کد خبر: ۱۷۶۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

ماهی های قزل آلا براثر ویروس وارداتی و نامبارکی به نام «وی اچ اس» با چشمانی از حدقه بیرون زده و خونین در مزارع پرورش ماهی همدان جان می دهند.

به گزارش ایرنا این ویروس به همراه محموله های قاچاق بچه ماهی و ورود غیرقانونی تخم چشم زده ماهی از کشور فرانسه وارد شده و به جان قزل آلاهای همدان افتاده است.

ماهیان بی زبان نیز گرفتار دلالان سودجویی شدند که فقط به منفعت بیشتر حتی به قیمت از بین رفتن سرمایه های ملی می اندیشند.

ماهیان مبتلا به این ویروس هیچ درمانی تا رسیدن مرگ ندارند.

به راستی چگونه است که انسان هایی به خود اجازه می دهند اینگونه بی مهابا و بدون کوچکترین دغدغه بازخواستی امنیت زندگی ماهیان را به خطر اندازند.

بیماری وی اچ اس را کارشناسان شیلات همدان یک بیماری غیربومی معرفی می کنند که بومی فرانسه و کشور چک و اسلواکی است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.

کارشناس پرورش ماهی شیلات استان همدان گفت: این محموله بدون برچسب بهداشتی وارد شده و بدون انجام آزمایش ویروسی در دسترس مزرعه داران پرورش ماهی استان قرار گرفته است.

ˈاحمد روحانیˈ تصریح کرد: تلفات این بیماری به دلیل ویروسی بودن برخلاف بیماری های باکتریایی در مزارع پرورش ماهی استان بسیار سنگین است به شکلی که تاکنون چندین میلیارد ریال زیان مالی به این بخش وارده شده است.

وی یادآور شد: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم و نهایت مرگ ماهیان است.

وی اظهار داشت: مبارزه و ریشه کنی این بیماری از سطح استان کار سختی است به دلیل اینکه باید این ویروس را از بستر رودخانه های استان از بین برد و مزارع را خشک کرد و پس از ضد عفونی رودخانه ها دوباره با بچه ماهی سالم فعالیت را آغاز کرد.

معاون شیلات استان همدان نیز گفت: این بیماری ویروسی درمان نداشته و تنها از طریق ایجاد قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی قابل پیشگیری است.

ˈاحمد بختیاریˈ با بیان اینکه این بیماری در فصول سرد سال شدت بیشتری پیدا می کند، افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز این بیماری واحد های پرورش ماهی را بیش از پیش تهدید می کند.

وی اظهار کرد: این بیماری مختص ماهی های قزل آلای سردآبی است و فاقد هرگونه تهدید برای انسان است.

وی با بیان اینکه بیماری ˈ وی اچ اسˈ از اواخر اسفند ماه سال گذشته وارد استان همدان شده است، گفت: میزان شیوع این بیماری بیشتر در شهرستان نهاوند بوده و میلیارد ها ریال خسارت به واحد های پرورش ماهی وارد کرده است.

بختیاری ادامه داد: با توجه به اینکه این واحد های پرورش ماهی به طور قطع تاثیر زیادی در سود آوری و ارز آوری به استان همدان داشتند، خسارت وارده به واحدهای پرورش ماهی افزون بر وارد کردن خسارت به تولید کنندگان، به اقتصاد استان نیز صدمه زده است.

وی یادآور شد: در استان همدان 571 مزرعه پرورش ماهی فعال است و سالانه پنج هزار تن ماهی در آن تولید می شود که با ورود این ویروس بخش زیادی از تولیدات استان از بین رفته و کاهش می یابد.

مدیرکل دامپزشکی همدان نیز تعداد کانون های آلوده این استان را 11 کانون عنوان کرد و گفت: متاسفانه این بیماری مناطق زیادی را در غرب از جمله همدان و جنوب غربی و شمال غربی را درگیر کرده است.

ˈمحمود رضا رسولیˈ از حذف یکی از کانون های آلوده استان همدان خبر داد و افزود: عملیات ضد عفونی ، سم پاشی استخرها و همچنین خشک کردن مزارع پرورش ماهی در این استان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تمام کانون های آلوده استان همدان باید تخلیه شده و خشک شوند و بعد از ضد عفونی به مدت سه ماه می توانند با ورود بچه ماهی سالم، پرورش ماهی را دوباره شروع کنند.

رسولی همچنین در خصوص کنترل و مقابله با این بیماری گفت: بازدید و مراقبت فعال از مزارع آلوده استان در حال انجام است و واحد های پرورش ماهی از طریق سیستم ˈ جی آی اسˈ ثبت شدند و بازدید های بازرسان اداره دامپزشکی نیز در این سیستم ثبت می شود.

مدیرکل دامپزشکی همدان در ادامه از برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی، نمونه برداری از واحدهای دچار بیماری، انجام آزمایش های لازم از نمونه ها برای مقابله با بیماری در این استان خبر داد.

رسولی همچنین گفت: مسوولان فنی بهداشتی نیز در هر یک مزارع متناسب با ظرفیت تولید آنها به کار گرفته می شوند تا ضد عفونی ها و عملیات مبارزه با این بیماری کارشناسی شده و اصولی باشد.

وی در ادامه از ایجاد قرنطینه تخم چشم زده ماهی در همدان خبر داد و گفت: صاحبان واحد های پرورش ماهی برای کنترل این بیماری با دامپزشکی استان همکاری کرده و از نقل و انتقال بچه ماهی بدون مجوز خودداری کنند.

سالانه 82 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا تکثیر و 25 میلیون قطعه نیز در استان همدان تولید می شود.

در استان همدان 571 مزرعه پرورش ماهی فعال است و سالانه پنج هزار تن ماهی در آن تولید می شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
بالاخره کسی باید در کشور در این خصوص جوابگو باشد؟؟ به چه دلیل و اینها همه خسارت که در این نوشتار آمده است!!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
از خوانندگان محترم این وب سایت که همگی یا دامپزشک و یا فعال در ین صنف می باشند خواهشمندم به یک نکته کوچک دقت فرمائید : اکثر بیماریهای که بصورت نوپدید و خلق الساعه در ایران ظاهر شده اند به نوعی به فرانسه ارتباط داشته اند و ی دارو و واکسنی که علیه آن موثر بود نیز از فرانسه تامین می گردید مثل 4/91 بیماری تب برفکی و چندین و چند بیماری دیگر البته به نظر من این امر کاملا تصادفی و اتفاقی می باشد و کلا کشور دوست و برادر فرانسه همیشه آزمایشگاههای مستعدی برای کارآفرینان !!! خود (شرکت های تولید کننده) مثل ایران ایجاد کرده اند ،
خون های آلوده فرانسوی ، خودروهای آتش زای فرانسوی پر مصرف، واکسن های حاوی سویه جدید بیماریها مثل تب برفکی و 91/4 و به نظر میرسد باز هم یک شرکت فرانسوی در مهار و تولید واکسن بیماری لمپی اسکین شایع شده در ایران بسیار موفق عمل نموده است !!!!
خداوند سایه این برادران عزیز کشور دوست فرانسه را از سر ما کم نکند انشا الله

مسئولان محترم دولتی دامپزشکی و آقایان سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران بجای درگیریهای درون گروهی سر خود را از لاک بیرون بیاورید و کمی هم نظاره گر جولان دشمن اصلی باشید هر چند برجامعه اسلامی دامپزشکان حرجی نیست زیرا همنین آقایان که تعدادشان به عدد انگشتان دست هم نمی رسد سرمست از پیروزی تصرف سازمان و دانشگاه هستند و وقت اینکارها را ندارند

دکتر عزت مزید
نظر شما
ادامه