کد خبر: ۱۶۹۱۴

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورگفت: تدوین سند ملی پایش بیماری مرگ زود رس میگو (EMS) در همایش ملی با همین عنوان روز چهارشنبه در بوشهر آغاز شد.

محمد پورکاظمی در گفت وگو با ایرنا افزود: پیش نویس این سند توسط موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی با همکاری کارشناسان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی و استادان دانشگاه تنظیم و پیش از این برای اعضای شرکت کننده در این همایش ارسال شده بود.

وی یادآورشد: بیماری مرگ زود رس میگو تاکنون در ایران گزارش نشده است اما براساس اطلاعات دریافتی در سال 2009 میلادی در کشورهای چین، تایلند، مالزی و ویتنام و درسال 2013 درکشور مکزیک این بیماری گزارش شده است.

پورکاظمی اضافه کرد: این بیماری در کشورهای یادشده تلفات زیادی درپی داشته طوری که در برخی کشورها تولید میگو را تا 50درصد کاهش داده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: درهمایش ملی بیماری مرگ زودرس میگو از تجربیات و فعالیت های انجام شده سایر کشورهای دنیا در قالب پروتکل ها و راهکارهای تشخیص و پیشگیری از این بیماری استفاده می شود.

پورکاظمی گفت: حضور اتحادیه های پرورش دهندگان میگو، مسوولان شیلاتی و دامپزشکی و دست اندرکاران این صنعت درهمایش ملی بیماری مرگ زود رس میگو باعث می شود تا اطلاع رسانی مراقبت هایی که در زمینه مدیریت بهداشتی، تغذیه، مولد و بویژه درمواقعی که هرکدام از این اقلام از خارج از کشور وارد می شود کنترل خواهد شد تا صنعت میگوی کشور سالم به فعالیت خود بپردازد.

وی افزود: یکی از مزایای میگوی پرورشی ایران درشرایط حاضر تولید مطلوب این آبزی است و به دلیل افزایش تلفاتی که درکشورهای چین، ویتنام، مالزی، تایلند و مکزیک داشته است باعث کاهش جهانی تولید شده است و قیمت میگو مناسب تر شده است.

رییس پژوهشکده میگوی کشور گفت: دراین همایش یکروزه در زمینه معرفی، اپیدومولوژی و یافته های نوین بیماری مرگ زودرس میگو بحث و تبادل نظر خواهد شد.

خسرو آیین جمشید افزود: پیشگیری از بروز بیماری مرگ زودرس، مدیریت تولید میگو درکنار عوامل بیماری زا، مدیریت بیماری مرگ زودرس و اولویت های تحقیقاتی بیماری زودرس میگو درایران از دیگر موضوع های علمی است که توسط کارشناسان این صنعت مطرح می شود.

 

 

نظر شما
ادامه