کد خبر: ۱۸۸۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بر انجام ذبح دام های نذری در دستجات و هیئت های عزاداری سرور و سالار شهیدان در ایام محرم تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین 'احمد کیانی' از روحانیون مساجد و محلات و مسوولان هیئت های مذهبی خواست برای انجام ذبح شرعی دام ها در این ایام نظارت کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس شرع مقدس اسلام، انجام ذبح دام ها پنج شرط دارد، تصریح کرد: یکی از شروط ذبح دام ها براساس دین اسلام این است که ذبیحه (دامی که قرار است ذبح شود) باید رو به قبله قرار گیرد.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در دامپزشکی اصفهان، افزود: اما متاسفانه در مراسم های عزاداری مشاهده می شود که برخی ها اعتقاد دارند این دام ها باید رو به دسته عزاداران حسینی ذبح شود.

وی با اشاره به اینکه براساس شرع مقدس اسلام چنانچه دامی رو به قبله ذبح نشود، خوردن گوشت آن حرام است، تصریح کرد: بر این اساس چنانچه دام هایی که در دستجات عزاداری کشتار می شوند به صورت عمدی رو به قبله ذبح نشوند، خوردن گوشت آنها حرام است.

حجت الاسلام و المسلمین کیانی، افتادن حنجره زیرگلوی دام به سمت سر پس از ذبح را یکی دیگر از شروط ذبح اسلامی بیان کرد و افزود: به دلیل آنکه ذبح دام ها در ایام محرم به خصوص روزهای عاشورا و تاسوعا زیاد است متاسفانه مشاهده شده این نکات از سوی ذابحین (کسانی که دام ها را ذبح می کنند) رعایت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مشاهده شده برخی افراد بدون آشنایی با انجام ذبح شرعی اقدام به ذبح در دستجات عزاداری می کنند، تصریح کرد: این موضوع موجب می شود تا گوشت ذبیحه حرام شود، لذا از روحانیون محلات و مسوولان هیئت های مذهبی انتظار داریم بر این نکات نظارت جدی داشته باشند.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ذبح دام های نذری در نزدیکی مساجد را یکی دیگر از اشکالات بیان کرد و افزود: چنانچه مسجدی نجس شود به هیچ عنوان نباید در آن نماز خوانده شود و بر مومنین تکلیف است آن مسجد را تطهیر کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه مشاهده شده که برخی ذبح ها مقابل یا نزدیکی مساجد انجام می شود و چون پس از ذبح، خون دام ها توسط کفش عزاداران وارد مسجد می شود اینکار شرعاً حرام است.

حجت الاسلام کیانی، مسوولان هیئت ها و دستجات عزاداری را به رعایت نکات شرعی در ذبح دام ها و نذورات توصیه کرد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س.ف
|
-
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
0
0
ضابحین غلط است. ذابحین صحیح است. لطفا اصلاح شود.
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
0
0
با سلام و تشکر. اصلاح شد.
نظر شما
ادامه