کد خبر: ۱۷۶۹۳

زنبور عسل

چندی است مباحثی مبنی بر مرگ و میر زنبورها به دلیل استفاده از داروهای قاچاق و گسترش برخی بیماری ها در رسانه ها مطرح شده است و زنبورداران به شدت از کمبود دارو و ضعف زنبورستانها گله مند هستند، در همین زمینه یک زنبوردار به خبرگزاری تسنیم گفت: داروهایی که به صورت قاچاق از عراق و کشورهای اطراف وارد ایران شد، داروهایی که اصلا برای زنبور عسل و کنه واروا نبود تاثیر بدی روی زنبورها گذاشتند .

مساله ای که مورد قبول مسئولان سازمان دامپزشکی نیست
در همین زمینه دکترمحمد حبیبی، مدیر کل دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور به تسنیم گفت: هم اکنون کمبود دارو وجود ندارد چون این داروها تولید داخل هستند هر استانی که اعلام نیاز کند ما نیاز آنها را تامین می کنیم.

دکترحبیبی افزود: قیمت داروها بویژه داروهای تولید خیلی بالا نیست چون سازمان حمایت این داروها را براساس اصول قیمت گذاری می کند اینگونه نیست که بگوییم هر تولیدکننده ای برای خود یک قیمتی را می دهد.

*چرا زنبورداران سراغ داروهای مخاطره آمیز می روند؟

همچنین رئیس سازمان دامپزشکی مساله کمبود و ورود داروی قاچاق به کشور را تکذیب کرد و گفت:" اگر زنبورداران از چنین مسئله ای اطلاع دارند چرا آن را به یک دستگاه حاکمیتی که وظیفه قانونی‌اش برخورد با این امر است، اطلاع نمی دهند؟

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنده از زنبورداران تقاضا می کنم اگر از وجود داروهای غیرمجاز آگاه هستند این موضوع را به ما اطلاع دهند تا ما با همکاری ارگان های مسئول جلوی این امر را بگیریم.

دکترخلج ادامه داد: نکته مهم تر و سوال مهم بنده از زنبورداران این است که آنها چرا سراغ داروهای قاچاق و مخاطره‌آمیز می روند؟

وی اضافه کرد: در مورد داروهای وارداتی نیز این ادعا مورد پذیرش نیست، چراکه سازمان دامپزشکی هم برای واردات این داروها مطالعه کافی انجام می‌دهد و هم در حین مصرف آنها را مورد بررسی قرار می دهد. "

*استفاده از سموم شیمیایی عامل کاهش جمعیت کلنی هاست

مدیر دفتر بیماریهای زنبور عسل سازمان دامپزشکی در گفت وگو با تسنیم گفت: زمانی که زنبورداران زنبورها را به باغات و مزارعی که این مزارع در سالهای گذشته به طور مداوم سم پاشی شده اند می برند به دلیل تجمع مواد شیمیایی در گرده های گلها وقتی از اینها استفاده می کنند زنبوران بالغ صدمه ای نمی بینند ولی زنبوران نوزاد دچار آسیب می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین علت اصلی کاهش جمعیت کلنی ها به استفاده از مواد شیمیایی برمی گردد مواد شیمیایی و داروهایی که زنبورداران استفاده می کنند باعث تلفات بیشتر در زنبورستانها می شود.

دکترفرسی افزود: کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و کانادا اعلام کرده اند که گرده های درختانی که مورد سم پاشی قرار می گیرند حاوی مواد سمی هستند.

وی ادامه داد: زنبوران عسل با انتقال این گرده ها به داخل کندو و خوراندن آن ها به نوزادانشان ، آنها را مسموم می کنند در نتیجه جمعیت زنبورعسل جایگزین نشده و کندو خالی می ماند.

دکترفرسی اضافه کرد: بنابراین مهم ترین مسئله ما سمومی هستند که سبب تلفات در زنبورها می شوند و این موضوع با دارو قابل درمان نیست.

مدیر دفتر بهداشت و بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی تاکید کرد: این بیماری هایی مانند نوزما یا واروا نیست که به زنبورستان های ما آسیب می رساند بلکه سموم و باقی مانده آنهاست که در موم تجمع یافته و لاروها را از بین می برند.

*سالانه میلیون ها تن سموم شیمیایی در کشور استفاده می شود

در همین زمینه مسئول اداره طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان لرستان نیز به تسنیم گفت: مشکلاتی که در زنبورستان ها وجود دارد مربوط به بیماری ها نیست ، گرد و غباری که در استان وجود دارد روی گیاهان را می پوشاند و مانع دستیابی زنبور به یک شهد سالم می شود .

دکترکرم الهی اضافه کرد: ما طی 5، 6 سال اخیر مشکل گرد و غبار را در استان داریم و همچنین خشک سالی که وجود دارد سبب کاهش پوشش گیاهی شده است و شهد گلها نیز به آن شکلی که باید وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای تولید یک کیلو عسل در کندو، وجود 15 میلیون گل ضروری است اما آیا مراتع ، مزارع و کوهستانهای ما طی سالهای اخیر چنین ظرفیتی را دارند؟ به علت خشک سالی های ایجاد شده طبیعتا ندارند.

دکترکرم الهی افزود: همچنین امواج رادیویی که از طریق آنتن های موبایل ها ساطع می شوند ، امواج الکترومغناطیس مخابراتی و استفاده گسترده از سموم شیمیایی از جمله عواملی هستند که بر جمعیت زنبورستان ها تاثیر منفی دارند.

وی ادامه داد: سالانه میلیون ها تن سموم برای مبارزه با حشرات و علف های هرز استفاده می شود که این امر به زنبورستان های ما آسیب می زند.

*برای مبارزه با ملخ مجبور به استفاده از سموم شیمیایی هستیم

محمد علی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات نیز در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه بقایای سموم شیمیایی موجود در مراتع منجر به مرگ و میر گسترده زنبورهای عسل شده است، گفت: "ما تنها در مورد مبارزه با ملخ مجبوریم پیش از ورود این حشره به عرصه‌های زراعی و باغی ، در مراتع با آنها مبارزه کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: در صورتی که ما مبارزه با ملخ را در مراتع انجام نمی‌دادیم به طور قطع باید در اراضی کشاورزی در سطح گسترده‌تری مبارزه شیمیایی می‌کردیم. بدین معنا که ما میان بد و بدتر مجبور به انتخاب روش بد شدیم و چاره دیگری هم نداشتیم.

باغستانی افزود: بنده نمی‌توانم موضوع مرگ و میر زنبورها به دلیل باقی‌مانده سموم در مراتع را به طور کامل رد کنم ممکن است این اتفاق در مواردی رخ داده باشد چرا که ما برای مبارزه با آفات مجبور به استفاده از سموم هستیم."

 

 

نظر شما
ادامه