه دامدار به دامپزشک دیگر مراجعه نکند و از آن بدتر همان تعرفه دولتی هم نمی گیرند بلکه با یک سوم قیمت کار می کنند. و باز از این بدتر همکار خود را نزد دامدار تخریب می کنند.
دکتر جوان
|
-
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
شما که از خداتونه پول بگیرید و در قبالش هیچ خدمتی ارائه نکنید.
چون تازه عضو نظام شدم واقعا برام سواله و هرچی پیگیری می کنم هیچ خدمت قابل توجهی از این سازمان مشاهده نمی کنم جز اینکه شماره بگیرن و برای مسئولیت فنی تماس بگیرن اونم با حداقل حقوق و مزایا برابر با یک کارگر ساده ، برام سواله که این آقایون چطور بر صندلی هاشون تکیه زدن درحالی که برای ما دامپزشکا هیچ قدمی برنمیدارن؟؟؟ وقتی دامپزشک باید تحت امر کارفرما باشه چون حقوق و موقعیت کاریش در خطره،فلسفه وجودی این نظام سبز سلامت اصلا چی هست؟؟؟؟ مسئولین امر میان تعرفه تصویب می کنن اونوقت خودشون در هنگام تنظیم قرارداد نه تنها تعرفه بلکه حیثیت ما دامپزشکان و جایگاه خودشون رو زیر سوال میبرن!!!!!!!! خوب معلومه وقتی اون دامدار و مرغدار و ... چنین رفتارهایی رو میبینه حقوق ما رو با کلی منت و با کلی تاخیر معادل یک کارگر درنظر میگیره... بنظر من با وضعیت فعلی نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی فقط دارن نیروی کار و فضای اداری رو اشغال میکنن وگرنه ما از کمترین حقوق و مزایا برخوردار نبودیم و جایگاه اجتماعی ما دامپزشکا این نبود. واقعا تا کی باید شاهد این عقب موندگی ها باشیم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
دکتر صفری لطفا کمی لبخند داشته باشید. با تشکر فراوان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
حالا برفرض که تعداد دانشکده ثابت بود اما میشه با 30 تا دانشکده 3000 تا هم دانشجو گرفت!!بازم وضع همینه!!در ضمن مدرک مارو کدوم کشور درس حسابی قبول داره مگه بریم واسه طالبان و داعش کار کنیم!!!!!!واقعا مسخرست تا الان کجا بودین که گذاشتین کار به اینجا برسه!چرا علاج واقعه رو قبل وقوع نکردین!!واقعا خدا از باعث بانی این وضع نگذره که ما دامپزشکا رو به ذلت رسوند!
همکار
|
-
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
از ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور درخواست میشود دستور فرمایند به سوال زیر پاسخ داده شود :
چندین سال از یک کارشناس فائو در ایران دعوت میشد تا در مورد بیماری تب برفکی ایده بدهد به این بهانه هر دو سه ماه در مراکز استانها جلسه ای برگزار و چه ماموریتهایی که پرداخت شد نتیجه اینهمه خرج چی شد و تاسف اور اینکه همین کارشناسانیکه در این ماموریتهای عبث گردهم می امدند حالا به بهانه کلاس اپیدمیولوژی جمع میشوند و حق ماموریت و هزینه بلیط هواپیما میگیرند ................................. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
امیدوارم جناب آقای دکتر صفری، سونامی دانش آموختگان دکترای دامپزشکی که به فرمایش ایشان رخ خواهد داد را از طریق استاد ارجمند انگل شناسی دامپزشکی، جناب آقای دکتر حسینی که مدیرکل محترم دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز می باشند، پیگیری نمایند. ان شاء الله.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
با سلام
کاش ......... کفایت وزیر بهداشت رو که ظرفیت پذیرش رشته ی پزشکی رو به نصف کاهش داد مسئولین .......... دامپزشکی هم داشتند !
آمین
دامپزشک بیکار
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
آقايان و خانم هاي دامپزشك از (( سين . دال)) .......... نبايد انتظاري داشته باشيد. فقط بايد منتظر ماند شايد تقدير روزي را رقم بزند كه آموزش دامپزشكي زير نظر وزارت با درايت بهداشت برود و ديگر ما از .............. خلاص شويم!
همکار دولتی
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
من هم با اظهارات همکاری که به اوردن کارشناس خارجی برای تب برفکی اعتراض دارند موافقم اکنون همه در سازمان برای اوردن کارشناسان خارجی مسابقه میگذارند بازده این هزینه های سرسام اور چیست
میلاد
|
-
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
0
0
چرا میگید دانشجو و فارغ التحصیل زیاده ولی هیچ کاری نمی کنید!!
خب ظرفیتا رو کم کنید
ظریفت های وزارت بهداشت زیاد شده ولی برای دامپزشکی زیاد شده!!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
0
امیدوارم فرمایشات جناب آقای دکتر صفری مثل گفته های دیگران باد هوا نباشد و بالاخره با پیگیریهای جدی و واقعی این معضل قطع ارتباط مالی بین مسئولین فنی و کارفرما هم حل شود تا نظارت و کنترل واقعی از سوی مسئولین فنی انجام گرفته و محصولات واقعا به شکل صحیح و بهداشتی عرضه شود و مشکلات و مصائب بی شمار مسئولین فنی از جمله میزان دریافتی آنان که گاه کمتر از یک کارگر ساده است و آن هم چندین ماه به تاخیر می افتد و تحقیر این قشر مظلوم واقع شده از سوی کارفرمایان حل شود
جناب دکتر صفری و مسئولین و نمایندگان محترم مجلس لطفا این موضوع مهم را به جد پیگیری نموده و در اسرع وقت به نتیجه برسانید
ومن الله توفیق
دامپزشک مسئول فنی از تبریز
نظر شما
ادامه