کد خبر: ۱۷۹۲۶

میزان سهم واردات روغن پالم به کشور در سال 86، 28 درصد بوده که این رقم در سال 92 به حدود 45 درصد رسید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران امروز در نشستی که در اتحادیه روغن نباتی به‌منظور بررسی کیفیت مصرف روغن پالم در کشور برگزار شده بود، با اشاره به گسترش موضوع مصرف روغن نباتی در شیر با اشاره به ناامنی روانی ناشی از انتشار خبر پالم در فرآورده‌های لبنی، گفت: انتشار اخبار این‌چنینی با عدم پیگیری و پاسخگویی دولت، افکار عمومی را بدون حاصل آمدن نتیجه منحرف می‌کند.

محمد قبله افزود: استفاده از وایتکس و مواد شیمیایی که در گذشته مصرف آن در صنایع لبنی مطرح شده بود و هنوز پاسخگویی صحیحی درباره آن انجام نشده بود، این‌بار شامل روغن پالم شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت از قدرت و ابزار لازم برای برخورد با متخلفان برخوردار است، چرا فقط مصاحبه می‌کنند و با انتشار اخبار ضد و نقیض ضربه‌های سنگینی به صنایع کشور وارد می‌کند.

قبله ادامه داد: در این باره، مدیران بهداشتی کشور اقدامات لازم که بر عهده آنها است را برای شفاف‌سازی اذهان عمومی انجام نداده‌اند.

 

قانون، مجوز رسمی ورود پالم به لبنیات

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در پاسخ به احتمال ورود روغن پالم به فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: این موضوع را نه می‌توان تأیید کرد، نه تکذیب؛ زیرا انجمن روغن نباتی اطلاعات مشخصی در این باره ندارد.

وی درباره چگونگی ورود روغن نباتی به صنایع لبنی یادآور شد: بر اساس قانونی که فرآورده‌های لبنی بالای سه درصد را از مشمولیت تعزیرات حکومتی جدا می‌کند، زمینه ورود روغن پالم به لبنیات فراهم شد.

قبله تأکید کرد: مطالعات ورود پالم به ایران از سال 62 انجام گرفت و در سال 86 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز استفاده از روغن پالم را در صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد.

 

روغن‌های قنادی، دارای پالم فراوان

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با روش‌های مختلفی سعی کرد که در این سال‌ها مصرف روغن جامد را در تولیدات روغن خوراکی از طریق توزیع در سبد کالا و کالابرگ کاهش دهد به طوری که سهم مصرف روغن‌های مایع در سال‌های اخیر از شش تا هفت درصد به 45 درصد رسیده است.

قبله همچنین گفت: در صنعت شیرینی‌پزی برای داشتن قوام محصولات تولیدی از روغن‌ پالم بیشتری استفاده می‌شود که این کار نیز با مجوز خود وزارت بهداشت انجام می‌شود.

 

45 درصد روغن‌های وارداتی پالم است

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه بدون اجازه وزارت بهداشت هیچ نوع روغنی ترخیص نمی‌شود، افزود: میزان درصد روغن پالم وارداتی کشور در سال 86، 28 درصد، سال 87، 57 درصد، سال 88، 51 درصد، سال 89، 44 درصد، سال 90، 46 درصد، سال 91، 44 درصد و در سال 92 حدود 45 درصد است که با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور مالزی 16 میلیون تن روغن پالم تولید می‌شود که 10 میلیون تن آن به صادرات اختصاص یافته و شش میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود و به‌طور کلی روغن پالم در دنیا دارای بیشترین مصرف و پس از آن سویا بیشترین نیاز مصرفی مردم جهان را تأمین می‌کند.

 

دولت صنایع غذایی را از سردرگمی نجات دهد

قبله ادامه داد: برای حل مشکل‌های اینچنینی و اجازه یا عدم اجازه مصرف پالم، اداره استاندارد و وزارت بهداشت باید تصمیم واحدی را بر اساس مباحث علمی بگیرند و صنایع غذایی را از سردرگمی برهانند.

وی در پایان با اشاره به حضور خود به‌عنوان ریاست این انجمن در سال 92 تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در سال 92 در دولت ایجاد شد، بنده به انجمن صنایع روغن نباتی ایران ورود پیدا کردم و در نخستین سمینار، جلسه‌ای فنی با دانشمندان و محققان ایرانی و خارجی برگزار و درباره مصرف پالم در صنایع غذایی صحبت شد که بر اساس آن و اعلام ستاد تنظیم بازار در سال 92، ترکیب روغن‌های مصرفی به 30 درصد روغن پالم، 50 درصد روغن سویا و 20 درصد روغن آفتابگردان رسید.

 

 

برچسب ها: روغن وارداتی،
نظر شما
ادامه