کد خبر: ۱۹۰۲۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت:

به دنبال تماس تلفنی اهالی روستای کوره جان شاندرمن از توابع شهرستان ماسال در استان گیلان نیروهای یگان محیط زیست عازم محل مربوطه شده و با یک گربه جنگلی که در تله سیمی گرفتار شده بود مواجه شدند.

محیط بانان پس از رها نمودن گربه جنگلی از تله، حیوان را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان منتقل نمودند.

پس از انتقال به مرکز، گربه مذکور تحت معاینه دامپزشک قرار گرفت و پس از تایید سلامتی مجددا توسط محیط بانان به زیستگاه اصلی بازگردانده و در جنگل رهاسازی شد.

…………….تصویر: گربه جنگلی به دام افتاده در تله سیمی کشاورزان در شهرستان ماسال گیلان

گربه جنگلی یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) می باشد.

این گربه در مناطق جنگلی، حاشیه تالاب ها و نیزارها زندگی کرده و گاهی اوقات برای تهیه غذا به سکونتگاه های انسانی اطراف محل زندگی خود وارد شده و پرندگان اهلی مانند خروس و مرغ را شکار می کند.

جمعیت این گربه حمایت شده بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

………………………..تصویر: رهاسازی گربه جنگلی گرفتار در تله سیمی در زیستگاه طبیعی

تله های سیمی تله های بسیار محکمی هستند که معمولا بوسیله کشاورزان جهت به دام انداختن خوک وحشی و جلوگیری از ورود آنها به مزارع در حاشیه زمین های کشاورزی و روستاها کار گذاشته می شوند که به غیر از خوک وحشی موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع گونه های جانوری می شوند.

گرفتار شدن یک گورکن، قطع شدن دست یک قلاده پلنگ در استان گلستان، قطع شدن دست البرز (پلنگ تنکابن) و مرگ یک پلنگ دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی در سال گذشته تنها چند مورد از این حوادث هستند.

بسیاری از حیواناتی که در تله های سیمی گرفتار می شوند توسط روستائیان به طرز بیرحمانه ای کشته شده و هیچ کس از مرگ آنها باخبر نمی شود.

اواسط ماه جاری نیز به دنبال گرفتار شدن یک خرس قهوه ای در تله سیمی و چند نفر از محیط بانان و اهالی روستا زخمی و نهایت خرس مذکور نیز به ضرب گلوله محیط بانان کشته شد.

 

 

نظر شما
ادامه