کد خبر: ۱۹۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: تاکنون بالغ بر 50 راس بز و پازن بر اثر ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR تلف شده است.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در جلسه کمیته بحران محیط زیست که با محوریت مبارزه با طاعون نشخوارکنندگان کوچک برگزار شد، گفت: بی‌تردید این بیماری به‌دلیل حضور گله‌های دام اهلی در زیستگاه طبیعی بمو به سایر نشخوارکنندگان کوچک منتقل شده است.

وی با تصریح این‌که این بیماری بشدت حیات وحش بمو را تهدید می‌کند، گفت: پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت کشور قرار دارد و پستاندارانی از جمله پلنگ،، آهو، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی در این پارک زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه به‌شمار می‌روند، گفت: پارک ملی بمو به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز اکوتوریسم و جذب سرمایه گردشگری در این حوزه به شمار می‌رود.

ابراهیمی‌کارنامی پارک ملی بمو را شناسنامه زیست محیطی استان فارس برشمرد و با بیان این‌که شرایط کنونی پارک ملی بمو، حاصل زحمات و از جان گذشتگی محیطبانان دلسوز و بی‌توقعی است که با کمترین امکانات در راه حفاظت و حراست از انفال الهی خدمت کرده‌اند، گفت: طی سال‌های گذشته تاکنون 5 محیطبان در این منطقه به شهادت رسیده‌اند و چندین محیطبان نیز در مسیر حفاظت از این عرصه مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده حفاظتی از سوی اداره کل محیط‌ زیست فارس، هماهنگی با اداره کل دامپزشکی استان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز جهت تشخیص علت تلفات اخیر پارک، گشت و کنترل روزانه محیط بانان و کارشناسان در قالب اکیپ‌های مختلف جهت کشف لاشه‌ها و امحاء بهداشتی آنها طبق دستورالعمل‌های بهداشتی موجود، ضدعفونی و آهک پاشی آبشخورها، قرنطینه محدوده پارک و کنترل ورود و خروج جهت پیشگیری از گسترش بیماری، تشکیل ستاد بحران در اداره کل و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و فیزیکی موجود، پایش وضعیت سلامت و واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک بمو را بخشی از فعالیت‌ها برشمرد.

ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: واکسینه نشدن دام‌های اهلی و گله‌های اطراف پارک ملی بمو و ورود غیرمجاز این دام‌ها به منطقه حفاظت شده، عامل اصلی در انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و اتلاف حیوانات ساکن در این منطقه است.

براساس این گزارش رضائیان مدیرکل دامپزشکی فارس نیز علت شیوع این بیماری را ورود دام‌های اهلی آلوده به منطقه بمو و استفاده از آبشخور حیوانات وحشی ساکن در این پارک عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR، یک بیماری مسری ویروسی مختص علفخواران کوچک (گوسفند، بز، آهو) است و براساس اطلاعات کارشناسی تلفات این بیماری تا 20 درصد در دام‌های اهلی و بین 50 تا 90 درصد در جمعیت‌های حیات وحش گزارش شده است.

کارشناس حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس در خصوص شیوع این بیماری در پارک ملی بمو، گفت: به طور قطع انتقال بیماری از دام اهلی حساس و واکسینه نشده به جمعیت حیات وحش، عامل اصلی است.

دکتر هومن، خاطرنشان کرد: وجود تعداد زیادی گله‌های دام سبک در حاشیه پارک بمو و ورود و تعلیف غیرقانونی آنها در مراتع همجوار و حاشیه پارک، دلیل دیگر شیوع بیماری است.

وی گفت: پیرو قوانین جاری کشور، ورود و چرای هر گونه دام در پارک‌های ملی که از بالاترین درجه حفاظت برخوردار هستند، ممنوع است.

براساس این گزارش، جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به محل آبشخورهای حیات وحش، افزایش نظارت و پایش، ایجاد بستر مناسب برای حضور فعال متخصصین، اجرای عملیات واکسیناسیون دام‌های اهلی سبک حاشیه پارک ملی بمو با تخصیص اعتبار مورد نیاز توسط استانداری، ضد عفونی محیط و آبشخورها، آموزش‌های ترویجی و اقدامات پیشگیرانه از جمله مصوبات کمیته بحرانی حفاظت محیط زیست در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی بمو، بود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
0
ابراهیمی کارنامی: واکسینه نشدن دام‌های اهلی و گله‌های اطراف پارک ملی بمو و ورود غیرمجاز این دام‌ها به منطقه حفاظت شده، عامل اصلی در انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و اتلاف حیوانات ساکن در این منطقه است.
دکتر هومن: وجود تعداد زیادی گله‌های دام سبک در حاشیه پارک بمو و ورود و تعلیف غیرقانونی آنها در مراتع همجوار و حاشیه پارک، دلیل دیگر شیوع بیماری است.

رضائیان مدیرکل دامپزشکی فارس نیز علت شیوع این بیماری را ورود دام‌های اهلی آلوده به منطقه بمو و استفاده از آبشخور حیوانات وحشی ساکن در این پارک عنوان کرد.
یعنی مقصر این قضیه اداره کل دامپزشکی استان فارس دیگه. همکار سازمانی
نظر شما
ادامه