کد خبر: ۱۸۶۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

«الف» نوشت:

این روزها خبر می رسد که در کنار ماجرای روغن پالم، یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده مواد لبنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

به گزارش دانا بیش از ۲ ماه پیش بود که ماجرای روغن پالم در صدر خبرهای کشور قرار گرفت و از وزیر بهداشت گرفته تا نمایندگان مجلس و فعالان صنعت شیر، همگی از مضرات این روغن خبر دادند.

در طول این دوران نیز بازار توصیه‌های بهداشتی هم در این میان داغ بود؛ از پیشنهاد مصرف فراورده‌های لبنی کم‌چرب تا پیامک‌های تبلیغاتی برخی شرکت‌ها که با غنیمت دانستن فرصت، محصولات خود را فاقد «پالم» اعلام می‌کردند، همه و همه ره‌آورد این روزهای پرچرب بود.

اما این روزها خبر می رسد که در کنار این ماجرا نیز یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده مواد لبنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

این شرکت که ۸۰۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور کرده بود، حالا با توجه به اتفاقات پیش آمده، مواد وارد شده در انبارهای این شرکت مانده و همین مسئله موجبات ورشکستگی آن را فراهم کرده است.

ماجرای شرکت‌های متخلف تولیدکننده شیر، اگرچه خیلی زود با وعده‌های بررسی و مجازات همراه شد اما آنچه که در این میان حائز اهمیت جدی است، نظام‌مندسازی فرایند اخذ مجوز استاندارد برای اقلام خوراکی های اینچنین است.

اما نکته مغفول‌مانده در این رابطه چگونگی واردات روغن پالم در کشور است. واردات ۸۰۰ هزار تنی پالم توسط این شرکت در شرایطی است که در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزارتن به صورت قانونی و یک و نیم میلیون تن به صورت غیر قانونی روغن پالم وارد کشور شده است. حال سوال اینجاست که این شرکت این ۸۰۰ هزار تن را به صورت قانونی وارد کشور کرده یا به صورت غیر قانونی؟

پیش از این نیز شنیده شده بود ماجرای واردات این روغن به کشور ما به ۲۵ سال پیش بازمی گردد. زمانی که یکی از مقامات مسئول فعلی، سفیر ایران در کشور تولید کننده این روغن ها بود و اولین بار آقای سفیر بود که روغن پالم را جزو واردات ایران قرار داد. در این باره البته شنیده می شود این مقام مسئول از بازرگانی روغن پالم سود خوبی نیز به دست آورده است. 

در این باره لازم به ذکر است که اوایل مرداد ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت در اظهاراتی جالب به افشاگری در خصوص واردات و استفاده غیر مجاز برخی شرکت های تولید لبنیات از روغن پالم پرداخت و به مردم نیز توصیه کرد که بجای استفاده از لبنیات پرچرب، از لبنیات کم چرب استفاده کنند و در ادامه نیز از برخورد با واحدهای استفاده کننده از این نوع روغن خبر داد. همین افشاگری کافی بود تا به یکباره افکار عمومی در کشور به شکل قابل توجهی درگیر مسئله روغن پالم و مضرات استفاده آن در برخی لبنیات و روغن های نباتی شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک کارشناس دادگستری
|
-
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
0
فکر کنم آمارها کاذبند. آخه 800 هزار تن روغن معادل هست با 80 هزار کامیون ده تنی.
کدوم کارخونه ای انبارهایی به این وسعت داره؟
حتی اکثر گمرکات هم حنین محوطه و انباری ندارن !!!!!!!!!
نظر شما
ادامه