کد خبر: ۱۷۲۸۳

مدیرگروه پژوهشی میکروبیولوژی پژوهشگاه استاندارد با بیان این که فراورده های لبنی تولیدی کشورمان از کیفیت مطلوبی برخوردار است گفت: تولید فرآورده های لبنی براساس استانداردهای ملی است که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد.

مریم قبادی دانا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: هم اکنون در روش های آزمون و استانداردهای ملی صنایع شیر کشور از آخرین متدها و استانداردهای بین المللی جهان استفاده می شود و به روز است.

وی اظهارداشت: در این راستا ویژگی های مورد نظر بر اساس وضعیت موجود کشور بومی سازی می شود. بومی سازی به معنی کاهش کیفیت تولید محصولات نیست بلکه در برخی موارد نشان دهنده تولید محصولات با کیفیت است.

به گفته قبادی دانا هم اکنون کیفیت برخی فرآورده های لبنی ایران با فرآورده های لبنی کشورهای اروپایی یکسان است.

وی تصریح کرد: البته صنایع لبنی ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته در برخی زمینه های تولیدی با کمبودها و مشکلاتی مواجه است که باید با سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی نوین این بخش از مشکلات را نیز برطرف کرد.

مدیرگروه پژوهشی میکروبیولوژی استاندارد فراورده های لبنی صنایع شیر ایران را یکی از با کیفیت ترین محصولات دانست و گفت: هم اکنون پژوهشگاه استاندارد در نظردارد همکاری لازم را در یک برنامه زمانبندی 3 ساله برای استانداردسازی و تدوین استانداردهای پژوهش محور و استانداردهای کارخانه ای محصولات جدید صنایع شیر ایران داشته باشد.

وی تاکید کرد این عملیات موجب تسهیل تولید، عرضه به بازار داخلی و صادرات می شود.

به گفته قبادی دانا همچنین پژوهشگاه استاندارد می تواند زمینه آموزش و ترویج را برای بالا بردن سطح آگاهی مردم جهت استفاده نوع محصول و میزان مصرف فرآورده های لبنی براساس سن و بیماری ها، با کمک رسانه های جمعی فراهم کند، به گونه ای که این پژوهشگاه درخصوص خواص محصولات پروبیوتیک و سایر محصولات مورد نیاز مصرف کنندگان می تواند اطلاعات مفیدی ارایه دهد.

این کارشناس استاندارد گفت: به طور مثال به همان اندازه که مصرف فرآورده های لبنی پروبیوتیک می تواند مفید باشد به همان اندازه نیز می تواند برای برخی افراد جامعه مضر باشد ، بنابراین نیاز است تا مردم برای مصرف فراورده های لبنی متفاوت آگاهی لازم را داشته باشند.

پروبیوتیک مخلوطی از چند میکروارگانیسم است که در صورت مصرف می تواند با بهبود خصوصیات میکروفلور گوارشی میزبان اثرات سودمند بسیار زیادی را اعمال کند، به طوری که پروبیوتیک ها به تحریک رشد باکتریهای مفید روده و یا به کاهش بیماریزایی میکروب های مضر کمک می کند و مکانیسم عمل آنها متکی به جایگزینی و زنده ماندن آن ها در دستگاه گوارش است.

 

 

نظر شما
ادامه