کد خبر: ۱۷۱۴۲

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در استان خراسان رضوی که منابع آب بیش از اندازه محدود است اجرای طرح فولاد و تولید گوشت گوسفند که به آب زیاد نیاز دارد به منزله هدر دادن منابع است.

 

معصومه ابتکار در ˈهمایش نقش کنشگران اجتماعی در حفاظت از محیط زیستˈ در مشهد با بیان این مطلب افزود: وضعیت آب در خراسان رضوی بسیار نگران کننده است لذا اجرای چنین طرح هایی به هیچ وجه تولید مفید محسوب نمی شود.

 

وی گفت: البته اینک دوران مقابله محیط زیست با صنعت گذشته و کشور به صنعت و تولید نیاز دارد زیرا عزت و شرافت جوانان ما در گرو اشتغال است.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون بیکاری که در دولت گذشته به اوج خود رسید معضل جوانان تحصیل کرده کشور است اما این با وجود مشکلات یک شبه حل نمی شود بلکه مشارکت همه بخشها و تغییرات اساسی در رویه ها و برنامه ها مورد نیاز است.

 

وی گفت: صاحب هر واحد تولیدی در کشور ابتدا اشتغال، سرمایه گذاری، تولید و زیرساخت ها را برای اجرای طرح خود در نظر می گیرد و در آخر اگر فشار از سوی مسوولان نظارتی باشد اقدام به راه اندازی تصفیه خانه می نماید و در غیر این صورت به هیچوجه به این قضیه فکر نمی کند.

 

ابتکار با تاکید بر اینکه ˈبر اساس اصل 50 قانون اساسی هر واحد تولیدی که آلودگی ایجاد کند فعالیتش اقتصادی نیستˈ ادامه داد: مجری هر طرح اقتصادی قبل از اجرا باید منابع موجود خود را ارزیابی کند که آیا این طرح توجیه اقتصادی دارد یا خیر و بعد تصفیه خانه فاضلاب، مدیریت پسماند و فیلتر هوا را در کنار اشتغال و سرمایه در اولویت قرار دهد.

 

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان کشور باید فعالیت اقتصادی داشته باشند و اگر تولیدکننده در هر بخشی تولیداتش به قیمت آلودگی منابع طبیعی و تخریب محیط زیست، آلودگی هوا و صدمه به سلامت جامعه تمام شود در واقع تولیدی انجام نداده است.

 

معاون رییس جمهوری افزود: صنعتگران ما بخشی از معادله یک طرح اقتصادی را که مربوط به حفظ محیط زیست است پاک می کنند و هزینه روحی و مالی این کار را مردم پرداخت می نمایند.

 

وی گفت: هیچ واحد تولیدی و هیچ فردی از هیچ مسوولیت اجتماعی مربوط به محیط زیست نمی تواند فرار کند زیرا در آخر گریبان خودش را می گیرد کما اینکه گریبان شهر مشهد را گرفته و ردپای آلودگیهای زیست محیطی سلامت مردم را به خطر انداخته است.

 

ابتکار افزود: ممیزی انرژی به نفع واحد صنعتی و حفظ محیط زیست است زیرا واحد تولیدی از این طریق می تواند بدهی های خود را پرداخت نماید اما نمی دانم چرا تولیدکنندگان از ممیزی انرژی گریزانند.

 

وی گفت: بیشترین انتقاد من به بخش کشاورزی است، زیرا هدررفت منابع طبیعی و تخریب محیط زیست را به وضوح در این بخش مشاهده می کنم؛ لذا باید همه چاه های کشاورزی برق دار شده و تحت کنترل قرار گیرند تا مصارف آب کشاورزی مدیریت شود.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استفاده بهینه از منابع آب یک اصل است، لذا مصرف بی رویه آب تولید کشاورزی را غیراقتصادی می کند.

 

وی ادامه داد: ضابطه و مرجع رسیدگی به محیط زیست مشخص است، مسوولیت تعیین آلودگی هوا و استاندارد بودن کیفیت سوخت بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد و براساس قانون هیچ مرجع دیگری نمی تواند این امور را تعیین کند با این حال مشخص نیست چرا عده ای خود را تعیین کننده میزان آلودگی ها می دانند.

 

ابتکار همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: منتظران واقعی آرمان هایی دارند که معتقدند شرایط موجود این ایده آل ها را برآورده نمی کند و تحقق آن ها را منوط به ظهور یک شخصیت معنوی و بزرگ می دانند که با قدرت معنوی و با توان جلب اعتماد بتواند بشر سرگشته و دلواپس امروز را به سرمنزل مقصود برساند.

 

وی اظهار کرد: منتظران، معترضان به وضعیت موجود هستند، حال این وضعیت می خواهد وضعیت بشریت در حال جنگ و خشونت، افراط گری و فقر باشد یا تخریب محیط زیست.

 

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه منتظران در رفتار خود این انتظار را متجلی می سازند که نقد بخشی از آن است، گفت: خداوند را شاکریم که با همه فراز و نشیب هایی که کشور داشت با برگزاری انتخابات 24 خرداد سال گذشته و حضور پرشور مردم، آن شرایط خیلی سخت به وضعیت متفاوت اعتدال و امید تغییر پیدا کرد.

 

وی افزود: به برکت دولت اعتدال و امید، فضای عمومی کشور به سوی تغییر و آزادی برای طرح دیدگاه ها و نقد عملکرد صاحب منصبان پیش رفته است.

 

ابتکار تاکید کرد: باید بنای جامعه بر اساس تضارب دیدگاه ها و آرا قرار گیرد و این فضایی است که دولت از آن حمایت می کند.

 

وی گفت: آقای رییس جمهور در آخرین دیدار خود با سازمان های مردم نهاد بر این موضوع تاکید داشت و بر رسانه هایی که مشکلات محیط زیست را فریاد می زنند و منتقدینی که در این فضا مشکلات را مطرح می کنند درود می فرستد و از آنها حمایت می کند.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت تدبیر و امید دولتی است که از فضای آزاد و سالم نقد و تضارب آرا و حق انسان ها در اظهارنظر در طرح دیدگاه های خود دفاع می کند و امید دارد که فضاهای امنیتی سال های گذشته که مانع از اظهارنظر صریح مردم درباره عملکرد صاحب منصبان می شد از بین برود و مردم دیدگاه های خود را در چارچوب قوانینی که بر آن پایبند هستیم، مطرح کنند.

 

وی افزود: با کاهش روند تورم و ثبات نرخ ارز آرامش به فضای کسب و کار و امید به بخش سرمایه گذاری بازگشته و فضا برای اشتغال و صنعت بسیار تغییر کرده است.

 

ابتکار در ادامه همچنین پیشنهاد کرد: اتاق فکری با ترکیب صنعت، محیط زیست و دانشگاه در هر استان شکل گیرد و بسیاری از معضلات توسعه پایدار در این اتاق مطرح شود تا به حل مشکلات کمک کند.

 

معاون رییس جمهور گفت: ما در این دوره از آموزش و توانمندسازی نهادهای مدنی به ویژه در موضوع حفاظت محیط زیست و بسط و توسعه آنها حمایت می کنیم زیرا در حرکت ملی برای مقابله با بحرانهای عدیده محیط زیست که کشور را فراگرفته باید همه مشارکت کنند.

 

 

نظر شما
ادامه