کد خبر: ۱۹۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر -  در حالیکه خبرگزاری مهر در گزارشهای متعددی نسبت به استمرار شکار پلنگ لرستانی هشدار داده اما در اولین ماه از سال جاری این استان شاهد مرگ دو قلاده دیگر از این گونه کم نظیر بوده است.

اخیراً خبر پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ روی ریل قطار در لرستان که پیش بینی می شد با قطار برخورد کرده باشد انتشار یافت که مسئولان محیط زیست لرستان ارائه اطلاعات تکمیلی را منوط به بررسیهای کارشناسی دانستند.

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه گفت: لاشه پلنگ یاد شده به اداره کل محیط زیست لرستان انتقال یافت که پس از هماهنگی با دامپزشکی استان از لاشه این پلنگ نمونه برداریهای لازم صورت گرفته است.

نمونه برداری از لاشه پلنگ لرستانی برای تشخیص علت مرگ

محمد حسین سپهوند تصریح کرد: ولی در معاینه اولیه علت قطعی مرگ این پلنگ تشخیص داده نشد تا نمونه گرفته شده برای بررسی به آزمایشگاه ارائه شود.

وی به خونریزی شدید در بدن این پلنگ، ضربه به سر و خون مردگی اشاره کرد و گفت: ظواهر امر نشان از برخورد پلنگ با قطار دارد اما هنوز این امر به قطعیت نرسیده است.
سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه لاشه این پلنگ توسط ماموران راه آهن تحویل داده شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه پلنگ یک گونه بسیار چالاک است برخورد با قطار به اعتقاد من عجیب به نظر می رسد.

با توجه به چالاکی پلنگ برخورد این گونه با قطار جای تردید دارد

سپهوند ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه پلنگ گونه ای است که کمتر به محیط های زندگی انسان مراجعه می کند و زندگی مخفیانه ای دارد برخورد با قطار و مرگ به این علت کمی با تردید مواجه است.

وی اعلام نهایی علت مرگ را منوط به گزارش آزمایشگاه دامپزشکی دانست و گفت: پلنگ کشته شده در روز گذشته یک پلنگ نر بوده که با حدود دو سال سن بیش از 178 سانتیمتر طول داشته است.

شکار یک قلاده پلنگ دیگر در لرستان، شکارچی که از شکار خود فیلم تهیه کرد

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان همچنین از شکار یک قلاده پلنگ دیگر طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: در منطقه شول آباد لرستان این پلنگ با یک قبضه اسلحه کلاشینکف توسط یکی از شکارچیان منطقه به قتل رسیده است.

سپهوند با اشاره به اینکه شکارچی یاد شده از روند شکار این پلنگ اقدام به تهیه فیلم نیز کرده است، عنوان کرد: پس از اینکه فیلم مورد نظر توسط همیاران محیط زیست مشاهده شد پیگیریهای قضایی توسط محیط زیست استان آغاز شد که با گرفتن نیابت قضایی و بازرسی از منزل شکارچی یک قبضه سلاح مورد نظر کشف شد.

وی تصریح کرد: همچنین دستور دستگیری شکارچی مورد نظر نیز از سوی محکام قضایی صادر شده است.

سه سال و مرگ شش قلاده پلنگ بی نظیر لرستان

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر دو مورد از کشته شدن پلنگ در لرستان گزارش شده است، یادآور شد: این در حالی است که به طور تقریبی در سه سال اخیر حدود شش قلاده پلنگ در این استان شکار شده است.

سپهوند با اشاره به تمهیدات اندشیده شده برای حفاظت از این گونه منحصر به فرد، عنوان کرد: با سازمان هماهنگی های لازم انجام شده است که نیروی ویژه در محل زیستگاههای این گونه مستقر شود.
وی همچنین با اشاره به بررسیهای کارشناسی توسط کارشناسان این سازمان در راستای شناسایی و سرشماری این پلنگ در استان، خاطر نشان کرد: در مجموع حفاظت از این گونه با توجه به وسیع بودن زیستگاه آن و شرایط خاص توپوگرافی رشته کوههای زاگرس نیازمند امکانات و نیروی مازاد است.

بزرگترین گونه پلنگ دنیا، پلنگ زاگرس است

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه بزرگترین گونه پلنگ در دنیا پلنگ ایرانی و در میان پلنگ های ایرانی، پلنگ زاگرس است، عنوان کرد: از سوی دیگر فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از این گونه بی نظیر از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما ضروری است.

سپهوند با تاکید بر اینکه حفاظت از این گونه با امکانات و نیروی محدود محیط زیست امکان پذیر نیست، خواستار مشارکت و همکاری مردم به ویژه عشایر و روستائیان منطقه در این زمینه شد.

و اما یک کارشناس محیط زیست در این زمینه گفت: در مجموع طی سه سال اخیر بدون احتساب پلنگی که اخیراً لاشه آن پیدا شده حدود پنج قلاده پلنگ در این استان کشته شده است که مجرمان نیز دستگیر شده اند.

احتمال زیر قطار رفتن پلنگ بسیار ضعیف است

علی رحیم کاکاوند در مورد علت مرگ پلنگی که روی ریل قطار پیدا شد نیز عنوان کرد: پلنگ یک گونه بسیار هوشمند است که از ماشین آلات و تردد خودروها در جاده ها به شدت گریزان است.

وی با بیان اینکه احتمال زیر قطار رفتن این پلنگ نزدیک به صفر است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این گونه از گربه سانان در کسری از ثانیه عکس العمل نشان می دهد امکان زیر قطار رفتن آن بسیار ضعیف است.

این کارشناس محیط زیست احتمال مسمومیت این پلنگ را رد نکرد و گفت: اما امکان زیر قطار رفتن این پلنگ حتی اگر سرعت قطار نیز بالا باشد مورد تردید است.

افزایش ضریب حفاظتی زیستگاه های پلنگ لرستانی ضروری است

کاکاوند با تاکید بر ضرورت اندیشیدن تمهیدات ویژه برای حفاظت از این گونه منحصر به فرد، خاطر نشان کرد: افزایش ضریب حفاظتی زیستگاههای این گونه که مستلزم برخورداری از نیروی کافی و تجهیزات به روز و متناسب با ماموریت نیروها است یکی از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اتخاذ سیاست های حمایتی دولت از زیستگاههای این گونه، یادآور شد: فرهنگسازی زیست محیطی نیز در راستای حفاظت از پلنگ لرستانی به عنوان یک میراث ملی ضروری است.

تنها 20 قلاده پلنگ در لرستان شناسایی شده است

مدیر کل سابق محیط زیست لرستان همچنین در مورد تعداد پلنگ های موجود در استان، عنوان کرد: بر اساس آخرین سرشماریها حدود 20 قلاده پلنگ در لرستان شناسایی شده است.

کاکاوند عمده زیستگاه های این گونه را سفید کوه، ارتفاعات پلدختر، هشتادپهلو، اشترانکوه، سپیددشت و ...دانست و یادآور شد: در صورت ایمن شدن زیستگاههای این گونه به طور قطع نمود بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته در منطقه "گرین" لرستان به وفور انواع پلنگ یافت می شده است، عنوان کرد: حتی زمانی در این منطقه پلنگ سیاه نیز زیست می کرده است که متاسفانه مدت هاست این گونه مشاهده نشده است.

کاهش حفاظت منجر به مهاجرت و کاهش جمعیت پلنگ می شود

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه این گونه به دلیل آزار و اذیت انسان زندگی کاملا مخفیانه ای دارد، یادآور شد: در مقاطعی که ضریب حفاظتی از این گونه کاهش پیدا کند احتمال مهاجرت و یا کاهش جمعیت آنها وجود دارد.

پلنگ لرستانی گونه منحصر بفردی است که تا پیش از سال 85 به مدت بیش از دو دهه هیچ اثری از این گونه بی نظیر مشاهده نشد اما شکارچیان به محض اطلاع از ادامه حیات اینگونه دست به کار شدند تا اینبار رنگ واقعیت به انقراض اینگونه بخشند.
پلنگ لرستانی که تا پیش از این منقرض شده اعلام شده بود و با زندگی مرموز و پنهانی حیات خود را تامین شده می پنداشت امروز به رغم خوشحالی که از حیات خود در میان دوستداران طبیعت برانگیخته است اما زمینه های مخاطرات جانی خود را فراهم کرده است.

تا پیش از سال 85 به مدت بیش از دو دهه هیچ گونه نشانی از این پلنگ زیبا در پهنه لرستان مشاهده نشد تا جایی که محیط زیست، پلنگ لرستانی را از جمله گونه های منقرض شده پلنگ در فهرست خود ثبت کرد.

روند حیات پنهانی این گونه تا سال 85 استمرار یافت تا اینکه در سال 86 برای بار دیگر پس از دو دهه پلنگ لرستانی در منطقه تنگ هفت لرستان مشاهده شد.

مشاهده این گونه نادر پس از دو دهه به رغم اینکه موجی از خوشحالی در میان دوستداران طبیعت ایجاد کرد اما مجالی شد تا بار دیگر آمار کشته شدن این گونه توسط شکارچیان افزایش یابد.

قصه زندگی پلنگ لرستانی اینگونه اذهان را نهیب می زند که شاید این گونه منحصر به فرد در صورتی که پنداشته شود که منقرض شده امید بیشتری به زندگی خواهد داشت.

به هر حال فکر کردن به اینکه یک شکارچی با تهیه یک قبضه اسلحه پیشرفته از روند قتل و شکار کردن یکی از بی نظیرترین گونه های پلنگ دنیا با لذت تمام فیلم تهیه کند از یک سو قلب هر دوستدار محیط زیست را به درد می آورد و از سوی دیگر ضرورت چاره اندیشی مسئولان ذیربط را آشکارتر می سازد.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خسرو
|
-
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
1
0
چرا ما متوجه نمیشیم که جای حیوانات در قفس نیست؟
سینا
|
-
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
متاسفانه اکثریت مردم ما ازنظر درک مسائل مربوط به محیط زیست بسیار عاجز و عقب افتاده هستند
بهنام
|
-
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
0
متاسفانه هنوز نفهميديم از محيط زيست محافظت كنيم
محمد صارمی
|
-
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
0
0
کشته شدن پلنگ لرستانی مایه تاسف است باید دقت بیشتری درحفاظت آنهاشود درخبر آمده راننده به تابلو حفاظت محل عبور حیوانات وحشی توجه نکرده ولی به ندرت ایطورتابلویی دراین جاده وجاهای دیگرمی بینیم دیگراینکه راننده ماهر هیچگاه با سرعت زیاد وعدم رعایت فاصله وعدم توجه به جلو رانندگی نمی کند لزوم توجه بیشتر درتربیت مربیان وآموزش بیشتر کارآموزان رانندگی و بکارگیری ونصب دوربین درجاده ها وخیابان ها وحتی دل کوهها ضرورت دارد وباتشکر از زحمتکشان محیط زیست وپلیس و راننده محترم که دراین حادثه همیاری کردند. :-x :-x
محسن
|
-
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
0
0
متاسفانه همواره شاهد شکار این حیوان توسط برخی از شکارچیان هستیم به قول شما چند نفر از آنها هم دستگیر شده اند ولی چه مجازاتی برای آنها تعیین شده است تا باعث عبرت دیگران شود؟ هیچ قانون هیچ برخورد قاطعانه ای با این افراد نمیکند شاید اصلا قواننینی در این باب نداریم
امین
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
سلام.گفته انداشرف ونه مالک مخلوقات انسان هم مخلوقیست درکنارمخلوقات برتری وضعف دارد.شایدزمانی کارش متعادل بودکه باوسایل اولیه وطبیعی دخل وتصرف میکرد.اکنون باانواع واقسام وسایل چرخه زیست راازهم گسیخته وسیلی محکم طبیعت هم همین گردوخاکیست که درچشم میرودوکاریش نمیتوان کرد.البته شناخت جایگاه درطبیعت وحقوق مخلوقات دگربه امری ثانوی تبدیل شده .که انسان درخم کوچه اول پرسه میزند.جای شکراست دوستان کارفرهنگی میکنند.زندگی برکره ی بیابان وساکت ووحشتناک مگرلذتی هم داردوموفق باشید
نظر شما
ادامه