کد خبر: ۱۹۱۸۲

 

دوره آموزشی بیماری ویروسی وی.اچ.اس (VHS) آبزیان در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با حضور مسئولین آبزیان شبکه های دامپزشکی استان برگزار شد.

 دکتر نسترن شهبازیان کارشناس اعزامی از سازمان دامپزشکی کشور و مدرس این دوره آموزشی با اشاره به اینکه خاستگاه اولیه این ویروس اروپا بوده است، گفت: این ویروس برای نخستین بار در سال 2005 در روستایی در شیروان گزارش شده است. عامل این بیماری از 82 گونه ماهی جدا گردیده است، اما حساس ترین گونه قزل آلای رنگین کمان می باشد.

دکتر شهبازیان دامنه دمایی 12-9 درجه را حساس ترین دما برای بروز بیماری وی.اچ.اس و تلفات بالای 90 درصد ماهیان عنوان و تصریح کرد: علائم بیماری به سه فرم فوق حاد و فرم عصبی مزمن ظاهر می شود.

وی با بیان این که ماهیان با طول 3 تا 5 سانتی متر به این بیماری مستعدترند، اظهار کرد: عامل بیماری حساس به مواد ضدعفونی کننده است و سویه های ماهیان آب شیرین در آب شور و بلعکس بیماری زا نیستند.

شهبازیان با اشاره به اینکه این ویروس به انسان قابل انتقال نیست، افزود: این ویروس از طریق ترشحات ماهی آلوده به ماهی سالم منتقل می شود و عوامل مکانیکی نظیر جابجایی بچه ماهیان آلوده، خودروهای حمل آلوده، جابجایی ماهیان بازاری آلوده، تردد افراد و وسایل و خوراک آلوده ماهیان در انتقال این بیماری بسیار موثر است و متاسفانه راه درمانی برای آن وجود ندارد.

مدرس این دوره آموزشی با بیان اینکه وی.اچ.اس در تمام فصول به ویژه بهار که حداکثر نوسانات دمایی وجود دارد، تظاهر می یابد، خاطر نشان کرد: عوارض این بیماری را در ماهیان آلوده می توان در طحال، قلب و قسمت های قدامی کلیه و نیز آبشش ها ملاحظه کرد.

در ادامه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه واردات تخم چشم زده(تخم قاچاق) ممنوع است، گفت: واردات تخم چشم زده  از کشورهای مشکوک به VHS مانند لهستان، دانمارک و ایتالیا ممنوع بوده و واردات از اسپانیا، فرانسه منوط به بازدید از مزارع تکثیر آن کشورها است.

دکتر محسن نژاد با اشاره به مدیریت بیماری از طریق اجرای سیستم مراقبت فعال و بازدید و نمونه برداری از واحدهای تکثیر و حد واسط استان، اظهار کرد: تیرگی بدن ماهی، اگزوفتالمی (بیرون زدگی چشم) و خونریزی در کره چشم، دراپسی (آب آوردگی شکم)، بیحالی و جمع شدن ماهی ها در خروجی های استخر، تنفس سریع و کم خونی آبششها و نیز خونریزی در بافت عضلات از مهمترین علائم این بیماری است.

دکتر نژاد با تاکید به پرورش دهندگان جهت بیمه ماهیان تصریح کرد: قرنطینه شدید در مناطق آلوده، ضدعفونی تخم ماهیان با ترکیبات یده، استفاده از گونه های مقاوم و واکسن های نوترکیب از جمله موارد جهت پیشگیری از وی. اچ. اس است.

وی در پایان از پرورش دهندگان خواست در صورت مشاهده شواهد مشکوک به بیماری سریعا به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی کنند تا آزمایشات و اقدامات لازم انجام گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه