کد خبر: ۱۷۹۶۷
کرمانشاه در کمتر از یک یکسال دو بیماری دامی "لمپی اسکین" مختص به گاوها و نیز بیماری " VHS" که ماهیان قزل آلا را آلوده می کند را تجربه کرد، تجربه ای که خسارت مالی فراوانی برای پرورش دهندگان ماهی و دامداران در این استان به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در کمتر از یک سال، شیوع چند بیماری دامی باعث زیانهای مالی بسیاری بر دامداران وکشاورزان این استان شد.

تقریبا در سال گذشته در چنین ماه هایی بود که خبر شیوع بیماری "لمپی اسکین" در استان آذربایجان شرقی منتشر شد.

نام این بیماری که برای اولین بار در کشور شنیده می شد، در کمترین زمان ممکن بیشترین خسارت را به برخی از دامداران آذربایجانی و دیگر استانها وارد کرد.

بیماری دامی "لمپی اسکین" سوغات کشورهای آفریقایی

دکتر نادر پرور، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: منبع بیماری "لمپی اسکین" کشورهای آفریقایی است. این بیماری نوعی بیماری پوستی دامی است که بیشتر گاوها و دامهای سنگین را مبتلا می کند.

دکترپرور با اشاره به اینکه آغاز این بیماری از استانهای شمال غرب کشور آغاز شده است، گفت: بعد از مدت زمان کوتاهی این بیماری به استان کرمانشاه رسید و دامهای بسیاری را آلوده کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دامداران در زمان شیوع و ابتلا دامها به این بیماری، تنها راه باقی مانده برای آنها، معدوم کردن دامهایشان بود، گفت: متاسفانه صدها راس دام به علت ابتلا به این بیماری یا به کام مرگ رفتند و یا اینکه توسط متخصصان و پزشکان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه معدوم شدند.

خوشبختانه با انجام قرنطینه و انجام واکسیناسیون دامها به صورت جامع در سطح استان، توانستیم از شیوع این بیماری واگیردار در بین دامها به ویژه ها گاوها جلوگیری کنیم و عملا حرکت این بیماری به کندی ملموسی، دچار شد.

دکترپرور با اشاره به اینکه در این بین نقش دامداران در همکاری با نیروهای دامپزشکی قابل تقدیر بوده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر هیچ نمونه ای از این بیماری در دامهای استان کرمانشاه دیده نمی شود و آثار این بیماری به کلی از سطح دامپروری ها پاک شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه اشاره داشت: خوشبختانه بیماری لمپی اسکین بر روی انسان تاثیری ندارد .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان کرمانشاه به خوبی انجام گرفت.

علیرضا امیری تاکید کرد: شیوع بیماری "لمپی اسکین"  و ادامه روند این بیماری می توانست زیانهای بسیاری به بخش دامداری در این خطه وارد کند، ولی خوشبختانه این وضعیت برای استان کرمانشاه پیش نیامد.

بعد از چند هفته از خاموش شدن بیماری  "لمپی اسکین" در استان کرمانشاه، اخبار دیگری مبنی بر شیوع یک بیماری حیوانی دیگر در استانهای غربی کشور بر سر زبانها افتاد.

با مرگ و میر ماهیان به ویژه قزل آلاها در استخرهای پرورشی، خطر یک بیماری جدیدتر و ناآشناتر در میان پرورش دهندگان ماهیان رسوخ پیدا کرد.

بیمای " وی اچ اس" همان بیماری ماهیان بود که به علت سهل انگاری عده ای سودجو بلای جان پرورش دهندگان ماهی در کشور شد.

این بیماری بیشترین تاثیر خود را بر روی ماهیان قزل آلا می گذارد و طبق آمارها در برخی نقاط استان کرمانشاه خسارت مالی بسیاری به دنبال داشته است.

دکترنادر پرور، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در این باره این بیماری گفت: بیماری "VHS" بیماری سمی خونریزی دهنده ویروسی است که به عنوان یک بیماری حاد در میان ماهیان آب شیرین و دریایی شایع بوده است.

دکترپرور تاکید کرد: این بیماری معمولا بر 4 گونه ماهی اثر منفی می گذارد و باعث تغییرات ژنتیکی در آنها می شود.

با آغاز بیماری وی اچ اس در مزارع پرورش ماهی در استان کرمانشاه پست های قرنطیه سریعا در مکانهای مشخص شده و مشکوک ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه باید در اجرای طرحهای خود برای جلوگیری از شیوع این بیماری نهایت سرعت عمل را داشته باشیم، گفت: در برخی نقاط استان کرمانشاه همانند برخی شهرهای منطقه اورامانات شاهد شیوع بیماری وی اچ اس بودیم که ما را بر آن داشت که طرحهای پیشگیرانه خود را در این منطقه آغاز کنیم.

"وی اچ اس" بیماری ماهیان قزل آلا

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت:  این بیماری بیشتر در بین ماهیان قزل آلای سردآبی رنگی شیوع پیدا می کند و می تواند باعث مرگ آنها شود.

دکترعلیرضا امیری تاکید کرد: متاسفانه این بیماری توسط برخی واردکنندگان غیرمجاز تخم ماهی در کشور شیوع پیدا کرد.

امیری اولین نمونه و گزارش از این بیماری را متعلق به شهرستان جوانرود اعلام کرد و اظهار داشت: در آذرماه سال 92 اولین گزارش از بیماری "وی اچ اس" در یکی از استخرهای پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان جوانرود به اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه منعکس شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بعد از جوانرود شاهد شیوع این بیماری در دیگر شهرستانهای منطقه اورامانات بوده ایم، گفت: بعد از جوانرود، پاوه، روانسر، ثلاث باباجانی و... درگیر این بیماری ویروسی ماهیان قزل آلا شدند.

دکترامیری با اشاره به اینکه این بیماری در روزهای اول، مرگ بیش از 370 هزار قطعه ماهی قزل آلا را به دنبال داشته است، افزود: با کسب نیابت قضایی و نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در مزارع پرورش ماهیان قزل آلا در استان کرمانشاه، بیش از یکصدهزار قطعه ماهی در جوانرود، 234 هزار قطعه در پاوه و.... معدوم شدند.

وی بیان داشت: خوشبختانه این بیماری در حال حاضر تحت کنترل است و در حال حاضر گزارشی مبنی بر این بیماری در استخرهای پرورش ماهیان قزل آلا در استان کرمانشاه تا این لحظه گزارش نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه با شیوع بیماری وی اچ اس در مزارع پرورش ماهی در روانسر اقدامات پیشگیرانه سریعا آغاز شد و در همان روزهای اول از شیوع این بیماری در این شهرستان جلوگیری به عمل آمد و در حال حاضر به جرات می توان گشفت که این بیماری تحت کنترل است.

گفتنی است که بیمای وی اچ اس تنها ماهیان قزل آلا را به خود به مبتلا می کند و قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

نظر شما
ادامه