کد خبر: ۱۸۵۷

حکیم مهریادداشت/ دکتر آراسب دباغ‌مقدم متخصص صنایع غذایی : این برچسب‌ ‌زدن‌ها خوب است!

 

برچسب‌هایی که روی بسته‌بندی موادغذایی مختلف چاپ می‌شوند، حاوی برخی اطلاعات اجباری و برخی اطلاعات اختیاری هستند؛ اطلاعاتی شامل مواد تشکیل‌دهنده و ارزش تغذیه‌ای کالایی که آماده مصرف است. متاسفانه در کشور ما تنها نصب برچسب حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ کالا روی محصولات غذایی اجباری است و ذکر ارزش تغذیه‌ای آن از نظر میزان انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها و چربی از سوی شرکت‌ تولیدکننده اختیاری است....


این در حالی است که یک خریدار هنگام تهیه موادغذایی باید از تمامی اطلاعات مربوط به ارزش تغذیه‌ای آن آگاه باشد تا بتواند کالایی بخرد که برایش آلرژی ایجاد نکند. اگر دیابت دارد، قندخون‌اش را بالا نبرد. اگر در رژیم لاغری به سر می‌برد، میزان چربی و کالری‌اش را بداند تا اختلالی در برنامه‌هایش ایجاد نشود و هزار اما و اگر دیگر. در حالی که همان‌طور که گفته شد، در کشور ما، تنها زدن برچسب اطلاعات مربوط به مواد تشکیل‌دهنده و افزودنی‌های مختلف آن روی محصولات غذایی اجباری است و موسسه استاندارد و وزارت بهداشت هم بیشتر روی همین اطلاعات تاکید دارند و صحت و سقم آنها را تایید می‌کنند. بنابراین وجود درصدی خطا در اطلاعات مربوط به ارزش تغذیه‌ای کالاها که معمولا در هر 100 گرم‌شان ذکر می‌شود، دور از انتظار نیست. البته امکان اینکه نصب برچسب ارزش تغذیه‌ای روی کالاها در کشور ما هم مثل خیلی از کشورها اجباری شود، وجود دارد و این کار می‌تواند گام موثری در رشد دانش‌ تغذیه‌ای مصرف‌کنندگان باشد.


به‌عنوان آخرین نکته هم به کلیه مصرف‌کننده‌های محصولات غذایی توصیه می‌کنم که برای افزایش سلامت غذایی که می‌خورند، بین کالاهایی با کیفیت یکسان (مثلاً بین چند روغن ذرت با مارک‌های تجاری مختلف)، آنهایی را انتخاب کنند که روی بسته‌بندی‌شان اطلاعات بیشتری از محصول درج شده است و با توجه به این اطلاعات و شرایط زندگی و جسمی خود، محصول موردنظرشان را برگزینند. البته باز هم می‌گویم که چون نصب برچسب تغذیه‌ای روی محصولات غذایی اختیاری است و هیچ‌گونه نظارت خاص و دقیقی روی آنها صورت نمی‌گیرد، نمی‌توان صد در صد هم به تمام آن اطلاعات اکتفا کرد. امیدواریم که هرچه زودتر این قسمت از اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان که نقش به‌سزایی هم در ارتقای سطح سلامت آنها دارد، جدی گرفته شده و مانند بخش مواد تشکیل‌دهنده، صحیح بودن‌شان توسط مراجع نظارت کننده مورد بررسی کامل قرار گیرد تا مصرف کننده بر اساس شرایط فیزیولوژیک خود دست به انتخاب زده و آنها را خریداری کند.

 

نظر شما
ادامه