کد خبر: ۱۷۳۸۹

AWT IMAGEAWT IMAGE

با توجه به رخداد بیماری ویروسی نوپدید لمپی اسکین برای اولین بار در دامداریهای کشور و اهمیت انجام اقدامات کنترلی بویژه مبارزه با حشرات ناقل ویروس این بیماری و به منظور جلوگیری از انتشار و گسترش این بیماری به دیگر استان های کشور، دکتر حسین لدنی و مهندس محمدرضا عبائی از گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور همکاری در نمونه برداری و شناسائی حشرات ناقل از سوی سازمان دامپزشکی کشور دعوت به همکاری شدند.

AWT IMAGEAWT IMAGE

با توجه به ورود این بیماری از مرزهای غربی کشور، کانون های استان آذربایجان شرقی جهت بررسی های اولیه ناقلین بیماری در نظر گرفته شد. بدین منظور جلسات کاری روزانه در اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با شرکت دکتر زندیه، مدیر کل؛ دکتر علمداری، معاون سلامت؛ دکتر شیرازی،‌ معاون فنی؛ دکتر نورالهی، کارشناس بیماری های انگلی داخلی دام؛ دکتر لدنی،‌ استاد دانشکده بهداشت؛ مهندس عبائی، مربی گروه حشره شناسی پزشکی تشکیل شد و کانون های بیماری لمپی اسکین در روستاهای تابعه شهرستان های میانه، ‌ملکان و عجب شیر مورد بررسی های اولیه قرار گرفت.

دکتر لدنی در خصوص تلاشهای اخیر گروه حشره شناسی پزشکی دانشکده بهداشت در چند سال گذشته در قالب طرح پژوهشی "مطالعه تاکسونومی و پراکنش کولیسیده (دوبالان) در اقلیم های ایران به منظور احیاء نمونه های موزه حشره شناسی پزشکی" مصوب قطب علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت را یادآور شد و افزود چک لیست به روز گونه های پشه های خونخوار خانواده کولیسیده در استان آذربایجان شرقی و در اغلب نقاط کشور در قالب این طرح تعیین و نتایج منتشر شده و در اینترنت به تفکیک استان و حتی به تفکیک اغلب شهرستان های کشور در دسترس می باشد.

در این جلسه آقای دکتر نورالهی، کارشناس بیماری های انگلی داخلی دام تاکید کرد با توجه به رخداد این بیماری در فصل گرما و ازدیاد نسبی حشرات خونخوار و تنوع آنها، ضمن طراحی پژوهش های کوتاه مدت و ضربتی ، شناسائی حشرات ناقلین بیماری لمپی اسکین در مناطق درگیر با این بیماری در کشور در اولویت کار پژوهشی قرار گیرد.

گفتنی است که این بیماری از طریق نیش حشرات خونخوار بین دام های سنگین انتقال می یابد و در تمامی رخدادهای این بیماری، ویروس بوسیله سیکل مستمر (گاو- حشرات خونخوار- گاو) منتقل می گردد. بیماری لمپی اسکین جزء بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب نمی شود و شیوع آن در گاوداریهای صنعتی، نیمه صنعتی و حتی سنتی کشور از جنبه اقتصادی سبب افت وزن در دام های سنگین ، کاهش شدید تولیدات دامی منجمله شیر، گوشت و خسارت به صنعت چرم کشور می گردد.

AWT IMAGEAWT IMAGE

AWT IMAGE

نظر شما
ادامه