کد خبر: ۱۸۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نادعلیان: دانش دامپزشکی ایران یک سر و گردن از کشور‌های منطقه بالاتر است/ مولفان حوزه دامپزشکی ایران جهانی‌اند
دکتر محمد قلی نادعلیان،‌ چهره ماندگار حوزه دامپزشکی کشور، با اشاره به جایگاه برتر ایران در حوزه دانش دامپزشکی در منطقه گفت:‌ مولفان ایرانی حوزه دامپزشکی، از سوی برخی ناشران خارجی برای تالیف بخش‌هایی از کتاب‌های بین‌المللی دعوت می‌شوند.

دکتر نادعلیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت کتاب‌های حوزه دامپزشکی کشور اظهار کرد: با توجه به تجربه بیش از 50 ساله در حوزه دامپزشکی، معتقدم که در 35 سال گذشته، تحول مطلوبی در حوزه نشر دامپزشکی رخ داده است؛ به‌عنوان مثال، بعد از انقلاب فقط در حوزه علوم درمانگاهی، بیش از 40 عنوان کتاب تخصصی دانشگاهی منتشر شده است.

نقش داوری علمی در کیفیت آثار دانشگاهی
وی با اشاره به تاثیر داوری‌های علمی در انتشار آثار باکیفیت افزود: داوری علمی آثار دانشگاهی، نقش مهمی در ارائه یک اثر باکیفیت دارند. داوری آثار علوم دامپزشکی، در دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین ناشران دانشگاهی، به‌صورت جدی دنبال و هر کتاب این دانشگاه با حضور حداقل دو داور بررسی می‌شود.


نادعلیان در ادامه درباره معیار‌های داوری علمی گفت: تسلط به موضوع کتاب، نخستین معیار برای یک داور علمی است. داوران باید به مباحث ادبی و به‌ویژه علمی مسلط باشند. یکی از نکاتی که باید در بررسی علمی آثار اعم از دامپزشکی و سایر حوزه‌ها توجه شود، نحوه استفاده و ارجاع منابع از سوی مترجم یا مولف است. از نظر یک داور علمی دقیق، درج منابع در داخل متن و تاریخ انتشار این کتاب‌ها مورد تاکید است. منابع باید حداکثر عمری پنج‌ساله داشته

تسلط به موضوع کتاب، نخستین معیار برای یک داور علمی است. داوران باید به مباحث ادبی و به‌ویژه علمی مسلط باشند.
باشند. یک داور علمی باید توانایی شناخت و تفکیک یک اثر تالیفی را از اثری که تنها با عنوان اثر تالیفی برای داوری ارسال می‌شود، دارا باشد.

آثار دامپزشکی ما قابلیت برابری با منابع خارجی را دارند
چهره ماندگار دامپزشکی کشور در معرفی آثار شاخص حوزه دامپزشکی کشور عنوان کرد: از برترین آثار حوزه دامپزشکی که بعد از انقلاب منتشر شده می‌توان به «تاریخ پزشکی و دامپزشکی ایران» نوشته دکتر حسن تاجبخش، چهره‌ ماندگار دامپزشکی ایران اشاره کرد؛ کتابی باارزش که بارها تجدیدچاپ شده است.

وی در ادامه درباره جایگاه آثار حوزه دامپزشکی ایران در سطح بین‌الملل گفت: کتاب‌های رشته دامپزشکی، از نظر محتوایی قابلیت برابری با منابع خارجی را دارند. حداقل آثار این حوزه می‌تواند برای مخاطبان فارسی‌زبان دنیا قابل استفاده باشد. برخی مدرسان دانشگاهی این رشته نیز از سوی ناشران معتبر خارجی برای تالیف بخش‌‌هایی از کتاب‌های بین‌المللی دعوت به کار شده‌اند.

ارجاع نویسندگان مطرح دنیا به مقالات محققان ایرانی
نادعلیان افزود: پیش از این، کتاب‌های ابن‌سینا و جرجانی در دانشگاه‌های بین‌المللی تدریس می‌شدند، چراکه در قدیم، اطباء به هر دو حوزه پزشکی و دامپزشکی مسلط بوده‌اند و به مرور حوزه‌ها به‌صورت تخصصی تفکیک و به شاخه‌های مختلف تقسیم شدند. در حال حاضر حوزه دامپزشکی به شاخه‌های تخصصی متعدد تقسیم شده است. امروزه مولفان کتاب‌های انگلیسی‌زبان دنیا در حوزه‌های مختلف علوم پایه، پزشکی و دامپزشکی، از مقالات متخصصان ایرانی استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده اعتبار و تسلط دانشمندان ایرانی است.

یک سر و گردن از کشورهای منطقه بالاتریم
نویسنده کتاب «بیماری‌های دستگاه گوارش نشخوارکنندگان» درباره جایگاه ایران در حوزه دامپزشکی در سطح بین‌الملل نیز اظهار کرد: در سطح منطقه در حوزه دامپزشکی در جایگاه نخست قرار داریم. در یک مقایسه بین دانش دامپزشکی کشورمان با کشور‌هایی مانند ترکیه و پاکستان معلوم می‌شود که ما یک سر و گردن بالاتر هستیم.

چهره ماندگار دامپزشکی ایران، درباره معیار برتری ایران در حوزه دانش دامپزشکی در منطقه ادامه داد:‌ اصلی‌ترین معیار این برتری، خروجی‌های علمی ما در قالب مقاله‌ است. برگزاری و حضور در سمینار‌های علمی با درجه بین‌المللی نیز به‌عنوان معیار برتری ایران در سطح بین‌المللی مطرح است. مقالات محققان ما نیز در مراکز بین‌المللی فعال در حوزه دامپزشکی اعتبار بسیاری دارند.


درباره دکتر نادعلیان
دکتر محمدقلی نادعلیان، متولد ۱۳۱۵ مهدیشهر (سنگسر) دارای رتبه ۲۸ استادی دانشگاه تهران در رشته دامپزشکی است. وی در سال ۱۳۸۴، به‌عنوان چهره ماندگار علمی کشور در شاخه دامپزشکی برگزیده شد.

نادعلیان تاکنون ده‌ها عنوان کتاب و مقاله علمی در شاخه‌های مختلف رشته تخصصی‌اش ارایه و شاگردان زیادی را در طول نیم قرن فعالیت علمی به جامعه دامپزشکی کشور هدیه کرده است.

«بیماری‌های دستگاه گوارش نشخوارکنندگان» و «اصول معاینه دستگاه گوارش و اعصاب در نشخوارکنندگان و تک سمیها» با همکاری فریدون نورمحمدزاده و عباسعلی اطمینانی از جمله آثاری است که در کارنامه علمی این چهره ماندگار دامپزشکی کشور دیده می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رشيد
|
-
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
0
0
خداوند اين بزرگان رو حفظ كنه. دكتر نادعليان، دكتر تاجبخش، دكتر اسلامي، مرحوم دكتر ميرشمسي و... اعتبار و تاج سر ما دامپزشكان هستند.
رزيدنت دامپزشكي
نظر شما
ادامه