کد خبر: ۱۷۱۷۹

انتشار مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش به منظور فروش گوشت در استان خراسان از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان، نگرانی عمیقی از وضعیت حیات وحش در این استان را به همراه دارد.

شناسایی شبکه کشتار حیات وحش در قوچان و مشهد

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی از دوستداران محیط زیست شهرستان قوچان، هفته گذشته به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیات وحش توسط گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی وارد دو منزل شخصی در شهرستان های قوچان و مشهد شده و به بازرسی از این دو مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

در این زمینه تاکنون ۳ نفر شکارچی غیرمجاز به نامهای «ابراهیم. ت» ، «مهدی.ب» و فردی به نام «اشکان» شناسایی، دستگیر و پرونده ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری نموده و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است.

شبکه های کشتار و فروش گوشت حیوانات مهمترین عامل کاهش جمعیت حیات وحش در زیستگاه های خراسان رضوی

اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز مواردی از کشتار سازمان یافته حیات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوی از دو مخفیگاه در شهر مشهد شامل ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط گردید.

انتشار مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در استان خراسان از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان، نگرانی عمیقی از وضعیت حیات وحش در این استان را به همراه دارد.

به عنوان مثال پناهگاه حیات وحش حیدری روزگاری نه چندان دور بهترین زیستگاه قوچ و میش اوریال به لحاظ جمعیت و خلوص نژاد در کشور به شمار می رفت.

گزارش های دریافتی حاکیست جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری از ۳ هزار راس در سال ۸۸ به ۱۶۷۹ راس در سال ۹۱ کاهش یافته و در سرشماری پاییزه سال گذشته تنها ۶۰۲ راس قوچ و میش اوریال در این منطقه شمارش شده است.

بر اساس گزارشات دریافتی از ۴ نفر شکارچی مجاز و دارای پروانه که سال گذشته برای شکار به پناهگاه حیات وحش حیدری رفته اند ۳ نفر از آنها موفق به روئیت حتی یک قوچ بالاتر از هشت سال نشده و علی رقم داشتن پروانه شکار دست خالی از این پناهگاه خارج شده اند و صرفا یک شکارچی پروانه دار موفق به شکار شده که این فرد نیز یک قوچ کمتر از ۸ سال را شکار کرده است!

نمودار زیر مقایسه جمعیت قوچ و میش وحشی در پناهگاه حیات وحش حیدری بین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ را نشان می دهد که این آمار در سال ۱۳۹۲ به ۶۰۲ راس کاهش یافته است.

همچنین گزارش ها حکایت از نابودی بخش عمده ای از جمعیت آهو در پناهگاه حیات شیراحمد سبزوار دارد. پناهگاه حیات وحش شیراحمد که در سال های گذشته یکی از بهترین زیستگاه های آهو در کشور بوده و حتی جمعیت این گونه بیش از ظرفیت این منطقه اعلام و در مقاطعی تعدادی آهو جهت انتقال به سایر زیستگاه های فقیر در کشور از شیراحمد زنده گیری میشده است.

بر اساس گزارش های دریافتی و مستندات موجود، جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد از ۲۸۶۴ راس در سال ۸۸ به ۱۶۴۸ راس در سال ۹۱ رسیده و در سرشماری پاییزه سال گذشته نیز تنها ۱۳۶۰ راس آهو در این منطقه شمارش شده است.

در این گزارش تنها به شیراحمد و حیدری به عنوان دو منطقه مهم با درجه حفاطتی پناهگاه حیات وحش به عنوان زیستگاه اصلی دو گونه شاخص آهو و قوچ ومیش اوریال در استان خراسان رضوی اشاره شد. البته وضعیت سایر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند.

با نگاهی به دو پرونده کشتار فوق الذکر در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

این موارد فراتر از بحث شکار غیرمجاز بوده و نشان از وجود شبکه های کشتار دسته جمعی و تجارت گوشت و پوست آهو، قوچ و میش و کل و بز وحشی در استان خراسان رضوی دارد و درصورتیکه این شبکه ها شناسایی و متلاشی نشوند در آینده ای بسیار نزدیک اثری از گونه های شاخص جانوری در اکثر زیستگاه های این استان باقی نخواهد ماند.

 

 

نظر شما
ادامه