کد خبر: ۱۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
drmirz1logo_0_37708

فواید روانی پیاده روی با سگ:

پیاده روی سگ انگیزه ورزش، کنترل استرس و تقویت روح و روان جامعه را بهبود می بخشد. گرفتن زنجیر قلاده سگ! پیاده روی یک سگ نه تنها ورزش خوبی است، بلکه این روش درمانی بزرگی بر پایه تعداد زیادی از مطالعات اخیر می باشد. در زیر شش مزایای روانی انجام پیاده روی با سگ آورده شده است:

تقویت انگیزه ورزش: شما می دانید چگونه برخی از مردم بهتر ملاقات با پزشک خود و یا پخت غذاهای سالم برای یک دوست نسبت خودشان انجام می دهند؟ در همین راستا، برخی پیدا می شوند که رفتن به پیاده روی منظم را به خاطر یک دوست چهارپا آسانتر انجام می دهند. اگر شما فردی هستید که گرایش به شدت با وجدان و بر دیگران تمرکز دارید، ممکن است نیاز سگتان برای ورزش به شما کمک کند به خارج از خانه پس از یک روز کاری، در آب و هوای پاک تشویق نماید.

مدیریت استرس: اگر شما عاشق سگ خود هستید، گذراندن وقتتان با حیوان خانگی خود می تواند یک پادزهر قدرتمند برای مدیریت استرس باشد. تحقیقات نشان داده است که که بودن یک سگ می تواند سطح هورمون کورتیزول استرس را کاهش و سایر پاسخ های استرس زای فیزیولوژیکی را تعدیل نماید. بنابراین اثر بسیار قوی دارد که سگ گاهی اوقات برای کمک به جانبازان و معلولان و سالمندان و نابینایان برای مدیریت استرس پس از ضربه (PTSD) استفاده می شوند. بدانید که چه چیز دیگری به عنوان مسکن استرس اثبات شده است؟ فعالیت بدنی. هنگامی که شما ترکیب این دو چیز در پیاده روی با سگ، شما استرس خود را با دو منبع قدرت درمان کرده اید.

امنیت مغز شما: صاحبان سگ که سگ خود را به پیاده روی می برند، به طور متوسط نسبت به افرادی انجام نمی دهند در کل فعالیت بدنی بیشتر دارند. به علاوه، آنها پاداش های دیگر مانند کاهش استرس کسب می نمایند، که ممکن است سلامت آنها را بهبود بخشد. بنابراین جای تعجب نیست که محققان ارتباط بین داشتن یک رفیق سگ و در اختیار داشتن یک سیستم گردش خون سالم را پیدا کردند. "در سال 2013 انجمن قلب آمریکا بیانیه ای علمی صادر کرد که مالکیت حیوان خانگی به خصوص مالکیت سگ، احتمالا با کاهش خطر [بیماری های قلبی عروقی] همراه است". این شامل کاهش خطر سکته مغزی، به عنوان عامل اصلی آسیب ناتوان مغز می شود.

پیوستن به طبیعت: هنگامی که شما با یک سگ به پیاده روی می روید، شما ملزم خارج شدن از منزل خود هستید، و شما ممکن است در آغاز زمان بیشتری را در پارک ها و در مسیرهای پیاده روی صرف نمایید. مطالعات نشان داده که رفتن به طبیعت می تواند به بازگرداندن توجه شما با آغاز پیاده روی کمک نماید. همچنین می تواند حس رفاه را در شما افزایش دهد، به ویژه اگر شما هماهنگ به زیبایی های طبیعی اطراف خودتان توجه نمایید.

کاهش احساس تنهایی: اگر سگ شما دوست دارد به پیاده روی برود، شما می توانید در همیشه یک دوست مشتاق برای پیاه روی در کنار خود داشته باشید. نه تنها همراهی آن باعث لذت بخش تر شدن پیاده روی می شود، بلکه ممکن است احساس تنهایی را کاهش دهد، وقتی که روابط انسانی شما هنگام راه رفتن چندان خوب نیست. در یک مطالعه ماهرانه، از دانشجویان خواسته شد در زمانی که آنها احساس تنهایی می نمایند، درباره احساس تنهایی خود بنویسند. فعالیتی که برای کاهش احساس تنهایی طراحی شده است. سپس از آنها خواسته شد تا درباره یک حیوان خانگی مورد علاقه خود بنویسند، درباره بهترین دوست خود بنویسند و یا نقشه محوطه دانشگاه را بکشند. نتایج نشان داد که فکر کردن درباره یک حیوان خانگی موثرتر از فکر کردن درباره یک دوست برای رفع احساسات تنهایی و کسالت آنها بوده است.

ساختن روح جامعه: پیاده روی با سگ بهانه ای بزرگ برای کشف جامعه خود و برقراری ارتباط و گفتگو با همسایه خود می باشد. در یک مطالعه بر روی بیش از 800 نفر بالای 50 سال، افرادی که با سگ حداقل چهار بار در هفته پیاده روی می رفتند، یک حس قوی از جامعه خود، در مقایسه با افرادی که سگ نداشتند گزارش کردند. آنها همچنین حداقل 150 دقیقه در هفته را به پیاده روی در محله خود می پرداختند.

 

چرا سگ از ورزش با شما سود می برد؟

سلامت جسمی: از آنجا که بسیاری از نژادهای سگ ظرفیت نگرانی های بهداشتی متعدد دارند، ورزش منظم می تواند بی اندازه به رفاه آنها کمک نماید. علاوه بر این، آنها از طریق تحریک فیزیکی کافی، انرژی اضافی خود را صرف خواهند کرد که به خوشحالی و از رفع مشکلات آنها کمک خواهد کرد. سگ با تناسب اندام و سالم در نگاه زیبا است. عضلات آنها قوی و بدن آنها براق است. برای تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی، ریه ها و عضلات نیاز دارند بطور منظم ورزش و تمرین نمایند. به سادگی بسیاری از سگ ها از مشکلات سلامتی رنج می برند، زیرا سگ هایی که اضافه وزن دارند در بین آنها مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و درد مفاصل شایع ترین است. حتی 30 دقیقه ورزش تند (یک پیاده روی یکنواخت و مداوم) می تواند یک شیوه طولانی برای اینکه وزن آنها را تحت کنترل حفظ نمائید.

سلامت روان: سگ ها نباید در تمام طول روز بنشینند و کاری انجام ندهند. آنها حیوانات هوشمند با حس های تیزبین هستند که به طور طبیعی می توان از آنها برای مسابقه و در برخی موارد شکار استفاده کرد. سگ شما جزء اموالتان است به صورت روزانه شما فرصت دارید از حواس و تعامل ذهنی سگتان استفاده نمایید.

فرصت های اجتماعی شدن: اجتماعی شدن یکی از کلیدهای کمک به سگ برای تبدیل شدن به یک حیوانات خانگی خوب است. از طریق ورزش منظم با آنها، شما می توانید سگ خود را به افراد جدید معرفی نمایید و تجربیاتی که برای رشد آن بسیار مهم است دریافت نمایند. گذشته از این، سگ شما فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید و نزدیکی با شما خواهد بود. در حالی که بسیاری از مردم برای اجتماعی شدن توله سگ خود تلاش می نمایند، آنها نمی دانند که برای اجتماعی شدن باید در طول زندگی تلاش نمایند. سگ هایی که پیوسته با این ویژگی خود به طور منظم از این فرصت برای دیدار با افراد دیگر و سگ ها و همچنین برای کسب تجربه از جهان پیرامون خود از خانه خارج می شوند، چنین سگ هایی در تمام عمر خود اجتماعی باقی خواهد ماند و اغلب بیشتر و بیشتر از زمان خود لذت می برند.

فرو نشاندن انرژی بیش از حد: سگ های جوان سالم بسیار پر انرژی هستند. آنها برای جلوگیری از رفتارهای بیش تحریکی و غیر قابل کنترل در خانه نیاز به فرونشاندن انرژی خود دارند. یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری که برخورد می کنم سگ هایی که در یک جا نشسته و بیش از حد برروی صاحب خود می پرند یا با کمترین برانگیختگی یا بدون هیچ دلیلی پارس می نمایند و یا زوزه می کشند. وجه مشترک بسیاری از این موارد این است که سگ به ندرت و یا هرگز برای پیاده روی بیرون از خانه برده نمی شود. آنها هیچ فرصتی برای فرونشاندن انرژی خود ندارند و بنابراین به طور مستقیم به سمت صاحبان خود برای تخلیه انرژی خود تمایل پیدا می نمایند.

کاهش مشکلات رفتاری: رفتارهای منفی سگ مانند پارس بیش از حد و حفر گودال اغلب به واسطه خستگی ایجاد می شود. با در نظر گرفتن پیاده روی در خارج از خانه، شما برای آن فرصت به انجام کاری مثبت به جای رفتارهای منفی فراهم می آورید. حفر کردن، جویدن تخریبی و پارس کردن همه می توانند در اثر خستگی اتفاق افتد. سگ هیچ کار دیگری انجام نمی دهد و به این ترتیب تحرک آن تنها به فعالیت های موجود در خانه محدود می شود. سگ خود را برای پیاده روی بیرون ببرید تا او کارهای مثبتی به جای رفتارهای تخریبی انجام دهد. هنگامی که سگ می داند او می تواند در یک پیاده روی روزانه شرکت نماید معمولا تلاش برای انجام سایر رفتارهای نامطلوب در زمانی که در خانه هست را متوقف خواهد کرد.

فرصت های آموزشی و تعاملی: با پیاده روی روزانه سگتان همراه با شما فرصت های زیادی برای آموزش چیزهای جدید پیدا خواهید کرد. او می تواند یاد بگیرند که قبل از عبور از جاده باید بنشیند، بی سر و صدا دراز بکشد در حالی که شما بر روی یک نیمکت در حال استراحت و یا خواندن مجله یا روزنامه هستید و در تمام اوقات دنبال شما بیاید یا پشت سر شما حرکت نماید.

افزایش طول عمر: از آنجایی سگتان با تمرینات منظم شما ورزیده تر و سالم تر می شود، هر دوی شما شادتر شده، مدت زمان بیشتری زندگی خواهید کرد. سگ هایی که ورزش منظم انجام می دهند دارای تناسب اندام و سالم تر از سگ هایی هستند که ورزش نمی کنند، آنها معمولا طولانی تر عمر می نمایند. همانطور که مفاصل با افزایش سن ضعیف می شوند، بسیار مهم است برای حفظ قدرت عضلات در حد ممکن به نحوی که آنها بتوانند مفاصل را حمایت نمایند تا سگ قادر به ادامه زندگی برای دوره طولانی تری تا حد ممکن باشد. ورزش روزانه با شدت متوسط در این زمینه فوق العاده می تواند کمک نماید.

ملازمت بیشتر با حیوانات همراه خود: سگ ها حیوانات همراه هستند. همراه و همدم کسی که زمان خود را برای شما صرف می نماید و کارهای خود را با شما به اشتراک می گذارد. برای دریافت بهترین نتیجه سگتان را به همراه خود خارج از خانه ببرید آنها به عنوان بخشی از اعضای خانواده، از جمله در فعالیت های خانوادگی و گردش می باشد. سگی که برای پیاده روی روزانه استفاده می شود به راحتی راهپیمایی، پیک نیک و بازدید از ساحل به همراه خانواده را افزایش خواهد داد.

لذت بردن: بسیاری از مردم به درستی احساسات انسانی خود را به سگ ها اعمال می نمایند، رفتن به پیاده روی باعث خوشحال شدن سگ خواهد شد. به محض آماده شدن برای پیاده روی در کل سگ های آرام شور و هیجان از خود نشان می دهد و بر رفتارهای صاحب خود از جمله پوشیدن لباس و کفش و غیره نظاره می نمایند. آنها برای گرفتن یک توپ و از درب خانه خارج شدن و یا وارد ماشین شدن نمی توانند صبر نمایند. مطمئنا نمی توان نگاه لذت ناب در چهره آنها را تصور کرد زمانی که آنها را در یک فضای باز وارد می شوند و هنگامی که آنها به خانه باز می گردند، پس از بازگشت نگاه قناعت کامل در آنها وجود دارد و آنها برروی جای خواب خود برای استراحت می افتند.

 

 

افراد حرفه ای برای پیاده روی سگ (Professional dog walkers):

پیاده روی حرفه ای با سگ، هم انفرادی و هم گروهی، توسط افراد حرفه ای با پرداخت هزینه آن توسط صاحبان سگ برای پیاده روی سگ خود انجام می شود. برخی از افراد حرفه ای تعداد زیادی سگ را به پیاده روی در هر بار می برند. همچنین محبوبیت دواندن سگ (dog running) در حال رشد است. افراد دونده سگ بطور حرفه ای سگ شما را 2 و 15 کیلومتر با پرداخت هزینه می دوانند. البته معمولا بیش از 2 سگ در هر زمان انجام نمی دهند.

برچسب ها: سگ , پیاده روی،
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
همیشه کیسه های پلاستیکی و یا ملاقه (قابل شستشو) برای جمع آوری مدفوع سگ خود همراه خود داشته باشید.

تمام این مطالب در درجه اول وابسته به این بخش است که در ایران عملا رعایت نخواهد شد و شهر تبدیل به توالت عمومی سگ ها می شود!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
0
0
مطلب جالبی بود. ممنون
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
0
0
آقای دکتر خیلی عالی بود. لطفا در سایت های پربیننده هم این مطالب ارزشمند را در معرض دیدگان مرد قرار دهید.
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
0
0
دکتر اگه با سگ بریم پیاده روی نگیرنمون!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
1
سلام

بستگی داره کجا بره پیاده روی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
0
آقای دکتر میرزمانی از تلاش شما بابت نگارش این مقاله تشکر میکنم. خدا قوت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
مطالب عالی بود ممنونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
بسیار جالب و دقیق بود
دکتر طوسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
0
جناب دکتر واقعا مطلب عالی و در خور تحسینی بود بنده در هفته دوبار با سگ نژاد مالینویزم به کوه میرم وواقعا ارامش واقعی رو تجربه میکنم از تمام همکاران عزیز درخواست میکنم این تجربه زیبا و سالم رو داشته باشن
نظر شما
ادامه