کد خبر: ۱۷۰۳۸

رییس اداره حفاظت محیط زیست پارک ملی دز، آخرین وضعیت گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و نگهداری پارک ملی دز را تشریح کرد.

علی عباس جهانی‌میر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: سال گذشته تقریبا در همین ایام شاهد هجوم مگس میاز به این حوزه و هدف قرار دادن گوزن‌های زرد ایرانی نگهداری شده در سایت دز بودیم و مشکلاتی برای این گونه ارزشمند جانوری ایجاد شد، به همین دلیل با هدف پیشگیری از بروز بیماری در گوزن‌ها و جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته، اقدامات پیشگیرانه در سال جاری انجام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت گوزن زرد ایرانی نگهداری شده در سایت میانرود پارک ملی دز، خوب ارزیابی شده است. با وجود کمبود نیرو در این حوزه، پایش‌های لازم به صورت مستمر و در دو نوبت صبح و عصر در حال انجام است.

رییس اداره محیط زیست پارک ملی دز گفت: خوشبختانه با همت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و همچنین معاونت محیط زیست طبیعی، اقدامات خوبی برای حفظ گوزن زرد ایرانی انجام شده و همچنان این اقدامات مؤثر در حال انجام است و تاکنون مورد مشکوکی از بیماری میاز در بین گوزن‌ها دیده نشده است.

جهانی‌میر افزود: در جهت انجام اقدامات علمی و مؤثر در این زمینه، مشاوره‌هایی با اساتید دانشکده دامپزشکی و همچنین کارشناسان و اساتید گروه دامپزشکی سازمان محیط زیست داشته‌ایم. همچنین برای ارزیابی وضعیت محیط، در چند نوبت از سایت نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز بازدید شد.

وی اظهار کرد: از جمله اقدامات مؤثری که انجام شد، تله‌گذاری برای حشرات به خصوص مگس میاز بوده است. هم اکنون 5 تله در نقاط مختلف سایت گذاشته شده که این تله‌ها حاوی مواد جذب کننده حشرات هستند. تله‌ها به صورت هفتگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و حشراتی که جذب این تله‌ها می‌شوند، جمع‌آوری و به اداره کل حفاظت محیط زیست برای انجام بررسی‌های بیشتر ارسال می‌شوند.

رییس اداره محیط زیست پارک ملی دز خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اقدامات پیشگیرانه به خوبی در حال انجام است، ولی با توجه به گرم شدن هوا و احتمال هجوم دوباره مگس میاز به این ناحیه، احداث قرنطینه جدید در این سایت در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اولیه برای ساخت آن در حال انجام است. همچنین داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری میاز خریداری شده است. البته امیدواریم بتوان با اقدامات مؤثر انجام شده از وقوع اتفاقات گذشته جلوگیری شود.

جهانی‌میر گفت: به هر حال مگس میاز حشره‌ای است که در همه‌جا امکان وجود آن هست، ولی برای حفظ این گونه‌های ارزشمند در سایت، باید از روش‌های پیشگیرانه مناسب علمی نیز استفاده کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه