کد خبر: ۱۹۲۴۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
دکتر ملوک‌پور در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح مجلس درخصوص ممنوعیت نگهداری از حیوانات در مرکز پژوهش‌های استراتژیک مجلس برگزار شد، شرکت نموده و توضیحاتی را ارائه داد ...

«وت پارس» نوشت:

دکتر هومن ملوک پور در جلسه ای که به منظور بررسی طرح اخیر مجلس در خصوص طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات در مرکز پژوهشهای استراتژیک مجلس با حضور موافقان و مخالفان طرح برگزار شد شرکت کرد و به عنوان مخالف توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش وت پارس دکتر هومن ملوک پور در جلسه دیروز به نکات مختلفی از بخش های مختلف این طرح و اشکالات آن اشاره کردند که چکیده این سخنان در قالب یک یادداشت در سایت وت پارس منتشر می شود. سایت وت پارس پیش از این نیز در پست هایی مخصوص به این موضوع پرداخته بود. از آقای دکتر ملوک پور هم بابت همکاری و اجازه استفاده از این یادداشت بسیار تشکر می کنیم.

 

به نام هستی بخش

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام

در مورد طرح تهیه شده توسط 32 نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد نگهداری و حضور حیوانات خانگی در معابر عمومی بخصوص سگ و مجازات شلاق و نقدی برای صاحبانشان، موارد زیر به نظر میرسد که باید خدمتتان ارایه شود.

1 - در این طرح نگهداری از سگ "معضلی فرهنگی اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی" عنوان شده است. جهت اطلاع باید عرض کنم طبق کتب تاریخی اولین بار سگ حدود 17 هزار سال پیش توسط آریاییان که اجداد ما ایرانیان بودند اهلی شد و چندین قرن بعد در جنگهای ایران و روم به اروپای کنونی راه پیدا کرد و پدر تمام نژادهای سگ را سگ سالوکی ایرانی می دانند. فیثاغورث از آشنایی زرتشت به امر درمان حیوانات نوشته و در دربار پادشاهان ایرانی افرادی استخدام می شده اند برای تربیت سگها.

2 – طراحان این طرح به غیر بهداشتی و مضر بودن نگهداری از حیوانات در داخل خانه اشاره شده. بنده به عنوان متخصص این امر تصریح می کنم که چنانچه حیوانات خانگی بر علیه بیماری های مشترک واکسینه شوند و درمانهای دوره ای آنها توسط دامپزشکان انجام پذیرد، احتمال انتقال بیماری از آنها به انسان به سمت صفر میل می کند و حتی خطر آن می تواند از خطر یک انسان با یک بیماری ساده مانند سرما خوردگی برای صاحبش کمتر باشد و چنانچه این طرح تصویب شود، نه صاحبان حیوانات می توانند حیوانات خود را برای امور بهداشتی به دامپزشک ارجاع دهند و هم این که به قول طراحان اگر حیوان دستگیر شده در بیابان رها شود، از آنجا که قادر به تهیه غذا برای خود نیست تلف شده و خود این امر موجب آلودگیهای میکروبی فراوان می شود. در ضمن شما بهتر از من می دانید که معرفی گونه جدیدی به محیط نامناسب زیستی چه تبعات جبران ناپذیری برای محیط زیست دارد.

3 - در طرح مذکور مطرح شده که در خانه های شخصی چنانچه کسی اعتراضی نداشته باشد، می توانند از سگ نگهداری کرد. حال سوال اینجاست که صاحب این حیوان چنانچه خواسته باشد در زمان بیماری، حیوانش را به مراکز درمانی ارجاع دهد تکلیفش چیست؟ زیرا در طرح مذکور تردد با حیوان خانگی موجب جریمه و 74 ضربه شلاق و رهاسازی حیوان در بیابان هاست.

4 – با توجه با استفتایی که از مقام معظم رهبری در مورد نگهداری از سگ خانگی و حکم آن شده بود و جواب دفتر معظم اله "فی نفسه اشکالی ندارد" بوده و همچنین نظر تقریباً مشابه دیگر آیات عظام و با توجه به این که در تمام رسالات دینی احکام نگهداری و رفتار با سگ، مانند قانون "کلب معلم" در رساله حضرت امام خمینی (ره)، آیا تصویب این حکم مخالفت با نظرات و احکام ذکر شده نیست؟
احادیث زیادی هم در این زمینه موجود است؛ حضرت علی میفرماید خدا لعنت کند کسی را که حیوانی را لعنت کند، و یا امام سجاد در سفر حج پس از پاره شدن لباسش توسط گاز گرفتن حیوانی، نگذاشتند که حیوان را قصاص کنند و شلاق بزنند، حال آن که در طرح مذکور صاحبان حیوانات مستوجب شلاق هستند!!!

5 – هنوز این طرح در صحن علنی مجلس مطرح نشده که خیلی از رسانه های معاند این خبر را در بوق و کرنا کرده و به سیاه نمایی در مورد جامعه ایران و این که حیوانات هم حق زندگی در ایران را ندارند و صدها مطلب دیگر را منتشر کرده و محیط کشورمان را تاریک نشان داده اند؛ حال اگر این طرح به تصویب برسد و چند حیوان در این بین در بیابان رها شود و یا کشته شود، می دانید چه خوراک تبلیغاتی مناسبی به دست معاندان خواهد داد؟
در حالی که در این شرایط تحریم و فشارهای کوچک و بزرگ دشمنان ایران و اسلام قرار داریم، آیا این زمان مناسبی برای مطرح شدن طرح هایی از این دست می باشد؟

6 - صنعت حیوانات خانگی و لوازم جانبی آن در ردیف صنایع بزرگ جهان مانند نفت، اسلحه، پوشاک و ... قرار دارد. با توجه به این که در کشور ما هم تعداد کثیری در امر تولید و واردات و دادن خدمات برای حیوانات خانگی هستند، آیا طراحان محترم فکری به حال بیکاری این قشر کرده اند؟ در ایران چیزی حدود 3 تا 4 میلیون نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می کنند، حال چه به عنوان دامپزشک و مربی و تولید کننده خوراک و لوازم جانبی و ... که از این راه ارتزاق می کنند، چه صاحب حیوان به عنوان منتفعان معنوی. با توجه به آمار بالای بیکاری در کشورمان، از کار بیکار شدن این قشر توجیه منطقی دارد؟ آیا فکری به حال این اقشار بعد از تصویب طرح شده؟

7 – دامپزشکان عمومی در طول 7 سال درس خواندن در دانشگاه حدود 30 واحد درسی در مورد حیوانات خانگی می خوانند و در دوره تخصص حیوانات کوچک تمام واحدهای درسی مربوط به حیوانات خانگی می باشد. با توجه به این طرح تکلیف این واحدهای درسی که بلا استفاده می مانند چه می شود؟ همچنین همکاران دامپزشک زیادی زمینه تخصصی کاریشان در رابطه با حیوانات خانگی است و اصولاً سازمان دامپزشکی مجوز احداث "کلینیک اختصاصی حیوانات خانگی" در صورت داشتن امتیازات و تجهیزات لازم به بعضی دامپزشکان می دهد. حال با توجه به این که اگر این طرح تصویب شود، تکلیف این قشر که برای احداث یک کلینیک بسیار بسیار ساده حداقل 300 میلیون تومان هزینه کرده چه می شود؟ و این قشر که سالیان زیادی از عمرشان را صرف خواندن و مطالعه و تحقیق در این زمینه کرده اند چه خواهد شد؟ فقط در شهر تهران چیزی حدود 350 کلینیک و مرکز درمانی اختصاصی حیوانات خانگی وجود دارد، بعد از تصویب احتمالی این طرح این افراد تحصیل کرده به چه کار دیگری مشغول شوند؟ و در صورت تصویب این طرح شغل ما دامپزشکان متخصص حیوانات خانگی تبدیل به یک شغل "نیمه قانونی" خواهد شد. زیرا از یک سو یک وزارت خانه به نام وزارت کشاورزی به ما مجوز احداث کلینیک اختصاصی جهت درمان حیوانات خانگی می دهد و از سوی دیگر وزارت خانه دیگری به نام وزارت کشور به همراه قوه محترم قضایی، بیماران ما و صاحبانشان را دستگیر کرده، شلاق می زنند و در بیابان رها می کنند.

8 - در علم جدید روانشناسی شاخه ای هست به نام حیوان درمانی که برای افراد افسرده و افرادی که ناهنجاری های اجتماعی دارند به کار می رود که صدها هزار مقاله و تحقیق در این زمینه انجام شده که قابل ارائه است. و یا خیلی از حیوانات خانگی جهت امور خاصی نگهداری می شوند. به طور مثال یکی از کاربردهای سگ، اعلام پیش از اتفاق زلزله می باشد که اتفاقاً در کشور و بخصوص پایتختمان که بر روی گسل زلزله است، اگر کسانی برای این منظور از سگ نگهداری کنند حکمشان چیست؟ و یا اگر سگی را در داخل خانه برای نگهبانی و محافظت از محیط و اعلام ورود افراد غریبه نگهداری شود، در کجای این طرح قرار خواهند داشت؟

9 - با تمام موارد بالا، در زمینه حیوانات خانگی هم افرادی هستند که همانطور که با ماشین آخرین مدلشان و یا لباس مارک دارشان برای خودشان شخصیت می خرند، هستند کسانی که با نگهداری از سگ، خود را به نمایش گذاشته و برای خود جایگاه اجتماعی کسب می کنند که نه شما، بنده نیز با نگهداری این افراد از حیوانات خانگی مخالفم و باید با آنها برخورد شود، زیرا آنها هستند که موجبات آزار و اذیت حیوانات می شوند.

در پایان امیدوارم این طرح در صحن علنی مجلس مطرح نشود و یا اجازه دهند با مشورت با متخصصان حیوانات خانگی، روانشناسان، شهرداری، نیروی انتظامی و دیگر مراکز مربوطه طرحی تقدیم مجلس شود که درخور نظام قدرتمند جمهوری اسلامی باشد. زیرا با توجه به اشکالات بسیار زیادی که این طرح دارد یا به تصویب نمی رسد و اگر هم به تصویب برسد، مسلم بدانید نه تنها اجرایی نخواهد شد، بلکه به مشکلات داخلی و سیاه نمایی های خارجی رسانه های معاند می انجامد.

با احترام
دکتر هومن ملوک پور، جراح دامپزشک

 

خبر مرتبط:

طرح جدید مجلس: مجازات شلاق و زندان برای سگ گردانی، معامله و نگهداری سگ در خانه

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
ممنون از تلاش دکتر ملوک پور.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
جالب بود جناب دکتر ملوک پور.
کلینیسین
|
-
|
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
حکیم مهر جان همانطور که می دانی ما در مجلس شورای اسلام مرکز پژوهشها داریم و نه مرکز پژوهشهای استراتژیک. در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مرکز مطالعات استراتژیک داریم نه مرکز پژوهشهای استراتژیک. بنابر این بهتر است از آقای دکتر ملوک پور درخواست شود نام صحیح محلی که در آن به توضیحات پرداخته اند را عنوان نمایند مگرنه جایی که در خبر شما ذکز شده وجود خارجی ندارد.
همکار
|
-
|
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
جناب آقای دکتر ملوک‌پور
سلام
بنده با طرح موضوع در مجلس به شکل مطرح شده مخالفم ولی از اقای دکتر ملوک‌پور هم تقاضا میکنم تا دقت کنند که:
1 . فرموده اند که « در ایران چیزی حدود 3 تا 4 میلیون نفر... از این راه ارتزاق می کنند» متاسفانه امروزه وقتی صحبت از صنعت طیور می شود می گویند 40 درصد مردم از صنعت طیور .... و 40 درصد دیگر از دام بزرگ .... و 5 درصد از دام کو چک و 20 در صد از لبنی و خلاصه اینکه 140 درصد از مردم ایران (یعنی 40 درصد بیش از جمعیت کشور) از دامپزشکی نان می خورند. در حالیکه سایر صنایع و مشاغل مانند نفت . صنعت . نظامی . آموزشی و هیح جایگاهی در مشاغل و ارتزاق ندارند.
2 . طرح برخورد با نگهداری حیوانات مزاحم لازم است که از طریق محیط زیست ارایه شود چرا که این روزها نگهداری شیر و مار بوآ و کروکودیل و .... در منازل داره مرسوم میشه که بدون مربی و دامپزشک حیات وحش صحیح به نظر نمیرسه. هفته قبل در همین سایت با عنوان « مزرعه پرورش کروکودیل یک زن در قشم » نوشته بود که«گفتنی است خرید و فروش کروکودیل زنده ... از جمله فعالیتهای این مزرعه است» . حتی در غرب هم اگر کسی با سگ خود فردی را بترساند جرم محسوب می شود و رعایت میانه روی در قانون لازم است نه اینکه پسری در خیابان با سگ بلند قواره اش بچه ها را بترساند که همین اتفاق سر دختر 7 ساله من اومده و حالا از سگ وحشت دارد که در بند 9 نیز به آن اشاره بجا نموده اید
3 . در مورد «30 واحد درسی در مورد حیوانات خانگی» هم هر چقدر حساب و کتاب کردم بیشتر از 24 واحد درنیومد (حتی با احتساب آناتومی و ...)و شاید ما پیر شدیم و واحد های جدید متفاوت هستند.
همکار
|
-
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
4 میلیون نفر ارتزاق میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!! البته نتیجه دیگری هم میشه گرفت که از این 4 میلیون نفر حداقل 3 میلیون نفرش به انحاء مختلف با حیوانات عجیب و غریب شون مزاحم مردمند و انشااله مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون خاص این حیوانات از مردم رفع مزاحمت خواهد کرد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
پاسخ به همکار. درست است جناب دکتر ملک پور راج به جمعیت خیلی اغراق کرده اند اما نمی دونم شما چه دشمنی با حیوانات خانگی دارید؟! شاید فوبیا از سگ و گربه دارید. پیشنهاد میکنم به یک روانشناس برید و اگر نتیجه نگرفتید روانپزشکانتان به شما دارو خواهند داد تا ترستون بریزه.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
از مجلس درخواست داريم قانون تسري را حذف كنند كه معلوم نيست چي به چيه. حكيمه مهر لطفا به اين موضوع ورود كن
دامپزشک
|
-
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
شما در مورد اغراق 800 برابری قضاوت کنید:
4 میلیون نفر اغراق نیست بلکه کذب و دروغ محض هست. خودشان فرموده اند که «در شهر تهران چیزی حدود 350 کلینیک و مرکز درمانی اختصاصی حیوانات خانگی وجود دارد» ولی با اطلاعی که من دارم کمتر از 200 کلینیک پروانه دار داریم علی ایحال اگر حرف ایشان صحیح باشد با احتساب منشی و ... میزان اشتغال زایی در تهران به 1000 نفر هم نمیرسه(در شهری که 12 میلیون جمعیت داره). در سایر نقاط ایران مجموع این کلینیک ها به همان میزان هم نمیرسه پس در کل ایران حتی 2000 نفر از بابت اشتغال بهداشت و درمان دام کوحک نداریم. بقیه مشاغل هم (مانند آرایشگاهها و لوازم فروشی و اغذیه فروشیها و ...) حال و روزگاری بهتر از این ندارند و حتی اگر اغراق هم بکنیم ، این آمار به5000 نفر هم نمیرسه. قضاوت کنید 5000 کجا و 4000000 کجا. یعنی اغراق 800 برابری!!!!!!!!!
همکار
|
-
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
سلام
فرد دیگری که بدون سلام وارد شده و خود را همکار معرفی کرده با بنده که متنی خطاب به جناب آقای دکتر ملوک‌پور با نام همکار نوشته بودم جداست و بهتر بود پسوند دیگری بر نامش میگذاشت
همکار گمنام
|
-
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
با سلام به همکاران. همکار محترمی که ادعا میکنی خودت نیستی! ولی از تطابق جملات هر دو متن چنین بر می آید که هردو متن توسط یک نفر نوشته شده حالا مهم نیست چون هر دو متن یک مطلب را تایید میکنه و اشاره به اغراق دکتر ملوک پور داره که ما هم نظرمون همینه خلاصه اینکه زیاد به دل نگیرید ولی برای اینکه خطای دیگه ای رخ نده و مرا با شما 2 نفر (البته به قول شما) اشتباه نگیرند اسممو همکار گمنام میذارم.
همکار
|
-
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
جناب آقای همکار گمنام
سلام
در متن فرد دیگری که بنام همکار اظهار نظر کرده بود یک تفاوت اصلی با نظر من دارد. ایشان مواق تصویب طرح هستند و بنده مخالف. شما با چه روشی تشخیص میدین که اون نظر را هم من دادم. ظاهرا غیب گو هستید. مطمئن باشید IDهمه نظر دهنده ها ثبت میشه و نیازی به دروغ نیست.
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
نظر دین مبین اسلام درباره نگهداری سگ با کاربردهای مختلف چیست ؟ شیوه نگهداری و مراقبت و برخورد با آن توسط یک فرد مسلمان چگونه باید باشد؟

بسمه تعالى
خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است.

موفق باشید
www.sistani.org
دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سيستانى - بخش استفتائات
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
0
0
خیلی خیلی ببخشید.لطفاً نخندید
4 میلیون را شنیدم و باید قبل از اینکه شاخ در بیارم برم پماد شاخ سوز بگیرم. فقط نخندید
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
سلام علیکم
سوال شماره 9283 - تاريخ پرسش 1393/9/2 20:53:16
نظر دین مبین اسلام درباره نگهداری سگ با کاربردهای مختلف چیست ؟ شیوه نگهداری و مراقبت و برخورد با آن توسط یک فرد مسلمان چگونه باید باشد؟

پاسخ کارشناسان - تاريخ پاسخگوئي 1393/9/24 00:29:49
نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی خوب نیست سگ برای تفریح در خانه نگه داشته شود و اگر موجب نجاست بدن در نماز شود یا موی وی به بدن و لباس نماز گزار بچسبد نمازش باطل است مطابق بعضی روایات در خانه ای که سگ باشد ملائکه به آن خانه وارد نمی شوند.
اين ايميل به علت درخواست شما و با ثبت آدرس شما در مرکز پاسخ به سؤالات شرعی آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی به شما ارسال گرديده است.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
گفته اند که «یکی از کاربردهای سگ، اعلام پیش از اتفاق زلزله می باشد» یعنی اگر از فردا سگی سر و صدا کرد باید همه از آپارتمانها فرار کنند! مگه میشه؟ این حرفها دیگه چیه!
نظر شما
ادامه