کد خبر: ۱۷۹۹۸
تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است و در طول چند سال اخیر و با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان ها و نهادهای مسئول میزان ابتلا به این بیماری در استان کردستان بالغ بر 35 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تب مالت از جمله شایع ترین بیماری های واگیردار در کشور ما به شمار می رود. تب مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود به سرعت در 10 تا 15 روز درمان می شود و جلوی انتقال آن به افراد دیگر گرفته می شود.

مهمترین راه ورود میکروب عامل بروز تب مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می کند و سبب شیوع بیماری می شود.

مهمترین علائم بیماری تب مالت، تب 40 درجه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مهمترین علامت این بیماری تب بین 38 تا 40 درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه باشد.

فرزام بیدار پور افزود: دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز از جمله علایم تب مالت به شمار می رود.

وی بیان کرد: درصورتی که این بیماری مزمن شود حالاتی مانند خستگی های دایمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی و ناتوانی جنسی نیز به تدریج ظاهر می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تب مالت به لحاظ ویژگی های عامل مولد آن که نوعی میکروب است که به بیماری هزار چهره معروف است بنابراین شناخت، مبارزه و ریشه کنی آن با دشواری های خاصی همراه است.

بیدار پور ادامه داد: یکی از دلایل شیوع این بیماری در کشور ما عدم رعایت اصول بهداشتی در بین برخی روستائیان و دامداران است و در اصل کشاورزی و دامپروری با زندگی روستایی و عشایری مردم ما بسیار آمیخته است.

وی همچنین به عوارض بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: بیماری تب مالت عوارض متعددی دارد که ازجمله آن می توان التهاب مفاصل به عنوان شایع ترین عارضه این بیماری نام برد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: کبد و کیسه صفرا نیز در اثر این بیماری متاثر می شوند و کبد همیشه در بیماری تب مالت درگیر می شود و معمولا بزرگ می شود و التهاب کیسه صفرا ناشی از بروسلوز نیز یکی دیگر از عوارض نادر این بیماری است.

بیدارپور افزود: مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه و عدم تماس با حیوانات آلوده به تب مالت از عمده ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

وی بیان کرد:عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل های آلوده، واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری، مصرف گوشت حیوانات مبتلا به این بیماری به صورت کاملا پخته شده و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری ها از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری است.

کاهش 35 درصدی تب مالت در استان کردستان

کارشناس ارشد بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه کردستان به همراه استان‌ های همدان، لرستان و اردبیل در سال 86، جزو چهار استان آلوده‌ کشور به‌ لحاظ بروز بیماری تب مالت بود، گفت: خوشبختانه طی سال‌ های اخیر کردستان با کاهش 35 درصدی در بروز موارد بیماری تب ‌مالت توانست بالاترین رتبه در کاهش این بیماری را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.

امید بنفشی اظهار داشت: شهرستان بیجار با بیش از 50 درصد کاهش موارد ابتلاء به تب مالت، بالاترین میزان کاهش را در استان داشته است.

وی شمار مبتلایان به تب‌ مالت استان را در نیمه‌ نخست سال جاری 287 نفر بیان کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 370 مورد بود، 22.5 درصد کاهش داشته است.

کارشناس ارشد بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: افزایش روند اقدامات آموزشی از قبیل برگزاری کارگاه‌ های آموزشی، اطلاع ‌رسانی به عموم مردم از طریق صدا و سیما، تهیه‌ بروشور و توزیع  CD  آموزشی، پوستر در زمینه‌ راه ‌های پیشگیری از تب ‌مالت، افزایش فعالیت‌ های دامپزشکی و استفاده از واکسن‌ های جدید و جلب مشارکت مردم در واکسیناسیون بروسلوز در دام ‌ها از جمله دلایل کاهش این بیماری است.

بنفشی یادآور شد: همچنین استفاده‌ بیشتر مردم از فرآورده‌ های پاستوریزه لبنی، افزایش هماهنگی ‌های بین بخشی و همکاری ادارات بهداشت و دامپزشکی، برگزاری جلسات شورای بهداشت شهرستان و کمیته‌ های تخصصی، جمع ‌آوری بهداشتی شیر و افزایش کارخانجات شیر پاستوریزه، بهداشتی شدن جایگاه نگهداری دام و کاهش شمار دامداری ‌های سنتی از مهم‌ ترین علل کاهش درصد موارد بروز تب ‌مالت در کردستان است.

وی با بیان اینکه تب مالت به عنوان یکی از مهم ‌ترین بیماری‌ های مشترک انسان و دام است، ادامه داد: این بیماری بیشتر از طریق گاو، گوسفند یا بز آلوده به انسان منتقل می ‌شود.

کارشناس ارشد بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: استفاده از لبنیات و فرآورده‌ های لبنی پاستوریزه، جوشاندن شیرمحلی به ‌مدت حداقل یک دقیقه، عدم تماس با ترشحات و بافت‌ های حیوانی آلوده، واکسیناسیون مرتب دام‌ ها تحت نظارت دامپزشکی، رعایت اصول بهداشتی توسط دامداران، استفاده از وسائل محافظتی بدن مانند دستکش، هنگام تماس با حیوانات از مهم‌ ترین راه‌ های پیشگیری از تب‌ مالت است.

امسال 700 هزار رأس دام در کردستان واکسینه می ‌شوند

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل این بیماری گفت: در سال جاری با توجه به کاهش جمعیت دامی در کردستان پیش ‌بینی می‌ شود که برای 700 هزار رأس دام واکسیناسیون انجام شود تا در حوزه دام استان مشکلی به وجود نیاید.

کامران زیبا کردار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیماری بروسلوز از طریق ترشحات عوارضی مانند سقط جنین، کاهش تولید شیر و کاهش باروری را به دنبال دارد و راه ‌های پراکنده شدن عامل بیماری ترشحات سطحی و زایمانی، شیر، ادرار و مدفوع دام است.

وی به اصول کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: به این منظور چهار کار واکسیناسیون، تست و کشتار، رعایت مقررات بهداشتی و آزمون انجام می‌ شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان اظهار داشت:  انجام واکسیناسیون به تبع شرایط محیطی و سنی، برای کنترل بیماری باید در زمان‌ بندی مشخص خود انجام شود زیرا در بسیاری موارد قابل تمدید نیست.

وی گفت: اداره کل دامپزشکی استان خوشبختانه در سال گذشته 130 درصد از تعهدات خود را انجام داده و کاهش عملکرد نداشته‌ است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان افزود: امسال با توجه به کاهش جمعیت دامی در استان پیش ‌بینی می‌شود که برای 700 هزار رأس دام، واکسیناسیون انجام شود تا در حوزه دام استان مشکلی به وجود نیاید.

زیباکردار بیان کرد: اداره کل دامپزشکی به علت کم بودن اعتبارات و تجهیزات، عمل واکسیناسیون را در دامداری‌ های صنعتی و غیر صنعتی و اطراف محل تجمع دام به ترتیب اولویت انجام داده است.

وی یادآور شد: اما 30 درصد از جمعیت دامی استان، هر ساله تحت عمل واکسیناسیون قرار نمی ‌گیرد و متاسفانه اماکن تجمع این دام‌ ها به محل تجمع بروسلوز تبدیل شده که البته این مشکل فقط مختص استان کردستان نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: حجم عملیات ما در این محل به هزینه بیشتری نسبت به 70 درصد بقیه دام ‌ها دارد زیرا این دام ‌ها در نقاط صعب ‌العبور هستند که دسترسی به آنها مشکل است.

کمبود اعتبار مهمترین مشکل دامپزشکی کردستان

زیبا کردار گفت: متاسفانه از سال 90 تا 93 به دلیل غیر فعال شدن واحد های صنعتی با کاهش دام مواجه بوده‌ ایم که این مسئله بسیار نگران کننده است و دلیل عمده آن عدم صرفه اقتصادی برای آنهاست.

وی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان هر ساله به شکل منظم و سه بار در دامداری ‌ها تست انجام داده و در صورت شناسایی دام‌ های مبتلا، آنها را خارج کرده و در ازای آنها به صاحبانشان غرامت پرداخت می ‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان افزود: واحدهای صنعتی استان از سال 90 تا 93 هیچ گاو مبتلا به تب مالت را شناسایی نکرده است و عمدتاً بیماری تب مالت به مناطق سنتی و روستایی مربوط می ‌شود.

زیباکردار بیان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار، حجم عملیاتی که در رابطه با کنترل تب مالت باید انجام شود صورت نمی ‌گیرد.

وی یادآور شد: طرح آموزش روستائیان در رابطه با بیماری تب مالت هر سال در 50 روستای استان انجام می ‌شود در حالیکه حداقل باید در سال 200 روستا تحت آموزش قرار بگیرد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان ادامه داد: کل اعتبارات تصویب شده برای تمام فعالیت ‌های اداره کل دامپزشکی استان 450 میلیون تومان است در صورتیکه این رقم بسیار ناچیز است و به یک میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای انجام امور نیاز است.

زیباکردار به مشکلات حوزه  دامپزشکی کردستان اشاره کرد و گفت: کمبود اعتبارات، پراکندگی واحدهای دامداری در مناطق روستایی، سنتی بودن بافت غالب دامداری‌ های روستایی استان و عدم آگاهی مناسب دامداران نسبت به مسائل بهداشتی  از جمله مشکلات این حوزه است.

وی اظهار داشت: کردستان استانی است که دامداری برای آن یک اولویت اقتصادی است و بسیاری از مردم آن دامدار هستند و میزان استفاده مردم این منطقه از فرآورده‌ های لبنی زیاد است پس  لزوم واکسیناسیون  دام‌ ها را باید جدی گرفت.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان کمبود حجم برنامه‌ های آموزشی و افزایش تعداد عرضه کنندگان لبنیات غیر پاستوریزه در سطح شهرها و وجود شایعات وسیع در خصوص نامناسب بودن کیفیت محصولات پاستوریزه را از دیگر مشکلات در حوزه دام پزشکی دانست.

بدون شک کنترل و مقابله با بیماری تب مالت در استان کردستان یکی از نیازهای لازم و ضروری است و در این راستا به نظر می رسد که فرهنگ سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

نظر شما
ادامه