کد خبر: ۱۷۲۶۵

خبرگزاری فارس: کمیته ملی صادرات در سازمان دامپزشکی راه‌اندازی می‌شود/واردات ۸۳ هزار راس دام زنده

 

دکتر مهدی خلج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه چه میزان واردات گوشت انجام می‌شود و از چه کشورهایی انجام می‌شود، گفت: فرمول واردات گوشت به کشور به این صورت است که تا سقف تعیین شده هر کسی بخواهد گوشت وارد کند، مجوز صادر می‌شود، اما کشور مبدأ باید از نظر بیماری مشکلی نداشته باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: گوشت تولیدی به صورت منجمد از برزیل وارد می‌شود بخشی هم از گرجستان و ارمنستان داریم که الان به دلیل عدم تولید در آن کشورها انجام نمی‌شود. بخشی هم واردات از هندوستان از باقیمانده ثبت سفارش‌های سال گذشته است که انجام می‌شود.

دکتر خلج افزود: بعد از تقاضای واردات کشوری که قرار است گوشت وارد شود بررسی می‌شود و اگر در محدوده ارزیابی خطر نباشد اجازه ورود داده می‌شود.

*کمیته ملی صادرات در سازمان دامپزشکی کشور راه‌اندازی می‌شود

وی ادامه داد: صادرات مرغ و تخم‌مرغ به صف آزاد است. برای تسهیل در صادرات هم کمیته ملی صادرات با همکاری معاونت امور دام در سازمان دامپزشکی تشکیل می‌شود، تا صادرات را افزایش دهد.

دکتر خلج گفت: صادرات مرغ و تخم‌مرغ اکنون نیز انجام می‌شود، اما با تشکیل کمیته صادراتی جهشی در صادرات ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا به رغم مشکلات واردات دام زنده از ارمنستان انجام می‌شود؟ گفت: سال گذشته واردات دام زنده از ارمنستان وجود داشت که در همان کشتارگاه‌های نوار مرزی ذبح می‌شد، اما الان واردات دام زنده از ارمنستان وجود ندارد.

*واردات نزدیک به 83هزار راس دام زنده در سال گذشته

دکتر خلج افزود: سال گذشته حدود 80 هزار تن گوشت منجمد و سرد گوساله و گوسفند، 14 هزار تن گوشت مرغ منجمد، 9 هزار تن ماهی خوراکی، 24 هزار تن ماهی صنعتی، 82 هزار و 988 رأس دام زنده، 538 هزار تن جو دامی، 2 میلیون و 967 هزار تن ذرت دامی، 2 میلیون و 7 هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شد.

 

 

نظر شما
ادامه