کد خبر: ۱۷۱۶۹

 مشاور صنایع شیر ایران گفت:‌ سرانه مصرف شیر در ایران حدود 80 کیلوگرم است که با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین چمنی در مراسم اختتامیه جشنواره تحقیق و توسعه صنایع شیر ایران اظهار کرد: صنایع شیر ایران پیش از این 650 کد محصول در بازار عرضه کرده و طی سال‌های گذشته موفق شد 260 محصول جدید را تولید کند که البته تاکنون بیش از 80 نوع آن به بازار عرضه شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی روانه بازار می‌شوند.

وی افزود: نگاه حاکم در کشور نگاه بیمار محور و درمان محور است اما اگر نگاه سلامت محور باشد باید مصرف غذاهای سالم مانند شیر به سمت پیشگیری حرکت کرد که هزینه‌های بسیار کمتری را برای مردم دارد.

مشاور صنایع شیر ایران ادامه داد:‌ دو درصد از جمعیت کشور در هر سال به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی به زیر خط فقر می‌رود و هم اکنون که کشور از سال 90 در دوره میانسالی قرار گرفته است باید مصرف شیر به عنوان غذای کامل را بدون جایگزینی بیش از پیش در سبد خانوار مورد توجه قرار دهد.

چمنی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که سالمندان ایرانی به دلیل سبک نادرست زندگی و تغذیه 20 سال زودتر از کشورهای توسعه یافته زمین‌گیر می‌شوند. هشت درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این در حالیست که 60 درصد هزینه‌های درمانی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ شیر تنها غذای بدون جایگزینی است که به دلیل نوع ترکیبات آن از کلسیم تا پروتئین و غیره از ابتدا تولد تا انتهای عمر باید به صورت مستمر مصرف شود چرا که استخوان در بدن انسان تا 30 سالگی کلسیم را به صورت طبیعی دریافت می‌کند اما از این سن به بعد روند تغییر میزان کلسیم در استخوان به صورت یک طرفه و روند رو به کاهش خواهد داشت که اگر در این شرایط انسان مصرف کلسیم خود را از طریق مواد غذایی مانند شیر و فرآورده‌های آن ادامه دهد برداشت کلسیم از استخوان صورت نمی‌گیرد اما در غیر این صورت بدن مجبور است برای مصرف کردن کلسیم از استخوان و کلسیم موجود در آن استفاده کند که دقیقا پوکی استخوان از همین جا آغاز می‌شود.

مشاور صنایع شیر ایران با تاکید بر اینکه بانوان بیشتر از آقایان به پوکی استخوان دچار می‌شوند، گفت: دلیل این که ابتلا به پوکی استخوان در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده این است که درصد تراکم استخوان در خانم‌ها 25 درصد کمتر از آقایان بوده و آنها در هر دوره بارداری یک تا پنج سال ابتلا به این بیماری را تسریع می‌بخشد.

چمنی گفت:‌ اگر خانوم‌ها قبل از 30 سالگی و دوره بارداری مصرف کلسیم خود را از طریق مصرف محصولاتی از جمله شیر افزایش دهند دیگر نباید نگران ابتلا به پوکی استخوان باشند بنابراین بانوان باید بیش از آقایان به مصرف شیر توجه کنند.


 

نظر شما
ادامه