کد خبر: ۱۸۸۳

حکیم مهر -  معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید این سازمان گفت: ارزش واردات دامی در سال گذشته 88 میلیون دلار بوده که با نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.

 

 

دکتر سعید چرخکار در مراسم تودیع دکتر مجتبی نوروزی و معارفه دکتر سید محسن دستور با حضور صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا، تشکیل سازمان دامپزشکی با شیوع بیماری طاعون اسبی شروع شده و در ایران بعد از تشکیل قانون ویژه دامپزشکی دو مسئولیت عمده شامل کنترل و مبارزه بیماری واگیر دامی و کمک به تأمین بهداشت و نظارت فرآورده‌های دامی برعنده این سازمان قرار دارد.
معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: با استفاده از آمار گمرک سال گذشته 88 میلیون دلار یا حدود 800 میلیارد تومان ارزش واردات دامی به کشور بوده که اگر 10 درصد آن یعنی 80 میلیارد تومان به عنوان سود تلقی شود، نقش نظارت دامپزشکان در آن روشن می‌شود.
وی افزود: علیرغم محدودیت‌های انجام شده برخی از عوامل و بیماری‌ها ناشی از جابجایی دام و حیوان زنده بروز می‌کند که سال گذشته سویه جدید تب برفکی رایج از هندوستان وارد کشور شد که در این راستا عملیات واکسیناسیون 25 میلیون راس دام توسط کارشناسان دامپزشکی کشور انجام شد.
وی افزود: اگر زحمات دامپزشکان نبود با انتشار بیماری‌های دامی میلیاردها تومان ضرر به دامداران کشور و سرمایه دامی وارد می‌شود.
چرخکار تصریح کرد: مباحث قانونی و آئین‌نامه‌ها و تشکیلات سازمان دامپزشکی باید بر تقویت تداوم کار دامپزشکان به عنوان یک وظیفه حاکمیتی و پایه‌ای در سلامت جامعه ادامه داشته باشد.
معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: 60 درصد عوامل بیماری‌های عفونی انسان از دام و مصرف فرآورده‌های آن بوجود می‌آید اما با این حال تاکنون هیچ اعتباری از بخش سلامت برای دامپزشکی اختصاص نیافته است.
وی افزود: تنها کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مباحث مربوط به دامپزشکی را دنبال می‌کند.
چرخکار خواهان حمایت بیشتری در بخش مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام شد و گفت: زحمات دامپزشکان کشور باعث کاهش آمار بروسلوز در جامعه انسانی و کاهش سل گاوی در جامعه دامی شده است که سازمان دامپزشکی احتیاج به حمایت و تقویت قانونی و تشکل دارد.

 

نظر شما
ادامه