کد خبر: ۱۹۰۱۹

به گزارش روابط عمومی محیط زیست خراسان شمالی، سید اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی اظهار داشت: کلیه موارد خسارات که توسط افراد بومی مناطق به این اداره کل اعلام می شود مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد، لذا با نزدیک شدن فصل سرما، در صورت مشاهده حیوانات وحشی در اطراف روستا و یا مناطق مسکونی خود از نزدیک شدن به وحوش خود داری کرده و موضوع را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خود و یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اعلام نمایند.

مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی که هفته گذشته برای برگزاری دوره دوم کارگاه های آموزشی مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی در استان خراسان شمالی حضور داشت، ضمن اشاره به موارد اخیر درگیری میان دام، انسان و پلنگ اعلام کرد: برخی از موارد حمله به انسان به دنبال کنجکاویهای افراد برای دیدن پلنگ و نزدیک شدن به طعمه آن اتفاق افتاده است؛ بدیهیست که حتی حیوانات گوشتخوار اهلی نیز از غذای خود دفاع می کنند.

آرزو صانعی گفت: در صورت مشاهده پلنگ حرکات سریع و هیجانی انجام ندهید. همچنین، در بیشتر مناطق ایران، پلنگ قادر به تشخیص اسلحه های موجود هست و در صورتیکه فرد به هنگام رو در رویی با حیوان بخواهد از اسلحه استفاده کند و یا آن را حرکت دهد، با مقابله حیوان مواجه می شود.

وی افزود: موارد بازدیدی که از روستاهای با گزارش درگیری داشته ایم، بعضاً نشان داده اند که فضای اطراف روستا برای حضور گونه در طول شب تاریک، ساکت و کاملاً امن بوده است. لذا، با ایجاد سر و صدا (تکرار شونده و قابل پیش بینی نباشد) و روشن کردن چراغ و نور در محلهای مسکونی اطراف روستا، می توانید فضا را برای حضور حیوانات وحشی مانند پلنگ در این مکانها نا امن کنید.

وی با بیان اینکه از خصوصیات رفتاری پلنگ آن است که با نا امن شدن مناطقی مانند اطراف روستا (از طریق صدا و نور) به سرعت از آنجا جا به جا می شود خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده پلنگ و یا شکار حیوانات اهلی، به اداره محیط زیست شهرستان و یا استان خود گزارش دهید و از اقدامات هیجانی بپرهیزید.

 

 

نظر شما
ادامه